بررسی تخصصی آئودی e-tron 55 کواترو جدید
بررسی تخصصی آئودی e-tron 55 کواترو جدید

بررسی تخصصی آئودی e-tron 55 کواترو جدید

آئودی همیشه در بحث بازاریابی قوی عمل کرده است. خواه موضوع موردنظر ارتباط موتور اسپورت به خودروی رالی کواترو باشد یا قرار دادن پیشرانه‌ی 10 سیلندر در R8 پرفورمنس، ارباب حلقه‌ها به خوبی می‌داند مردم را چگونه جلب خودروها نماید.


البته این کمپانی در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد زیرا آماده‌ی عرضه‌ی محصولات تمام الکتریکی زیادی می‌شود. آئودی e-tron اولین خودروی الکتریکی این برند بوده اما بجای آنکه بگوییم آئودی الکتریکی می‌شود باید گفت الکتریکی آئودی می‌شود. خب آیا e-tron جدید می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد؟


آئودی e-tron بر پایه‌ی نسخه اصلاح شده از پلتفرم MLB بکار رفته در طیف وسیعی از شاسی بلندهای آئودی ساخته شده و در ابتدا با یک نوع قوای محرکه عرضه خواهد شد. یک پیشرانه‌ی الکتریکی 168 اسبی در جلو و واحد الکتریکی 188 اسبی در عقب که کل مجموعه با یک باتری 95 کیلووات ساعتی در ارتباط است. کل خروجی این مجموعه به 302 اسب بخار می‌رسد هرچند تا 8 ثانیه می‌توان قدرت پیشرانه‌ها را به 402 اسب بخار رساند. این خودرو را می‌توان با شارژر سریع 150 کیلوواتی هم شارژ کرد که این امر باعث می‌شود 80 درصد باتری را در نیم ساعت شارژ نمود. البته این شارژرها فعلاً در بریتانیا موجود نیست.


اگرچه استفاده از این نوع قوای محرکه یک اتفاق جدید برای آئودی است اما طراحی آن این‌گونه نیست. اگرچه جگوار آی پیس از طراحی متمایزی برخوردار است اما می‌توان e-tron را با Q5 اشتباه گرفت. تفاوت این دو خودرو در طول و ارتفاع است.


داخل کابین هم همین داستان برقرار است. همانند اکثر محصولات جدید آئودی، داشبورد در اختیار سه صفحه‌نمایش بوده که دو نمونه‌ی آن برای داشبورد و دیگری برای راننده است. کاکپیت مجازی قابل شخصی‌سازی آئودی ارتباط بین پیشرانه‌ها و ترمز احیا شونده را نشان داده و سیستم ناوبری نیز مکان شارژرهای عمومی را به راننده اعلام می‌کند. اگر نیاز به شارژ باشد این سیستم به‌صورت خودکار مسیرها را نشان خواهد داد. شاید برخی افراد ظاهر مینی مالیستی تسلا مدل X را ترجیح دهند اما آئودی کاملاً بالغ‌تر احساس شده و از نظر کیفیت نیز در سطح بالایی قرار دارد.


احساس بالغ بودن e-tron در جاده هم ادامه می‌یابد. این یک خودروی بزرگ و سنگین است که 2.5 تن وزن داشته و همین امر با نقاط قوت و ضعف همراه می‌باشد. یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این خودروی الکتریکی راحتی آن می‌باشد. با استفاده از سیستم تعلیق بادی تطبیقی، e-tron در سطوح ناهموار عملکرد بسیار خوبی دارد. خودرو به‌صورت استثنایی ساکت بوده و به ندرت صدای جاده یا لاستیک‌ها را خواهید شنید. خودروی حاضر در تست به شیشه‌های جانبی آکوستیک 525 پوندی مجهز بوده اما بدون آن‌هم با یک شاسی‌بلند بسیار ریلکس طرف هستیم.


پیشرانه‌ی الکتریکی اینجا به کمک می‌آید و صدای بسیار کمی دارد. این صدا حتی در زمان شتاب گیری سنگین و ثبت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.7 ثانیه‌ای (در حالت بوست) نیز به گوش نمی‌رسد. اینجاست که تحویل قدرت خودرو ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نیازی به منتظر ماندن برای تعویض دنده گیربکس نبوده و اگرچه پاسخ پدال گاز همانند تسلا تیز نیست اما سرزنده‌تر و خطی‌تر از شاسی بلندهای درون‌سوز آئودی می‌باشد.


جدای از این‌ها، e-tron قطعاً اسپورت نیست. وزن بالای خودرو تأثیر خود را در پیچ‌ها نشان می‌دهد. بخش اعظم وزن شاسی‌بلند الکتریکی آئودی در ارتفاعی پایین قرار گرفته بنابراین پایداری آن هرگز زیر سؤال نیست اما خب خودرو علاقه‌ای به تغییر سریع جهت حرکت خود ندارد. فرمان نیز نسبتاً کند است اما خب ماهیت ریلکسی دارد.


در موقع کاهش سرعت تمامی آن میزان انرژی جنبشی که ارائه می‌شود به انرژی الکتریکی تبدیل خواهد شد. سیستم ترمز احیا شونده در زمان ترمز گرفتن وارد کار شده و البته این کار را می‌توان از روی پدال‌های موجود در غربیلک فرمان هم انجام داد. به این ترتیب در زمان حرکت در سرپایینی یا رسیدن به تقاطع‌ها، می‌توان شارژ باتری را حفظ کرد.


طراحی قوای محرکه و باتری به گونه‌ای بوده که کابینی جادار ایجاد شود. فضای پای صندلی عقب در حد و اندازه‌های لیموزین بوده و کف صاف خودرو نیز باعث شده فضای زیادی برای سه نفر ایجاد شود. صندوق 660 لیتری نیز کاملاً پاسخگوی نیازها بوده و در بخش جلو هم فضای 60 لیتری برای نگهداری کابل‌های شارژ تدارک دیده شده است.


دو تریم برای e-tron وجود دارد. مدل استاندارد بهای 71520 پوندی داشته و با رینگ‌های 20 اینچی، چراغ‌های جلوی LED و تریم چرمی و صندلی‌های برقی عرضه می‌شود. مدل لانچ ادیشن با قیمت 82270 پوندی در دسترس بوده و از جمله تجهیزات آن می‌توان به رینگ‌های 21 اینچی، دوربین 360 درجه، چراغ‌های ماتریکس و سیستم تهویه مطبوع و صندلی‌های گرم شونده اشاره کرد. البته به لطف مشوق 3500 پوندی دولتی، قیمت این دو نسخه ارزان‌تر خواهد بود.


آئودی می‌گوید این خودرو با ضریب درگ 0.27 آئرودینامیک ترین خودروی کلاس است. صفحات نمایش OLED خودرو نیز به خوبی کار کرده ولی جای‌گیری آن‌ها هنوز جای کار دارد زیرا به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها در ارتفاع بسیار پایینی قرار داشته و نگاه کردن به آن خیلی آسان نیست.


آئودی انتظار دارد استقبال خوبی از این خودرو به عمل آید و ارزش باقی مانده‌ی e-tron نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. احتمالاً مدل سه و نیم ساله‌ی این خودرو 65 درصد از ارزش اولیه خود را حفظ خواهد کرد که بیشتر از رقبایی همچون تسلا مدل X و جگوار آی پیس می‌باشد.


آئودی قبلاً خود را در بازار شاسی بلندها تثبیت کرده اما e-tron بازی را وارد سطح دیگری کرده است. به لطف قوای محرکه‌ی الکتریکی، این خودرو آرام‌تر، راحت‌تر و جادارتر از Q5 می‌باشد. استایل خودرو شاید کمی محافظه‌کارانه باشد اما فاقد هرگونه ویژگی بصری عجیب رقبا بوده و قطعاً می‌تواند افراد زیادی را به خود جذب کند.

مشخصات آئودی e-tron 55 کواترو

  • قیمت: 68020 پوند (پس از کسر 3500 پوند مشوق دولتی)
  • پیشرانه: دو واحد الکتریکی، باتری 95 کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: 402 اسب بخار/664 نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 5.7 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت (محدود شده)
  • محدوده حرکتی: 401 کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. Twin H Power
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    از ماشینای برقی خوشم نمیاد . اما وقتی عملکرد فوق العاده بعضی از اونا (مث تسلا ) رو میبینم به خودم میگم شاید یه روز به بنزینی ها ترجیحشون بدم .
    اما در مورد ای ترون اینطور نیست …
    Q5 با موتور 6 سیلندر تویین توربو. از این قوی تره ، سریع تره ، شتاب بهتری داره و فک کنم ارزون تر هم هست !
    تا وقتی که برقی ها از بنزینی ها توی این زمینه ها که گفتم بهتر نباشن ، به خاطر محدوده حرکتی و وقت گیر بودن شارژ دلیلی برا انتخابشون نمیبینم.
    البته اگه اونقدر فرد متعهد و مسئولی نباشین که دلیل آب شدن یخ های قطب رو ماشین شخصی خودتون بدونین !

    پاسخ
  2. MAHDI
    سوابق: (2747 دیدگاه) ,

    چدرقابت جدید بین خودروهای برقی برگزار شده.
    رقابت اول از مجلهauto express بین تسلا مدلX و آئودی E TRON که این نتیجه رو داره.
    جایگاه اول_ آیودیE TRON
    جایگاه دوم_ تسلا مدل X

    رقابت دوم از مجله AUTO CAR بین جگوار I PASE وتسلا مدل S که این نتیجه رو داره.
    جایگاه اول_ جگوارI PASE
    جایگاه دوم_ تسلا مدلS

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (659 دیدگاه) ,

      چیزی که عیان هستش تسلا فاصله طولانی با دیگران ایجاد کرده و با این میل به اختراع و ایجاد تکنولوژی جدید عمرا دیگران بهش نزدیک بشن.رفته رو 10000 نیوتن متر

      پاسخ
      1. علیx76
        سوابق: (511 دیدگاه) ,

        10000 نیوتن متر یه عدد تبلیغاتی و معمولیه
        بطور معمول ضریب دیفرانسیل ماشین های بنزینی بین ۳ تا ۴ هستش و ضریب دنده ۱ هم معمولا همون حدوده
        یعنی گشتاور سر چرخ ماشین های سواری تا نزدیک ۲۰ برابر گشتاور فلایویل و تو ماشینایی که کمک سنگین دارن تا ۵۰ برابر برسه
        در نتیجه اگه بنز G65 گشتاور سرفلایویلش ۱۰۰۰ نیوتن متر باشه گشتاور سر چرخ به راحتی تا ۴۰ هزار نیوتن متر میرسه
        یا بوژی کش های حرفه های که تا عدد های فوق العاده بالاتر هم میرن

        پاسخ
      2. MAHDI
        سوابق: (2747 دیدگاه) ,

        خوب شکست خورده دیگه.وازدیدچندین مجله این دوخودرو برتر از تسلا بودن.آهان حواسم نبود هرمجله ای که آمریکایی ها درش شکست بخورن معتبر نیستن.
        شماهم اگه شکایت داره از اتواکسپرس واتوکار شکایت کن که چرا آئودی وجگوار رو برتر دونستن نسبت به تسلا

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.