رقابت مهم ب‌ام‌و M2 کامپتیشن و آئودی RS3 سدان
رقابت مهم ب‌ام‌و M2 کامپتیشن و آئودی RS3 سدان

رقابت مهم ب‌ام‌و M2 کامپتیشن و آئودی RS3 سدان

ب‌ام‌و M2 هنوز هم کوچک‌ترین محصول کامل M در بازار بوده و به تازگی نسخه‌ی اسپورت تر آن با پسوند کامپتیشن عرضه شده است. این خودرو برخی از انتقادات وارده به نسخه استاندارد را رفع کرده و جانشین آن شده است.


اما آیا این تغییرات موفق بوده‌اند؟ به منظور فهم این موضوع ما M2 کامپتیشن را در برابر یکی از رقبای سرسخت آن یعنی آئودی RS3 سدان قرار داده‌ایم.

این خودروی جمع‌وجور اما پرفورمنس و کاربردی یک جفت در بیشتر داشته اما از نظر ایده و مفهوم به M2 کامپتیشن نزدیک است. خب کدام‌یک از این خودروهای پرفورمنس مناسب رانندگان ماهر و حرفه‌ای هستند؟

  • شاخ‌به‌شاخ

آئودی RS3 سدان

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن

مدل

45705

51930 قیمت (پوند)
5 سیلندر 2.5 لیتری توربوی بنزینی 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی

پیشرانه

395/480

404/550 قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

گیربکس

3.8

4.4 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)
250 250

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

10

12.2 مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
رنگ سبز وایپر (2400 پوند)، پکیج استایل مشکی براق (800 پوند)، چراغ‌های جلوی ماتریکس LED (895 پوند)، شیشه‌های تیره (375 پوند)، پکیج کامفورت و صدا (995 پوند)، اگزوز اسپورت RS (1000 پوند)، صندلی‌های جلوی برقی (650 پوند)، شارژ بی‌سیم گوشی (325 پوند) پکیج کامفورت (1800 پوند)، پکیج پلاس (1800 پوند)، غربیلک فرمان گرم شونده (160 پوند)، ترمزهای M اسپورت (1350 پوند)

آپشن ها

 

  • ب‌ام‌و M2 کامپتیشن

نقاط قوت: هندلینگ درگیر کننده، پیشرانه‌ی فوق‌العاده، آپشن گیربکس دستی
نقاط ضعف: قیمت بالا، فضای داخلی کم در مقایسه با آئودی

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
M2 کامپتیشن در مقایسه با نسخه استاندارد فوق‌العاده گیراست. سپر و جلوپنجره جدید به همراه تریم مشکی براق باعث تمایز این خودرو در مقایسه با مدل‌های استاندارد شده‌اند.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
البته این تغییرات ظاهری تنها برای زیبایی نبوده و کاربردی هم هستند. ورودی‌های بزرگ‌تر برای خنک‌کنندگی بیشتر پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو ضروری هستند. این پیشرانه که در برادران بزرگ‌تر M3 و M4 هم بکار رفته قدرت قابل‌توجه 404 اسبی و گشتاور 550 نیوتون متری دارد. گشتاور این خودرو برای چنین خودروی کوچکی بسیار زیاد نشان می‌دهد.


دیگر تغییرات M2 کامپتیشن شامل بازنگری در بدنه و شاسی، ترمزهای ارتقا یافته و تنظیم دوباره دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی است. قطعات سیستم تعلیق آلومینیومی سبک‌وزن هم از M4 گرفته شده‌اند و دامپرها نیز حالت غیرفعال و ثابت دارند؛ بنابراین تغییرات صورت گرفته بیشتر از آن چیزی هستند که در ابتدا تصور می‌شد.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو در 4.4 ثانیه ثبت می‌شود که تنها شش‌دهم ثانیه کندتر از آئودی چهار چرخ محرک می‌باشد. بخشی از برتری آئودی در این بخش وجود سیستم لانچ کنترل هوشمند و سیستم چهار چرخ محرکی است که استارت فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آورد. البته ب‌ام‌و هم از لانچ کنترل سود می‌برد.


