در قسمتی دیگر از دور دوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، امروز به گروه هاچبکهای سابکامپکت رسیدهایم. در دور اول از رقابتهای این گروه، پژو 208 به مصاف سوزوکی بالنو رفت که مجموعاً در این دوئل 1801 رأی به ثبت رسید. از این آراء، تعداد 1083 رأی به 208 اختصاص یافته درحالیکه بالنو موفق به کسب 718 رأی شده است. بدین ترتیب پژو 208 توانست با کسب 60 درصد از کل آراء از دور نخست رقابتهای گروه هاچبکهای سابکامپکت به مرحلهٔ بعدی صعود کند. حال در دور دوم دوئلهای این گروه، دو هاچبک از برندهای پریمیوم به دیدار یکدیگر رفتهاند که این یعنی آئودی A1 رودرروی آلفارومئو میتو قرار گرفته است.
آئودی A1 |
آلفا میتو |
فورد فییستا |
امجی 3 |
؟ |
؟ |
||
پژو 208 |
سوزوکی بالنو |
رنو کلیو |
هوندا فیت |
پژو 208 |
؟ | ||
تویوتا یاریس |
فیات آرگو |
فولکسواگن پولو |
سئات ایبیزا |
؟ |
؟ |
||
نیسان میکرا |
اشکودا فابیا |
مزدا 2 |
اوپل کورسا |
؟ |
؟ |
||
مینی کوپر |
دیاس 3 |
کیا ریو |
شورلت سونیک |
؟ |
؟ |
||
سوزوکی سویفت |
سیتروئن C3 |
هیوندای i20 |
میتسوبیشی میراژ |
؟ |
؟ |
آلفارومئو میتو
میتو کوچکترین محصول آلفارومئو است که برای نخستین بار در سال 2008 معرفی شد و همچنان بدون معرفی نسل جدید در حال تولید است. این ماشین که یک هاچبک سابکامپکت است، بر روی پلتفرم مشترک جنرال موتورز و فیات ساخته شده که با خودروهایی چون اوپل کورسا، فیات 500L و اوپل آدام مشترک است. میتو فقط بهصورت هاچبک سهدر عرضه میشود و همانطور که اشاره شد از سال 2008 تاکنون در یک نسل در حال تولید است. البته آلفارومئو در طول این سالها بارها اقدام به بهروزرسانی و فیسلیفت میتو نموده است که آخرین آنها سال گذشته صورت گرفت. این هاچبک کوچک ایتالیایی به همراه برادر بزرگتر جولیتا توسط نمایندگی آلفارومئو در ایران بنام آلفا موتور در کشورمان هم عرضه شده است. سازندهٔ ایتالیایی این خودرو را با طیف بسیار گستردهای از موتورها به بازارهای جهانی عرضه میکند که شامل انواع مختلف پیشرانههای بنزینی و دیزل گروه فیات میشود. ولی ما برای این رقابت، کوچکترین پیشرانهٔ میتو را انتخاب کردهایم که یک واحد بسیار کوچک دو سیلندر با تنها 875 سیسی حجم است؛ اما کوچکترین بودن به معنای کمقدرتترین بودن نیست چراکه این موتور دو سیلندر به لطف بهرهگیری از توربوشارژر توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
آئودی A1
A1 هم مانند میتو کوچکترین محصول سازندهاش است که در نمایشگاه ژنو 2010 رونمایی شد. البته A1 برخلاف میتو در نسخهٔ پنجدر هم تولید میشود که ما جهت همخوانی با رقیب ایتالیایی نسخهٔ سهدر آنرا برای این رقابت انتخاب کردهایم. این هاچبک سابکامپکت آلمانی بر روی پلتفرم PQ25 گروه فولکسواگن ساخته شده که با فولکسواگن پولو، سئات ایبیزا و اشکودا فابیا مشترک است. این بدان معنا است که آئودی A1 برای قوای محرکهٔ خود نیز از پیشرانههای گروه فولکسواگن استفاده میکند که شامل طیف گستردهای از موتورهای بنزینی و دیزل میشود. ولی ما برای این دوئل و به جهت برابری با آلفارومئو میتو، پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر A1 را انتخاب کردهایم که این موتور هم به توربوشارژر مجهز است اما بااینوجود قدرت کمتری نسبت به موتور دو سیلندر میتو دارد. قلب سه سیلندر A1 قدرتی معادل 95 اسب بخار و گشتاوری برابر با 160 نیوتن متر تولید میکند و آنرا از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال میدهد. البته در تیپهای بالایی A1، برخلاف میتو امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. نسخهٔ اسپرت و قدرتمند A1 نیز با نام S1 عرضه میشود که در اصل پرچمدار این خانواده بوده و به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو مجهز است. A1 هم همچنان در یک نسل در حال تولید است که سال 2015 مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار گرفته است.
مشخصات فنی
آئودی A1 | آلفارومئو میتو | |
پیشرانه | 1 لیتری 3 سیلندر | 0.9 لیتری 2 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 95 اسب بخار | 105 اسب بخار |
گشتاور | 160 نیوتن متر | 145 نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته دستی | شش سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 10.9 ثانیه | 11.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 186 کیلومتر | 183 کیلومتر |
مصرف سوخت | 4.2 لیتر | 4.2 لیتر |
طول | 3.95 متر | 4.06 متر |
وزن | 1040 کیلوگرم | 1080 کیلوگرم |
قیمت پایه | 18,400 دلار | 18,400 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
من به ائودی رای دادم ولی طراحی میتو برای یه ماشین هاچبک کوچیک با مزه تره البته طراحی داخلی ائودی بهتره و اتفاقا تو یه تستی که قبلا دیدم ائودی یکی از کاربردی ترین ها از نظر فضا تو این سگمنته
موافقم
طراحی میتو سلیقه ای تره. یک عده خوششون میاد واسه بعضی ها هم جالب نیست.
من از میتو خیلی خوشم میاد ، چند بار دیدمش و خیلی خوشم آمد ازش.
فکر نمیکردم 2 سیلندر باشه.
اما طراحی آئودی همه پسند تره و کسی نیست که ازش بدش بیاد
آئودی یکم فرز تر و سبک تر هم هست.
در کل من A1 رو انتخاب میکنم
خوش به حال کسایی که با 18/000 دلار میتونن برندی مثل آئودی رو به دست بیارن. ( در مورد آلفا رومئو هم همینطور)
از ائنجا که تو بحث فنی تا حد زیادی شبیه به هم هستن ( حداقل روی کاغذ ) من به میتو رای دادم به خاطر طراحیش که به این کلاس بیشتر میاد
تو طراحی رینگاش الفارومئو بهتر عملکرده رینگاش بهتره.
از اتاق فرمان اشاره میکنن رینگای ائودی خزه ولی با این حال من به ائودی دادم.(رای)
من شخصا میتو رو خیلی میپسندم
هم روح ایتالیایی داره
هم برازنده و شیکه
هم اینکه نسبت به جثه اش، شتاب نسخه های وارداتی میتو ٨.۴ ثانیه است که از خیلی خودروهای داخلی و وارداتی بطور واضحی کمتره
انتخاب من میتو بود ممنون از عزیزان
مشخصات ک تقریبا یکیه !
طراحی خارجی جفتشون خوبه!
و ب شخصه از طراحی داخلی آئودی ببیشتر خوشم میاد
پس رای A1
ولی کلا از این سبک ماشین خوشم نمیاد!
آلفا واقعا 2 سیلندرِ؟ موتور سیکلت !!! جدی جالبه
ولی طراحی زیبایی داره
آره منم ک ب موتورش رسیدم بیشتر حس کردم با انجین ی موتورسیکلت روبرو هستم???
ولی خوب ازش قدرت کشیدنا
کارشون حرف نداره
من به دلیل طراحی زیباتر و قدرت بیشتر به آلفا میتو رای دادم
گشتاور و شتاب ائودی بیشتره. همچنین سه سیلندر
هردورو سوار شدم.البته آئودیو اینجا نه. هر دو خیلی خوبن و بهترینای کلاس خودشونن. آلفا واقعا عالیه مخصوصا روندنش خیلی حال میده. ولی آئودی هم روندنش لذت بخشه هم خیلی مرفه هستش ینی نسبت به کلاسش واقعا یه درجه بالاتر و حرفه ای تره نسبت به رقباش. داخلش واقعا عالیه در حد کلاسای بالاتره از عکساشم مشخصه تا حدی.
نمیدونم S1 دیگه چطوره
البته که آئودی A1
خیلی به هم نزدیکن ولی من به A1 رای دادم.
این سگمنت بیشتر واسه خانومای جوون و کم سنه و به نظرم کمتر پیش میاد یه مرد ۵٠ ساله میتو بخره.اما به نظرم واسه یه ماشین کوچولو طراحی آلفا خیلی با مزه تره.منم به الفا رای میدم
فنی یکی هستن تقریبا البته پیشرانه الفا ضعیف تره ولی قدرتش بیشتره .
اگه جفتشون سدان بودن بدون شگ ائودی رو انتخاب میکردم ولی برای هاچبک طراحی الفا بهتره پس بهش رای میدم.
قلبم میگه الفا مغزم میگه ائودی برا همین به ائودی رای دادم
در هر شرایطی آئودی A1
وای من عاشق رینگای آلفا شدم خیلی به میتو میاد
بخاطر علاقه به برندش به آیودی رای دادم
الان از نظر شما a1 وبالنئو توی یک کلاس قرار میگیرن؟
رای من آئودی بود
با اینکه میتو بدنه زیباتری داره ولی اعتماد من به موتور ۳ سیلندر تنفس طبیعی بیشتر از دو سیلندر توربو هست ،
درازمدت هم انجین آئودی به خاطر تنفس طبیعی بودن کم هزینه تره
نمیدونم فازت چیه اما توی جدول به وضوح نوشته که هر دو توربو شارژ هستن و نمیدونم کلمه ی تنفس طبیعی رو از کجا آوردی و نوشتی ، البته که رای من الفا هست
فقط یه لحظه به ایتالیایی بودنش فکر کنین یعنی این ماشین لیاقت مردمی رو داره که در بین لامبورگینی هاااو فراری هاااا زندگی میکنن
در ضمن بیاین منطقی باشیم نمای عقب ائودی واااقعا چه مفهومی واسه این کلاس داره ؟
بعدشم الفا با حجم موتور کمتر واقعا مصرف سوخت بهتری داره
اره دوست عزیز بابت توربو و تنفس طبیعی اشتباه از من بوده،
صد البته مهلت ویرایش تموم شده بود و منم از خیر کامنت مجدد و اصلاحش گذشتم.
حالا سوال من اینه شما فازت چیه؟!
آئودی مگه از کجا اومده؟
جز اینکه لیاقت مردمی رو داره که در بین مرسدس ها و پورشه ها وbmw ها و بهترین تیونر های دنیا زندگی میکنن؟!!!!!!!!!!
شما انتخابت آلفا ، نظر شخصی شماست و کاملا محترم .
ولی از هر کسی که مقداری از انجین و موتور سر در بیاره بپرسی قابلیت اطمینان موتور سه سیلندر بیشتر از دو سیلندره اینو نمیتونی منکر بشی .
همه چیز قیافه نیست دوست عزیز
البته که دوست عزیز نظر شما هم محترمه من خودم عاشق آیودی ام امااااا در این مورد کوتاه بیا چون واقعا در این کلاس آلفا میتو بهتره ، در ضمن اگه شرکتی مثل فراری و لامبورگینی رو با مرسدس و بی ام و مقایسه کردن خییییلیی اشتباهه و نشون از تعصب کور کورانه و سرسخت شما نسبت به آلمانی ها رو نشون میده
شگفتا !!!!
اینکه شما با وجود اینکه نظرت محترم شمرده شده ولی اصرار به تحمیل برتری آلفای دو سیلندر داری تعصب کورکورانه نیست !!!
اون وقت مقایسه(از دیدگاه شما که مستقیما مقایسه کردی) بنز و bmw و پورشه با فراری و لامبورگینی میشه تعصب !
از نظر محترم بودن و مهم بودن فراری و لامبو در دنیای خودرو هیچ بحثی باهات ندارم.
از نظر رده محصولاتی که تولید میکنند شاید این شرکت ها باهم همخوانی نداشته باشن ، ولی از نظر افتخارات و موفقیت هایی که در موتور اسپرت کسب کردند(بیشتر اشاره به مرسدس) و همچنین صاحب ابداع و تکنولوژی بودن و همچنین محبوبیت و رکورد های چشمگیری که ثبت کردند(اشاره به پورشه)و سوپر اسپرت هایی که هر چند سال روانه بازار میکنند(که دست بر قضا دقیقا با خودرو های فراری و لامبورگینی در یک رده هستند و رقابت میکنند) ، اگر بیشتر از فراری و لامبورگینی نباشند قطعا و یقینا کمتر نخواهند بود…( یک ماه تو پدال باشی و مرتب مقاله ها رو بخونی به این هم پی میبری)
شمام هروقت فرصت انتخاب بین آئودی و آلفا رو داشتی بدون تردید آلفا با همین موتوری که بالا بررسی شده رو انتخاب کن ، مدل دیگه ای انتخاب کنی انصافا ناراحت میشم.
جفتشونم توربو هستن داداچ…
ممنون دوست عزیز بابت یاد آوری شما.
پسر عجب انتخاب سختیه…??
انتخاب من آ و دی خیلی استایل شیک و جذابی داره
از همه نظر
آلفا خیلی اگزاتیکه
فکر میکردم این ماشینا خیلی خیلی کوچیکن. ولی خیلی هم کوچیک نیستن و تقریبا هم اندازه ی یه 206عه.
در خوب بودن این ماشینها در کلاس خودشون که شکی نیست، ولی اگه یه ماشین توی همین کلاس رو ایران خودرو و سایپا میزدن، خیلی از همین کاربرا کامنت میزاشتن که موتور دو سیلندر چیه و فرغونه و مگه راه هم میره و … .