دوئل جگوار F تایپ و آستون‌مارتین ونتیج

دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه دو سوپراسپرت هیبریدی یعنی هوندا NSX و ب‌ام‌و i8 در برابر یکدیگر قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً تعداد 1722 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل NSX توانست با دریافت 1038 رأی و کسب 58 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که i8 موفق به دریافت 734 رأی شده است. حال امروز در نهمین و آخرین دوئل گروه سوپراسپرت‌ها، نبردی جذاب میان دو سوپراسپرت بریتانیایی یعنی جگوار F تایپ و آستون‌مارتین ونتیج برگزار شده است.

ب‌ام‌و i8

هوندا NSX

شورلت کوروت

دوج وایپر

هوندا NSX

شورلت کوروت

آئودی R8

لامبورگینی اوراکان

فراری 812

لامبورگینی اونتادور S

لامبورگینی اوراکان

لامبورگینی اونتادور S

مک‌لارن 720S

فراری 488

فراری کالیفرنیا

مک‌لارن 570

مک‌لارن 720S

فراری کالیفرنیا

نیسان GT-R

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

پورشه 911

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ

؟

آستون‌مارتین ونتیج

آستون‌مارتین برای اولین بار از نام ونتیج در سال 1977 برای یک گرند تورر هشت سیلندر استفاده کرد. این خودرو تا سال 1989 در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به تولید رسید و طی این مدت درمجموع تنها 534 دستگاه از آن ساخته شد. سپس از سال 1989 مدل جدید ویراژ به‌عنوان جایگزین ونتیج به بازار آمد و بدین ترتیب نام ونتیج از سبد محصولات آستون‌مارتین کنار رفت. البته بین سال‌های 1993 تا 2000 نسخهٔ عملکرد بالایی از ویراژ با نام ونتیج تولید شد اما این مدل را نمی‌توان به‌عنوان یک ونتیج اصلی به‌حساب آورد. بدین ترتیب همچنان خبری از ونتیج به‌عنوان یک خودروی مستقل در سبد محصولات آستون‌مارتین نبود تا اینکه سرانجام در نمایشگاه ژنو 2005 پس از چندین سال غیبت سازندهٔ بریتانیایی رسماً ونتیج کاملاً جدیدی را رونمایی کرد. این مدل نیز مانند نسل اول در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت به تولید رسید و با مدل 2006 به بازار آمد. ونتیج جدید با دو موتور V8 و V12 ارائه گردید و تا سال گذشته تولید می‌شد اما نهایتاً پس از دوازده سال، آستون‌مارتین نسل کاملاً جدید ونتیج را در نوامبر سال گذشته رونمایی کرد. این خودرو در طراحی کاملاً نسبت به قبل متحول شده و به‌طورکلی فصل جدیدی را در طراحی‌های آستون‌مارتین باز کرده است. ونتیج جدید برخلاف نسل قبلی فعلاً تنها با یک پیشرانهٔ V8 ارائه شده است. با توجه به همکاری میان آستون‌مارتین و دایملر، سازندهٔ بریتانیایی برای نسل جدید ونتیج از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی مرسدس-آام‌گ GT استفاده کرده است. این موتور در ونتیج 510 اسب بخار قدرت و 685 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

