آئودی

نگاهی به فرمان محصولات آئودی، پیچیده‌تر از آنچه فکر می‌کنید!

غربیلک فرمان خودروها حتی در ده سال گذشته هم تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند. خودروسازانی همچون آئودی در این بخش نوآوری‌های زیادی داشته‌اند و جدیدترین غربیلک فرمان این کمپانی در Q4 e-tron 2022 و Q4 e-tron اسپورت‌بک ۲۰۲۲ نصب شده است.

در تصاویری که مشاهده می‌کنید این فرمان با نمونه‌های سال ۱۹۸۶ و ۱۹۹۶ مقایسه شده و البته غربیلک فرمان Q4 جدید پیشرفته‌ترین فرمان نصب شده در محصولات ارباب حلقه‌ها می‌باشد. درست همانند فرمان نصب شده روی فولکس‌واگن ID.4 یا مرسدس بنز E کلاس، فرمان Q4 دارای برجستگی‌های کوچک برای جدا کردن کنترل‌ها است درحالی‌که ترکیب بازخورد لمسی با کلیک مکانیکی باعث می‌شود رانندگان حس خوبی داشته باشند.

مارسل بروس مهندس بخش فرمان آئودی می‌گوید:

علیرغم وجود طیف متنوعی از کاربردها ما باید مطمئن شویم که تنظیمات فرمان را به هم نمی‌ریزیم. رانندگان باید بتوانند در عین استفاده خلاقانه از فرمان تمرکز کاملی روی جاده داشته باشند. عملکردهای اصلی و رفاهی غربیلک فرمان به‌صورت مخصوص برای هر خودرو تعریف شده است. برای مثال غربیلک فرمان Q4 e-tron جدید می‌تواند برای کنترل ۱۸ ویژگی متفاوت بکار رود. این یک چالش بزرگ است.

طراحی یک فرمان مشابه نمونه بکار رفته در Q4 فرایندی زمان‌بر است. آئودی مدعی است مدت‌زمان لازم برای تبدیل یک کانسپت به نسخه تولید سری چیزی بین ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد. مدیر آئودی ادامه می‌دهد:

تکامل غربیلک فرمان سرعت سریعی داشته است. در طول ۳ دهه گذشته اسکلت فولادی با پوشش چرمی فرمان به مرکز فرماندهی پیشرفته‌ای تبدیل شده که بالاترین استانداردهای طراحی و کیفیت را دارد. در ۱۱ سال گذشته ما ۴ نسل غربیلک فرمان را با بیش از ۲۰۰ نسخه برای محصولات گوناگون آئودی معرفی کرده‌ایم.

Q4 دارای ۱۶ نسخه غربیلک فرمان بوده و از پوشش‌های متفاوت، تریم های تزئینی، رنگ‌ها و طرح D شکل یا استاندارد سود می‌برد. تمامی غربیلک فرمان‌های آئودی مجهز به سیستم گرم شونده و تشخیص دست راننده دارای دو لایه فوم با پوشش چرم یا آلکانترا هستند. ارباب حلقه‌ها این فرمان‌ها را با نهایت دقت و دوام و کیفیت تولید می‌کند.

فرایند طراحی غربیلک فرمان آئودی امری حساس است. ژرمن‌ها می‌گویند میزان ۳۷۵ میلی‌متر قطر عالی یک فرمان می‌باشد. فرمان باید با بیش از ۳۵ قانون جهانی هماهنگی داشته باشد. غربیلک فرمان‌های آئودی طراحی جهانی یکسانی داشته اما کیسه هوای داخل آن بسته به قوانین یک کشور اندکی تغییر می‌کند.

این تنها فرمان محصولات آئودی نیست که توجه فوق‌العاده زیاد مهندسان شرکت را طلب می‌کند. آئودی سیستم‌های فرمان را نیز تنظیم می‌کند تا سه خصیصه راحتی، دقت و قابل‌کنترل بودن را ارائه نمایند. فرمان خودرو بسته به نوع پیشرانه یا شاسی تغییر می‌کند و مدل‌های کوچک‌تر و RS حس فرمان اسپورت تری دارند.

این خودروساز در حال حاضر ۵ نوع سیستم فرمان متفاوت را برای محصولاتش ارائه می‌کند که شامل فرمان الکترومکانیکی، فرمان الکترومکانیکی پیشرفته، فرمان دینامیک، فرمان پذیری چهار چرخ و فرمان پذیری چهار چرخ دینامیک می‌باشد. فرمان پیشرفته نیازمند دورهای کمتری برای قفل شدن بوده و مانورهای راحت‌تری داشته و در سرعت‌های بالا حرکات مستقیم‌تری را به ارمغان می‌آورد. در فرمان دینامیک راننده می‌تواند از سیستم دینامیک سواری تنظیمات این بخش را کنترل نماید.

دو سیستم آخری هم دارای سیستم گردش چرخ های عقب می‌باشد. این سیستم بسته به سرعت خودرو رفتار متفاوتی خواهد داشت. در سرعت‌های پایین به منظور بهبود چابکی، چرخ های عقب در خلاف جهت چرخ های جلو خواهند چرخید اما در سرعت‌های بالا به منظور بهبود پایداری جهت چرخش چرخ ها یکسان خواهد بود.

بار بعدی که شما فرمان محصولات آئودی را در دست گرفتید حتماً دقت بیشتری به آن داشته باشید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. taha malek

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (913 ديدگاه)

    قربیلک فرمون فقط d شکل amg بهبه ولی اینم خیلی قشنگه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد رستمی نژاد

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      ظاهرا یکی سری ها به این اصل معتقدند که فقط باید یک ،یا دو تا کامنت داد، و اعتراض دارند که چرا من کمی پر فعالییت بودم امروز. خلاصه از فعال بودن خوششان نمی‌آید و میگن که دیگه کامنت نده ،کمتر بده …….?????
      چشم‌ ، من از فردا ،(من دقیقه اول که از ساعت میگذره ، پست رو میخونم ،کامنتی هم میدم) ،چشم من از فردا دیگه کامنت نمیدم ، ببینیم من کامنت نمیدم چی میشه ???
      هِی!??

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ممد ژانگولر

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (3454 ديدگاه)

        ممد جان به دل نگیر و حق بده به بچه ها

        بخاطر شباهت کامنتات با یک نفری که نمیخوام اسمشو بیارم باعث شده همه خسته بشن

        اون یک نفر کامنتهای فضایی و تخیلی زیاد میذاشت و اسم ژاپن و سامورایی رو به گند کشوند طوری که من یک ژاپنی میبینم یاد … میوفتم ??

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. mahan

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        محمد جان همون طور که دوست داری زندگی کن.اگه قراره هر طور که میگن گوش کنی هیچ وقت به مقصد نمیرسی البته این به معنی این نیست که انتقاد و پیشنهاد های اطراف رو گوش ندی!گوش بده نکات مثبت و درست رو بردار و انتقاد هایی که باعث تخریبت میشند رو کنار بذار.محمد جان من در جایگاهی نیستم که نصیحتت بکنم به عنوان برادر بزرگتر بهت تجربهم رو میگم.نمی دونم دقیقا تو چه سنی هستی ولی از حرف هایی که خودت زدی فکر کنم تو سن تحصیل هستی و از صحبت هات معلومه ادم قانعی نیستی (اگه این طوره خیلی خوشم میاد البته برداشت من از تو هست)و ارزوهایی که داری کم نیست بنظر من ببخشید نمی خوام جسارت بکنم ولی چون حیفی و استعداد داری میگم تایم زیادی رو توی پدال میگذرونی البته به من مربوط نیست ولی بهت پیشنهاد می کنم حداقل یکی از دو زبان هایی که گفتم رو یاد بگیر و رشته ای که دوست داری رو بخون و برو خارج کسب تحصیل و مهارت کن بیا اینجا بعد یه مدت کوتاهی برات کار می کنند و تو هر چه قدر می خوای تو سایت بمون اصلا سایت چیه خودت برنامه ضبط کن!
        باز دخالت بنده رو ببخشید چون پسر خوبی هستی و خوش قلبی بهت گفتم این همه استعدادت رو حروم نکنی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ninja

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1162 ديدگاه)

          آقای محمد منم با حرفای آقا ماهان موافقم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. محمد رستمی نژاد

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          باز دخالت بنده رو ببخشید چون پسر خوبی هستی و خوش قلبی بهت گفتم این همه استعدادت رو حروم نکنی.( ممنون هستم ازت ماهان جان❤??❤??❤??❤)
          حرف های شما کاملا و صددرصد درست است????
          لطف داری ، من نمیدونم این شخصی که شما نام می‌برید که بوده که کامنت هاش شبیه من هست
          من همه ماشین ها رو دوست دارم
          دروغ چرا‌، تاحالا نگفتم شاید بعضی ها ناراحت بشن ، من اصلا از بی ام و خوشم نمیاد ، مخصوصا اون جلو پنجره های دو تیکه ، کاری با m4 a m3 جدید ندارم ، کلا بی ام و رو دوست ندارم یا پورشه ، ولی با این حال خیلی از بی ام و x6 a x5 خوشم میاد، خیلی ماشین های عالی هستن ، منظورم اینه که آدم حتما نباید یک برند رو دوست داشته باشه، مثلا من با بی ام و اصطلاحا حال نمیکنم، مگه به بعضی مدل ها
          بُگذَریم ، اگه کامنت های من باعث رنجش بعضی دوستان شده به بزرگی خودتون ببخشید .
          اِرادَتمَندِ شَما ، مُحَمَد رُستَمی نِژاد ❤

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. محمد رستمی نژاد

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          امید وار هستم ماهان جان ببینمت، شاید چند وقت دیگه‌اومدم طهران ، به امید دیدار

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Porsche

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          محمد جان منم با حرف های آقا ماهان موافقم از کامنت هات معلومه استعداد و علاقه کافی برای موفق شدن تو هر رشته ای که دوست داری رو داری برای خودت بیشتر وقت بزار و برو دنبال کارهایی که موفق هستن البته علاقه فراموش نشه هر بارز هم سر به سایت بزن چون میتونه خیلی آموزنده باشه ولی فضای بیرون رو هم فراموش نکن?
          اصلا نمیخوام نصیحت کنم چون در جایگاهی نیستم امیدوارم هر جا هستی موفق و سلامت باشی ?

          موافقم 1
          مخالفم 0
        5. mahan

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          همچنین محمد جان.حتما همو میبینیم.اون دفعه متاسفانه قسمت نشد ولی این دفعه هر وقت اومدم یا هر وقت اومدی همو میبینیم.راستی من به حاج محمدجواد گفتم اونم گفت چشم منتها فعلا کویت هست عروسی خانوادشه و یکم کار داره اومد حتما هماهنگ می کنم.بازم ببخشید دخالت کردم چون دلم می سوخت گفتم ئگرنه در جایگاهی نیستم که کسی رو نصیحت کنم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ?A.H MOTORS?

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (494 ديدگاه)

      فرمونای ما هم اپشن محبوب و مخوف ایربگ خفه کن داره!????‍♂️

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. زیزیگولو

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (4444 ديدگاه)

      یکی از اجزای ماشین که موقع رانندگی بیشترین برخورد رو با دست راننده داره فرمون ماشین هستش و هماهنگ کردن رنگو شکل ظاهری فرمون با سایر اجزای داخل ماشین مثل داشبوردو روکش صندلیو سردنده چرمی و …. از سلیقه ها و معیارای خیلی از مردم واسه انتخاب یه ماشین خوبو مناسب هستش

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. امین

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (568 ديدگاه)

    دوستان قیمت خودرو در یکسال گذشته بیشتر شده یا کمتر؟ نوسان بازار به کاهش قیمت دلار واکنش داشته؟
    لطفا کسی مطلع راهنمایی کنه
    تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ممد ژانگولر

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (3454 ديدگاه)

      آره داداش ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امین

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (568 ديدگاه)

        آره جواب کدوم سوال هست؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Farzad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بار بعدی که شما فرمان محصولات آئودی را در دست گرفتید حتماً دقت بیشتری به آن داشته باشید!
    چشم حتما ?

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. mahan

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      متاسفانه من هر وقت فرمون ائودی رو میبینم فضای بین دو دایره بهم برخورد کرده رو میبینم برنامه عوض میشه دقتم کم میشه.??

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Farzad

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        قفلی زدی پس ??
        الان راز ارباب حلقه ها رو خدمتون عرض میکنم :
        در سال ۱۹۳۲ چهار خودروساز مختلف به جهت تشکیل اتحادیه‌ای به نام اتحادیه خودرو با هم ادغام‌شده‌اند. چهار حلقه تشکیل‌دهنده لوگو شرکت آئودی نشان‌دهنده این چهار خودروساز است که قدیمی‌ترین آن‌ها هورش بوده که در سال ۱۸۹۹ توسط مهندسی آلمانی به نام اگوست هورش بنیان نهاده شد .
        اون سه تای دیگه هم : آئودی ( کارخانه دوم آقای هورش ) ، واندرر و دی‌کی‌دبلیو هستند . این چهار شرکت در واقع پایه‌های آئودی امروزی هستند .

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. Farzad

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2568 ديدگاه)

          شعار آئودی هم به آلمانی: Vorsprung durch Technik به معنی: ( پیشرفت به وسیله تکنولوژی ) هستش .
          شعار Truth in Engineering هم استفاده میکنه که به معنی : ( حقیقت در مهندسی )

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. mahan

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          خیلی جالب بود.فلسفهش رو نمی دونستم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Farzad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    هیتلر یه جمله معروفی داشته ، گفته بود : اگر همه دنیا یک کشور بود ، سربازانش ترکها ، *** فرانسوی و‌ صنعتگرانش آلمانی بودند .
    راست گفته بود .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد امین

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      کلا ساخت خودرو از سخت ترین کارهای دنیاس،البته منظورم ماشین های پیشرفته ای مثل …. هست
      اگر به تمام ما که تو پدال هستیم تمام لوازم لازم برای ساخت یه r8 بدن ،نهایتا یه بیتل می سازیم که چپ راه میره و فرمونش برعکس میچرخه و بعد از یک متر خاموش میشه??
      واقعا توجه کنید خیلی مهندسی میخواد، خیلی ،ماشین های فرمول یک که هیچی دیگه نگیم

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. برقیه جارو برقی BG

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (256 ديدگاه)

        اره واقعا منم بار ها به این موضوع فکر کردم

        انقدر دقیق باید درست بشه که تمام عملیات هایی رو که میخواد انجام بده به بهترین شکل باش

        اونم کار هر مهندسی نیست اینطور ساختن واقعا باید به اینا گفت مهندس حیفه به هرکس گفتن مهندس

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. Farzad

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        در واقع هر شغلی همش به تجربه بستگی داره ، وقتی یک کمپانی یک ماشین جدید معرفی میکنه ما فقط یک ماشین میبینیم اما تجربه ی چند دهه تجربه و تلاش و آزمایش و خطا و … پشتش خوابیده .

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. Beetle

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (41 ديدگاه)

        بهم بر خورد??

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. حسین

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    پدال لطفا خبر حمایت قطری ها از فلسطین را بذار.بارولزرویس و لندکروز پرچم فلسطین دست می‌گرفتن.

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. mahan

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      این فلسطینی ها دیگه شورشو در اوردن کل دنیا رو بسیج کردن که حقشونو بگیرند.?

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. مانی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    نسبت به مرسدس فرمون آئودی واقعا زشته

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا