آستون مارتین

بررسی اولیه آستون‌مارتین ونتیج S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس دستی

در حرکتی که از حدود یک دهه پیش آغاز شده، گیربکس‌های دستی به‌تدریج همان راهی را می‌روند که ترمز‌های طوقه‌ای  و زیرسیگاری‌ها طی کرده‌اند. امّا به نظر می‌رسد که این نوع گیربکس‌ها، آینده روشن‌تری در بین خودروهای اسپورت داشته باشند. یکی از شواهد این موضوع، تصمیم جگوار در سال گذشته، مبنی بر ارائه یک نسخه با گیربکس دستی از اف-تایپ بوده است؛ مدلی که قبلاً فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شد. سپس پورشه تلویحاً تأیید کرد که تصمیمش برای ارائه انحصاری گیربکس PDK در آخرین نسخه ۹۱۱ GT3، شتاب‌زده بوده است. حالا هم آستون‌مارتین با یک حرکت نمایان‌تر، یک مدل ونتیج با گیربکس دستی ارائه کرده است.

2017 Aston Martin V12 Vantage S
۲۰۱۷ Aston Martin V12 Vantage S
یک گیربکس دستی ۶ دنده به صورت استاندارد در مدل V8 ونتیج عرضه می‌‌شود و در مدل ۲۰۱۷ از V8 ونتیج GTS نیز در دسترس قرار می‌گیرد. در همین حال، خودروساز اسپورت بریتانیایی، نسخه‌ای محدود از مدل نیرومندتر V12 ونتیج S ارائه کرده که با یک گیربکس دستی ۷ دنده همراه است؛ گیربکسی که با نوآوری در الگوی مارپیچی شیفت دنده‌ها همراه است.

2017 Aston Martin V12 Vantage S
۲۰۱۷ Aston Martin V12 Vantage S
اولین و مهمترین مزیّت استفاده از گیربکس دستی، رهایی از دست گیربکس پر سر و صدای اتوماتیک موجود در مدل معمولی V12 ونتیج S است. این درحالی است که آستون مارتین یک گیربکس نیمه‌اتوماتیک اسپورت‌شیفت III  نیز برای ۲۰۱۷ ارائه کرده است.

الگوی مارپیچی شیفت دنده‌ها در گیربکس دستی، چیزی است که نیاز به زمانی برای راحت کار کردن با آن دارد. دنده اول به سمت پایین و چپ است و برای دنده دوم، دسته دنده در جایی قرار می‌گیرد که معمولاً به عنوان دنده یک در گیربکس‌های با طرح H استفاده می‌شود. دنده سه جایگزین دنده دوم شده و به همین ترتیب، جای دنده‌های دیگر تغییر کرده است. در واقع، این شرایط برای یک خودروی مسابقه‌ای مناسب است؛ چرا که در این خودروها، استفاده از دنده اول تنها برای شروع حرکت منطقی است و همین‌طور، مهمترین تعویض بین دنده دوم و سوم است که در این حالت نیازی به طی کردن مسیر اضافی نخواهد داشت. همچنین برخلاق گیربکس‌های دستی ۷ دنده در پورشه ۹۱۱ و شورولت کوروت، دنده هفتم در V12 S به تنهای در یک گوشه قرار نگرفته است.

2017 Aston Martin V12 Vantage S
دسته دنده، عملکرد مکانیکی خوشایندی دارد و وزن مناسبی برای آن درنظر گرفته شده است. با این حال، این دسته دنده چندان تمایلی به عجله در تعویض دنده‌ها نشان نمی‌دهد. هماهنگی با الگوی ویژه شیفت دنده‌های گیربکس، نیاز به کسب درجه‌ای از مهارت در این زمینه دارد. در ابتدای رانندگی با این خودرو، پیش‌فرض حافظه عضلانی باعث می‌شود که در پیدا کردن جای دنده دو با مشکل روبرو شویم. خوشبختانه موتور V-12 در دور موتورهای پایین‌تر، به اندازه کافی گشتاور تولید می‌کند و شرایط مشابهی با رانندگی با یک گیربکس معمولی ۶ سرعته دارد.

آستون‌مارتین نسبت دنده‌های گیربکس را با فاصله‌ای بسیار کم درنظر گرفته است. با این وجود، دنده هفتم به معنای سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در دور موتور ۲ هزار است. موتور خودرو قابلیت‌های زیادی برای نسبت‌های دنده‌ بالاتر دارد و دسته دنده،‌ در جهت مسیر دنده چهار و پنج تنظیم شده است و برای درگیر کردن دنده سوم یا دوم، نیاز به حرکت به سمت چپ دارد. احتمالاً سخت‌ترین مرحله کار وقتی است که راننده می‌خواهد از دنده چهار به سه تعویض کند. در این حالت، نیاز به مهارت ویژه‌ای خواهد داشت. البته تمایل موتور V12 ونتیج S نسبت به سرعت ۷۰۰۰ دور بر دقیقه، به این معناست که شما احتمالاً بیشتر به دنده‌های دوم و سوم احتیاج پیدا می‌کنید؛ دنده‌هایی که شما را به سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت می رسانند و برای یک مسیر چالش‌برانگیز مناسب هستند. در عین حال، یک عملکرد اتوماتیک انطباق با دور موتور هوشمند، شرایط مناسبی در هماهنگی موتور در هنگام رفتن به دنده پایین‌تر ایجاد می‌کند. ولی اگر می‌خواهید قابلیت‌های رانندگی خود را بیشتر ثابت کنید، می‌توانید به عملکرد این سیستم پایان دهید.

Vantage
۲۰۱۷ Aston Martin V12 Vantage S
یک نکته کوچک ناامید کننده ، طراحی دسته دنده است که کمتر با خودرویی که در آن قرار گرفته، مطابقت می‌کند. شاید اگر تصور کنیم که «مزدا» نیز یک گیربکس مارپیچی ۷ دنده داشته باشد، همین نوع دسته‌دنده را طراحی خواهد کرد. ولی پس از به راه افتادن خودرو، این موضوع کمترین چیزی است که می‌توان در مورد آن فکر کرد. آستون‌مارتین خودرویی را ساخته است که به راحتی‌ می‌توان با آن به سرعت‌های دیوانه‌وار رسید و همین سطح سرعت را نیز حفظ کرد. در واقع، این انتقاد مانند این است که در هنگام بررسی یک چتر نجات، از استایل و رنگ دسته نگهدارنده آن ایراد بگیریم.

2017 Aston Martin V12 Vantage S
۲۰۱۷ Aston Martin V12 Vantage S
سیستم انتقال قدرت را که کنار بگذاریم، حال و هوای V12 ونتیج S از نزدیک ۳ سال پیش به این طرف، تغییر چندانی نکرده و هنوز هم  ترکیبی از یک خودروی نسبتاً کوچک با بزرگترین موتور آستون‌مارتین ارائه می‌دهد. در دنیای طراحی خودروهای اسپورت موجود در بازار، طراحی این خودرو ممکن است با توجه به گذشت یک دهه از آن، قدیمی شده باشد، ولی در عین حال می‌توان گفت که طراحی ونتیج S از یک مدل زرق و برق‌دار جدید به یک مدل کلاسیک رسیده است؛ آن هم بدون اینکه تغییر گسترده‌ای را در میان تجربه کند. موتور V12 تنفس طبیعی و خوش‌صدای آستون‌مارتین، یکی از بهترین‌ها در نوع خود است و می‌تواند قبل از اینکه بر اساس قوانین مرتبط با آلودگی، مجبور به بازنشستگی شود، نام خود را به عنوان یکی از ستاره‌های دنیای اتومبیل ثبت کند. این موتور آنقدر قدرت دارد که می‌تواند شتاب زیادی برای مدل بزرگتر ونکوئیش یا مدل ۴ در راپید ایجاد کند و در عین حال، مدل کوچکتر و سبکتر ونتیج را به یک موشک تند و تیز اشرافی تبدیل می‌کند.

2017 Aston Martin V12 Vantage S
۲۰۱۷ Aston Martin V12 Vantage S
مشکل فقط حدود ۲۰۰ هزار دلار ناقابل است که باید برای داشتن این آستون‌مارتین ونتیج صرف کرد. البته شاید مشکل بزرگتر این است که تمام نسخه‌های تولید محدود (۱۰۰ دستگاه در ایالات متحده) از V12 S به فروش رفته‌اند. خبر خوب این است که اندی پالمر (Andy Palmer)، مدیرعامل آستون‌مارتین تعهد داده که حتماً در مدل جایگزین ونتیج در سال آینده، یک گیربکس دستی ارائه کند؛ خودرویی که انتظار می‌رود که برای پیشرانه از یک موتور AMG توربوشارژر ۴ لیتری V-8 استفاده کند.

2017 Aston Martin V12 Vantage S
۲۰۱۷ Aston Martin V12 Vantage S
مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور وسط، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
  • قیمت مدل پایه: ۲۰۲۸۲۰ دلار.
  • نوع موتور: DOHCبا ۴۸ سوپاپ V-12، بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۵۹۳۵ سی‌سی.
  • قدرت: ۵۶۵ اسب بخار در ۶۷۵۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۶۱۹/۶ نیوتن‌متر در ۵۷۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۷ سرعته دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲۶۰‍۱ میلی‌متر.
  • طول ماشین: ۴۳۸۴ میلی‌متر.
  • عرض: ۱۸۶۷ میلی‌متر.
  • ارتفاع: ۱۲۵۰ میلی‌متر.
  • وزن کلی (تخمین): ۱۷۰۰ کیلوگرم.

تخمین عملکرد:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۹/۶ لیتر در شهر و ۱۳/۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قیمت 202820 دلار میشه 689588000 تومن
    سرعت و شتابش خوبه
    البته قیمتش اگه مقداری کمتر بود بهتر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      داداش یه جوری میگی قیمتش 689588000که قراره با همین قیمت وارد ایران بشه.قیمتش هر چی میخواد باشه وقتی ما دستمون بهش نمیرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        بازم خیلی ها هستن این رقم براشون هیچی نیست
        بله برای من و شما گرون ولی برای بچه میلیاردرهای شهرک غرب و فرمانیه و قیطریه چیزی نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. aston martin

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      یو اس اس اینترپرایز
      فعلا که تو این مملکت مازراتیه فلان شده رو دارن میدن دو میلیارد.پس این هف هش میلیاردی آب میخوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. aston martin

        ۱ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        یکی از ویژنای زندگیم رانندگی با یه وی 12 دنده اتوماتیک مارپیچ ترجیحا استون مارتین ونتج 2017 است ^_^

        که تا اون موقع که تحقق پیدا کنه البته دیگه فک نکنم خودروی بنزینی پیدا بشه

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. شهاب

      ۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حالا شما اینو نخر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فقط انگلستان

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    استون مارتین هفت ویژگی خوب داره جلو پنجره زیبا- صدای اگزوزخوب -کیفیت بالا- امکانات زیاد-موتور قدرتمندتنفس طبیعی-رینگ های بسیار بزرگ-فرمان پذیری بسیارقوی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. efk

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    خدایی اصلا انقد نمیارزه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. aston martin

      ۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      هروقت فهمیدی تفاوت نشستن تو ماشینی که جلوش چه برندی قرار گرفته رو
      اون وقت متوجه ارزشش میشی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. بنتلی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    طراحیش یکم قدیمی شده ولی هنوز جذابه،صدای موتورش ک واقعا عالیه،امیدوارم نسل جدیدش زودتر معرفی بشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. fara2001

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (201 ديدگاه)

    شاید استفاده از یه گیربکس دستی تو یه خودرو لوکس و اشرافی یه خورده خاص باشه ، اما باید منتظر کارکردش موند .استون همیشه یکی از بهترینهاست .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    قیمتش بالاست، ولی ماشین خیلی خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ESI

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۱۰۰ دستگاه در ایالات متحده) از V12 S به فروش رفته‌اند اینا دیگه کیین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. continental

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (185 ديدگاه)

    داداش من این بیاد ایران با قیمتای گمرکی و برند و… قیمتش کمتر از چهار پنج میلیارد تومن نمیشه وقتی که s500 با قیمت 110هزاردلار نزدیک سه میلیارد تومنه این 700 میلیون باشه!! حداقل چهار پنج میلیارد هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. GOD BLESS AMERICA

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    زنده باد گیربکس دستی.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا