لوتوس

خداحافظی با لوتوس الیزه و اگزیج با معرفی نسخه‌های پایانی

اندکی بعد از اعلام رسمی خاتمهٔ تولید الیزه و اگزیج، لوتوس حالا با معرفی نسخه‌های ویژهٔ فاینال ادیشن، با این خودروهای اسپرت نمادین خداحافظی کرده است. لوتوس حداقل پنج نسخهٔ پایانی مختلف را برای این خودروها ارائه خواهد کرد که شامل دو نسخه برای الیزه و سه نسخه برای اگزیج می‌شود. این نسخه‌ها که در تعداد محدودی تولید می‌شوند، از رنگ‌های منحصربه‌فرد، برچسب‌های بیرونی جدید، رینگ‌های رنگی و تریم‌های جدید برخوردارند. این نسخه‌ها در داخل نیز به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی، غربیلک فرمان D شکل جدید و دسته‌دندهٔ جدید گیربکس دستی با اتصالات قابل‌مشاهده مجهز هستند.

الیزه فاینال ادیشن به ۲۵ سال فعالیت این رودستر بریتانیایی ادای احترام می‌کند. الیزه اسپرت ۲۴۰ فاینال ادیشن به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ ساخت تویوتا مجهز است که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف کالیبراسیون مجدد، قدرت این موتور ۲۳ اسب بخار نسبت به مدل اسپرت ۲۲۰ افزایش یافته و حالا الیزه را ظرف ۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. علاوه بر این افزایش قدرت، با سفارش پانل‌های فیبر کربنی مثل کاور پیشرانه و همین‌طور باطری لیتیوم یونی و شیشهٔ عقب پلی‌کربنات، می‌توان وزن الیزه را هم کاهش داد. با سفارش همهٔ این آپشن‌های سبک‌وزن، وزن الیزه اسپرت ۲۴۰ از ۹۲۲ کیلوگرم به ۸۹۸ کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند.

کسانی که الیزهٔ توانمندتری می‌خواهند می‌توانند مدل کاپ ۲۵۰ فاینال ادیشن را انتخاب کنند که بیشتر روی آئرودینامیک متمرکز است. این مدل با تجهیز به کیت آئرودینامیکی تهاجمی‌تر، در سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۶۶ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که این عدد در حداکثر سرعت خودرو یعنی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۵۵ کیلوگرم می‌رسد. علاوه بر این، الیزه کاپ ۲۵۰ فاینال ادیشن همچنین به کمک‌فنرهای اسپرت Bilstein، آنتی‌رول بارهای قابل تنظیم و رینگ‌های فورج‌کاری شدهٔ فوق سبک هم مجهز است. با سفارش همهٔ آپشن‌های کربنی، وزن این مدل به ۹۳۱ کیلوگرم می‌رسد.

مدل‌های فاینال ادیشن لوتوس اگزیج هم شامل سه مدل اسپرت ۳۹۰، اسپرت ۴۲۰ و کاپ ۴۳۰ می‌شود. اگزیج ۳۹۰ جدید که جایگزین مدل اسپرت ۳۵۰ قبلی شده است، به همان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ مجهز است که حالا به لطف کالیبراسیون مجدد، قدرت آن با ۵۰ اسب بخار افزایش به ۴۰۰ اسب بخار رسیده است. اگزیج اسپرت ۳۹۰ که تنها ۱۱۳۸ کیلوگرم وزن دارد، ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۷۶ کیلومتر بر ساعت را دارد.

اگزیج اسپرت ۴۲۰ فاینال ادیشن با ۱۰ اسب بخار افزایش قدرت، نسبت به مدل قبلی اسپرت ۴۱۰ حالا ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتن متر گشتاور دارد و با توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین عضو خانوادهٔ اگزیج محسوب می‌شود. این مدل که به‌صورت استاندارد به کمک‌فنرهای قابل تنظیم، رینگ‌های آلیاژی سبک‌وزن فورج‌کاری شده، ترمزهای مسابقه‌ای AP و… مجهز است، ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پرچم‌دار خانوادهٔ اگزیج هم مدل جدید کاپ ۴۳۰ است که از تهاجمی‌ترین کیت آئرودینامیک این خانواده برخوردار است و از پیشرانهٔ V6 آن ۴۳۰ اسب بخار قدرت بیرون می‌آید. به گفتهٔ لوتوس، این مدل ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، حداکثر سرعت آن ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت است و حداکثر تا ۱۷۱ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. همهٔ مدل‌های اگزیج کاپ ۴۳۰ به‌صورت استاندارد به پانل‌های فیبر کربنی شامل اسپلیتر جلو، سقف، قاب دیفیوزر، ورودی‌های هوای جانبی بزرگ‌تر، درب صندوق یک‌تکه و بال عقب مسابقه‌ای مجهز هستند. کمک‌فنرهای قابل تنظیم نیترون، آنتی‌رول بارهای قابل تنظیم جلو و عقب، لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲، ترمزهای مسابقه‌ای با کالیپرهای چهار پیستونه و سیستم اگزوز تیتانیومی هم از دیگر ویژگی‌های این نسخه هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. mahan

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم این کمپانی در بیشتر مواقع از موتور های تویوتا استفاده میکنه.
    الکاش در نمای داخل هم مثل بیرون سلیقه بخرج میدادند کسایی که این قدر نمای بیرون رو دلربا میسازند قطعا داخلشم میتونستند قشنگتر بسازند.البته با توجه کرد که کاهش وزن هم یکی از این اصول طراحی این کمپانی هست ولی بازم میشه سلیقه بخرج داد

    موافقم 17
    مخالفم 1
  2. ارشیا

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    خدایش بیامرزد????

    موافقم 8
    مخالفم 0
  3. Sina

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    خیلی حیفه این ماشینای باحال جایگزین ماشینای برقی بشن
    آخه یکی نیست به لوتوس بگه کی ماشین اسپرت برقی دوست داره؟؟
    حالا سدان یا هاچبک برقی یه چیزی ولی ماشین اسپرت برقی؟

    موافقم 12
    مخالفم 6
  4. امیرحسین

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (443 ديدگاه)

    چقدر جلوشون شبیه کوروته بخصوص نسل قبل
    و عقبش شبیه وایپر

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. Mf1

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (477 ديدگاه)

      شاید کوروت شبیه لوتوس یه ۱۰ ساله طراحی چراغهاش همینجوره
      هیچ شباهتی به وایپر نداره شاید من سرحال نیستم

      موافقم 11
      مخالفم 0
  5. ehsan fa

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    بچه ها این کلیپ 30 ثانیه رو نگاه کنید فقط ناله های دوج رو گوش کنید.
    https://www.instagram.com/p/CLHvgshAKBI/

    موافقم 1
    مخالفم 5
    1. [AMIN_TROFEO

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      اسپم

      موافقم 5
      مخالفم 0
  6. Hadi

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    آخرین درون سوز های لوتوس……

    موافقم 8
    مخالفم 0
  7. Benz

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    خداحافظ کوچولوهای لوتوس

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. Muty

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    یه زردش تو یکی از نمایشگاه ها هست ، قیمت گذاشته 5 تومن :-) :-) :-)

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا