آئودی

بررسی سوپر شاسی‌بلند جذاب آئودی SQ8 مدل 2020

با توجه به افول محبوبیت پیشرانه‌های دیزلی، به نظر می‌رسد تصمیم آئودی در انتخاب پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری بای توربودیزل در یکی از محصولات شاخص خود قدری عجیب باشد. حتی فهمیدن اینکه چنین پیشرانه‌ای در یکی از سطح بالاترین شاسی بلندهای آئودی با قیمت فراتر از ۱۰۰ هزار پوند بکار رفته باعث می‌شود بیش از پیش تعجب نماییم.

اما SQ8 در بحث شاسی بلندهای پرفورمنس روش کمی متفاوتی را در پیش گرفته است. این خودرو از بزرگ‌ترین پیشرانه دیزلی موجود در تمامی خودروهای امروزی یعنی ۸ سیلندر ۴ لیتری استفاده کرده و اعداد واقعاً قابل‌توجهی را ارائه می‌کند: ۴۲۸ اسب بخار قدرت، ۹۰۰ نیوتون متر گشتاور و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۸ ثانیه‌ای. تمامی این آمار و ارقام برای خودرویی هستند که وزن بیش از ۲.۵ تنی دارد.

این پیشرانه با یک سیستم بوست الکتریکی همراه شده و دارای تکنولوژی ۴۸ ولتی است که در واقع جای توربوها در سرعت‌های پایین را می‌گیرد تا خودرو راندمان بهتری داشته باشد. بالاتر از همه این‌ها یک سیستم هیبریدی ملایم وجود دارد که از سیستم ۴۸ ولتی نیرو گرفته و انرژی اتلاف شده را گیر انداخته و به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. SQ8 فرسنگ‌ها با خودرویی ساده فاصله دارد!

در نسخه پرچم‌دار ورسپرانگ که در تست ما نیز حضور داشته شاهد تکنولوژی‌های بیشتری هستیم. دیفرانسیل اسپورت، فرمان پذیری چهار چرخ و پایدار کننده‌های لغزش الکترومکانیکی و… همگی به‌صورت استاندارد وجود دارند. البته این تجهیزات هزینه‌بر بوده و قیمت خودرو را به عدد قابل‌توجه ۱۰۱۷۱۰ پوند می‌رسانند. البته نسخه استاندارد SQ8 با قیمت ۸۱۷۴۰ پوندی عرضه می‌شود که شاید برای افراد بیشتری قابل‌هضم باشد. در مقام مقایسه بد نیست بدانید Q8 استاندارد از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری دیزلی استفاده کرده و حدود ۶۷ هزار پوند قیمت دارد.

وقتی وارد کابین این سوپر شاسی‌بلند شوید با چشمان خود خواهید دید که تمامی پول اضافه پرداختی شما صرف بهبود قوای محرکه و تکنولوژی‌های پنهان شده و کابین SQ8 تقریباً مشابه نسخه استاندارد Q8 است. در واقع همین دو خودرو هم از نظر طراحی داخلی مشابه A6 سدان می‌باشند. البته این موضوع جای ناامیدی ندارد زیرا در کل شاهد فضایی لوکس و آراسته هستیم؛ اما خب اگر تمایز بیشتری در کابین SQ8 وجود داشت بهتر بود.

اما زمانی که شروع به حرکت می‌کنید SQ8 سریعاً خودش را متمایز می‌کند. این پیشرانه با SQ7 مشترک بوده و واقعاً هم احساس‌برانگیز است. کوهی از گشتاور وجود داشته و تمامی ۹۰۰ نیوتون متر موجود از دور ۱۲۵۰ در اختیار راننده است که باعث می‌شود خودرو به خوبی از زمین کنده شود. تأخیر سنتی پیشرانه‌های دیزلی در SQ8 اصلاً دیده نمی‌شود و حتی این قدبلند جذاب سریع‌تر از زمان ۴.۸ ثانیه‌ای برای شتاب کارخانه حس می‌شود.

علیرغم ابعاد بزرگی که SQ8 دارد، هندلینگ خوب و سورپرایز کننده‌ای را شاهد هستیم. تکان زیادی در بدنه به ویژه در حالت دینامیک وجود نداشته و برای این کار می‌توانید از میله‌های پایدار کننده تشکر کنید. همچنین لاستیک‌های بزرگ نیز باعث ایجاد چسبندگی خوبی با مسیر می‌شوند. به تمامی این موارد باید سیستم چهار چرخ محرک را نیز اضافه کنیم تا در کل پکیجی لذت‌بخش حاصل شود.

حس سورپرایز کننده چابکی که وجود دارد با فرمان پذیری چرخ های عقب در سرعت‌های پایین برجسته‌تر می‌شود. این سیستم باعث می‌شود دماغه خودرو علاقه بیشتری به عبور از پیچ‌ها نشان دهد و اینجاست که می‌توانید از تمامی قدرت پیشرانه استفاده کنید.

این خودرو روی دیگری هم دارد و آن تبدیل شدن به یک شاسی‌بلند بزرگ خانوادگی می‌باشد. سیستم تعلیق بادی SQ8 سواری نرم و راحتی را در سرعت‌های پایین ایجاد می‌کند و در سرعت‌های بالا نیز شاهد مصرف سوخت مناسب ادعایی آئودی خواهید بود. وقتی در بزرگراه‌ها حرکت کنید دور پیشرانه تنها روی ۱۴۰۰ قرار خواهد گرفت که باعث می‌شود فضای آرامی در کابین حکم‌فرما شود.

SQ8 همانند دیگر شاسی بلندهای اسپورت بازار نیست اما عملکرد سورپرایز کننده‌ای دارد. پیشرانه دیزلی ارباب حلقه‌ها بزرگ و حجیم بوده و پرفورمنس فوق‌العاده و درعین‌حال مصرف سوخت ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت می‌کند. البته قیمت این خودرو در نسخه ورسپرانگ به فراتر از ۱۰۰ هزار پوند رسیده و SQ8 را به محصولی گران‌قیمت بدل می‌کند. اگر SQ8 استاندارد را انتخاب کنید احتمالاً به محصول باارزش‌تری دست خواهید یافت.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3498 ديدگاه)

    چه رنگ بدی گذاشتن
    رنگهای روشن فوق العاده میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. NOTHING

    ۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اگه اهل فیلم دیدن باشین این ماشین هم تو انتقام جویان 2019 بود هم تو مرد عنکبوتیه 2019
    جالبه که آئودی از یه سال پیش و در فیلم های معروف و پر بیننده ی مرد عنکبوتی و انتقام جویان تبلیغاتش رو شروع کرد
    با این که زیاد از ماشینه خوشم نیومد اما از استراتژی شون خوشم اومد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Farzad

    ۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    حواسم کلن پرته منظره و جاده شد ، عجب جاییه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. net

    ۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3123 ديدگاه)

    اگر چراغ مشکی نازک زیر چراغ جلو نداشت قشنگتر میشد و مثل چراغ جلو ایودی a8 باریک و زیبا میشد .اگر قاب نقره ای جلوپنجره مثل جلوپنجرهای ائودی نازک بود و ضخامتش نازک بود زیباتر میشد.اگر دو اگزوز دایره ای داشت قشنگتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed13r8

      ۳ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (25 ديدگاه)

      اگزوز دایره شکل برای مدل اسپرت تر تولید میشه مثلا مدل RS Q8

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Milad AMG

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (186 ديدگاه)

    انصافن خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Z.Are

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (51 ديدگاه)

    به نظرم فروش کمتر ماشین های لوکس audi نسبت به بی ام و و مرسدس نبود طراحی سنتی داخل کابین و وجود تجهیزات لمسی زیاد که در حین رانندگی استفاده ازش خیلی سخته و اگه از دکمه های فیزیکی و طراحی چرم و چوب در کنسول وسط و داشبورد استفاده می کرد فروش بیشتری داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Enzo

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (319 ديدگاه)

    موتورش بااون حجم وقدرت مصرفش زیر هشتاست .فرق پیشرفته بودن و عرعر اینکه ما پیشرفته هستیم کاملا مشخصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. net

    ۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3123 ديدگاه)

    چرا چراغ متصل عقب برای کراس اورها زیبا و جالب نیست و برای سدانها زیبا هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علی

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداوکیلی ببین اون آقایی که پشت ماشین نشسته چی میگه و چه لِذذذذتی از رانندگی با این ماشین میبره?
    موتور هشت سیلندرِ ۳لیتری,ولی سوختِش ۸ لیتر هم نبود?
    واقعاً دمشون گرم,اینا پیشرفت کردَن,کشورما هم توی ***کردن پیشرفت کرده.
    الهی به حق کرامت خودت قسمت میدم, اونایی که باعث شُدَن ما این سَبکی زندگی کنیم و از تموم دنیا عقب بمونیم و از عرش به زییییییر فرش برسیم , ریشه کن ,الهی آمین?????

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا