ایستگاه خبر

نکات مهم در مورد کارشناسی فنی خودرو

رپورتاژ: در این روزهای گرانی خودروهای وارداتی، و پایین آمدن قدرت خرید مردم، بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم، رونق بیشتری دارد. اما یکی از مواردی که به هنگام خرید خودروی کارکرده باید مورد توجه قرار بگیرد، اطمینان از سلامت فنی و بدنه خودرو است. اگر نگوییم همه فروشنده‌ها، حداقل بیش‌از نیمی از آنها هنگام فروش خودرویشان سعی می‌کنند یک‌سری از مشکلات آن را پنهان کنند. شما هم که مسلما اطلاعات و تجربه کافی درباره بخش‌های فنی، قطعات تعویض‌شده، تعمیرات و صافکاری، رنگ‌شدگی بدنه و نامعتبربودن مدارک و نظایر آن را ندارید.  به‌همین‌دلیل ممکن است به‌راحتی خودرویی را که قبلا تصادفات شدید داشته، چپ کرده یا مشکلاتی جدی از لحاظ ایمنی دارد به‌قیمت خودروی سالم به شما قالب کنند. اگر بعد از خرید خودرو متوجه این موضوع شوید، نه‌تنها پولتان را دور ریخته‌اید، ممکن است جان خودتان و عزیزانتان را هم به‌خطر بیندازید. اینجاست که اهمیت کارشناسی فنی خودرو، نشان داده می‌شود.

پیشگیری از ضرر مالی با کارشناسی فنی خودرو

از مهمترین مسائل فنی، که می‌تواند باعث بروز مشکلات اساسی در خودرو شود و البته در قیمت آن نیز تاثیر گذار باشد، می‌توان به نکات مربوط به پیشرانه، گیربکس، جلوبندی، سیستم سوخت رسانی و سیستم ترمز خودرو اشاره کرد. مواردی که تشخیص آن‌ها، کار شما نیست و باید از یک کارشناس فنی خودرو در این زمینه کمک بگیرید.

مشکلات پیشرانه

پیشرانه به عنوان قلب یک خودرو، در حقیقت مهمترین بخشی است که به لحاظ فنی باید به خوبی بررسی شود. یکی از مشکلات رایج پیشرانه، روغن سوزی است. کارشناسی فنی، روغن سوزی را با نشانه‌هایی مانند خروج دود آبی یا سیاه از اگزوز شناسایی می‌کند. علاوه بر این، کارشناس به دقت پیستون‌ها، رینگ‌های اطراف آن و واشر سرسیلندر را نیز بررسی می‌کند تا مشکلات احتمالی آن از نگاه تیزبینش دور نماند. بررسی روغن پیشرانه یکی دیگر از بخش‌های مهم فنی خودرو است. با مشاهده رنگ روغن و بوی آن، می‌توان به مشکلات آن پی برد. همچنین وجود آب در روغن، می‌تواند نشانه مشکلی در واشر سرسیلندرها باشد.

سیستم ترمز

بخش فنی مهم بعدی، بررسی عملکرد سیستم ترمز خودرو است. ترمزها به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های خودرو که با ایمنی سرنشینان و خودرو سروکار دارد باید به دقت بررسی شوند. بررسی لنت ترمز، عملکرد پدال ترمز، ترمز دستی و هر آنچه که مربوط به سیستم ترمز و پایداری خودرو است، باید به دقت انجام شوند.

بررسی گیربکس

گفتیم که پیشرانه قلب یک خودرو است و گیربکس هم به عنوان بخشی که وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌های خودرو را دارد، باید به لحاظ سلامت، مورد بررسی قرار بگیرد. وجود هرگونه خرابی در گیربکس خودرو، می‌تواند باعث از کار افتادن پیشرانه شود. نشت روغن، مشکل در حرکت چرخ‌دنده‌های گیربکس، کندی در تعویض دنده و یا تکان خوردن‌ خودرو به هنگام تعویض دنده، از مشکلات رایج گیربکس است که کارشناس فنی باید به دقت آن‌ها را بررسی کند.

جلوبندی خودرو

در بررسی این قسمت، ابتدا سیستم تعلیق خودرو و فنرها تست و بررسی می‌شوند. در ادامه، هندلینگ و فرمان‌پذیری، تعادل فرمان، عکس العمل‌های خودرو در پیچ‌ها و ناهمواری‌ها، کوبش‌های احتمالی داخل کابین و سلامت لاستیک‌ها نیز توسط کارشناس فنی بررسی خواهند شد.

چک لیستی که کارشناس فنی خودرو تهیه می‌کند

کارشناس فنی خودرو، باید فردی آشنا به مسائل فنی و مکانیکی خودرو باشد و بعد از کارشناسی خودرو، یک چک لیست کامل از تمامی مواردی که بررسی کرده، تهیه کرده و به خریدار تحویل دهد. اگر تصمیم به خرید یک خودروی کارکرده دارید و می‌خواهید از بابت مسائل فنی خودروی مورد نظر خود، اطمینان داشته باشید، کارشناسان فنی ما در سایت کارنامه آماده ارائه این سرویس به شما هستند. کافی است وارد سایت کارنامه به آدرس https://karnameh.com شوید و درخواست کارشناسی فنی خودروی خود را در آنجا ثبت کنید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و خودروی مورد نظر را بررسی می‌کنند. کارشناسان فنی یک فرم کارشناسی به خریدار تحویل می‌دهند که در آن تمامی بخش‌های فنی خودرو اعم از پیشرانه، گیربکس، سیستم ترمز، جلوبندی و تمامی موارد مربوط به مسائل فنی خودرو را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل و یا نقصی، آن را به شما اطلاع خواهند داد.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. mahan

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    همیشه گفتم به جای این دکان بازار های امروزی بدنه رو میبری پیش یکی از بهترین و قدیمی ترین صافکاری ها (خودم دیدم که طرف تو روز بارونی و خودرو کثیف با چشم تشخیص میداد یکی از شاهکار های صافکاری ها رو) و همین طور مابقی رو میبری پیش یک مکانیکی ماهر و درست و حسابی و نمایندگی و تمام.
    در مورد کارنامه هم اصلا به خاطر اون تبلیغات مسخره ای که دو تا عتیقه زمان رو اوردن که خیلی بی مزه هست که آبرو هر چی بازاری و نمایشگاه دار رو بردن عمرا ماشین رو دستشون بدم!

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (10169 ديدگاه)

      دقیقاً درسته ماهان جان !

      بارها شنیدم که میگویند بهترین صافکارها ، ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها هستند و حقیقتاً هنرمندی هستند برایدخودشان !

      صافکارها بهترین تئوریسن‌های تشخیص خودرو هستند که میشه راحت به آن‌ها اعتماد و البته باید آشنا باشه و نه غریبه !

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. mahan

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        دقیقا نوید جان نکته خیلی مهمی اشاره کردی که اشنا باشه!یا باید اشنا باشه یا باید این شخص معروف طرف مقابل رو اصلا نشناسه به واسطه دوستانی که دارم و نمایشگاه دار هستند این توصیه اون هاست که میگند با شاگرد نمایشگاه یا متصدی ها اصولا تعمیرگاه و صافکاری نرید چه شما پیشنهاد بدید چه اون ها پیشنهاد بدند چون اکثرا با اطراف دفتر حساب کتاب دارند. ولی این میان افرادی هستند که خیلی معروف هستند و کار درست هستند که اشنا هم باشند خیلی بهتر هست.از این دکون بازاریا که جدیدا مد شده و میان بعد بررسی خودشونو گردن نمیگیرند و اینم با چشم خودم دیدم پسره یک مغازه 20 متری میخره پر از مهتابی میکنه ولی بازم نمیتونه تشخیص بده.اصولا صافکاری بنظرم هنر هستش خیلیا تو ایران هستند اسامی رو نمیگم تبلیغ نشه با دست کاری می کنند 100 تا دستگاه امروزی نمیتونه انجام بده نوید جان

        موافقم 2
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا