آئودیموتورسیکلت

سوپراسپرت در برابر سوپربایک، رقابت آئودی R8 و دوکاتی پانیگال V4

شرکت ایتالیایی دوکاتی امسال موتورسیکلت جدیدی را بنام پانیگال V4 روانهٔ بازار کرده است. این موتورسیکلت یا درواقع این سوپربایک، جایگزین پرچم‌دار قبلی دوکاتی یعنی مدل ۱۱۹۹ شده و هم‌اکنون پرچم‌دار حال حاضر دوکاتی محسوب می‌شود. مهم‌ترین تفاوت پانیگال V4 با مدل قبلی ۱۱۹۹، پیشرانهٔ آن است یعنی جایی که پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل قبلی با یک موتور جدید چهار سیلندر V شکل یا همان V4 جایگزین شده است؛ بنابراین پانیگال V4 نخستین محصول تولیدی دوکاتی با پیشرانهٔ چهار سیلندر محسوب می‌شود. پیشرانهٔ V4 این موتورسیکلت ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۴ نیوتن متر گشتاور دارد که پانیگال V4 را به یکی از قدرتمندترین موتورسیکلت‌های حال حاضر دنیا تبدیل کرده است.

حال برای سنجش عملکرد این سوپربایک ایتالیایی، نشریهٔ اتوکار آن‌را در برابر آئودی R8 قرار داده است. البته در این رقابت، نسخهٔ پایهٔ R8 شرکت کرده است که پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آن ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین اگر صرفاً به این اعداد روی کاغذ توجه داشته باشیم، آئودی R8 کاملاً دوکاتی پانیگال V4 را مغلوب می‌کند اما عاملی کلیدی در این رابطه، وزن است. درحالی‌که وزن پانیگال V4 با مایعات به تنها ۱۹۸ کیلوگرم می‌رسد، R8 وزنی برابر با ۱۶۴۰ کیلوگرم دارد که یعنی بیش از هشت برابر بیشتر از وزن دوکاتی است. از سوی دیگر اما R8 به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز است که کشش بیشتری را برای آن فراهم می‌کند.

بنابراین در این جدال، دَه سیلندر چهارچرخ محرک در برابر چهار سیلندر تک چرخ محرک قرار گرفته است. البته هم‌اکنون هردو شرکت دوکاتی و آئودی متعلق به گروه فولکس‌واگن هستند و بنابراین این جدال، به‌نوعی رقابتی خانوادگی بین سوپراسپرت‌های دوچرخ و چهارچرخ گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود. درهرحال روی پیست مشخص می‌شود که سوپراسپرت عملکرد بهتری دارد یا سوپربایک. اتوکار این رقابت را در چند مرحلهٔ مختلف انجام داده است که شامل شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت، صفر تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، پیمودن مسافت یک‌چهارم مایل یا همان ۴۰۰ متر و نهایتاً پیمودن مسافت نیم مایل یا ۸۰۰ متر می‌شود. دو رقیب برای انجام مسابقه پشت خط استارت قرار می‌گیرند. غرش دَه سیلندر از یک سو و چهار سیلندر از سوی دیگر به گوش می‌رسد و سرانجام رقابت آغاز می‌شود.

در ابتدا R8 کمی جلو می‌افتد اما پانیگال به لطف وزن سبکش، عقب‌ماندگی خود را به‌سرعت جبران کرده و از حریف چهارچرخش پیشی می‌گیرد. در هنگام عبور از خط ۴۰۰ متر، آئودی کمتر از یک ثانیه از دوکاتی عقب افتاده است که این اختلاف تا پایان رقابت بیشتر شده و پانیگال V4 نزدیک به دو ثانیه زودتر از R8 از خط پایان ۸۰۰ متر عبور می‌کند؛ بنابراین در این جدال جذاب، دوکاتی پانیگال V4 قاطعانه پیروز شده و ثابت می‌کند که همه‌چیز قدرت و گشتاور نیست بلکه نسبت قدرت به وزن اهمیت بسیار بیشتری دارد و به همین دلیل است که سوپربایک‌های دوچرخ می‌توانند سوپراسپرت‌های چهارچرخ با پیشرانه‌های بزرگ‌تر و قدرت بیشتر را مغلوب کنند. در ادامه نیز می‌توانید ویدئوی این رقابت جذاب را مشاهده کنید.

 

مقایسهٔ مشخصات فنی و عملکردی

 

آئودی R8

دوکاتی پانیگال V4

پیشرانه ۵.۲ لیتری V10 ۱.۱ لیتری V4
قدرت ۵۴۰ اسب بخار ۲۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر ۱۲۴ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته ۶ سرعته
محور محرک چهارچرخ عقب
فاصلهٔ محوری ۲.۶۵ متر ۱.۴۷ متر
ظرفیت باک ۸۳ لیتر ۱۶ لیتر
وزن ۱۶۴۰ کیلوگرم ۱۹۸ کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن ۱ به ۳ ۱ به ۰.۹
قیمت پایه ۱۳۹,۹۵۰ دلار ۲۱,۱۹۵ دلار
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه ۳.۲ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۰ ۷.۷ ثانیه ۶.۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۵ ثانیه ۱۰.۸ ثانیه
مسافت ۸۰۰ متر ۱۸.۳ ثانیه ۱۶.۴ ثانیه
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Lamborghini

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خدایا صدای این هیولا ی خفته در سینه ی R8 آدم رو دیوانه می‌کنه!
    مگه چه قدر میشه یه ماشین کاریزماتیک باشه؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    این موتور رو کلا بدون لباس ایمن نباید سوار شد ممکنه کلا باهاش به فنا بری

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. F۲۲RAPTOR

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    قدرت موتور نسبت به وزن ۱ به ۰.۹
    قدرتش از وزنش بیشتره، هر کیلو کمی بیشتر از یه اسب داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. عطا

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    با اینکه موتور های دوکاتی خاص اند ولی از بعضی از نظر ها از رقبا خیلی عقبه
    مثل:
    1-شتاب صفر تا صد، خیلی از رقیبا شتابشون زیر 3 ثانیه هست با وجود اینکه 0.1 لیتر هم دوکاتی اضافه داره.
    2- صدای اگزوز افتضاحی داره اگه چند تا ویدیو ببینین و با دیگر موتور ها مقایسه کنید میفهمید حتی اگه اگزوز هم عوض کنه تقریبا صدای اپاچی های خودمون رو میده :) یه چیزی شبیه اره برقی.
    البته این نظر شخصی منه. طراحی دوکاتی ایرادی نداره ولی بعضی از رقبا مثل yamaha r1m
    طراحی خوشگلتری داره. یا مثلا kawasaki h2 رنگ خیلی خاص و زیبایی داره توصیه میکنم ویدیو هاشو ببینید.
    در ضمن این تکنولوژی که تو ویدیو میگه شامل لانچ کنترل و کوییک شیفتر تو خیلی از موتور های هم دیده میشه.
    یه حرفی هم اینه که دوستان وضعیت خودرو وخیم هست تو کشورمون. ولی باور کنید وضعیت موتور از اونم بد تر و افتضاح تره.تازه فرهنگ موتور سواری هم عقبتر از فرهنگ ماشین سواریه. بعلاوه اینها ذهنیتی که تو 95 درصد افراد درباره موتور و موتور سوار هست اونو بدتر میکنه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. مهدی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    اگه دوئل بین سری هفت و دوکاتی ذو ببینید میفهمید که ار 8 از سری هفت هم میبازه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا