دوئل آئودی SQ7 و مازراتی لوانته S

امروز به چهارمین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم که به گروه کراس‌اوورهای متوسط اسپرت اختصاص دارد. دوئل قبلی این گروه بین پورشه کاین توربو و رنجروور اسپرت SVR برگزار شد که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1837 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل رنجروور توانست با دریافت 986 رأی و کسب 53 درصد از کل آراء با اختلافی جزئی پیروز شود درحالی‌که پورشه موفق به دریافت 851 رأی شده است. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، آئودی SQ7 در برابر مازراتی لوانته S قرار گرفته است.

مازراتی لوانته S

آئودی SQ7

پورشه کاین توربو

رنجروور اسپرت SVR

؟

رنجروور اسپرت SVR

مرسدس-آام‌گ GLE63

جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک

ب‌ام‌و X5 M

لامبورگینی اوروس

جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک

لامبورگینی اوروس

آئودی Q7

Q7 نخستین کراس‌اوور آئودی بوده و در اصل آغازگر خانوادهٔ Q این شرکت محسوب می‌شود. نسل اول Q7 برای اولین بار در سال 2005 به بازار آمد و حرکت قدرتمندی را به‌عنوان نخستین تجربهٔ آئودی در بخش شاسی‌بلندها آغاز نمود. نخستین نسل این کراس‌اوور بزرگ تا سال 2015 روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه دیترویت همین سال نوبت به معرفی نسل دوم آن رسید که با مدل 2016 به بازار آمد. این خودرو روی پلت‌فرم MLB 2 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با دیگر کراس‌اوورهای بزرگ این گروه خودروسازی یعنی بنتلی بنتایگا، فولکس‌واگن توآرگ، پورشه کائن و همین‌طور لامبورگینی اوروس مشترک است. این نسل از Q7 در ابتدا با دو پیشرانهٔ بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی به همراه یک نسخهٔ هیبریدی به بازار عرضه می‌شد اما در نمایشگاه ژنو 2016 آئودی برای اولین بار نسخهٔ اسپرت این ماشین را با نام SQ7 رونمایی کرد. این مدل برخلاف دیگر کراس‌اوورهای اسپرت بازار به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 دیزلی مجهز شده است و در رقابت‌های ما هم تنها خودروی دیزلی گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس محسوب می‌شود. این موتور از دو توربوشارژر معمولی استفاده می‌کند اما علاوه بر این دو توربوشارژر، به‌منظور حذف تأخیر توربو، آئودی یک توربوشارژ الکتریکی را هم برای آن نصب کرده است؛ بنابراین SQ7 اولین خودروی تولیدی دنیا است که از توربوشارژر الکتریکی استفاده می‌کند. این پیشرانه با تکیه بر این سه توربوشارژر خود می‌تواند 435 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و همین‌طور سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. چندی پس از معرفی آئودی SQ7، از پیشرانهٔ دیزلی قدرتمند آن در بنتلی بنتایگا هم استفاده شد. آئودی Q7 سال گذشته در ایالات‌متحده بیش از 38 هزار دستگاه فروش داشته است و بدین ترتیب بیشترین فروش در طول تاریخ خود در این کشور را به ثبت رساند.

مازراتی لوانته

چند سالی است محبوبیت روزافزون کراس‌اوورها در بازارهای جهانی موجب شده شرکت‌هایی که هیچ‌گاه در طول تاریخ خود شاسی‌بلندی را تولید نکرده‌اند هم به فکر ساخت چنین خودروهایی بیفتند. یکی از این شرکت‌ها مازراتی است که برای اولین بار با معرفی کراس‌اوور کانسپتی بنام کوبانگ در نمایشگاه فرانکفورت 2011 نشان داد که قصد دارد برای اولین بار به این بخش وارد شود. سپس نهایتاً حدود پنج سال بعد این شرکت ایتالیایی نخستین کراس‌اوور تولیدی تاریخ خود را با نام لوانته در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی کرد. تولید این خودرو که بر روی پلت‌فرم مشترکی با سدان‌های مازراتی گیبلی و کواتروپورته ساخته شده است، در سال 2016 در کارخانهٔ مازراتی در تورین ایتالیا آغاز شده و فروش آن از ماه میهمان سال در اروپا شروع گردید. لوانته در ابتدا با یک پیشرانهٔ دیزلی و یک پیشرانهٔ بنزینی به بازار عرضه گردید. پیشرانهٔ بنزینی که از نوع 3 لیتری V6 توئین توربو است، خود در دو نسخهٔ معمولی و S ارائه می‌گردد. این موتور در لوانتهٔ استاندارد 350 اسب بخار قدرت و در لوانته S قدرتی برابر با 430 اسب بخار و گشتاوری معادل 580 نیوتن متر تولید می‌کند؛ اما به‌تازگی در نمایشگاه نیویورک امسال که کمتر از یک ماه پیش برگزار شد، مازراتی نسخهٔ قدرتمند و اسپرتی از لوانته را هم با نام تروفئو رونمایی کرد. این مدل که پرچم‌دار خانوادهٔ لوانته محسوب می‌شود به یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری V8 توئین توربو مجهز شده است. این موتور که توسط فراری ساخته شده است، 590 اسب بخار قدرت دارد؛ اما از یک سو به جهت هماهنگی بیشتری با رقیب آلمانی و از سوی دیگر به خاطر اینکه لوانته تروفئو تازه معرفی شده و هنوز اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، ما در این دوئل همان لوانته S را انتخاب کرده‌ایم. مازراتی لوانته سال گذشته در بازار ایالات‌متحده حدود 5 هزار دستگاه فروش داشته است.

 

مشخصات فنی

آئودی SQ7

مازراتی لوانته S

پیشرانه 4 لیتری V8 3 لیتری V6
سوخت دیزل بنزین
تنفس سه توربو توئین توربو
قدرت 435 اسب بخار 430 اسب بخار
گشتاور 900 نیوتن متر 580 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 4.7 ثانیه 5 ثانیه
مسافت 400 متر 13.6 ثانیه 13.8 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 265 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 9.2 لیتر (ترکیبی) 13.8 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی 195 گرم/کیلومتر 253 گرم/کیلومتر
ظرفیت باک 85 لیتر 80 لیتر
وزن 2380 کیلوگرم 2110 کیلوگرم
طول 5.07 متر 5.00 متر
فاصلهٔ محوری 2.99 متر 3.00 متر
ظرفیت سرنشین 7 نفر 5 نفر
حجم صندوق بار 425 لیتر 540 لیتر
قیمت پایه 90,000 دلار 85,000 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

20 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (573 دیدگاه) ,

    هر دو عالین ولی من تو این سگمنت پورشه کاین توربو یا رنجرور اسپرت svrرو بیشتر دوس دارم

    پاسخ
    1. عاشق موتورهای 12 سیلندر
      سوابق: (165 دیدگاه) ,

      دو شاسی بلند مورد علاقه من هم در بین همه SUV های بازار ، اس وی آوتو بایوگرافی و لینکلن نویگیتور هستند.
      نکته ای که ذهن منو درگیر کرده فرم ادوات کنسول مزراتیه . در کیفیتشون هیچ شکی نیست ولی این فرم چینش در محصولات خیلی ارزونتر به چشم میخوره .
      اس کیو 7 به نظرم کابین مدرن تر و شکیل تری داره .
      هر روز که این مقایسه ها رو میبینم بر تعداد ماشین هایی که نمیتونم بخرم اضافه میشه

      شادزی مهرافزون

      پاسخ
  2. آرمین
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    از لحاظ زیبایی کلی که آئودی واقعا بهتره مخصوصا نمای عقب خودرو و حالا کابین و نمای جلوی خودرو ممکنه سلیقه ای باشه و مازراتی فقط سه برتری به آئودی داره: قیمت،فضای صندوق و وزن ( البته درهندلینگ و نه ایمنی)
    و واقعا این که چرا طراحی چراغای عقب همه مدل های مازراتی دلچسب نیستن رو متوجه نمیشم چون واقعا با توجه به لوکس بودن این برند طراحی گیراتر و جذابتری ازش انتظار میره و تنها چیزی که فکر میکنم به مازراتی اعتبار داده چند مورد هستش : علامت تاج یا نیزه مانند زیباش، کابین نسبتا شکیل، تعداد کم در سطح خیابان بخصوص در ایران، و اصلی ترین مورد نام برند (مازراتی) که حس لوکسی رو به شنونده و گوینده منتقل میکنه که حتی برای جوک های اقتصادی هم استفاده میشه و کاربرد داره

    پاسخ
  3. ایمان
    سوابق: (603 دیدگاه) ,

    اگه لوانته تروفئو تو این دوئل بود آئودی قطعاً بازنده مطلق این دوئل بود ؛ مگه میشه موتور فراری روی مازراتی نصب بشه اونوقت آئودی بره بالا ؟؟؟؟

    پاسخ
  4. Wrx
    سوابق: (256 دیدگاه) ,

    دوستان یه سواااال دارم ببخشید ربطی به این بخش نداره ولی اگه میشه جواب و نظر بدین 🚨🚨🚨🚨🚨
    یه بی ام و سری ۵اتاق ۵۲۰هست که نوشته شیش سیلندره
    مدلش ۲۰۰۵و ترخیص ۲۰۰۸هست
    میخوام بدونم حجم موتورش چقدره ۲۵۰۰یا ۳۰۰۰؟
    و این که قیمت گذاشته ۱۱۸بدون رنگ با ۱۷۰تا کارکرد
    به نظرتون ارزش خرید داره ؟
    رنگ ماشین سفید با مانیتور سانروف کروز و موس جلو و مانیتور عقب و صندلی برقی و کیت mکامل

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (91 دیدگاه) ,

      موتورش ۲ لیتری هست اما به نظرم اصلا به صرفه نیست.چون یکی از اشنایان ما این خودرو رو داشن اما هم قطعه های مصرفیش هم هزینه نگهداری خودرو بالا هست واقعا و استهلاک بالایی هم داره.به شخصه تو این رنج قیمت با یکم بالا پایین Lexus ES350 پیشنهاد میکنم که خودرویی هست که خودم الان دارم که میتونین مدل ۲۰۰۸ رو با کارکرد بالا هم بخرین و خیلی راحت استفاده کنین.

      پاسخ
  5. Ali Keyhani
    سوابق: (345 دیدگاه) ,

    انتخاب سخته،ولی چاره ای باید یکیو انتخاب کرد،من SQ7 رو انتخاب میکنم با احترام به اونایی که مازراتی رو انتخاب کردن❤

    پاسخ
  6. محمدرضا
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    با اینکه سخته یه طرف دوئل ائودی هس اما من مازراتی رو به خاطر علاقم به خودرو های ایتالیایی ترجیح میدم و نظر شخصیمه اما چیزی که کاملا مشهوده برتری فنی ائودی هست.دوستان کسی میدونه تو کشورای دیگه اروپایی میشه با ویزای تحصیلی خودروی اقساطی خریداری کرد؟و شرایطش مثلا برای خودرویی با قیمت خدود ۴۰ ۵۰ هزار یورو چحوری هست؟

    پاسخ
  7. #ali.m#
    سوابق: (1767 دیدگاه) ,

    نمیتونم ادعا کنم یک ماشین بازم و بین پیشرانه بنزینی و دیزل .دومی رو انتخاب کنم .
    گرچه لوانته هم ماشین جالبی از اب در نیومد .
    داشبوردش خیلی زشته البته شاید این رنگ اینجوریه .
    اما الایندگی ائودی خ جالب بود برام الایندگیش خوبه .
    البته اگر واقعا همین عدد باشه که بعید میدونم .
    من به خاطر پیشرانه بنزینی مازراتی بهش رای میدم.

    پاسخ
    1. Maximus
      سوابق: (325 دیدگاه) ,

      شما حتی اگر آلایندگی تویوتا پریوس رو همون لحظه ای که تحویل گرفتی دم در نمایندگی اندازه بگیری محاله بیشتر از عدد اعلامی کارخونه نباشه
      همه ی اعداد در شرایط ایده آل اندازه گیری میشن مثل اینکه شما بیای قدرت و استقامت یک ورزشکار رو در زمانی که در بهترین دوران حرفه ایش قرار داره اندازه بگیری

      پاسخ
  8. امیر
    سوابق: (303 دیدگاه) ,

    900 نیوتون متر گشتاور!فکر کنم موقع لانچ کردن با آئودی آسفالتی رو زمین باقی نمونه!
    SQ7 واقعا بی نظیره

    پاسخ
  9. ADAK
    سوابق: (284 دیدگاه) ,

    مازراتی دیگه اون مازراتی سابق نیست
    عددی نیست که بخواد برا آئودی شاخ و شونه بکشه …

    پاسخ
  10. فرهاد کرمستجی
    سوابق: (253 دیدگاه) ,

    حتی اگه دیزلی هم باشه بازم ائودی رو به مازراتی لوانته ترجیح میدم، هرچند که انتخابم تو این سگمنت ترک هاوک و رنجرور اسپرت هستش

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من صد در صد آئودی رو می پسندم . ضمنا این محصول آلفا خیلی شبیه به محصولات اینفینیتی هستش .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.