مقایسه آئودی Q3 اسپورت‌بک و ب‌ام‌و X2

اگر به دنبال یک کراس اوور لوکس و کوچک هستید که خط سقف خمیده‌ای داشته و تقریباً شبیه یک هاچبک جمع‌وجور باشد پس فرد خوش‌شانسی هستید چراکه گزینه‌های قابل‌اعتنایی وجود دارند.


تاکنون تنها ب‌ام‌و X2 و لکسس UX بودند که از ظاهری دینامیک‌تر در مقایسه با خودروهای استانداردی همچون ب‌ام‌و X1، مرسدس بنز GLA، آئودی Q3 و ولوو XC40 سود می‌بردند اما ارباب حلقه‌ها اخیراً نسخه‌ی اسپورت بک Q3 را تولید کرده و مشتریان جوان حالا یک گزینه‌ی دیگر را نیز پیش روی خود دارند.


این خودروی جدید برخلاف برادر استاندارد خود از جلوپنجره‌ی تک فریم مشکی و خط کمر تمایزی سود برده و اگرچه خط سقف آن باعث محدودیت فضای کابین می‌شود اما از نظر بصری جذابیت بیشتری دارد. Q3 اسپورت بک همچنین دارای پوشش‌های پلاستیکی بدنه، شیشه‌ی عقب خمیده و طراحی جدید سپرهاست.


البته اگر خواهان خودرویی اسپورت در این کلاس باشید باید یکی از گزینه‌های خود را ب‌ام‌و X2 انتخاب کنید. این خودرو هم از خط سقف خمیده، خطوط گیرا، اسپویلر روی درب پشتی و پوشش‌های محافظتی بدنه سود می‌برد. البته این خودرو کمتر شبیه یک شاسی‌بلند واقعی بوده و بیشتر خصیصه‌های اسپورت خود را به نمایش می‌گذارد.


این دو خودرو روی کاغذ چگونه مقایسه می‌شوند؟!
در آغاز باید گفت آئودی کمی بزرگ‌تر بوده و طول/عرض/ارتفاع آن به ترتیب برابر با 4484/1849/1585 میلی‌متر است. فاصله‌ی بین محوری Q3 اسپورت بک نیز 2680 میلی‌متر اعلام شده است؛ اما ابعاد ب‌ام‌و X2 برابر با 4360/1824/1526 میلی‌متر و فاصله‌ی بین محوری آن نیز 2670 میلی‌متر است.


ارباب حلقه‌ها محفظه بار بزرگ‌تر 530 لیتری را داشته درحالی‌که با خواباندن صندلی‌ها این فضا به 1525 لیتر می‌رسد. در مقابل ب‌ام‌و X2 با فضای بار 470 لیتری قرار دارد که خواباندن صندلی‌ها این فضا را به 1355 لیتر می‌رساند.


از نظر پرفورمنس باید گفت آئودی فعلاً تنها دو نسخه از این خودرو با نامه‌ای 35 TDI s tronic و 45 TFSI کواترو s tronic را معرفی کرده است. مدل دومی از پیشرانه‌ی 2 لیتری توربو با قدرت 227 اسبی و گشتاور 350 نیوتون متری سود برده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن برابر با 6.5 ثانیه است. در مقابل این خودرو نسخه‌ی X2 xDrive28i قرار می‌گیرد که قلب آهنین آن از نوع 2 لیتری توربو با خروجی 228 اسبی و گشتاور 350 نیوتون متری بوده و شتاب 6.5 ثانیه‌ای را ایجاد می‌کند.
همان‌گونه که می‌بینید این دو کراس اوور پرفورمنس کاملاً مشابهی دارند.


اما وقتی وارد کابین آئودی Q3 اسپورت بک شویم طراحی مشابه Q3 استاندارد را خواهیم دید. کابین این خودرو دارای پشت آمپرهای دیجیتالی 10.25 اینچی و یک صفحه‌نمایش 10.1 اینچی است. با پرداخت مبلغ بیشتر می‌توان پشت آمپرهای 12.3 اینچی را نیز سفارش داد. درب پشتی برقی، نورپردازی کابین و… جزو دیگر ویژگی‌های این خودرو هستند.


موضوع جالب اینکه ب‌ام‌و X2 فاقد پشت آمپرهای دیجیتالی بوده و صفحه‌نمایش آن نیز تنها از نوع 6.5 اینچی است که با پرداخت پول بیشتر به 8.8 اینچ می‌رسد.


در نهایت باید گفت آئودی از نظر طراحی و تکنولوژی‌های داخلی کمی مدرن‌تر از ب‌ام‌و بوده و فکر می‌کنیم خریداران این دو خودرو با توجه به قیمت‌گذاری و سبک طراحی‌ای که دوست دارند انتخاب واضحی خواهند داشت.


نظر شما چیست؟ کدام‌یک از این دو خودرو را بیشتر می‌پسندید؟

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

10 دیدگاه

  1. sina
    سوابق: (1832 دیدگاه) ,

    آیودی ماشین بهتریه ولی خب کلاس کلاس جالبی نیست

    پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (1306 دیدگاه) ,

    اظهار نظر در مورد این ۲ رقیب سخته اما در کلاسهای ساخت دست بیمر، بنظر آئودی بتونه دست بالا رو داشته باشه
    آئودی جدیدا داره خیلی قوی کار میکنه خصوصا در مورد طراحی های داخلی تکنولوژیک
    .
    یه سوال دیگه، دوستان کسی اطلاع داره مدیر ایرانی تیم طراحی بیمر نادر فقیه،
    که نسل قبل سری ۷ رو طراحی کرده بود، سرپرستی تیم طراحی مدل جدید دیگه ای رو داشته باشه؟؟؟

    پاسخ
    1. M
      سوابق: (2184 دیدگاه) ,

      اگر اشتباه نکنم تو طراحی نسل جدید سری سه هم مشارکت داشته !

      پاسخ
  3. حمید فورد
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    ائودی شبیه لکسوس بیشتر بی ام و بنظر بهتره…

    پاسخ
  4. MAHDI
    سوابق: (2931 دیدگاه) ,

    ب ام و X2 توهمین هفته 2 رقابت ازش بیرون اومد یکی از مجله اتواکسپرس که بین ب ام و X2 ولکسوس UX هستش که جایگاه اول لکسوس UX وجایگاه دوم ب ام وX2 میشه!
    رقابت دوم رو مجله کارانددرایو انجام داده بین
    ب ام وX2 و رنجروور ایووک جدید که جایگاه اول X2 شدهوجایگاه دوم رنجروور ایووک!

    ((( از نظر طراحی آئودی جذاب تره اما اگه قرار به انتخاب باشه یه کلاس کاربردی تر وکامل تر روانتخاب میکنم یعنی ب ام و X1 فیس لیفت جدید که فوق العاده جذاب شده)))

    پاسخ
  5. Khosrow
    سوابق: (1143 دیدگاه) ,

    عکس اول گویاست / ب ام و – خیلی زیباتره ..

    پاسخ
  6. MAHDI
    سوابق: (2931 دیدگاه) ,

    انگارشرکت آئودی ازاین همه تیکه وتمسخرش که میکنن درس نگرفته وقرار نیست ضعف هاشو جبران کنه!!!!! در مورد سراگزوز ها!!!!
    در تمام کلاس هایی خودرویی ازA4 گرفته تاA8 و از Q2 گرفته تاQ8 ازسراگزوز های فیک وتقلبی استفاده میکنه ویا بدتر اینکه اصلا سراگزوز نمیذاره!!!! البته مرسدس هم در این موردچندین مدل با سراگزوزهای فیک داره حتی در مدل
    AMG GTR وAMG GT4 63 وچندین مدل دیگه که سراگزوزهایی دارن که حتی لوله اگزوز داخل سراگزوز نیست ودر مدل های غیر AMG کاملا بسته است سراگزوز ها.اما بازهم مرسدس از آئودی بهتره چون آئودی یا کلا سراگزوز نمیذاره ویا فقط یه خط کرومی میکشه!!!!!
    این کارو اگه شرکت هیوندا انجام بده اشکالی نداره که البته اونا میذارن اما شرکت آئودی که یه برند لوکس ساز واسپرت سازهستش به هیچ وجه براش قابل قبول نیست!!!!!

    پاسخ
    1. ایلیا
      سوابق: (597 دیدگاه) ,

      من نذاشتن سر اگزوز رو بدتر از سر اگزوز فیک نمیدونم، اگزوز زیر ماشین باشه مثل پژو سمندای خودمون، این اشکالی نداره.
      ولی اینکه ی شکل هندسی کروم کاری شده به عنوان سر اگزوز روی سپر طراحی کنی و مسیرش رو با پلاستیک ببندی واقعا حال آدم رو بهم میزنه، کاری که آیودی حتی در مدل پرچمدارش هم انجام میده

      پاسخ
  7. مهدی
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    عکس اول را دقت فرمایید یه جورایی ائودی هم کوپه است هم هاچ بک و هم نیم شاسی
    یک تیرو سه نشان !!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.