شایان ذکر است M2 کامپتیشن در شتاب گیری‌های دنده‌ای تندتر از آئودی بوده یا با آن برابری می‌کند. پرفورمنس ب‌ام‌و در سرعت‌های بالا فوق‌العاده است. پیشرانه 3 لیتری این خودرو در دورهای پایین عضلانی نشان داده و اگرچه صدای آن به خوبی پیشرانه 5 سیلندر آئودی نیست اما تأثیر بالای خود را می‌گذارد. البته نسبت‌های بالای دنده‌ها به این معنی است که رسیدن به ردلاین تنها در پیست امکان‌پذیر خواهد بود.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
با تمامی این تفاسیر، M2 کامپتیشن هنوز هم برای طرفداران برنده است. معنی سخن این است که شاسی دیفرانسیل عقب این خودرو برای دریفت عالی بوده و البته چسبندگی و توازن زیادی دارد بنابراین در سر پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس زیادی خواهید داشت.


به دلیل سیستم تعلیق اسپورت تر، M2 کامپتیشن سفت‌تر از RS3 سدان بوده اما هرقدر که این خودرو را تحت‌فشار بگذارید بیشتر لذت خواهید بود. تنها نقطه‌ضعف این خودرو فرمان سست و بی‌حالش است. بهترین حالت فرمان در تنظیمات کامفورت است زیرا حالت‌های اسپورت و اسپورت پلاس باعث افزایش وزن فرمان و ایجاد حالت مصنوعی می‌شوند.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: اینترفیس ب‌ام‌و کاربری آسانی داشته و پاسخگو است اما از اندروید اتو حمایت نمی‌کند. این سیستم یکی از بهترین نمونه‌های کلاس بوده و از صفحه‌نمایش تیز و باکیفیتی سود می‌برد.

متریال بکار رفته: کیفیت ساخت و متریال بکار رفته در کابین خوب است اما کابین آئودی باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد.

صندلی‌های اسپورت: صندلی‌های راحت و اسپورت این خودرو باعث شده‌اند راننده تمرکز بیشتری روی رانندگی داشته باشد.

  • آئودی RS3 سدان

نقاط قوت: پیشرانه باورنکردنی، توانایی استفاده در همه فصول، سواری راحت
نقاط ضعف: هیجان کمتر در مقایسه با ب‌ام‌و، بازخورد ضعیف فرمان
آئودی RS3 سدان
درحالی‌که M2 کامپتیشن از پلتفرم دیفرانسیل عقب سری 2 کوپه استفاده می‌کند RS3 سدان بر پایه همان پلتفرم آئودی A3 بنا شده و بنابراین ساختار آن با اکثر محصولات دیفرانسیل جلوی این برند یکسان است. شاسی MQB منعطف گروه فولکس‌واگن اجازه استفاده از سیستم چهار چرخ محرک را به آئودی داده است.

آئودی RS3 سدان
این سیستم کشش باورنکردنی مخصوصاً در خط مستقیم به وجود می‌آید. بخشی از شتاب فوق‌العاده‌ی این خودرو نیز به خاطر پیشرانه‌ی 5 سیلندر فوق‌العاده‌ای است که راننده را به وجد می‌آورد.

البته کمی تأخیر توربو وجود دارد اما با افزایش دور پیشرانه صدا نیز پرطنین‌تر شده و پیشرانه رسماً فریاد می‌زند.


اگرچه پیشرانه آئودی خاص‌تر و جذاب‌تر از پیشرانه 6 سیلندر رقیب است اما از نظر هندلینگ نمی‌تواند به ب‌ام‌و برسد.

آئودی RS3 سدان
فرمان RS3 دقیق است اما بازخورد چندانی به راننده انتقال نمی‌یابد. قرار گرفتن پیشرانه بزرگ 5 سیلندر در جلو هم به معنی سنگین‌تر بودن دماغه است و درحالی‌که چسبندگی خودرو در اکثر شرایط زیاد است اما زمانی که آن را تحت‌فشار قرار دهید تمایل خودرو به کم فرمانی را حس خواهید کرد. این در حالی است که ب‌ام‌و به بیش فرمانی تمایل بیشتری دارد.

آئودی RS3 سدان
اما سریع راندن با RS3 سریع است. با 995 پوند شما می‌توانید سیستم تعلیق تطبیقی را سفارش دهید که واقعاً ارزشش را دارد. این سیستم تعلیق چندین حالت از نرم‌ترین تا سفت‌ترین را ارائه می‌کند.

آئودی RS3 سدان
خودروی حاضر در تست که از رینگ‌های 19 اینچی استفاده می‌کند راحتی خوبی داشته و توازن مناسبی بین پایداری در سر پیچ‌ها و راحتی سواری ایجاد می‌کند. درحالی‌که M2 کامپتیشن یک خودروی اسپورت فوق‌العاده خشن است اما RS3 می‌تواند در سفرها نیز راحت باشد. از آرامش و رفاه و سکوت حرف می‌زنیم.


گیربکس 7 سرعته این خودرو هم در حالت اتوماتیک نرم بوده اما در حالت دستی و با استفاده از پدال شیفترهای روی فرمان تعویض‌های سریعی دارد. البته سیستم S ترونیک آئودی گاهی اوقات گیج می‌شود.

نظرات آزمایش‌کنندگان

تکنولوژی: ما صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی را دوست داریم. البته خیلی به آن نیازی نخواهید داشت زیرا کاکپیت مجازی پشت فرمان همه‌چیز را نشان می‌دهد.

گیربکس: گیربکس 7 سرعته دوکلاچه RS3 با گیربکس ب‌ام‌و برابری می‌کند اما سیستم چهار چرخ محرک آئودی کشش بیشتری دارد.

فرمان: اگرچه فرمان آئودی سریع و مستقیم است اما برای یک خودروی پرفورمنس بی‌روح نشان می‌دهد.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
M2 کامپتیشن خودرویی فوق‌العاده و خاص راننده است. شاسی بهبود یافته و سرعت بالای آن یک چالش جذاب برای رانندگان بوده و همین امر باعث درگیری بیشتر راننده در امر رانندگی می‌شود. پیشرانه صدای بسیار جذابی نداشته اما تأثیرگذار است. M2 کامپتیشن بی‌شک بهترین ساخته‌ی M تاکنون است.

رتبه دوم: آئودی RS3 سدان
آئودی RS3 سدان
مهم‌ترین جنبه‌ی آئودی RS3 تجربه رانندگی آن است. این خودرو کاراکتر فوق‌العاده‌ای داشته و اگرچه سواری بهتر و فضای داخلی بیشتری در مقایسه با M2 کامپتیشن داشته اما قافیه را به رانندگی درگیر کننده تر و جذاب‌تر ب‌ام‌و می‌بازد.

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

23 دیدگاه

    1. mahdy
      سوابق: (2194 دیدگاه) ,

      درسته ارباب حلقه ها شاهکاره
      اما M2 وصف ناپذیره

      پاسخ
      1. علی رضا
        سوابق: (223 دیدگاه) ,

        M2 عشقه بخدا
        جذاب ترین محصول بی ام و در کل تاریخ
        تمام محصولات بی ام و یطرف، m2 هم بطرف
        یعنی هر چی در وصفش بگم کم گفتم …

        پاسخ
  1. محمد رضا
    سوابق: (371 دیدگاه) ,

    نقات قوت ایودی نوشته پیشرانه باور نکردنی
    واقعا

    پاسخ
  2. Amin
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    هر دو فوق العاده و دوست داشتنی هستند

    پاسخ
  3. سروش
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    آئودی فقط موتور بهتر از بی ام و داره. در بقیه موارد بی ام و کاملا بهتره

    پاسخ
  4. Sam
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    فکر کنم آئودی tt rs رقیب بهتری برای m2 کامپتیشن باشه…
    ک البته 13 هزار دلارر گرون تر از bmw درمیاد!
    صدای پیشرانه آئودی فوق العادس صداش شبیه موتور 10 سیلندره !

    پاسخ
      1. فرامرز
        سوابق: (1291 دیدگاه) ,

        درسته ولی آر اس ۳ با ام ۲ توی یه کلاس نیستن و در واقع ام ۲ خیلی خاص تره چون ب ام و سری ۲ خیلی خاص تر از آئودی آ۳ هست بخاطر ماهیت اسپرت و کوپه بودن

        پاسخ
  5. MAHDI
    سوابق: (3109 دیدگاه) ,

    یه رقابت دیگه هست از یه مجله دیگه که فیلمه بین m2 وهمینrs3 وکاماروss 1le

    پاسخ
  6. sina
    سوابق: (1858 دیدگاه) ,

    بی ام و رو بیشتر دوست دارم.
    تو پرانتز هم بگم که هر دو ماشین از سیویک R تو پیست شکست خوردن.

    پاسخ
    1. MAHDI
      سوابق: (3109 دیدگاه) ,

      نخیر دوست عزیز در مجله auto motor این خودروهارو در یک مقایسه زمان گیری کردن و زمان هوندا سویک تایپr شده 2.03.4 واین ماشین جایگاه پنجم رو بدست آورده ولیm2 جایگاه اول رو بدست آورده و زمانش هم شده 1.59.8 و بیشتر از3ثانیه از سویک سریع تر بوده. حتی آیودی rs3 هم از سویک سریع تر بوده با زمان 2.02.5

      پاسخ
      1. sina
        سوابق: (1858 دیدگاه) ,

        تو نوربررینگ 10 ثانیه کندتر هستش تایمش مهدی
        لینکی میگی رو بی زحمت بفرست
        ممنون

        پاسخ
        1. MAHDI
          سوابق: (3109 دیدگاه) ,

          اگه سایتbmw blogرو مطالعه کنی قیل از اون رکوردm2 خوده شرکت گفته بود که مابرای رکوردگیری به نوربرینگ نخواعگهیم رفت. فقط میخواهیم نسخه جدیدm2در پیست چه عملکردی داره. یعنی نخواستن بهترین راننده. بهترین شرایط آب وهوایی وخیلی چیزای دیگه روبرای یه زمان گیری حرفه ای بررسی کنن وبعد وارد پیست بشن.جالب اینه حتی نسخه عادیm2در خیلی مقایسه های مجله های معتبر که باخودروها زمان گیری کردن از سویک تایپrسریع تربوده. یه نمونه اش همین مجلهauto motor که میتونی بری مطالعه کنی

  7. OMID
    سوابق: (864 دیدگاه) ,

    ائودی به نظرم بهتره چون صداش واقعا حرف نداره

    پاسخ
  8. MAHDI
    سوابق: (3109 دیدگاه) ,

    دوست عزیزمجلهauto motor تمام خودروهای این کلاس روآورده مقایسه کرده ودر یک پیست زمان گیری هم انجام داده توسط یک راننده واین نتیجه هستش.جایگاه ها برحسب ماشین بهترهستش ولی زمان دور پیست هم جلوشون میتونید ببینید.

    جایگاه اول بی او وM2 زمان پیست_ 1:59.8
    جایگاه دوم بی ام وM140 زمان پیست_ 2:03.0
    جایگاه سوم آیودیrs3 زمان پیست_

    پاسخ
  9. MAHDI
    سوابق: (3109 دیدگاه) ,

    دوستان هرچقدر متن نوشتم در مورد زمان گیری دور پست نمیاد

    پاسخ
  10. ehsangt3
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    باسلام
    M2 ریشه بی ام و یعنی چی یعنی یه ماشین کوچیک دیفرانسیل عقب تروفرض
    ریشه بی ام و یعنی 2002 که بعد از سال های طولانی هنوزم پوز خیلی از ماشینا رو می زنه مخصوصا سلاطینی مثل 405 و پرشیا هنوزم اگه پول دستم بیاد یه تمیزشو برا عشق بازی و ماشین دوم می خرم M2 هم حیف تو ایران نیست البته اگه بود هم ما توان خریدشو نداشتیم

    پاسخ
  11. بهنام
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    سری دو در حال حاضر دارای بیشترین شاخصه ی اصالت ب ام و خصوصا در بحث طراحی هست. با توجه به ابعاد و دیدن تصاویر این خودرو میشه فهمید که با چه اعجوبه ی جمع و جور و کار درستی روبرو هستید. خالص‌ترین محصول ام پاور در چند سال اخیر که بر عکس بقیه ی اعضاء خانواده که در یکی دو سال اخیر معرفی شده اند یک ب ام و تمام عیار هست.

    پاسخ
  12. doubt
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    من چقد رو مخمه اکثر عکسهای ماشینا که پدال تو مقاله ها میذاره از نمونه های فرمان راسته. فک کنم از سایتهای انگلیسی میگیره. شما هم رو مختونه یا من فقط اینطوریم. آقای پدال لطفا استاندارد جهانیو مدنظر قرار بده دیگه

    پاسخ
  13. Hamid...Audi
    سوابق: (649 دیدگاه) ,

    معلومه سدان بخوام ائودی کوپه بخوام ب‌ام‌و…
    ام۲ واقعا ماشین جذابیه و عاشقم. تو بقیه رده ها آئودی و پورشه و بنز رو خیلی بیشتر دوست دارم.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.