مسابقات

تأثیر تصادف وحشتناک گروژان روی بهبود ایمنی فرمول 1

اگر به یاد داشته باشید در گرندپری بحرین فصل ۲۰۲۰ فرمول ۱ بود که رومین گروژان توانست با خوش‌شانسی از یک تصادف وحشتناک جان سالم به در ببرد. هم‌اکنون تحلیل‌های مربوط به این حادثه تکمیل شده هرچند فیا احساس می‌کند جا برای بهبود بیشتر وجود دارد.

در ویدئویی که به تازگی منتشر شده جزئیات قابل‌توجهی از این حادثه و آینده‌ی این رشته ورزشی پرطرفدار بحث شده است.

شاید احساس‌برانگیزترین نکته این باشد که تأثیر ضربه وارد شده به خودروی گروژان معادل شتاب حدود ۶۷ جی بوده است. این شتاب سهمگین نتیجه برخورد به گاردریل با سرعت حدود ۱۹۳ کیلومتر در ساعت بوده است.

این نیروی فوق‌العاده زیاد باعث شده بخش بدنه از شاسی جدا شده و با متلاشی شدن بخش سوخت‌رسانی خودرو آتش‌سوزی رخ دهد.

با وقوع این حادثه و تحلیل‌های بعدی فیا به دنبال بهبود مقاومت گرمایی دستکش‌هایی است که رانندگان به دست می‌کنند. فیا همچنین می‌خواهد برخی بخش‌های دیگر از طراحی پیست گرفته تا طراحی خودرو نیز دوباره بررسی کرده و بهبود بخشد.

سلول محافظتی خودرو که در زمان وقوع تصادف از راننده حفاظت می‌کند ژئومتری خاص خود را دارد. فیا همچنین می‌خواهد به ساختار بخش جلویی خودروها نگاه کرده چراکه گروژان در بیرون آوردن پای خود از کاکپیت مشکل داشته و مجبور شده برای خروج از خودرو کفشش را دربیاورد.

از دیگر بخش‌های قابل‌ذکر می‌توان به آینه‌های دید عقب و همچنین مونتاژ پشت‌سری اشاره کرد که فیا به دنبال بهبود آن‌هاست. بررسی مونتاژ پشت‌سری به منظور خروج راحت‌تر از کاکپیت در زمان وقوع حادثه انجام می‌شود.

بررسی طراحی پیست نیز در دستور کار است. منطقه‌ای که گروژان تصادف کرد کاملاً به پیست عمود نبود زیرا نقطه دسترسی برای مارشال‌ها محسوب می‌شد. فیا به همین خاطر می‌خواهد این موانع دوباره طراحی شوند و دستورالعمل‌های جدیدی در نظر گرفته شود.

اگرچه زنده ماندن گروژان در این تصادف وحشتناک نتیجه سال‌ها بهبود ایمنی خودروهاست اما او خطرات زیادی را نیز تجربه کرد که به سادگی می‌توانست جانش را بگیرد.

خوشبختانه این راننده فرانسوی دوباره به مسابقات برگشته و این فصل در ایندی کار حضور خواهد یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ?Ali Hossein?

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم منم تو خارج بودم و راننده ی فرمول 1 میشدم هی…

    موافقم 16
    مخالفم 8
  2. Farzad

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بعد از اون برخورد وحشتناک و از بین اون همه آتیش خودشو بیرون کشید …
    راننده های فرمول یک همیشه مرگ رو بیخ گوششون حس میکنن و به معنی واقعی کلمه عاشق کارشون هستن و همین باعث میشه سختی های این ورزش طاقت فرسارو تحمل کنن و این سختی ها فقط به زمانی که در حال رانندگی در پیست هستن محدود نمیشه .

    موافقم 20
    مخالفم 0
  3. RezaRs

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    از تجارب برای دفع حوادث سلاح توان ساخت

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا