ایستگاه خبر

آیا خودرو ارزان می‌شود؟ + پیش‌بینی قیمت بازار 1400

رپورتاژ: تجربه بحران بازار خودرو طی سال‌های ۹۸ و ۹۹، اندوخته‌ای گران‌بها برای مواجهه با سال ۱۴۰۰ است. مدیریت متزلزل، تصمیم‌های خلق‌الساعه و عدم شفافیت از یک سو و تنش‌های ارزی و تحریم‌ها از سوی دیگر، داغ عمیقی بر پیکر بازار خودروی ایران گذاشت. اکنون همه نگاه‌ها به سال تازه‌وارد است؛ سالی که امیدها به بهبود روابط بین‌المللی تشدید شده و البته خودروسازان هم توانسته‌اند کمی اوضاع خود را سروسامان دهند. واقعیت این است که مردم فقط به یک سؤال فکر می‌کنند: آیا خودرو ارزان می‌شود؟

 

( قیمت روز خودرو را به‌صورت لحظه‌ای از اپلیکیشن https://play.google.com/store/apps/Hamrah-Mechanic ببینید. )

 

در بازار خودرو سال ۹۹ چه گذشت؟

از سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹ بازار خودرو ضربه‌های سنگینی را متحمل شد. افزایش سطح تحریم‌ها، خروج خودروسازان خارجی از کشور و تورم افسار گسیخته، در کنار تصمیمات عجیب و غریب مسئولان، باعث شد بازار خودرو از همیشه غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر باشد. تقاضاها برای خرید خودروهای داخلی در این سال افزایش پیدا کرد و از طرفی افزایش هزینه‌ها و فاصله زیاد بین قیمت بازار و قیمت کارخانه نیز مردم را سردرگم کرد. بسیاری از مسئولان وعده می‌دادند که بازار خودرو دچار تنش‌های موقتی شده و به‌زودی حباب قیمتی خودروها شکسته خواهد شد. از طرف دیگر، مردمی که بیشترشان به امید قرعه‌کشی‌های خرید خودروهای داخلی به انتظار نشسته‌اند، چشم امیدشان به کاهش قیمت خودرو بود. خصوصاً که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، امیدها به مذاکره و کاهش تحریم‌ها بیشتر شده است. اما آیا فقط تحریم‌ها است که می‌تواند قیمت خودرو در ایران را بالا برده یا به پایین بیاورد؟ در این مطلب بررسی می‌کنیم که کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ چقدر محتمل است و چه شرایطی برای تحقق این آرزوی به‌ظاهر محال باید مهیا شود.

۱- بازگشت به مذاکرات بین‌المللی

بازار خودرو به‌شدت امیدوار است که در سال جدید مذاکرات بین‌المللی از سر گرفته شده و به نتایج مثبتی برسد. از این سو می‌توان انتظار داشت که قطعه‌های موردنظر سازندگان خودرو در داخل کشور با سهولت بیشتری تأمین شود و دوباره شاهد برگشت سازندگان بزرگ دنیا به صنعت خودروسازی داخل کشور باشیم. بنابراین هزینه‌های تولید خودرو به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده نیز از چیزی که شاهدش هستیم، پایین‌تر خواهد آمد.

۲- بالا بردن توان تولید

صف‌های طولانی آنلاین برای ثبت‌نام خودروی کارخانه‌ای نشانگر این مسئله است که توان تولید کارخانه‌های داخلی با نیاز مصرف‌کنندگان همخوانی ندارد. درواقع عدم تعادل بین میزان تولید و تقاضا باعث شده است که قیمت خودرو به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا کند. البته از طرف دیگر، بدون وجود منابع مالی کافی و همچنین دسترسی به قطعات موردنیاز، تولیدکنندگان نیز نمی‌توانند حجم تولید خود را برای تامین نیاز بازار به طور چشمگیری افزایش دهند. بنابراین درصورتی‌که این آشفته‌بازار فعلی به طرز معجزه‌آسایی از بین برود، می‌توانیم شاهد بالا رفتن تیراژ تولید خودرو توسط کارخانه‌ها باشیم. به‌این‌ترتیب، دست واسطه‌ها و دلالان نیز به‌طور محسوسی از بازار خریدوفروش خودرو قطع‌شده و به میزان تقاضا در داخل کشور، خودرو برای مصرف‌کننده در سطح بازار موجود خواهد بود.

۳- خداحافظی با قیمت‌های از پیش تعیین‌شده

در دو سال گذشته برای مقابله با افزایش قیمت خودرو یکی از راهکارهای نهادهای دولتی، استفاده از قیمت‌های دستوری و مصوب برای ثابت نگه‌داشتن نرخ قیمت خودرو بود. بااین‌حال، این تصمیم همواره از طرف کارشناسان به‌عنوان تصمیمی اشتباه و با عواقب منفی زیاد شناخته می‌شد. درواقع، زمانی که خودروساز قادر به تعیین قیمت خودرو نباشد، مجبور است که محصول نهایی را با توجه به قیمت مصوب توسط دولت تولید کند. در همین راستا در دو سال گذشته شاهد کاهش آپشن‌های خودروهای داخلی بوده‌ایم که تأییدی بر این مسئله هستند. افزون بر این، فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت بازار هم افزایش پیدا می‌کند که یعنی واسطه گران بیشتری قرار است در این ماجرا دست پیدا کرده و سودهای کلان را نصیب خود کنند. بنابراین اگر بخواهیم امیدی به کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، باید با قیمت‌های مصوب خداحافظی کرده و منتظر باشیم که قیمت‌گذاری خودرو دوباره به دست تولیدکننده بازگردد.

بلاخره قیمت خودرو ارزان می‌شود یا گران؟!

قیمت خودرو در سال جدید با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد که تمایلی به کاهش داشته باشد؛ مگر آن‌که با توجه به شرایطی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، تغییرات اساسی در زیربنای بازار خودرو و همچنین روابط بین‌المللی حاصل شود.

برای خریداران و فروشندگان واقعی خودرو، اطلاع از قیمت خودرو در بازار اهمیت بیشتری دارد و باید دید خودروهای مختلف به چه قیمت‌هایی آگهی شده و معامله می‌شوند. به‌همین جهت از شما دعوت می‌کنیم وارد نمایشگاه خودرو آنلاین همراه مکانیک در آدرس https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/ شوید و قیمت‌های اعلامی مالکان خودروها را ببینید. ضمنا همراه مکانیک به‌عنوان پیشنهاد منصفانه، قیمت خودروهای کارشناسی شده را در ابزار قیمت خودرو کارکرده خود اعلام می‌کند تا به شفافیت بازار و مالکان و خریداران خودرو در انجام یک معامله منصفانه کمک کند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (237 ديدگاه)

    حتی اگر تمام شرایط مورد نیاز تحقق پیدا کنه، با وجود ضربه ای که اقتصاد و صنعت خودروسازی خورده حداقل ۵ سال زمان برای برگشتن به شرایط عادی و ترمیم اوضاع نیاز هست.

    موافقم 26
    مخالفم 3
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    نوشته رپورتاژ !
    اما رپورتاژ نیازی نیست و خیلی ساده توضیح میدهم !

    در اقتصاد ایران چیزی ارزان نمیشود و هنر در این است که تورم کنترل شود تا قیمت بالاتر نرود !

    چند سال سن دارید ، بروید از بزرگترها و سن‌بالاه بپرسید ، به یک نتیجه میرسید ، در ایران هنر کنند گرانی را کنترل بکنند ، ارزانی پیشکش !

    نشان میداد در ژاپن ، پس از حدود ۴۰ سال یک یک شرکت آدامس‌سازی قیمت آدامس‌هایش را از ۶۰ سنت رسانده بود ۷۰ سنت ، تمام کارکنان و کارگران به همراه مدیران شرکت تا زانو خَم شده بودند و از مردم و مشتریان معذرت خواهی میکردند و دقیقاً همین قضیه هروز در ایران اتفاق میوفتد با این تفاوت که یه چوب و کلاشینکف پشت زانوهایشان پنهان کرده‌اند !

    بخدا قسم ماندم این مردم چطور زندگی میگذرانند ، تازه اگر مستاجر و اجاره بده باشند و اگر فرزند هم داشته باشند ، چطور ، نمیدانم و خدا کمکشان کند !

    موافقم 44
    مخالفم 2
    1. مهرآیین

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (258 ديدگاه)

      در دهه ۵۰ که پیکان به کشور وارد شد با بخشی از تولیدات برندهای خارجی قابل مقایسه بود و میشود گفت پیکان با خودروهای دیگر برابری داشت . بگذریم از اینکه یکسری از خودروها همچون شورولت و کادیلاک که در همان زمان تولید می‌شد نیز خودروهای لوکس بودند اما همان‌ ها را هم در کارخانه پارس خودرو مونتاژ میکردیم و تفاوت آن زمان با اکنون در این بود که مردم صداقت را در تولید و تولید کننده میدیدند و این یک واقعیت است . خودرو سازها اگر با مردم صادق نباشند و هزار مدل هم فیلم بازی کنند مردم میفهمند . این عقلانیت ذاتی مردم است ووتشخیص می‌دهند که خودروساز راست میگوید یا دروغ ؟ مردم در آن موقع به صنعت اطمینان داشتند و به آن عشق می‌ورزیدند و از خودباختگی و از خود بیگانگی نسبت به آن محصول نداشتند و مایه افتخارشان هم بود . بنابراین تولید داخل را خریداری و استفاده میکردن و این موضوعات علاوه برآن هست که پیکان با ۹۰ درصد بازار قابل مقایسه بود در ثورتی که شاهین ، آریا ، هیلمن و… خودرو خارجی هم به کشور همچون بی ام و ۲۰۰۲ ، بنز ۱۹۰ و… هم می‌ آمد و خودروهای مذکور را هم عده‌ ای استفاده می‌کردند و پیکان هم با توجه به درآمد مردم یک خودرو دست یافتنی بود یعنی با سه تا پنج ماه حقوق می‌توانستند یکی از این خودروها را به دست بیاورند ولی الان اگر مردم هیچ چیزی هم نخورند نمیتوانند با دو سال حقوق هم یک خودرو حتی دست دوم خریداری کنند !

      موافقم 15
      مخالفم 2
  3. ایران

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (341 ديدگاه)

    خودرو وارد کنن یا اگر نمیکنن این آشغالاشون رو ارتقاع فنی بدن هر سال و آپشن اضافه کنن با قیمت منصفانه ببینید چطور مردم برای خرید صف میکشن کاش مردم همینجوری نخرن تا ارزون بشه و خودرو سازها کوتاه بیان و ببینن که کسی زباله هاشون رو با این قیمت نمیخره اگه به من بگن قیمت گذاری کن به نظر هیچ ماشینی که تولید داخل میشه بالای صد میلیون نمی ارزه بابا حداقل یکم خودرو ۶ یا ۸ سیلندر وارد کنین تا حداقل قیمت این ماشینای چند میلیاردی بیاد پایین خدارو خوش میاد این جوونا همیشه حسرت به دل یه سانتافه یا لندکروز ۱۰ سال پیش بمونن دیگه مردم به زور زنده هستند چطور توقع دارید ماشین هم بخرند

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. ارسلان

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (450 ديدگاه)

    فقط اون عکسه که پارچه از روی مرسدس رفته کنار بالاش نوشته ماشین دلخواه ت رو به قیمت بخر ??? خب به قیمت میشه 50 هزار دلار ضربدر دلار 30 هزار تومن میشه 1 میلیارد و نیم ولی همه میدونن بنز 80 هزار کارکرد 2015 رو با کارواش و پولیش و دستکاری کیلومتر جای 20 هزار کارکرد در سال 2022 میدن 7 میلیارد و نیم معادل 250 هزار دلار ?خدا بده برکت? اینم به قیمت خریدن ? بابا حداقل یه سمند یا دنا میزاشتی زیره پارچه که نشه ایراد اینطوری گرفت?

    موافقم 28
    مخالفم 0
  5. mm.y@rlou

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    فکر نکنم تو ایران چیزی ارزون بشه گرون نشه ارزون شدن پیشکش

    موافقم 19
    مخالفم 0
    1. abdi_porsche fan

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      درجا زدنه مملکتم ارزوست

      موافقم 2
      مخالفم 0
  6. mahan

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    اگه حداقل 5 سال تو ایران زندگی کنید متوجه میشید چیزی ارزون نمیشه.هیچ توافقی هم صورت نمیگیره تا امروز فکر کنم دوباره حمله موشکی کردیم اسرائیل رو زدیم.بعدش خودرویی دیگه تو بازار نیست هر چی هست دیگه همون قدیمی ها هستش.تا وقتی دوستانی داریم حساب بانکیشون رو صفر می کنند و 2300 پول به یک سانتافه میدن در صورتی که خونشون 5تومنم نیست چرا ارزون بشه گرونتر هم میشه.

    موافقم 14
    مخالفم 0
  7. محمد مختاری آذر

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    خب ارزون بشه ولی با کیفیت تر نمیشه که خودرو های ما شاید بد تر هم بشوند

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. علی اکبر

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کسی که تو ایران دنبال ارزونی باشه واقعا خطر ورشکستگی اون رو تهدید میکنه دنبال ارزونی نباش اگر خودرو لازم داری بخر اگر نداری برای سرمایه گذاری جاهای بهتری هم پیدا میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Achtung

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (423 ديدگاه)

    هیچ چیز به اندازه واردات خودرو برای مسئولان رانت و سود نداره برای همین اگر مشکل دلار و تحریم حل بشه واردات آزاد میشه و قیمت میاد پایین

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. Khosrow

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      مساله رانت و اینا نیست تو زمینه خودرو / جلوی اختلاف طبقاتی سیار رو گرفتن با ممنوع کردن واردات / تو اون دوره اکثریت جامعه حساس شده بودن / دستور از بالا بود و فکر میکنم کار درستی انجام شد / و اینکه ماشینی وارد بشه زیر چند میلیارد نخواهد بود / پس واردات بای بای مثل کوبا ..

      موافقم 1
      مخالفم 8
  10. Farzad

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    واژه ای برازنده تر از جهنم برای این گربه وجود نداره .

    موافقم 14
    مخالفم 0
  11. آریا منش

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (227 ديدگاه)

    خودرو رو نمی دونم ولی می‌دونم جون‌ ما هر روز قیمتش کمتر میشه

    موافقم 12
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا