هیوندای

سوناتای هیبریدی، بهبود برای سفرهای جاده‌ای و استفاده روزانه

نسل قبلی سوناتای هیبریدی اصولاً برای به چالش کشیدن تویوتا کمری هیبریدی وارد رقابت شد. اما این خودرویی نبود که دنیا را تکان بدهد. مصرف سوخت دور از انتظار و سیستم انتقال نیروی خشن، نمی‌گذاشت مزیت‌های این خودرو پررنگ شوند. اما اکنون زمان بلوغ فرار رسیده و مدل ۲۰۱۶ سوناتا به‌عنوان نسل دوم با انتقال نیروی جدید و بهبود یافته، فضای داخلی بیشتر و مجلل‌تر کاملاً مسلح شده است.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
انتقال قدرت در سوناتای جدید هیبریدی، درواقع تکامل یافته نسل قبلی است. موتور ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر مجهز به تزریق مستقیم سوخت با ۱۵۴ اسب بخار نیرو و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور با یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی (۵۱ اسب بخار) جفت می‌شود. خروجی کل سیستم در حالت ترکیبی البته از ۱۹۳ اسب بخار فراتر نمی‌رود. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌شود.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
مجموعه باتری‌های لیتیوم یون بزرگ‌تر ۱.۶۲ کیلووات ساعتی در زیر بدنه و کفی اتاق جاسازی شده‌اند. بدین ترتیب، تأثیر کمتری روی فضای مسافر و بار می‌گذارند.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
خودروی مورد تست مجله موتورترند، از تریم لیمیتد بود و مصرف سوخت آن در شهر ۶.۰ لیتر و در بزرگراه ۵.۴۷ لیتر اندازه‌گیری شد در حالی که‌تریم پایه SE مقرون به صرفه‌تر بوده و مصرف سوخت شهری ۵.۸۸ و جاده‌ای ۵.۳۴ لیتری را بر جای می‌گذارد. تریم پایه SE از چرخ‌های کوچکتر آلیاژی ۱۶ اینچی برخوردار است که مجهز به تایرهای با مقاومت چرخشی پایین‌تر بوده و کارآمدتر است.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
سوناتای هیبریدی در دو نسخه پلاگین هیبرید و ساده ارائه می‌شود. نسخه پلاگین که شما می‌توانید باتری‌های آن را با شارژر و نیروی برق به‌صورت مجزا شارژ کنید، با تکیه بر انرژی ذخیره در باتری‌ها قادر است ۴۳ کیلومتر مسافت را طی کند و با یک باک بنزین پر هم ۹۶۵ کیلومتر برد دارد. عملکرد خودرو در حالت تمام الکتریکی به وضوح از تویوتا کمری و هوندا آکورد سرتر است. شارژ کامل باتری‌ها بسته به ولتاژ شارژر مورد استفاده ۳ تا ۹ ساعت طول می‌کشد.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
در خارج از شهر، موتور بنزینی می‌تواند نقش ژنراتور را نیز بازی کند و باتری‌ها را شارژ نماید. نیروی ناشی از ترمزگیری هم احیا شده و در باتری‌ها ذخیره می‌گردد. در زمانی که شارژ باتری کافی باشد و در حالت کروز، موتور بنزینی می‌تواند خاموش شود و تنها با نیروی موتور الکتریکی می‌توان به مسیر ادامه داد. زمانی که نیاز به انرژی بیشتر داشته باشید، موتور بنزینی با کمی غرش و تکان مجدداً استارت می‌خورد. گیربکس شش سرعته نیز به خوبی و نرمی دنده مناسب را انتخاب می‌کند و به ندرت دچار اشتباه در انتخاب دنده مناسب می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید به‌صورت دستی نیز به تغییر دنده اقدام کنید با این وجود بهتر است این عمل را به خود خودرو بسپارید.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
عملکرد سوناتای هیبریدی در جاده‌های پیچ‌وخم‌دار نیز مطلوب است. سیستم تعلیق به خوبی ضربات را جذب می‌کند. با این وجود در سطوح خشن جاده‌ها، مقداری از صدای تایرها در داخل کابین هم شنیده می‌شود. اما بر روی سطوح آسفالت مناسب، میزان سروصدای داخلی آبرومندانه است. مشکلی که در هنگام تست خودرو پدیدار شد، احساس غیرخطی و غیرطبیعی ترمزگیری در هنگام فشردن پدال بود.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
سوناتای هیبریدی می‌تواند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۸.۳ ثانیه ثبت کند. طی مسافت ۴۰۰ متر از سکون کامل هم ۱۶.۳ ثانیه طول می‌کشد. این ارقام نشان می‌دهد که این خودرو کندتر از رقبای خود کمری و آکورد هیبریدی است. هر دوی این رقبا، صفر تا ۹۶ را در ۷.۱ ثانیه طی می‌کنند. با این وجود لااقل از فورد فیوژن هیبریدی کمی سریع‌تر است. خط ترمز آن نیز از سرعت ۹۶ کیلومتر تا توقف کامل بیشتر از رقبای خود و به میزان ۳۶.۸۸ متر است. شتاب جانبی در مسیر ۸ شکل ۰.۶۲g و در مسیر دایره‌ای ۰.۸g است که هم‌تراز با خودروهای سواری و سبک متوسط هیبریدی دیگر است هرچند فیوژن و آکورد فرمان و تنظیم شاسی بهتری دارند.

ورود به فضای داخلی سوناتای هیبریدی با اندازه خوب مورد استقبال قرار می‌گیرد. مواد نرم و با کیفیت به کار رفته همراه با روکش چرم مشکی و آبی نیز منحصر به فرد است. می‌توان در برخی تریم‌ها از کابین با رنگ‌های روشن و سرزنده‌تر استفاده کرد. سقف پانوراما در برخی جاده‌های پردست‌انداز کمی جیرجیر می‌کند. صندلی‌های جلو به خوبی تقویت شده‌اند و حمایت کافی از سرنشینان به عمل می‌آورند. در مسافت‌های طولانی، چهار سرنشین به راحتی می‌توانند در این خودرو جای بگیرند و البته فضا کمی فشرده‌ای برای نفر پنجم هم باقی می‌ماند. صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن و تهویه داخلی مناسبی هستند. این گرم‌کن برای صندلی‌های عقب نیز قابل سفارش است.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
فضاهای ذخیره‌سازی مناسبی برای اشیا نیز در نظر گرفته شده‌اند. فضای صندوق عقب از ۱۶.۳ فوت مکعب در مدل بنزینی به ۱۳.۳ فوت مکعب کاهش یافته است. در مقایسه، کمری هیبریدی فضای صندوق ۱۳.۱ و آکورد فضای ۱۲.۷ فوت مکعبی دارند. البته صندلی‌های عقب تاشو امکان افزایش فضای بار را در نبود سرنشینان عقب می‌دهند.

سیستم سرگرمی سوناتای هیبریدی با نمایشگر ۸ اینچی لمسی علاوه بر سرعت پاسخ‌گویی مناسب، ویژگی‌های خاصی چون نمایش سطوح انرژی ذخیره‌شده و حالت‌های رانندگی را نیز در خود دارد. این سیستم به دستورات صوتی نیز پاسخ می‌دهد. سیستم صوتی هارمن کاردون نیز صدایی واضح و شفاف را به گوش می‌رساند.

سوناتای هیبریدی مجهز به فناوری‌های ایمنی پیشرفته‌ای چون هشدار نقاط کور، هشدار خروج از لاین جاده، هشدار ترافیک از عقب، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد از جلو است.

2016 Hyundai Sonata Hybrid
۲۰۱۶ Hyundai Sonata Hybrid
قیمت سوناتای هیبریدی پلاگین ۳۵۴۳۵ دلار است که ۸۶۰۰ دلار بیش از مدل غیر پلاگین آن خواهد بود. البته اعتبار مالیاتی فدرال باعث تخفیف ۴۹۱۹ دلاری شده و قیمت آن به رقم معقول ۳۰۵۱۶ دلار کاهش می‌یابد. مدل لیمیتد نیز ۴ هزار دلار گران‌تر است.

در مقایسه با سلف این خودرو، سوناتای هیبریدی جدید را باید یک گام در مسیری درست دانست. این یک خودروی ارزان به حساب نمی‌آید اما وقتی مجموعه ویژگی‌های آن که معمولاً در خودروهای گران‌تر یافت می‌شوند را در کنار گزاره‌هایی چون ارزش، بهره‌وری و اقتصاد مصرف سوخت، انتقال نیروی نرم و روان، فضای داخلی خوب قرار دهیم، می‌توانیم از چند عیب جزئی نظیر ترمز با احساس نامناسب نیز چشم‌پوشی کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. REZA

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    میدونم جای این سوال اینجا نیست ولی خواهشا دوستان جواب بدن.اگه الان هیوندای کوپه2008 قرمز بخوام بخرم .به نظرتون زیاد از لحاظ فنی خرج دستم نزاره؟؟ دموده نشده؟؟زیر 100هزار کارکرد (60تومن)-.ولوستر 2013رو 50 تومن (منطقه آزاد)بخرم بهتره یا هیوندای کوپه ؟؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا راهنمایی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      داداش الان یه نیسان جوک نیوفیس با کارکرد 4000 تا درحد صفر پلاک ارس توتبریز حدود 59 تومن قیمت زده بود به نظر من بهترین گذینه برای شهرهایی که میشه پلاک منطقه سوار شد هیوندا کوپه زیاد مالی نیست خرجشم الان خیلی زیاده

      سایت دیوار
      http://divar.ir/v/4DVzG-cIQ/

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. AliZeus

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      بستگی به کاربرد و نحوه رانندگی ات داره…با هر دو یه چرخی بزن دستت میاد کدومو میخوای..از لحاظ فنی هم واقعا نمیشه اظهار نظر کرد، بستگی به این داره که صاحب جنسیس کوپه تو این 7-8 سال چجوری از ماشینش نگهداری کرده و چه بلایایی سرش آورده :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. REZA

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (225 ديدگاه)

        جنسیس کوپه گرونه بالای 100 تومنه.منظورم هیوندای کوپه یا همون هیوندای تیبورن بود-
        ولستر که سوار شدم اتاقش اندازه پراید بود صندلی هاش هم همین طور.شتاب گیریش هم فوق العاده کند بود فکر کنم 0-100اش10ثانیه هست
        از هیوندای کوپه بیشتر خوشم میاد اما با توجه به قدیمی بودنش میترسم برم سمتش!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. رضا

          ۲۵ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (64 ديدگاه)

          هیوندای کوپه مصرف سوخت بالا و استهلاک زیادی داره .
          شما که تو منطقه آزادی گزینه های بهتری پیش روت هست.
          اشاره نکردی که چه سبک خودرویی مد نظرت هست.
          ولی من پیشنهاد میکنم تو این رنج قیمت مزدا 3 جدید (2015) مدل هاچبکش بگیری که هم ظاهر اسپورت و جذابی داره هم هندلینگ عالی و مصرف سوخت مناسب . شتابشم بدنیست.
          یه مدلشم آگهی کردن تو باما البته صندوق دار:
          http://bama.ir/car/details-2-3248403/1394-mazda-3-new-sedan-for-sale
          نیسان جوک هم گزینه خوبیه .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. american and japan

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (199 ديدگاه)

      نه واقعا چرا؟؟؟؟؟؟چرا جی تی 86 نه؟؟؟؟؟اریون هم عاااااااالیه مخصوصا تیپ اس ای البته فکر نکنم گیرت بیاد یا سخت گیرت بیاد ولی اگر میتونی دریغ نکن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. REZA

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (225 ديدگاه)

        gt-86گرونه.ارس پلاکشو مدل2015با کیت بدنه و صندلی چرم رفتم از شرکت پرسیدم 107 میلیون گفت.پلاک ملی هم 125 میلیونه مدل 2013-من بودجه ام تا حداکثر65 میلیونه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. آرمااااان

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      اول اینکه شما توی منطقه آزاد دستت خیلیییی بازه،سعی کن یه خودرویی بگیری که هم خدمات پس از فروشش تو ایران باشه هم کم اصطحلاک باشه،دور هیوندای کوپه رو خط بکشی بهتره،چون مصرف سوختش سر به فلک میکشه اونم با این مدل،یه خودروی شرقیه 2013 به بالا دست دوم بگیری در کل بصرفه تره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    پیشرفت زیادی داشته ولی فکنم هنوز هوندا اکورد هیبرید
    حرف اول رو میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      کمری هم حرف واسه گفتن زیاد داره
      البته در آپشن ک سوناتا سرتره اما در کل کمری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مایکو باکتریوم توبر کلو سیز

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (137 ديدگاه)

    و همچنان چه میکنه این هیوندای!
    البته هنوز مونده تا به بزرگان این عرصه برسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    اقایون من چندسالیه اساسی بااین هیوندا مشکل دارم نمیدونم چرا واقعا اینطوریم
    تحت هیچ شرایطی اصلا ازش خوشم نمیاد وفقط ازیکی ماشیناش خیلی حال میکنم اونم هیوندایی ازرا گرانجور هستش!!!
    بیشترمردم هیوندایی رو خوب خوب قبول دارن وازش تعریف میکنن ولی من هرکاری میکنم که یکم ازماشیناش خوشم بیاد ولی….اصلا باارم ماشرکتش مشکل دارم وخوشم نمیاد حتی باهاش ضدم..نمیدونم چرا…دست خودم نیست
    اصلاباکره جماعت حال نمیکنم ووقتی وقتی باماشینای ژاپنی وامریکا واروپایی مقایسه میکنم میبینم هیوندایی اصلا عددی نیست!!!ولی ازظرفی خیلی پیشرفت عالی داشته وقابل تحسینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mds

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (402 ديدگاه)

      ایرانی جماعتو چطور دوست داری…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر سابق

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (161 ديدگاه)

      داداش ناراحت نشو یه چیزی میگم:
      احتمالا شما با خودتون مشکل دارید نه با آرم و مارک و مردم کره و اینا.
      به پیش روانشناس برید درست میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۵ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (512 ديدگاه)

        بابا نظرشخصی خودمو گفتم چرامیزنیدم…هرکسی یه عقیده ونظر وفکری داره که قابل احترامه این چه رفتاریه میکنید

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مسعود

          ۲۵ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (80 ديدگاه)

          رفیق (محمد) دوستمون (امیر) هم نظر شخصیشو راجع به تو گفت . بهش احترام بذار دیگه :))
          خارج از شوخی ، بعضی وقتا از یه چیزایی بدت میاد که اصلا دلیلی هم نداره ، فقط بدت میاد … واسه همه هم پیش میاد رفیق

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. سامان اذری

          ۲۵ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          الان هرکی کیا و هیوندا سوار شده
          به اندازه پولی که بابت ماشینش داده ازش راضی هست
          از ورنا گرفته تا سنتنینتال
          از ریو گرفته تا k900

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. luis

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (612 ديدگاه)

      چون با دید قبلی بش نگاه میکنی سا در اصطلاح همون تعصب راهشم اینه که چشم هاتو ببندی و ارم تویوتا رو بزاری رو سونوتا اون موقع میبینی که هم زیباست هم دوست داشتنی از هر جهت اگرچه دوام تویوتا و کلاس و پرستیژ و میکانیک المانی ها و عظمت امریکایی ها مختص خودشونه و خوبه ولی خدایش هیوندا هم کاراش تمیزه و ارزش مند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    البته قبول کنید ماایرانی جماعت عقلمون به چشمامونه
    خیلیارو سراغ دارم میرن 100میلیون میدن پای ماشین چینی ولی حاظرنیستن یه ماشین بااصل ونسب وباکیفیت وایمنی که اصلاحتی چندسال کارکرده بخرن
    فقط دنبال کلاس گذاشتن ویه ظاهروچهارتاامکانات خویبم همین دیگه این ماشین چی هست ازکجااومده چه کیفیت وچه ایمنی و..داره برامون مهم نیست ببخشید ولی این متاسفانه ضعف وفقر فرهنگی وشعور هست!!!
    البته ببخشید دراین جانظرکلی روگفتم وقصدتوهین به شخص خاصی و…به هیچ عنوان نبوده
    ام وی ام ولیفان و… که یه ماشین اشغال به تمام معناست که حتی توخودکشورچین نگاهم بهش نمیکنن اینجا باقیمت خداتومن میندازن به مردم تقصیرم نداریم وقتی از ژیان یباره سوار پراید شیم فکرمیکنیم خبیریه چون تااون لحظه هیچ وقت سوار بی ام و نشده بویدم ..واین سزای بی ظرفیت بودن خودمون هست بقول معروف ازماست که برماست
    وگرنه مابایدماشینای تویوتا..هیوندایی …کیا…هوندا…مزدا…نیسان..سوبارو..مرسدس..بی ام و…شورولت…جیپ…جی ام…فورد…فولکس واگن و…….سوارباشیم ن ماشینای ساخت چین!!!!!
    هرچه که بااین تمدن صنعت خودروسازی که داریم الان خودمون باید ماشینایی تولیدکنیم جهانی ن اینکه405سی سال پیش هنو قطعاتشو ازفرانسه بگیریم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali ayat

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    این سری از ماشین های هیوندا و کیا که شامل سونوتا و اپتیما میشه واقعا پیشرفت داشتن و میتونم بگم اولین نسل از یک تکامل هستند پشت سرشون اصلا قابل رقابت نبودن هر چند اینم اولشه ولی خیلی عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر سابق

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (161 ديدگاه)

    دم هیوندا گرم که سرعت پیشرفتش از سرعت نور بالاست.
    از دوستداران خودرو های ژاپنی هم ممنون که منفی نمیدن بهم !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    http://asrekhodro.com/News/72083
    رییس استاندارد ایران گفت خودروهای وارداتی به ایران از حوزه خلیج فارس فاقد استاندارد لازم است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali ayat

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (716 ديدگاه)

      دیگه استاندارد چه میدونن چیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. american and japan

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    خییییلییییییی جلوپنجره ایش شبیه محصولات ائودی شده خییییلییییی.ولی واقعا زیباست و شیک ولی خب رقیبای سر سخت و خرجونی داره که چندین ساله پر فروش ترین ماشین توی این کلاس هستن و زوده هنوز به اونا برسه.کمری و آکورد رو میگم.
    اونا مثل ما عقلشون تو چشمشون نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هیوندای هم داره خوب هیبریدی میزنه. همه هیبرید کار شدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با پول سنتنیال مرسدس بنز e200 صفر میشه خرید ادم ***باشه پولشو حروم ماشین کره ای کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهسا

    ۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه آزرا 2014 دارم میخوام بدم کمری هیبریدی بخرم میشه راهنماییم کنید؟
    پدرم مخالف تویوتاس میگه فقط هیوندا
    اگه خریدار هست بگه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا