آستون مارتین

استون مارتین به دنبال حذف گیربکس‌های دستی

طرفداران خودروهای اسپورت در اقصی نقاط دنیا با استفاده از هشتگ “گیربکس دستی را حفظ کنید” به دنبال ادامه تولید خودروها با چنین گیربکس‌هایی هستند اما حقیقت این است که اکثر خریداران خودروهای پرفورمنس دوست دارند گیربکس اتوماتیک را انتخاب نمایند. در سال‌های اخیر میزان استقبال از گیربکس‌های دستی کاهش یافته و بنابراین خودروسازان هم توجیه اقتصادی چندانی برای تولید آن‌ها ندارند.

البته استثناهایی همچون پورشه وجود دارند که اخیراً گفته ۷۰ درصد خریداران نسل پیشین ۹۱۱ GT3 در آمریکا گیربکس دستی را انتخاب کرده‌اند. استون مارتین نیز قبلاً تلاش‌هایی برای حفظ گیربکس دستی در برخی مدل‌ها داشته اما رئیس این کمپانی با انتشار بیانیه‌ای جهت‌گیری جدید بریتانیایی‌ها را نشان داده است.

توبیاس موئرز مرد شماره یک استون مارتین در مصاحبه با رسانه‌ها گفته که در فیس لیفت سال آینده ونتیج AMR هشت سیلندر دیگر خبری از گیربکس دستی نخواهد بود. همچنین علیرغم اخبار پیشین درباره حفظ گیربکس دستی در سوپرکار پیشرانه وسط ونکوئیش، خبری از این نوع گیربکس در محصول اسپورت استون مارتین نخواهد بود.

اندی پالمر رئیس اسبق این برند حدود ۵ سال پیش گفته بود که استون مارتین آخرین خودروساز در دنیا خواهد بود که یک خودروی اسپورت با گیربکس دستی را ارائه می‌کند. البته دیگر این‌گونه نخواهد بود و به نظر می‌رسد پورشه ۹۱۱ جزو آخرین خودروهای اسپورت واقعی با این نوع گیربکس خواهد بود.

اما چرا استون مارتین تصمیم خود درباره گیربکس‌های دستی را تغییر داده است؟ موئرز می‌گوید این امر به خاطر مردمی است که مجبور هستند درک کنند خودروهای اسپورت تغییر کرده‌اند. ازآنجایی‌که خودروسازان همچنان بر اسب بخار محصولات خود افزوده و از قوای محرکه الکتریکی شده استفاده می‌کنند بنابراین دلیل عدم استفاده از گیربکس دستی درک‌شدنی است. این موضوع به ویژه با افت استقبال از گیربکس‌های دستی توجیه شدنی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4456 ديدگاه)

    هنوز عده زیادی هستن که ماشینای دنده‌ دستی رو به ماشینای دنده اتوماتیک ترجیح میدن و حتی تا جایی که این عده باور دارن راننده‌ ی واقعی کسیه که بتونه با ماشینای دنده دستی رانندگی کنه و کنترل تعویض دنده رو در اختیار خودش داشته باشه و البته ناگفته نمونه که خیلی از کمپانیای خودروسازی واسه حفظ هیجان رانندگی قابلیت تعویض دنده دستی رو هم واسه ماشینای اتوماتیک ترتیب دادن ((تعویض دنده از زیر فرمون وقتی ماشین روی حالت اسپورت باشه)) ولی با همه اینا از نظر ماشین بازا هیچی نمیتونه لذت رانندگی با ماشینای دنده دستی رو واسشون پُر کنه

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. جمشید

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (382 ديدگاه)

      ???

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      ″هنوز عده زیادی هستن که ماشینای دنده دستی رو به ماشینای دنده اتوماتیک ترجیح میدن و حتی تا جایی که این عده باور دارن راننده ی واقعی کسیه که بتونه با ماشینای دنده دستی رانندگی کنه″
      آقای زیزیگولو حرف دل منو زدی،ایول?…

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (4456 ديدگاه)

        ❤❤❤

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      شیفتر هم جای دسته دنده رو پر نمیکنه

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (4456 ديدگاه)

        بله همینطوره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. RezaRs

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      اخه خدایا مگه راننده یه تویوتا کرولا که کلا تو شهره راننده استونه ؟
      بازار فرق داره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. مسعود

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (222 ديدگاه)

    بنظرم یکی از لذت های رانندگی با ماشین اسپورت ، گیربکس دستیه و اینکه بدونی ماشین تمام کمال تحت کنترل توعه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. Farzad

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    چه هشتگ جالبی .
    اما هر گیربکسی یه مزایا و معایبی داره و هیچ کدوم کامل و بی عیب نیستن ، عیب گیربکس دستی هم اینه که تو ترافیک خیلی اذیت میشی .
    اما به نظرم بهترین گزینه برای یک سوپراسپرت گیربکس دوکلاچه هستش .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. محمد . فقط دوج . فقط آمریکا

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    چرا‌محصولات استون مارتین هندلینگ ضعیف تری نسبت به رقبا دارن؟!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. امیر

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    خب اگر گیربکس دستی دوست دارن برن ماشینای پرفورمنس مدل پایین تر بخرن حتما که نباید جدید باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. mahan

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    فکر کنم گیربکس استون مارتین گیربکس ترتیبی (سکوئنشال) هست که گیربکس مورد استفاده در اغلب ماشین های سوپر اسپرت مانند فراری ، لامبورگینی، بوگاتی و همچنین خودرو های فرمول می باشد. در این نوع گیربکس دنده هابه صورت پی در پی و با استفاده از یک اهرم (معمولاً پدال پشت فرمان) تعویض می شوند و فرایند کلاج گیری به صورت خودکار صورت میگیرد. در واقع در این نوع گیربکس راننده با فشردن یکی از پدال های تعویض دنده به گیربگس اعلام می کند که قصد تعویض دنده را دارد و تعویض دنده نه با استفاده از فشار دست راننده بلکه با استفاده از سیستم های الکترونیکی و مکانیکی موجود در گیربکس صورت می پذیرد.
    نمی دونم چرا همچین مکانیزم دقیق و خفن و صد البته گرون رو می خوان به خطر یک عده پنگوئن و شل مغز کنار بگذارند.البته شاید هم حق داشته باشند مشتری هاشون طیف افرادی هست که ثروتمند هستند که به خاطر اصالت و علاقه استون میخرن و بیشتر جعبه سیگاربرگ صندوق عقب براشون کاربردیه تا رانندگی یا بچه مایه هایی که راننده نیستن و صرفا یه ماشین اسپرت می خوان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    تمام لذت رانندگی به دنده دادن هست، عجیبه که پول یه خودروی های پرفورمنس رو میدن ولی نمی‌خوان نهایت لذت رو ازش ببرن، البته که گیربکس های اتومات هم پیشرفت های زیادی داشتن و بعضا از نمونه های دستی هم بهتر عمل میکنن ولیکن هیچ وقت جای اون دست دنده سنتی رو پر نمیکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahan

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      درسته گیربکس های دقیق و معرکه ای دیدم که از حالت دستی سریعترند و دقیق تر ولی با اینکه هر چی گیربکس خفن تر باشه ولی لذت دنده دادن رو نمیتونه تداعی کنه برای همین اکثر خودرو های بی نظیر حالت دستی هم دارند.اکثر گیربکس های خفن حالت دستی هم دارند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. mm.y@rlou

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    رانندگی مخصوصا با خودرو های اسپرت با دنده دستی بیشتر لذت وهیجان داره اصلا راننده رو از خودرو که گیربکسش دستی هست میشه شناخت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا