مقایسهٔ لینکلن اویاتور با ولوو XC90 و آئودی Q7

پس از معرفی نسل جدید نویگیتور، امیدهای زیادی برای دیدن کراس‌اوور سه ردیفهٔ کوچک‌تر لینکلن یعنی اویاتور وجود داشت تا اینکه سرانجام سازندهٔ آمریکایی انتظارات را برآورده کرد و اویاتور به یکی از خودروهای قابل‌توجه نمایشگاه لس‌آنجلس 2018 تبدیل شد. این کراس‌اوور جدید که در سبد محصولات لینکلن جایگزینی برای مدل MKT محسوب می‌شود، روی یک پلت‌فرم دیفرانسیل عقب جدید ساخته شده، کابینی مشابه مدل گران‌تر و لوکس‌تر نویگیتور دارد، از لیستی طولانی تجهیزات و تکنولوژی‌ها برخوردار است و تا 450 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور را در نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ارائه می‌کند.

بنابراین واضح است که لینکلن برای ورود به بخش کراس‌اوورهای فول سایز لوکس حرکتی کاملاً جدی انجام داده است. اویاتور از تابستان آینده راهی بازار شده و با رقبای خود روبرو خواهد شد؛ اما برای اینکه بفهمیم این کراس‌اوور جدید آمریکایی در برابر رقبای قدرتمند خود چه عملکردی خواهد داشت، قصد داریم در این مطلب آن‌را به‌صورت اجمالی با دو رقیب سرسخت مقایسه کنیم. برای این مقایسه، دو خودروی شیک و تکنولوژیک که در صدر این کلاس قرار گرفته‌اند انتخاب شده‌اند. این دو خودرو، آئودی Q7 و ولوو XC90 هستند.

نمای جلویی

هرچند این روزها عبارت «هرچه جلوپنجره بزرگ‌تر باشد بهتر است» سرلوحهٔ کار خودروسازان قرار گرفته است، اویاتور از این رویه دوری کرده و در آن جلوپنجرهٔ کرومی زیبایی با اندازهٔ معقول و نمای سه‌بعدی دیده می‌شود. اویاتور همچنین بجای چراغ‌های جلوی باریکی که بسیاری از خودروسازان در محصولات جدید خود بکار می‌برند، از چراغ‌های بزرگی استفاده کرده است. در همین حال، آئودی Q7 جلوپنجرهٔ بزرگی دارد که مستقیماً چراغ‌های مستطیل شکلی به آن متصل شده‌اند و فرم کلی استخوانی و خشک دماغه، آن‌را از دو رقیب دیگر متمایز کرده است. در ولوو هم جلوپنجره‌ای آبشاری به همراه چراغ‌های زیبایی موسوم به چکش تور دیده می‌شود درحالی‌که لوگوی ولوو هم در میانهٔ جلوپنجره جای گرفته است.

نمای جانبی

در پروفیل جانبی، اویاتور به لطف پنجره‌هایی که دورتادور خودرو را در بر گرفته‌اند، کشیده به نظر می‌رسد. خطوط جانبی برجسته، شیب زیاد شیشهٔ جلو و اسپویلر روی سقف نیز به زیبایی پروفیل جانبی این خودرو کمک کرده‌اند. نمای جانبی آئودی اما سنتی‌تر به نظر می‌رسد درحالی‌که گلگیرهای برجسته، نمای قدرتمندی به آن بخشیده‌اند ولی خطوط جانبی آن چندان برجسته نیستند. در همین حال، XC90 هم با خط سقف صاف و بدون شیب، استایلی جعبه‌ای شکل و خطوط ساده، دقیقاً مثل Q7 نمای ساده‌ای را به نمایش گذاشته است.

نمای عقبی

در عقب، چراغ‌های اویاتور توسط نواری به هم متصل شده‌اند. سپر خودرو نیز نمای ساده‌ای دارد اما سر اگزوزهای چهارتایی کمی از سادگی آن کاسته و جلب‌توجه می‌کنند. Q7 اما در این قسمت هم با شیشهٔ عقب مشخص و چراغ‌های مستقل، نمای سنتی‌تری دارد. از سوی دیگر، XC90 با چراغ‌های عمودی که تا روی ستون‌ها ادامه پیدا کرده‌اند، راه کاملاً متفاوتی را از دو رقیب خود در پیش گرفته و متمایز شده است. این چراغ‌های عمودی به شکل کلی جعبه‌ای خودرو نیز کمک کرده‌اند.

نمای داخلی

لینکلن در داخل اویاتور ترکیبی از چرم و تریم آلومینیومی را ارائه کرده درحالی‌که الهاماتی از صنعت هوانوردی هم در آن دیده می‌شود مثل گرافیک صفحه آمپر دیجیتالی که با الهام از هواپیماهای قدیمی طراحی شده است. در همین حال، غیرازاین تریم داخلی چرم طوسی‌رنگ و آلومینیوم، اویاتور با چرم قهوه‌ای روشن و تریم چوبی هم ارائه می‌شود؛ اما صرف‌نظر از نوع تریم، در هردو نسخه یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌گردد که در بالای داشبورد قرار گرفته است. در کنسول مرکزی خودرو نیز محفظه‌هایی برای قرار دادن اشیاء کوچک تعبیه شده و در زیر دریچه‌های تهویهٔ میانی هم دکمه‌های پارک، دنده‌عقب، خلاص و درایو جای گرفته‌اند.

شیفتر دندهٔ Q7 اما ساده‌تر و سنتی‌تر است و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن به‌صورت کشویی از بالای داشبورد بیرون می‌آید و از طریق یک پد لمسی روی کنسول مرکزی کنترل می‌شود. دراین‌بین، XC90 ساده‌ترین طراحی داخلی را دارد که برخی آن‌را می‌پسندند و برخی این سادگی را دوست ندارند. درهرحال این کراس‌اوور سوئدی به یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ عمودی مجهز است که به یک تبلت شباهت دارد و کار اکثر دکمه‌های فیزیکی را انجام می‌دهد. در تیپ‌های بالایی XC90 نیز انتخاب‌گر دندهٔ کریستالی ارائه می‌شود. ولوو، لینکلن و آئودی هر سه به صفحه آمپر تمام دیجیتالی 12.3 اینچی هم مجهز هستند.

قوای محرکه

لینکلن اویاتور در نسخهٔ پایهٔ به یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور مجهز است اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند می‌توانند سراغ نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی آن بروند که 450 اسب بخار قدرت دارد. برای این مقایسه اما همان پیشرانهٔ پایه انتخاب شده است. از سوی دیگر، آئودی برای Q7 دو پیشرانهٔ بنزینی و دو پیشرانهٔ دیزلی را در نظر گرفته است که موتور بنزینی قوی‌تر آن نزدیک‌ترین گزینه به پیشرانهٔ اویاتور است. این موتور از نوع 3 لیتری V6 سوپرشارژ است که 330 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور دارد.

XC90 اما صرفاً با پیشرانه‌های چهار سیلندر بنزینی و دیزلی به همراه یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی به بازار عرضه می‌شود. قوی‌ترین موتور بنزینی این خودرو که در مدل T6 ارائه می‌شود، از نوع 2 لیتری توئین شارژر است و 320 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین اویاتور از لحاظ خروجی پیشرانه بالاتر از رقبای خود قرار می‌گیرد. این کراس‌اوور آمریکایی اما در نسخهٔ استاندارد به‌صورت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شود و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است درحالی‌که تمامی مدل‌های Q7 به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. تمامی تیپ‌های XC90 به‌جز نسخهٔ دیزلی پایه هم به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شوند.

 

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

لینکلن اویاتور

آئودی Q7

ولوو XC90

پیشرانه 3 لیتری V6 3 لیتری V6 2 لیتری I4
تنفس توئین توربو سوپرشارژ توئین شارژر
قدرت 400 اسب بخار 330 اسب بخار 320 اسب بخار
گشتاور 540 نیوتن متر 440 نیوتن متر 400 نیوتن متر
محور محرک عقب یا چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
گیربکس 10 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک

 

منبع: MotorTrend

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

24 دیدگاه

  1. The notorious critic
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    دوتای دیگه واقعا خوبن ولی لینکلن در استایل و طراحی سر تر و به روزتره.الآن طزفدارای آئودی حمله می‌کنن

    پاسخ
    1. wick
      سوابق: (1068 دیدگاه) ,

      دیگه حمله کردن نداره که لینکلن در بحث طراحی خیلی نظرات رو جلب کرده از وقتی نویگیتور بیرون داد فهمیدم قرار این سبک طراحی محبوب شه
      از نظر کیفیت کابین هم واقعا تعجب اور یه کلاس جدید باز کرد لینکلن
      کادیلاک هم عالی کار کرده ولی زبان طراحی کادیلاک اشناست برا همه برا همین فقط سورپرایز نشدیم ولی واقعا xt6 عالی بود

      پاسخ
    2. Reza
      سوابق: (985 دیدگاه) ,

      1- آئودی Q7
      2- ولوو XC90
      3- لینکلن اویاتور

      هیچ طراحی نمیتونه به گردپای Q7 برسه چه از لحاظ بیرونی و چه درونی و بخصوص کابینش که همه رو عاشق خودش میکنه.

      King of the Lord of the Rings

      پاسخ
    3. shirko
      سوابق: (462 دیدگاه) ,

      the no….. اقا شما درست می فرمایید ، ولی اینا خوراک لینکلن نیستن ، باید مرسدس gls ، ب ام و ایکس ۷، و رنجرور و لکسس ال ایکس و اورد ، که اونم بعید می دونم بتنونه گوی سبقت رو ازشون بگیره !!

      پاسخ
      1. Car Lover
        سوابق: (208 دیدگاه) ,

        اینا رو جلو نویگیتور باید گذاشت که مشخصه پیروز کیه…

        پاسخ
    4. محمد
      سوابق: (1082 دیدگاه) ,

      بنظرم منصفانه نظر بدیم میشه این:
      نمای ظاهری:
      بخش عقب : ولوو
      بقیه قسمتها : لینکلن
      نمای داخلی : آئودی
      مشخصات فنی : لینکلن
      و در مجموع هم بنظر انتخاب اول : لینکلن
      تو هر بخش البته اون دو خودروی دیگه هم شخصیت قابل قبولی دارن
      ضمن اینکه تو این بخش از موتور ۲ لیتری ولوو هم نمیشه گذشت که تنه میزنه به موتورهای ۳ لیتری ۲ رقیب دیگه

      پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (155 دیدگاه) ,

    واقعا لینکلن بهتر از کادیلاک داره ظاهر میشه مخصوصا با معرفی شاسی بلند جدید کادیلاک که رقیب مستقیم لینکلن اویاتور هست و به نظرم نه اون هیجان و آدرنالین لازم رو داشت نه اشرافیت خاصی رو همراهش داشت بلکه یه طراحی کاملا محافظه کار و میانه رو

    پاسخ
    1. Car Lover
      سوابق: (208 دیدگاه) ,

      فک میکنم طراحی کدیلاک بیشتر بمونه موندگار تر باشه نظر منه البته

      پاسخ
  3. یانکی
    سوابق: (571 دیدگاه) ,

    هر کسی این 3 رو با هم قیاس کرده اطلاعات خودروییش ناقصه.آویاتور تو جمع x7.xt6.gls.qx60.رنجروور.بیوئیک انکلاو.هستش.

    پاسخ
  4. علی
    سوابق: (957 دیدگاه) ,

    فکر میکنم باید نسل جدید ولوو xc90 بیاد بعد بشه مقایسه کرد. این ولوو تقریبا پنج سال پیش معرفی شده و الان قدیمی حساب میشه. ولی ولوو بازم با وجود قدیمی بودن خیلی جذابه
    انتخاب من از بین این سه تا فعلا نویگاتوره

    پاسخ
  5. علی
    سوابق: (957 دیدگاه) ,

    منظورم اویاتور بود تو کامنت بالایی

    پاسخ
  6. ونوم اف ۵
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    بدون تعصب اگه جدول و طراحی رو نگاه کنیم لینکلن اول دوم ولوو و سوم ائودی

    پاسخ
  7. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    بالاخره لینکن برگ دیگری از شاهکارهای خود را رو کرد و بی شک اویاتور گزینه ای مطرح و قابل تأمل در بین کراس اوورهای لوکس میان قیمت خواهد بود و ژرمن های مغرور را سخت به چالش خواهد کشید و چه چالش سهمناگی!…در هر حال،برای قضاوت بهتر،باید منتظر بازخورد بازار و عمده مصرف کنندگان ماند.

    پاسخ
  8. مهدی
    سوابق: (2330 دیدگاه) ,

    آئودی q7بهترین ترکیب کیفیت. سواری راحت.طراحی جذاب وپرفومنس قوی ولذت رانندگی بالاتر روداره.انتخاب من آئودی q7

    پاسخ
    1. VIPER
      سوابق: (1810 دیدگاه) ,

      ترکیب کیفیت؟
      سواری راحت؟
      لذت رانندگی بالاتر؟
      باهم دیگه تست کردی؟سه تاشونو
      یا از تو عکسا فقط میگی؟

      پاسخ
      1. Mآsكvيch
        سوابق: (111 دیدگاه) ,

        همونطور که خودت همیشه رو از عکس میگی فلانی خوبه و فلان ماشین بده !

        پاسخ
        1. VIPER
          سوابق: (1810 دیدگاه) ,

          من در کل ماشینای جنسیس رو‌ خوشم نمیاد نگاه کنم
          طرفدارش نیستم

  9. حمیدرضا
    سوابق: (2221 دیدگاه) ,

    ولوو با ایکس سی ۹۰ بازارو ترکونده مدلای دیگه کراس اورشم بی نهایت خوش فروشه

    پاسخ
  10. امیر
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    نویگیتور رو بیشتر دوست دارم
    ظاهری بخوام نظر بدم نمای جلو آئودی(۳تا عکس آخرو ببینید) عقب لینکلن، بغل نتونستم بین لینکلن و آئودی انتخاب کنم
    در کل از هر طرف نگاه میکنم این جدیده وقار نویگیتور رو نداره

    پاسخ
  11. Elmiraj
    سوابق: (614 دیدگاه) ,

    اویاتور بدون تردید زیباترین کراس اور فول سایز لوکس جهانه که در بازه قیمتی ۷۲ تا ۱۰۰ هزار دلار کوهی از تکنولوژی و آپشن با خود به همراه داره…..
    .
    جدید ترین و نزدیک ترین رقیب اویاتور BMW X7 هست نه این دو میان سایز……

    پاسخ
  12. ..::Majidio Lamborghini::..
    سوابق: (11204 دیدگاه) ,

    با قیمت برابر آئودی رو ترجیح میدم ولی خب لینکلن هم گزینه ی بسیار خوبیه
    بعد از این ۲ هم ولوو قرار می‌گیره

    پاسخ
  13. net
    سوابق: (833 دیدگاه) ,

    این مدل ال سی دی مستطیلی با ضخامت کم روی داشبورد ائودی قشنگه

    پاسخ
  14. Mad.z.Max
    سوابق: (259 دیدگاه) ,

    لینکلن واقعا بالاتر از دو مدل دیگه ای که تو مقاله اوردن هست! طراحی آئودی در تمام مدلهای شاسی بلندش تقریبا قدیمی و تکراری شده متاسفانه. یادمه حدود 10سال پیش که Q5 دیدم، نفسم حبس شده بود از زیباییش، ولی الان هیچ حسی به جدیدترین شاسی بلند آئودی ندارم (صرفا از نظر طراحی) انگار تو همون 10سال پیش گیر کرده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.