جگوار F تایپ

جگوار برای اولین بار با رونمایی از کانسپتی بنام C-X16 در نمایشگاه فرانکفورت 2011 پیش‌نمایشی از یک کوپهٔ اسپرت جدید را ارائه کرد. سپس حدود یک سال بعد، در نمایشگاه پاریس 2012 نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام F تایپ معرفی شد. البته در این نمایشگاه نسخهٔ کابریولت F تایپ رونمایی شد و سپس یک سال بعد در نمایشگاه لس‌آنجلس 2013 نسخهٔ کوپهٔ آن نیز معرفی گردید. F تایپ در سبد محصولات جگوار جایگزین کوپهٔ XK شد و در حال حاضر تنها کوپهٔ ساخت این شرکت بریتانیایی محسوب می‌شود. این کوپهٔ لوکس و اسپرت به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده که تغییرات ظاهری جزئی و به‌روزرسانی‌هایی را برای آن به همراه داشته است. F تایپ در ابتدا با یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 سوپرشارژ و یک واحد 5 لیتری V8 سوپرشارژ عرضه شد اما چندی پیش یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ نیز به آن‌ها اضافه شد. این ماشین هم‌اکنون در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها مدل‌های اسپرت R و SVR هستند. این دو مدل هردو از موتور 5 لیتری V8 سوپرشارژ استفاده می‌کنند ولی این پیشرانه در مدل R قدرتی برابر با 550 اسب بخار و گشتاوری معادل 680 نیوتن متر تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در مدل SVR که پرچم‌دار خانوادهٔ F تایپ محسوب می‌شود به ترتیب برابر هستند با 575 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور. پس از فیس‌لیفت مدل 2018 اما هردو نسخهٔ R و SVR به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شوند و نسخهٔ دیفرانسیل عقب آن‌ها تولید نمی‌گردد. برای این دوئل نیز به جهت هماهنگی با آستون‌مارتین ونتیج، ما جگوار F تایپ R را انتخاب کرده‌ایم.

 

مشخصات فنی

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ R

ترکیب موتور جلو موتور جلو
پیشرانه 4 لیتری V8 5 لیتری V8
تنفس توئین توربو سوپرشارژ
قدرت 510 اسب بخار 550 اسب بخار
گشتاور 685 نیوتن متر 680 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 3.6 ثانیه 3.9 ثانیه
مسافت 400 متر 11.9 ثانیه 11.8 ثانیه
حداکثر سرعت 315 کیلومتر/ساعت 300 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 11.5 لیتر (ترکیبی) 13.0 لیتر (ترکیبی)
وزن 1630 کیلوگرم 1730 کیلوگرم
طول 4.46 متر 4.48 متر
فاصلهٔ محوری 2.70 متر 2.62 متر
قیمت پایه 150,000 دلار 106,395 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (574 دیدگاه) ,

    با خریدن یک استون به اوج میرسید
    و با خریدن بک جگوار عاشق اون میشید و هیچوقت از انتخاب پشیمون نمیشید

    هر دو عالین

    پاسخ
    1. بى نام
      سوابق: (29 دیدگاه) ,

      یه سوال از دوستان متخصص دارم. اون موسِ ونتیج(اسم دقیقش رو نمیدونم چیه) کاملا کپى از موس ماشین هاى بنزه، مثلا C کلاس و E کلاس. آیا بنز تو طراحى این ماشین کمکى کرده؟ یا فقط از روى بنز کپى کرده؟

      پاسخ
  2. مرصاد
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    پسر این f type عقب ش جزو جذاب ترین طراحی هاست در دنیا از نظر من
    ولی با احترام به جگوار باز های عزیز ، انتخاب من همیشه استون مارتینه

    پاسخ
  3. شهاب شورلت
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    چقدر جگوار تو این عکس نقره ای جذاب افتاده

    اختلاف قیمتشون انداره یه بی ام و 530 هست و با توجه به خاص و زیبا بودن این پلنگ زیبا رای من ===جگوار

    پاسخ
  4. Just bentley continental
    سوابق: (304 دیدگاه) ,

    اه
    نمی دونم هر دو رو دوست دارم
    سخته واقعا برای یه عشق ماشینای اینگلیسی.
    سایت استون تلگرام جگوار

    پاسخ
  5. سورنا
    سوابق: (223 دیدگاه) ,

    چقدر سخته …
    هر ٢ عالی ولی اختلاف قیمت چقدر زیاد !!!!
    ولی هرچی باشه از استون نمیشه گذشت 😍

    پاسخ
  6. سورنا
    سوابق: (223 دیدگاه) ,

    میخوای ٠ بگیری ؟

    ولی به نظرم با این هزینه یه مزدا ٣ اتاق قدیمی کارکرده خیلی بهتر از اینا هست 🙂

    پاسخ
  7. Just juguar& ferrari&lambo
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    عشق من هستی جاگوار.طراحی نمای عقب هم که شاهکاره فقط لامبورگینی یارای رقابت با جاگوار رو داره البته در طراحی نمای عقب.در این گروه مک لارن ۷۲۰ ازهمه بهتره عملکرد فوق العاده ای داره اما فکر کنم به لامبو رای بدم .بین این دوتا تعصب رو کنار بذارم آستون مارتین عالی کار کرده نمی دونم به کدام رای بدم.

    پاسخ
  8. Amir amini
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    وقتی استون مارتین هست نمیشه دیگه فکر کرد این ماشین فقط مشکلش چراغای جلو شه کاش رنگه سبزشو میزاشتید

    پاسخ
  9. Efk
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    دنا موتورش همون سمند 30 تومنیه دیگه و بنظرم اصلا نمی ارزه که ی سمند ترگل ور گلو انقد پول پاش بدی
    توربوشم که هندونه در بستس و به احتمال زیاد خیلی به مشکل برخواهد خورد
    البته برلیانسم اشناها داشتن خیلی ناراضی بودن

    پاسخ
  10. محسن
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    نمای جلو جاگوار پشت استون مارتین

    پاسخ
  11. charger
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    ونتیج عالیه اما نقطه ضعفش نمای جلوشه شبیه مزدا میاتای نسل قبله

    پاسخ
  12. امیر
    سوابق: (259 دیدگاه) ,

    یه خورده سخته
    طراحی کابین استون و جذابیت جگوار….

    پاسخ
  13. Landscape
    سوابق: (138 دیدگاه) ,

    استون مارتین بیشتر معنی سوپر اسپرت القا میکنه تا جگوار که یک کوپه لوکس
    ضمنا موتور استون رو مرسدس ساخته پس بهش رای میدم.

    پاسخ
  14. فرزام
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    لامصب صدایی که جگوار تولید میکنه معرکس معرکه از وقتی رونمایی شد ماشین رویا های منه
    میتونید تو لینک زیر صداش رو گوش کنید
    https://m.youtube.com/watch?v=aQ8q6n2pP24

    پاسخ
  15. ژان وال ژان
    سوابق: (166 دیدگاه) ,

    جکوار و‌ استون مارتین فرصت های زیادی رو به خاطر بی‌ کفایتی فورد از دست دادند
    اگر‌ صاحب درست حسابی که به فکر توسعه و‌ پیشرفت باشه حتی در حد همین تاتاموتورز از اول بالا سرشون بود الان خیلی موفق تر و‌ شناخته شده تر بودن

    پاسخ
  16. Amin
    سوابق: (90 دیدگاه) ,

    صدای جگوار با روح و روان ادم بازی میکنه،بی نظیره این ماشین

    پاسخ
  17. حمیدرضا
    سوابق: (1654 دیدگاه) ,

    با کمال احترام به جگوار زیبا و پرتوان انتخاب من استون به علت اینکه کمی جذاب تر به نظر میرسه

    پاسخ
  18. reza
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    ب قول جرمی کلارکسون که میگه جگ – منم میگم جگ

    پاسخ
  19. fara2001
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    عاشق دوتاشونم یکی خاص و بیهمتا یکی وحشی و خشن.
    جگ دوست دارم ولی نمیتونم از استون بگذرم

    پاسخ
  20. عشق فراري
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    بنظرم بدلیل ظاهر جذابتر ،مصرف بهتر و گشتاور استون برتره

    پاسخ
  21. عشق فراري
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    اما عجب صدای داره اف تایپ بقول دوستمون

    پاسخ
  22. Ali keyhani
    سوابق: (349 دیدگاه) ,

    جگوار صداش بهتره و گوش نواز تره و همچنین زیباتر هم هست،انتخاب سخته ولی من استون رو انتخاب میکنم.

    پاسخ
  23. Babak
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    هر دو عالی هستن
    اختلاف قیمت استون مارتین خیلی زیاده
    از نظر فنی هم تقریبا در یک سطح هستن البته کفه ترازو برای استون یک کم سنگین تره
    و هرچی فکر میکنم نظرم رو استون مارتینه

    پاسخ
  24. Muty
    سوابق: (286 دیدگاه) ,

    نعره ایی که یه f-type میزنه را کمتر ماشینی میتونه ایجاد کنه …
    ونتیج خوشگله ؛
    اما جلوش مثل اینِ که یه چیزی کم داره !

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.