آئودی

معرفی نسل جدید آئودی RS3 سدان و هاچ‌بک آتشین

قاتل 400 اسبی A45

آئودی سرانجام نسل جدید RS3 را در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان به‌عنوان پرچم‌داران پرفورمنس در بخش کامپکت خود معرفی کرده است. نسل جدید این ماشین باوجوداینکه پیشرانهٔ پنج سیلندر نمادین آئودی اسپرت را حفظ کرده اما از طراحی بسیار تهاجمی‌تر و تکنولوژی جدید تورک اسپلیتر RS برای بهبود پویایی رانندگی برخوردار شده است.

ویژگی‌های بیرونی RS3 جدید کاملاً آن‌را از هر A3 دیگری حتی مدل پرفورمنس S3 متمایز کرده‌اند. البته نسل چهارم A3 به‌خودی‌خود خودروی عضلانی و اسپرتی است اما قطعات اضافی در نسخهٔ RS، آن‌را به یک هاچ‌بک آتشین تبدیل کرده‌اند. در قسمت جلویی خودرو اصلی‌ترین ویژگی جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی با الگوی داخلی لانه‌زنبوری جدید و قاب مشکی‌رنگ است که تا زیر چراغ‌ها کشیده شده است. ازجملهٔ دیگر تغییرات نیز می‌توان به ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، گرافیک پرچم شطرنجی LED در چراغ‌ها که خاص RS3 است و گلگیرهای عریض‌تر اشاره کرد.

رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی‌رنگ هم به‌طور خاص برای RS3 طراحی شده‌اند و برای اولین بار با لاستیک‌های نیمه اسلیک پیرلی P Zero تروفئو R پوشیده شده‌اند. قسمت عقبی خودرو هم به لطف خروجی‌های هوای بزرگ تزئینی، چراغ‌های ترسناک و دیفیوزری با سر اگزوزهای بیضی‌شکل آشنای آئودی اسپرت، احتمالاً تهاجمی‌ترین نمای عقب در دنیای هاچ‌بک‌های داغ محسوب می‌شود. همچنین سیستم اگزوز هم به فلپ کنترل متغیر مجهز است تا در صورت نیاز صدای جذاب‌تری تولید کند.

داخل RS3 جدید نیز فضایی کاملاً پرفورمنس محور دارد. غربیلک فرمان RS اسپرت D شکل با روکش آلکانترا، نوار قرمزرنگ در قسمت ساعت ۱۲، یک دکمهٔ اختصاصی حالت RS و پدال‌های تعویض دنده، یکی از ویژگی‌های مهم کابین این خودرو است. علاوه بر این، در اینجا صندلی‌های اسپرت RS با چرم سفارشی ناپا و پشتیبانی بیشتر هم وجود دارد و با پکیج سفارشی طراحی نیز تریم‌های قرمز یا سبزرنگ در کل کابین ارائه می‌شود.

گرافیک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ این خودرو به‌طور خاص برای RS3 طراحی شده و حالا شتاب جی، لپ تایم و تایم شتاب را نشان می‌دهد درحالی‌که با سفارش هدآپ دیسپلی، نشانگر تعویض دنده هم در آن به نمایش درمی‌آید. در همین حال، نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم از بخشی بنام RS مانیتور برخوردار شده که اطلاعات مفیدی مثل دمای پیشرانه، آب رادیاتور و روغن گیربکس و همین‌طور فشار باد تایرها را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، زیر کاپوت نسل جدید RS3 همان پیشرانهٔ دوست‌داشتنی ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربو قرار گرفته ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی هرچند قدرت پیشرانه نسبت به نسل قبلی افزایشی نداشته اما گشتاور آن ۲۰ نیوتن متر بیشتر شده است. این پیشرانه به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ اصلاح‌شده متصل شده که نیرو را به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو تحویل می‌دهد.

هرچند RS3 جدید در قدرت نمی‌تواند مرسدس A45 S AMG با ۴۲۱ اسب بخار را مغلوب کند اما تاج سریع‌ترین پرفورمنس در این کلاس را از رقیب اشتوتگارتی می‌گیرد زیرا به گفتهٔ آئودی، این ماشین ظرف تنها ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰.۳ از نسل قبلی RS3 و ۰.۱ ثانیه از اصلی‌ترین رقیب خود، A45 S سریع‌تر است. حداکثر سرعت RS3 به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما با سفارش پکیج RS داینامیک می‌توان آن‌را به ۲۸۰ یا حتی ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت افزایش داد.

خبر بزرگ در مورد نسل جدید RS3 تجهیز آن به تورک اسپلیتر RS است که جایگزین دیفرانسیل محور عقب شده و در هرکدام از شافت‌های انتقال نیروی محور عقب از یک سیستم چند کلاچهٔ پیچیده‌تر با کنترل الکترونیکی و واحد کنترل مستقل برخوردار است. این سیستم، کنترل گشتاور بُرداری فعال و کاملاً متغیر را در هر یک از چرخ‌های عقب فراهم می‌کند که موجب بهبود چابکی و کاهش کم‌فرمانی شده و خودرو را در پیچ‌ها سریع‌تر می‌کند.

نسل جدید RS3 همچنین به حالت دریفت جدیدی بنام RS Torque Rear هم مجهز شده که به دلایل ایمنی، فقط مخصوص پیست بوده و با انتقال همهٔ نیرو به چرخ‌های عقب، انتهای خودرو را وحشی می‌کند! در همین حال، در این ماشین علاوه بر حالات رانندگی مختلف شامل راحت، اتوماتیک، دینامیک RS و راندمان که از طریق سیستم درایو آئودی قابل انتخاب هستند، حالت دیگری بنام RS پرفورمنس هم وجود دارد که بهترین تنظیمات ممکن را برای رانندگی در پیست ایجاد می‌کند و تا حد امکان، کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی را کاهش می‌دهد.

سیستم تعلیق RS3 که در جلو دو جناقی و در عقب چهار اتصالی است، به‌صورت استاندارد از نوع غیرفعال با کمک‌فنرهای جدید و سیستم سوپاپ برای پاسخگویی سریع‌تر است. بااین‌حال، احتمالاً اکثر خریداران سیستم تعلیق RS را سفارش خواهند داد که تکنولوژی کنترل فعال کمک‌فنرها و تنظیم مداوم هر کمک‌فنر با توجه به شرایط و حالت رانندگی انتخاب‌شده را به همراه دارد. RS3 جدید ۱۰ میلی‌متر نسبت به S3 و ۲۵ میلی‌متر نسبت به A3 ارتفاع کمتری داشته و در چرخ‌های جلو یک درجه و در چرخ‌های عقب نیم درجه کمبر منفی دارد که پاسخگویی فرمان را بهبود می‌بخشد.

RS3 به‌صورت استاندارد با دیسک‌های ترمز فولادی سوراخ‌دار و خنک شوندهٔ ۳۷۵ میلی‌متری در جلو و ۳۱۰ میلی‌متری در عقب با کالیپرهای شش پیستونه ارائه می‌شود که ۱۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسل قبلی هستند اما کسانی که بهترین عملکرد ترمز را می‌خواهند، باید ترمزهای سرامیکی ۳۸۰ میلی‌متری را برای جلو سفارش دهند که وزن غیر فنر سوار خودرو را ۱۰ کیلوگرم کاهش می‌دهد. همچنین برای اینکه مشخص شود خودرو به ترمزهای سرامیکی مجهز است، آئودی رنگ‌های متنوع‌تری مثل خاکستری، قرمز یا آبی را برای کالیپرها ارائه می‌کند درحالی‌که کالیپرهای ترمزهای فولادی فقط در دو رنگ مشکی یا قرمز ارائه می‌شوند.

پذیرش سفارشات خرید برای نسل جدید RS3 در اروپا از اواسط ماه آگوست آغاز می‌شود و تحویل آن به خریداران در پاییز شروع خواهد شد. قیمت پایهٔ این خودرو در آلمان از ۶۰ هزار یورو برای نسخهٔ هاچ‌بک و ۶۲ هزار یورو برای سدان آغاز می‌شود. در ایالات‌متحده اما فقط نسخهٔ سدان عرضه می‌شود که احتمالاً تا پایان امسال به نمایندگی‌های فروش خواهد رسید. آئودی هنوز قیمت RS3 را برای بازار آمریکا اعلام نکرده اما ازآنجایی‌که نسل کنونی آن ۵۶,۲۰۰ دلار قیمت دارد، احتمالاً قیمت نسل جدید چیزی در حدود ۶۰ هزار دلار خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2438 ديدگاه)

    سی ساله که موقع معرفی نسل جدید تقریبا هر اتومبیلی می‌شنویم “با ورودی های هوای بزرگتر”
    و مشخص نیست که چطور این ورودی های هوا تا الان اندازه یه LED نشدن😀

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۲۹ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1068 ديدگاه)

      و ارتفاع کم تر.که سدان هارو نابود کرد.
      ولی ارتفاع کم تر وا قعا موثر بوده.
      مثلا کورولاهای قدیمی به اندازه chr ارتفاعشون بلند بود🤣

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. الیاس

        ۲۹ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        زن همسایمون یه chr داره هر وقت بیرون میاد یه جوری ما رو از بالا نگاه میکنه انگار نه انگار ما هم سوار کمری هستیم!

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. Reza Waffen SS

          ۳۰ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (5337 ديدگاه)

          وااااااااااااااااااااااااااااااااوووو

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    خبر بزرگ

    در مورد نسل جدید RS3 تجهیز آن به تورک اسپلیتر RS است که جایگزین دیفرانسیل محور عقب شده و در هرکدام از شافت‌های انتقال نیروی محور عقب از یک سیستم چند کلاچهٔ پیچیده‌تر با کنترل الکترونیکی و واحد کنترل مستقل برخوردار است. این سیستم، کنترل گشتاور بُرداری فعال و کاملاً متغیر را در هر یک از چرخ‌های عقب فراهم می‌کند که موجب بهبود چابکی و کاهش کم‌فرمانی شده و خودرو را در پیچ‌ها سریع‌تر می‌کند.

    این نشون میده نسل فعلیه سری۱وa 45s .
    تو هندلینگ بهش نمیرسن.توشتاب هم که درگ های سریه rs خیلی قوی هستن. قطعا تو نربرگ رکوردی رو جابجا میکنه.

    ولی در مجموع ماشین ۴ در اسپرت برام بی معنیه.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. MAHDI

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    اینم از رقیب مرسدس A45 s و CLA45 s
    نسل قبل آئودی RS3 هم خودروی خیلی سریعی بود👍

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۹ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      پدال جان درگ جدید آئودی RS5 و ب ام و M3 کامپتیشن رو بزار.
      یکی دو روز پیش هم یه کانال یوتیوبی درگ M5CS و RS7 رو برگزار کرده بود که اونم بد نیست.
      ولی درگ M3 و RS5 جذاب تر و حرفه ای تر هستش از شاخه آفریقایی TOP GEAR

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. سهند

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (662 ديدگاه)

    بسیار جذاب و عالیه
    ماشین های آئودی در کلاس خودشان یکی از بهترین ها هستند و از نظر طراحی هم بی نقص هستند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. GT

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    هنوز هم ٢٠ اسب بخار از مرسدس ضعیف تره 🙂 آخ جون 😂

    موافقم 0
    مخالفم 4
  6. Audi e_tron gt

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (757 ديدگاه)

    من به شخصه این ماشین هم به a45 هم بی ام و سری ۱ ترجیح می دهم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. Sina10

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    عجب هیولایی شده!!
    حالا قیافه جلوی نسل قبل به نظرم یخورده ساده تر بود و خب من بیشتر می‌پسندیدم اونو ولی این مثل بقیه مدل های RS آئودی طراحی خشن و هیجان انگیزی داره
    طراحی عقبش هم حرف نداره
    ایکاش یخورده قوی ترش هم میکردن ، ولی خب همین نشون میده نسل قبل RS3 چقدر قوی بود که برای این مدل جدید نیازی به افزایش ندیدن ، و چقدر این ماشین سریع میره واقعا! مخصوصا من مدل سدانش رو دوست دارم عالیه
    قیمتش یخورده گرونه ولی خب ارزشش رو داره مخصوصا مدل سدان

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. مک وال

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (217 ديدگاه)

    تو اروپا حدود 17 درصد گرونتر از آمریکاست!
    واقعا تو آمریکا چقدر قیمتها خوبه!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. حسین

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    من که خوشم نیومد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد مختاری آذر

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    عجب موتورش صدای جذابی داشت قدرتی عالی یک خودروی عالی از آلمان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mm.y@rlou

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    چه چیز خفنی شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رامتین

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (3039 ديدگاه)

    اینو میگن هاچبک. طراحی عالی. موتور یکی از بهترینهای تاریخ: 5 سیلندر و در هر سیلندر استاندارد 500 سی سی و توان دقیقا 400 اسب و گشتاور دقیقا 500 نیوتن متر. دیگه چی میخوای؟ این گشتاور واقعا عالیه. احتمالا اخرین نسخه ttrs هم به همین موتور مجهز میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. آریا ماشین

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (661 ديدگاه)

    درد و بلای طراحان آئودی بخوره تو سر طراحان بی ام و

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. NAZI

    ۲۹ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    طراحی های آئودی همیشه عالی و بودن و هستن
    این یکی دیگه خیلی جذاب و وحشی شده
    موتوری روش قرار داده که شاهکار آئودیه
    ۴۰۰ اسب کافیه تا بشه شاخ A45 رو بشکنه
    هر چند که a45 فوق العادس و عاشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Reza Waffen SS

    ۳۰ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (5337 ديدگاه)

    خشن شده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا