آئودی

کانسپت‌های فراموش‌شده: آئودی رُزمایر

این کانسپت، ویرونی برای آئودی بود اما سرنوشت غم‌انگیزی داشت

نام آئودی رُزمایر (Rosemeyer)
معرفی ۱ ژوئن ۲۰۰۰ در آلمان
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۸ لیتری W16
قدرت ۷۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

از طراحی رتروی عجیب و مربوط به آیندهٔ آن گرفته تا پیشرانه‌اش که متعلق به بوگاتی ویرون بود، دلایلی هستند که باید کانسپت آئودی رُزمایر را به یاد داشته باشیم. نام این کانسپت نیز از یک رانندهٔ افسانه‌ای مسابقه بنام Bernd Rosemeyer گرفته شده است.

فولکس‌واگن در دههٔ ۹۰ میلادی پس از خرید برند بوگاتی مشغول توسعهٔ پیشرانه‌ای جهت بکار گیری در محصول جدید این شرکت بود. بدین منظور یک موتور ۸ لیتری W16 تنفس طبیعی توسط این گروه خودروسازی توسعه یافت و در کانسپت بنتلی Hunaudières نصب گردید که این کانسپت در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۹ رونمایی شد. یک سال بعد از رونمایی کانسپت بنتلی، آئودی این کانسپت رُزمایر را در آلمان رونمایی کرد که این هم مجهز به همان موتور ۸ لیتری W16 شده بود.

پس‌ازاین، بوگاتی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ این پیشرانه را به چهار توربوشارژر مجهز کرده و در هایپرکار ویرون مورداستفاده قرار داد. نسخهٔ بسیار پیشرفته و ارتقاءیافتهٔ این موتور هنوز هم در مدل جدید شیرون بکار می‌رود. این پیشرانهٔ شانزده سیلندر در آئودی رُزمایر بدون استفاده از توربوشارژر ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. طبق اعلام آئودی این کانسپت توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را دارد که پس از ۱۷ سال هنوز هم بیشتر از حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت آئودی R8 V10 Plus است.

اما غیر از پیشرانه، کانسپت رُزمایر ادای احترامی بود از سوی آئودی به خودروهای مسابقه‌ای نمادین اتو یونیون «پیکان نقره‌ای» که در دههٔ ۳۰ میلادی با رانندگی رانندهٔ مشهور «برِند رُزمایر» در مسابقات شرکت می‌کردند. وی در آن سال‌ها همچنین برای شکستن رکورد سرعت زمینی هم تلاش می‌کرد به‌گونه‌ای که توانست با خودروی اتو یونیون استریم‌لاینر رکورد جدید ۴۳۲ کیلومتر در ساعت را ثبت کند؛ اما رُزمایر به این سرعت قانع نبود و قصد داشت رکورد خود را حتی از این هم بالاتر ببرد. بدین منظور در تاریخ ۲۸ ژانویهٔ سال ۱۹۳۸ با وجود گزارش وزش باد، اقدام به رکورد زنی با همان خودروی استریم‌لاینر در اتوبان بین فرانکفورت و درمستادت کرد اما در تلاش سوم و نهایی خود به‌طور ناگهانی خودرو از کنترل خارج و از مسیر بزرگراه منحرف شد. در این سانحه رُزمایر از خودرو به بیرون پرتاب و متأسفانه در سن ۲۸ سالگی کشته شد.

در طراحی کانسپت رُزمایر، الهام از خودروهای مسابقه‌ای پیکان نقره‌ای مشهود است درحالی‌که در آن نشانه‌هایی از طراحی نسل اول آئودی TT هم دیده می‌شود. خودرویی که توسط پیتر شرایرر طراحی شد و هنوز هم جالب‌ترین TT تا به امروز محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که آئودی قصد داشت فرم آئرودینامیک رُزمایر را به حداکثر برساند، دوربین‌هایی را جایگزین آینه‌های جانبی معمولی کرده بود. مسئولیت انتقال نیروی عظیم پیشرانه به هر دو محور نیز بر عهدهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی با دسته‌دنده‌ای دوست‌داشتنی بود. فضای داخلی کانسپت رُزمایر نیز به‌صورت ساده با آلومینیوم براق طراحی شده بود که به خودروهای مسابقه‌ای شباهت داشت. این خودرو همچنین به پدال‌های قابل تنظیم و صندلی‌های گود دربرگیرندهٔ بدن مجهز بود که این صندلی‌ها و تودوزی خودرو با روکش نسوز مقاوم در برابر آتش پوشیده شده بودند.

اما آئودی هیچ برنامه‌ای برای تولید کانسپت رُزمایر نداشت و در حقیقت این کانسپت حتی فاقد قابلیت کار کردن بود تا جایی که سازنده در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال ۲۰۰۰ گفت که رُزمایر صرفاً یک طرح مطالعاتی است و نه یک پروتوتایپ آماده برای رانندگی. همچنین این برای این خودرو پیش‌بینی تبدیل به نمونه‌ای تولیدی هم نشده بود. بااین‌حال شاید بتوان کانسپت رُزمایر را مقدمه‌ای برای ساخت مدل R8 دانست و در حال حاضر نیز فقط زمان مشخص خواهد کرد که آیا ارباب حلقه‌ها خودرویی بالاتر از R8 خواهد ساخت یا نه. البته این شرکت هم‌اکنون در حال بررسی ایدهٔ ساخت یک هایپرکار تولید محدود است اما هنوز مُهر تأیید را دریافت نکرده است. از سوی دیگر، این روزها کراس‌اوورهای RS بیشتر از هر چیز دیگری برای آئودی اهمیت دارند.

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. پارساss

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    عالیه خدا کنه اعودی یه هایپرکار برای رقابت با مرسدس project1 بسازه!!!!! راستی راسته میگن هایپرکار جدید فراری 500تا میره؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ح.آ

      ۱۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (17 ديدگاه)

      الهی چه غمی تو چشاشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. حمیدرضا

      ۱۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (60 ديدگاه)

      فراری بعد ۲۰ سال هنوز ماشین نداره که از مکلارن اف یک سرعت بیشتری داشته باشه. ۵۰۰ تخیلیه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. پارسا ss

        ۱۴ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (28 ديدگاه)

        داداش پس فراری انزو fxx چی ؟؟ لطفا اگر دانش ندارید حرف نزنید

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. Khan

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    چقدر بوگاتی ویرونه ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. داود

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    حاصل ازدواج AUDI TTوبوگاتی?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Fericuda

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    چقدر ارزشمنده که تاریخی داشته باشی که 70 سال بعد بتونی اونو به رخ بقیه بکشی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. KING 918 (محمدرضا)

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    واقعا یه هایپر کار کم داره ائودی و تعجب میکنم خودروسازی که اینقدر ماشین هاش خوش استایل و زیبا و قدرتمندن و طرفدارای خاص خودشون هم دارن چرا تا حالا به فکر نیوفتادن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. الف.ی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1642 ديدگاه)

    چقدر توش خشک و بی روحه.
    آءودی ویرون

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علیرضا

      ۱۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (337 ديدگاه)

      داداش واسه 17 سال پیشه ها

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. GOD BLESS AMERICA

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (758 ديدگاه)

    یادش بخیر.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Jast bentley continental

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    پدال جان راستی از اون بنتلیhunaudieres و فولکس واگن نورادو w12 هم مطلب بزار

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. امین

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقد پر بار دم شما گرم تا باشه از این جوراش باشه پس به خاطر Peter Schreyerبود که کیا ها شبیه آودی شدن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. مهدی

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادش بخیر بچه که بودم عکسش رو دیوار اتاقم بود کنار عکس مک لارن اف 1

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. #ali.m#

    ۱۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    حالا چرا اینقدر ناراحته؟انگار کتکش زدن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا