شورلت

اولین تجربه رانندگی با شورولت کلرادوی دیزلی 2016

چند چیزی که اول‌ازهمه باید درباره‌ی شورولت کلرادو ۲۰۱۶ دیزلی جدید بدانیم: موتور دیزلی توربو دورامکس ساخت شده در تایلند، سیستم گیربکس مونتاژ شده در کارخانه‌ی مکزیک و طراحی بر پایه محصولات برزیلی. همه این توضیحات را در حالی کنار هم قرار دهید که شورولت یک نام فرانسوی است و این خودرو تماماً در ایالت میسوری امریکا مونتاژ می‌شود.
اگر از طرفداران تراک‌های جمع‌وجور باشید سراغ مدل بنزینی این خودرو خواهید رفت. البته این تریم ۳۷۳۰ دلار گران‌تر از مدل دیزلی است.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
آخرین نسل کلرادو سال گذشته معرفی شد و برادر دوقلوی آن یعنی GMC کانیون به بازار به‌ظاهر راکد خودروهای سایز متوسط دوباره جان بخشید.
هیچ‌یک از تک محصولات سطح متوسط جنرال موتور تابه‌حال به این سطح نرسیده است، راحتی کلرادو و جزئیات ظریف آن حتی خریدارانی که تا دوازده ماه پیش راغب به خرید تراک بزرگ بودند را به خود جذب کرده است. این خودرو تا حدی پیش رفته که خود جنرال موتور هم از این‌که کلرادو به این اندازه خوب از آب درآمده و فروش داشته شگفت‌زده شده است.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
بااینکه کارخانه‌ی مونتاژ وینتزویل میسوری با تمام قوا در حال کار است اما نه فروش و نه تولید مدل دیزلی دورامکس قرار نیست بهبود پیدا کند، اما همین امر باعث شده که کلرادو به قابلیت‌های شگفت‌انگیز و دور از انتظاری دست پیدا کند! یک موتور بزرگ چهار سیلندر ۲.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ DOHC که گفته می‌شود تنها ۱۸۱ اسب بخار قدرت دارد اما همین خودرو می‌تواند بیشینه گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری در گردش ۲۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. این میزان گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر بیشتر از مدل بنزینی کلرادو شش سیلندر و تنها مقدار کمی کمتر از سیلورادو ۱۵۰۰ با موتور هشت سیلندر و ۵.۳ لیتری با بیشینه گشتاور ۵۱۹ نیوتن متر در ۴۱۰۰ دور بر دقیقه است. همه‌ی مدل‌های دورامکس هم به همراه گیربکس یکسان ۶LP50 شش سرعته اتوماتیک در مدل‌های مختلف ارائه می‌شوند.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
این حد بالا از گشتاور نشان می‌دهد که کلرادو دورامکس بهترین تراک جمع‌وجور برای یدک کشی است. قوی‌ترین مدل بنزینی ظرفیت یدک کشی ۳۱۷۸ کیلوگرمی و مدل دیزلی تک دیفرانسیل ظرفیت یدک کشی ۳۴۹۸ کیلوگرمی دارد. اگر مدل ۴×۴ را در نظر بگیریم میزان یدک کشی به‌اندازه‌ی ۴۵ کیلوگرم کاهش می‌یابد. تریلر مسافرتی ۲۸ فوتی ایر استریم به‌صورت پایه ۲۰۸۲ کیلوگرم وزن دارد این تریلر فضای بسیار زیادی برای اضافه کردن آپشن‌هایی مثل آب و بار اضافی برای صاحب خودرو مهیا می‌کند اما با موتور بنزینی و بدون گشتاور بالای موتور توربوی دیزلی ممکن است با مشکل مواجه شویم.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
پالایش تراکم – احتراق
اگرچه تولید گشتاور بالا یکی از چهار نقطه قوت دورامکس است اما این پالایش موتور است که باعث راحتی بیشتر آن می‌شود.
این موتور که توسط یک بلوک آهنی بلندی احاطه شده شامل یک جفت شفت فولادی برای تعادل است که در مخزن روغنی خلاف جهت هم در چرخش‌اند و لرزش و غرشی داتی مثل یک هیولای در بند از خود تولید می‌کنند. باوجود نصب موتور هیدرولیکی هنوز هم لرزش‌های کم رایج تراک‌های دیزلی در حالت ایستا احساس می‌شود.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
برای مدرن‌تر کردن این خودرو شورولت جذب‌کننده‌ی لرزش پاندولی سانتریفیوژی (Centrifugal Pendulum Vibration Absorber یا به‌اختصار CPVA) را درون تبدیل‌کننده‌ی گشتاور گیربکس قرار داده است.
اگر بخواهیم به گفته‌های شورولت استناد کنیم: “CPVA یک ضربه‌گیر با تعدادی فنر ثانویه است که وقتی شارژ شوند لرزش‌های گشتاوری موتور را از بین می‌برند.” درنهایت جنرال موتور برای حذف صداهای موتور دیزلی در داخل کابین از مواد عایق صدا در محدوده‌ی داشبورد استفاده کرده و سایر قسمت‌ها را ضخیم‌تر کرده است؛ بنابراین از داخل کابین در حالتی که پنجره‌ها بالا باشد رانندگی به طرز منحصربه‌فردی آرام و ساکت است.

Chevrolet Colorado Interior
Chevrolet Colorado Interior
رانندگی دیزلی
رانندگی با یک کلرادو دورامکس ۴×۴ بدون بار در طول ساحل مرکزی کالیفرنیا به طرز شگفت‌انگیزی آرام و بهینه است.
موتور به‌ندرت به دور موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد و گیربکس هم به‌اندازه‌ی گیربکس روی یک مدل بنزینی آرام و مطمئن است. این حالت رانندگی تا زمانی که شتاب بالایی نگیرید و سرعت بالایی نداشته باشید ادامه پیدا می‌کند اما اگر شتاب‌زده رانندگی کنید کاملاً متوجه موتور دیزلی این خودرو می‌شوید.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
طبق اعلام شورولت، دورامکس ۲۰۰ کیلوگرم به وزن کلی مدل بنزینی چهار سیلندر ۲.۵ لیتری کلرادو و یا ۱۲۲ کیلوگرم به وزن کلی مدل شش سیلندر اضافه می‌کند. از آنجا که این وزن اضافی در دماغه‌ی خودرو متمرکز شده است فرمانپذیری این خودرو کمی بهتر شده است.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
مسلماً مدل دیزلی به‌چابکی برادر شش سیلندرش نیست اما در عمل به‌اندازه کافی سریع است، تابه‌حال هیچ اطلاعاتی از مصرف سوخت این خودرو توسط EPA منتشر نشده است اما جنرال موتور ادعا می‌کند که کلرادو دیزلی ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر در جاده مصرف می‌کند.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
هنگام یدک کشی یک تریلر ۱۸۱۶ کیلوگرمی که اتفاقاً ساخت جنرال موتور است صدای دیزلی آن مشخص می‌شود. صدای موتور خیلی بلندی نیست اما سروصدای تراکم احتراق موتور شنیده می‌شود، صدایی که به گوش می‌رسد صدای بدی نیست به‌طوری که حتی ازنقطه‌نظر بعضی از صاحبان خودرو، این صدا نشانه‌ی یک ماشین دیزلی است.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
ترمز جیک (Jake Brake) یا ترمز اگزوز یکپارچه نصب‌شده بر روی کلرادو دیزلی به کمک چهار ترمز این خودرو آمده است. این دستگاه بعد از سیکل تراکم با باز کردن دریچه خروجی در سیلندر، هوای فشرده درون سیلندر را خارج می‌کند و باعث کم شدن سرعت خودرو می‌شود.

2016 Chevrolet Colorado Diesel
۲۰۱۶ Chevrolet Colorado Diesel
کلرادو دورامکس به‌قدری مدرن و کوچک است که هم برای رانندگی روزانه شهری مناسب است و هم در هر گاراژ کوچکی جا می‌شود. قیمت مناسب در مقایسه با سایر تراک‌های دیزلی و قابلیت یدک کشی فوق‌العاده‌ای که در دیگر تراک‌ها دیده نمی‌شود، کلرادو را به یک تراک محبوب تبدیل می‌کند. (البته با قیمت ۳۲ دلار می‌توان RAM 1500 فول سایز اکو دیزل شش سیلندر را هم سفارش داد)
اما جنبه‌ی منفی اصلی این تراک عرضه‌ی آن تنها در مدل‌های دو کابین با قسمت بار کوتاه و طویل در مدل‌های LT و Z71 است که مدل طویل‌تر یا همان Z71 هم تنها در نمونه بنزینی به تولید می‌رسد.
با همه‌ی این توضیحات احتمالاً شورولت بیشتر از این‌که درگیر تولید این خودرو باشد باید درگیر فروش آن باشد.

مشخصات:

نوع خودرو:
تراک دو کابین چهار درب
ظرفیت ۵ سرنشین،
موتورجلو
دیفرانسیل عقب/دو دیفرانسیل

قیمت پایه:
مدل LT با قیمت ۳۱۲۹۰ دلار
مدل Z71 با قیمت ۳۳۸۰۵ دلار

نوع موتور:
چهار سیلندر خطی دیزلی
توربوشارژ و اینترکولر DOHC با ۱۶ سوپاپ
سرسیلندر آلومینیومی و تزریق سوخت مستقیم

حجم موتور: ۲۷۷۶ سی‌سی
قدرت: ۱۸۱ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه

گیربکس:
شش سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دنده دستی

ابعاد:
فاصله محوری: ۳۲۵.۸ تا ۳۵۶.۸ سانتی‌متر
طول: ۵۴۰.۲ تا ۵۷۱.۲ سانتی‌متر
عرض: ۱۸۸.۷ سانتی‌متر
ارتفاع: ۱۷۹ تا ۱۷۹.۵ سانتی‌متر
فضا برای سرنشین: ۳۰۲۹.۹ لیتر
وزن: ۲۰۶۵.۷ تا ۲۲۱۵.۵ کیلوگرم

عملکرد تخمینی:
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰.۲ ثانیه
آزمون یک‌چهارم مایل: ۱۸.۵ ثانیه
نهایت سرعت: ۱۵۹.۳ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت تخمینی:
مصرف سوخت در جاده: ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت در شهر: ۱۱.۲ لیتر در صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (210 ديدگاه)

    عالیییییی از هر نظر زنده باد امریکا

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. Ahmad..F12

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    مهدی جان ممنون

    کلرادو و رپتور اولین پیکاپ هایی بودن که من عاشقشون شدم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. ali ayat

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    ای جان واقعا فوق العادس یعنی عجیب ترین موتوری که تو عمرم دیدم رو این ماشین بار های آمریکایی هست ۱۸۱اسب بخار و ۵۰۰نیوتون متر گشتاور حالا هرچی به این ژاپنی بازا بگی قبول نمیکنن که بازم میگن اصطحکاک نداره با تک استارت روشن میشه به هرحال فوق العادس

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ali ayat

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (716 ديدگاه)

      ببخشید اصلاح میکنم گشتاور تولیدی در استفاده از سیستم گیربکس و دیفرانسیل های پیشرفته است البته موتور هم بی تاثیر نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی آقا

        ۱۴ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (572 ديدگاه)

        داداش من، خصوصیت موتورهای دیزل اسب بخار کم و گشتاور زیاده.
        ضمن اینکه قدرت موتور ربطی به گیربکس و دیفرانسیل نداره (گرچه گیربکس و ذیفرانسیل روی گشتاور چرخ تاثیر دارند).
        هر موتوری برای شرایط استفاده خودش بهینه میشه و برای همین موتور این ماشین برای حمل بار مناسبه و به درد ماشین سواری نمیخوره.
        مطمئنا اگر تویوتا هم موتور دیزل طراحی کند مشخصاتی شبیه همین خواهد داشت.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  4. moein

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    برا ما عشق آفرودیا عالیه ولی حیف که هنوز دازیم با تویوتا 2 اف و بلیزر سال قبل از انقلاب سرو کله می زنیم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. nima

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    فوق العادس
    هیچ ایرادی نداره
    به نظرم از همه نظر از هایلوکس بهتره.
    از ظاهر که واقعا بهتره
    موتورشم و تکنولوژیش هم بالاتره
    قیمتشم که عالیه ( هایلوکس 30000 پوند هست که میشه حدودا 37000 دلار)
    یدک کشیش هم که بیشتره
    دوام هم که بالاس واقعا (نگین فقط تویوتا که ناراحت میشم چون توی تراک فرق میکنه)
    اصالت تراک هم که یعنی آمریکایی.
    پس چه دلیلی داره آدم هایلوکس بخره؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. بهزاد

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      قیمت هایلوکس در بازارهای آسیایی از حدود 20 هزار دلار شروع میشه.
      37 هزار دلار ؟!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. علی آهنگر

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (375 ديدگاه)

      سلام دوست عزیزم
      الان اصلا دلیلی نداره که راجع به هایلوکس صحبت بشه
      اینجا قسمت نظرات درمورد شورولت کلرادو هستش
      اگه یه موقع یه موضوع توی سایت پدال زدن به اسم (مقایسه شورولت کلرادو و تویوتا هایلوکس) اونجا میشه توی نظرات این دوتا رو با هم مقایسه کرد
      اما باز هم بحث انتخاب مشتری یه مسئله ی کاملا سلیقه ای هست اصلا یه مشتری سایپا151 رو دوس داره پس نمیشه راجع به انتخابش قضاوت کرد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. مهرداد شیدایی

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خیلی بیشتر از اون چیزی که یک redneck امریکایی احتیاج خواهد داشت.
    یک پکیج کامل

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. hamid3x

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (395 ديدگاه)

    بخدا خسته شدم اخه یعنی چی ،چرا کشور ما اینجوریه،این تراک مال مزرعه دارا امریکایی محسوب میشه یعنی اون جوونای امریکایی که تا دیپلم درس میخونند بعدش میرن تو این مزارع کار میکنند،عشق و حالشونم سرجاشونه،نه مشکل رفتن به خدمت ،کار پیدا کردن ،زن گرفتن دارن،به این میگن زندگی،ما چی عین خر درس خوندیم ،رفتیم المپیاد،سربازیمونم با هزار بدبختی تموم کردیم،حالا سه ماهه دنبال کاریم،طرف میگه واستا پای دستگاه بعنوان کارگر صفر کارکن،حقوق مهندسی نداریم بدیم بهت، این یعنی بچی ؟؟؟من خر بودم عمرمو پای درس و دانشگاه حروم کردم،بخدا خسته شدم

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. edris

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (108 ديدگاه)

      بخدا دلمو آتیش زدی داداش… امیدوارم همه به اون جایی که حقشو دارن برسن. نمیدونم مشکل مملکت کجاست… مردمی که اینقد وفا دارن نسبت به نظام و مقابل دشمن وایسادن این همه کشته دادن تا زندگی نسل بچه هاشون مرفه باشه چرا ***

      بخدا خودمون خودمونو تحریم کردیم با این تعرفه گمرک
      https://kish.divar.ir/browse/%D9%88%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/vehicles/cars/?v01=0,1

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. hamid3x

        ۱۳ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (395 ديدگاه)

        النترا 20ملیون،سانتافه 30 مگه میشه،بعد ما با 30تومن میخوایم یه ال نود تمیزبخریم نمیتونیم،
        داداش نمیدونم بخندم یا گریه کنم.
        وقتی قدرت و پول دست ادمایی باشه که تنهاهنرشون حمله به سفارت های کشورای دیگست از این بهتر نمیشه،یکی نیست بگه تو اگه مردی پاشو برو یمن با عربا بجنگ نه اینکه با اتیش زدن سفارت ابرو کشورمونو میبری،اخرش هم این میشه تو اروپا و امریکا،افغانی ها و افریقایی هارو از ما بیشتر قبول دارن،بهشتون احترام میزارن اما اسم ایران و که میاری طرف روشو برمیگردنو بدون خداحافظی رابطشو قطع میکنه،یادم نمیره داشتم با ایتالیاییه نیم ساعت درمورد کار حرف میزدم تا گفتم ایرانیم دیگه جوابمو نداد و ……
        کوروش کجایی که ببینی چه بلایی سر مردم و سرزمینت اوردند،
        طاعون میگرفتیم بهتر از این بود وضعمون

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. امیرشایان

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      داداش خیلی ناراحت شدم …حق همه دمای باهوش و سخت کوشی مثل شما بهترین زندگی و کمال آرامش هست..واقعا واسه این مملکتی که هیچی اون سر جاش نیست متاسفم.آرزوی بهترینها رو برات دارم

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. hamid3x

        ۱۴ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (395 ديدگاه)

        ارادتمندیم آقا امیرشایان گل
        من که کسی نیستم از من بهتر خیلی هستن که شغل مناسب تحصیلات و توانایشون ندارن و استفاده مناسب ازشون نمیشه،
        به امید سربلندی و سعادت همه بچه های خوب پدال

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. mohsen

      ۱۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      داداش کجا درس خوندی؟ اگه میگن درس بخون منظور اینه جوری بخون بری اونور بورسیه شی وگرنه ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. نوید جهرمی

      ۱۵ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3687 ديدگاه)

      چی بگیم که هر چی از واقعیات میگیم میگن منفی بافی و….
      شاید مام باید مهاجرت کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. امیرحسین

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    آمریکایی ها و بخصوص تراک ها و ماسل کارها همیشه آدرنالین خون رو بالا میبرن
    کره ای ها اگر بقول خودشون car MD رو بردن ولی هنوز موندم دل عاشقان واقعی ماشین رو بربایند
    کره ای ها هیجان ندارند،آدم رو عاشق خودشان نمیکنن،حس خاطره انگیزی ندارن،عملکرد خارق‌العاده تو محصولات کره ای به چشم نمیخوره
    هنوز بسیاری از ایرانیان از لندکروزر کالسکه و جیپ شهباز و وانت بلیزر به عنوان سلطان آفرود یاد میکنه و دوست شان داره،یا از آلفا یا بی ام و قدیمی به عنوان ماشین های خاطره انگیز و فراموش نشدنی یاد میکنه.کدوم کره ای همچین حسی دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عالیه. موتور خیلی خوبی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Lambo

    ۱۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    الان میرم خودمو میکشم با این هیکلش صدی هفت تو جاده مصرف میکنه هاچبک من از این بیشتر مصرف میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نوید جهرمی

    ۱۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3687 ديدگاه)

    ماشین دیگه مردونه تر از این وانتای امریکایی سراغ دارین؟
    از موقعی ک این کلرادو رو دیدم خیلی دلم میخواست یکیشو داشته باشم. اما اینجا باید دل خوش کنم ب نیسان گاوی.
    خدا هیچ کس رو حسرت ب دل نزاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا