دوئل مک‌لارن سنا و آستون‌مارتین ولکان

امروز در قسمت دیگری از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به جذاب‌ترین گروه این رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه لامبورگینی سنتناریو و پاگانی هوآیرا باهم به نبردی سخت پرداختند که طی آن مجموعاً تعداد 1758 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سنتناریو موفق به دریافت 1257 رأی شده و با کسب 71 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد درحالی‌که هوآیرا با دریافت 501 رأی از گردونهٔ رقابت‌ها خارج شد. حال امروز در چهارمین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها، دو هایپرکار بریتانیایی یعنی مک‌لارن سنا و آستون‌مارتین ولکان پای به میدان نبرد گذاشته‌اند.

پورشه 918

فراری لافراری

مک‌لارن P1

جگوار C-X75

فراری لافراری

؟

مک‌لارن سنا

آستون‌مارتین ولکان

پاگانی هوآیرا

لامبورگینی سنتناریو

؟

لامبورگینی سنتناریو

هنسی ونوم F5

کوئنیگ‌زگ آگرا

بوگاتی شیرون

کوئنیگ‌زگ رگرا

؟

کوئنیگ‌زگ رگرا

مک‌لارن سنا

مک‌لارن پس از خاتمه تولید هایپرکار P1 در سال 2015 کار بر روی ساخت هایپرکار جدیدی را با نام داخلی P15 آغاز کرد. آغاز کرد. نهایتاً این ماشین در تاریخ 10 دسامبر 2017 رونمایی شده و سپس رسماً در نمایشگاه ژنو 2018 به نمایش عمومی درآمد. البته هایپرکار جدید مک‌لارن به یاد رانندۀ افسانه‌ای فرمول یک، آیرتون سنای فقید که در سال‌های 1988، 1990 و 1991 با تیم مک‌لارن قهرمان جهان شد، سنا نام گرفته است. این هایپرکار جدید اما جایگزین مستقیمی برای P1 محسوب نمی‌شود چراکه مک‌لارن در حال توسعهٔ هایپرکار سه‌نفره‌ای بنام BP23 است که جایگزین رسمی P1 خواهد بود. سنا در اصل بر اساس سوپراسپرت 720S ساخته شده و در آن از نسخۀ اصلاح‌شده‌ای از شاسی فیبر کربنی سبک‌وزن 720S استفاده شده است. علاوه بر این، مک‌لارن سنا از نسخۀ ارتقاء‌یافتۀ همان پیشرانۀ 4 لیتری V8 توئین توربوی 720S استفاده میکند که حالا خروجی آن به 800 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور رسیده است. بنابراین در سنا برخلاف P1 خبری از قوای محرکۀ هیبریدی نیست و مک‌لارن در آن از پیشرانۀ بنزینی سنتی استفاده کرده است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتۀ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. هرچند این هایپرکار بریتانیایی یک خودروی جاده‌ای قانونی محسوب می‌شود اما به گفتۀ مک‌لارن در درجۀ اول برای استفاده در پیست طراحی شده و بنابراین از این لحلظ با رقیب هم‌وطن خود در این دوئل که صرفاً خودرویی مخصوص پیست است کاملاً هماهنگ است. مک‌لارن سنا هم مانند تمامی هایپراسپرت‌ها خودرویی تولید محدود است و تنها 500 دستگاه از آن ساخته می‌شود که هرکدام حدود 1 میلیون دلار قیمت دارند.

آستون‌مارتین ولکان

آستون‌مارتین در نمایشگاه ژنو 2015 جانشین هایپرکار قبلی خود یعنی One 77 را با نام ولکان رونمایی نمود. این خودرو روی پلت‌فرم One 77 ساخته شده است که رسماً در نمایشگاه ژنو 2009 رونمایی شده بود. اما این هیولای بریتانیایی صرفاً مخصوص پیست طراحی شده و با آن فقط می‌توان در پیست رانندگی کرد و مجوز تردد در خیابان‌های عمومی را ندارد. ولکان مجهز به یک نیروگاه 7 لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت آستون‌مارتین است که 820 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و قوی‌ترین پیشرانهٔ نفس طبیعی این شرکت محسوب می‌شود؛ این موتور طبق سنت آستون‌مارتین، برخلاف مک‌لارن سنا و بطورکلی دیگر هایپرکارهای این گروه، در جلوی ولکان نصب شده است. یکی از ویژگی‌های برجستۀ این هایپراسپرت بریتانیایی وزن بسیار سبک آن است که این مهم از طریق استفاده از شاسی آلومینیومی، بدنهٔ فیبر کربنی، ترمزهای کربن سرامیکی و میل‌گاردان فیبر کربنی به دست آمده و موجب شده وزن این ابر خودروی دوازده سیلندر به تنها 1350 کیلوگرم برسد. نیروی موتور نیز از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سکوئنشال و یک دیفرانسیل لغزش محدود تنها به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. ولکان توسط خود آستون‌مارتین و مدیر طراحی آن آقای مارک رایشمن طراحی شده است. در فستیوال گودوود 2017 نیز آستون‌مارتین نسخۀ ویژه‌ای از ولکان را با نام AMR Pro رونمایی کرد در در قسمت‌هایی چون آئرودینامیک ارتقاء پیدا کرده است. این هیولای بریتانیایی هم خودرویی تولید محدود بوده و فقط 24 دستگاه ساخته می‌شود که هریک قیمتی برابر با 2.3 میلیون دلار دارند. از سوی دیگر، چند وقتی است که آستون‌مارتین هایپرکار کاملاً جدیدی بنام والکیِری را بعنوان جانشین ولکان معرفی نموده که البته این ماشین، هایپرکاری موتور وسط است.

مقایسه مشخصات فنی

مک‌لارن سنا

آستون‌مارتین ولکان

ترکیب موتور وسط موتور جلو
پیشرانه 4 لیتری V8 7 لیتری V12
تنفس توئین توربو طبیعی
قدرت 800 اسب بخار 820 اسب بخار
گشتاور 800 نیوتن متر 780 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 2.8 ثانیه 3.0 ثانیه
حداکثر سرعت 340 کیلومتر/ساعت 360 کیلومتر/ساعت
طول 4.74 متر 4.80 متر
وزن 1200 کیلوگرم 1350 کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن 667 اسب بخار/تن 607 اسب بخار/تن
قیمت پایه 1 میلیون دلار 2.3 میلیون دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

38 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (756 دیدگاه) ,

    باید گفت دوئل بین دو کله پوک بیریخت . من به شخصه بین بیریخت و بیریختر ، بیرخترو انتخاب میکنم حداقل شتابش خوبه . قیمتها که هیچی نگم بهتره .
    مکی رای من خواهد بود .

    thank u so much

    پاسخ
    1. مرصاد
      سوابق: (84 دیدگاه) ,

      آره واقعا
      باید رو طراحی شون بیشتر کار میکردند
      بالاخره طراحی های سایپا کوییک و 131 و 405 خیلی شاخ ترند

      پاسخ
    2. مهدی
      سوابق: (941 دیدگاه) ,

      اتفاقا 90 درصد هایپر کار ها فقط واسه جاده صافن ولی همین ولکان تو پیست گرند تور یه رکورد زد که حتی هوراکان پرفورمانته و اونتادور هم نتونسن بشکننش

      پاسخ
    3. Just bentley continental
      سوابق: (302 دیدگاه) ,

      هع
      فازت چیه دایی به نظر من ولکان یکی از زیبا ترین هایپر کار های کل دنیاست و زیباترین ماشین تاریخ استون.
      رای من ولکان بخاطر ظاهر وحشیش
      تو پرفورمنسم فرقی ندارن زیاد و هر دو خوره ی پیستن.

      پاسخ
    4. محمد
      سوابق: (417 دیدگاه) ,

      کسی که ۱-۲ میلیون دلارماشین میخره یعنی حساب بانکیش اونقدری پُره که این مبالغ براش چیزی بحساب نمیاد
      پس تو این رنج قیمت زیاد ملاک نیست
      تفاوت عملکرد هم اونقدری نیست که تو کاربری روزانه هرکدوم اونقدری به چشم‌تون بیاد
      عملکرد مک‌لارن کمی بهتره فرم طراحی استون مارتین خیلی جذاب‌تره
      در نتیجه رای من با احساس استون مارتین
      با عقل با فاصله کم مک لارن
      در نهایت : با گوش به ندای پر احساس استون مارتین

      پاسخ
  2. Omid622
    سوابق: (461 دیدگاه) ,

    مک لارن
    قیمتش خیلی پایین تر از استون هستش
    اما نباید از موتور بی نظیر ۸۲۰ اسب اونم تنفس طبیعی استون مارتین گذست که صدای اگزور دل هور آورش جز بهترین ها در صنعت ماشین سازیه

    پاسخ
  3. مانی
    سوابق: (142 دیدگاه) ,

    طراحی آستون مارتین خیلی از مکلارن سنا سرتره.نمیدونم مکلارن بعد از طراحی زیبای پی ۱ چطور برای سنا انقدر پسرفت داشته!!!

    پاسخ
  4. Radin
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    طراحی ولکان بی نظیره ولی قیمتش خیلی بیشتر از مک لارن هست .. ولی بازم رای من آستون مارتینه،?

    پاسخ
  5. PaRHaM
    سوابق: (700 دیدگاه) ,

    آستون مارتین ِ جذاب و و زیبا و قدرتمند رو انتخاب میکنم
    سنا هم ماشین خیلی جذابیه
    ولی ولکان برام خیلی خیلی جذاب تره
    طراحیش فوق العاده اس
    موتور ۸۲۰ اسب بخاریش هم فوق العاده اس
    ⁦??⁩⁦❤️⁩?⁦??⁩

    پاسخ
  6. محمدرضا
    سوابق: (91 دیدگاه) ,

    انتخابم مکلارن هست اما شخصا با اینکه علاقه بسیاری به خودرو دارم اما جزو اون دسته از افرادم که علاقه ای به هایپر کارها و سوپر کارها ندارم.

    پاسخ
  7. Ferrari
    سوابق: (1062 دیدگاه) ,

    چرا فراری FXXK و مدل evo تو دوئل ها نیست؟؟
    اگه ولکان هست پس فراری هم باید باشه

    پاسخ
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
      سوابق: (2036 دیدگاه) ,

      استون مارتین ولکان برای مدل جاده ای هم بهینه شده و قانونیه، ولی فکر نمیکنم این مدل فراری به مانند ولکان برای جاده بهینه سازی شده باشه.
      اگه اینطوریه پی1 جی تی آر و نسخه ترسناک ولکان AMR PRO هم باید تو دوئل ها قرار داده بشن.
      اتفاقا بد نیست یه دوئل جدید بزارید برای مدل هایی که مخصوص پیست ساخته شدن.
      مثل همین FXXK – والکری amr و سنا جی تی آر و…..

      پاسخ
      1. Ferrari
        سوابق: (1062 دیدگاه) ,

        از استون مارتین و مکلارن یک نماینده وجود داره اما تو این کلاس فراری نیست کمپانی که این کلاس رو به وجود اورده

        پاسخ
  8. Ali Keyhani
    سوابق: (345 دیدگاه) ,

    اگه به دوستان بر نخوره،هیچ کدوم به ننشست،هیچ کدوم به نظرم زیبان نیستن،واقعا p1 حقش نبود جلوی یه کانسپت حذف شه

    پاسخ
  9. Ali Keyhani
    سوابق: (345 دیدگاه) ,

    توی جدول قبلی زدید شیرون برنده شده،ولی الان زدین رگرا،حالا کدومش درسته؟
    ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
  10. s.h
    سوابق: (361 دیدگاه) ,

    مک لارن همه جوره از استون مارتین سر تره ( به طور کلی ) ولی تو این مورد نه استون خیلی بهتره

    پاسخ
    1. s.h
      سوابق: (361 دیدگاه) ,

      بعد از جنگ بین زگرا وشیرون بعدا یک جانوشت که شیرون برنده شده وهمه اعنراض کردند اما حالا درست نوشته

      پاسخ
  11. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
    سوابق: (2036 دیدگاه) ,

    کسایی که به سنا رای نمیدن در آینده و دیدن عملکرد مک لارن در دنیای واقعی ضرر خواهند کرد.
    ولکان از پی1 جی تی آر مقداری کندتر هستش و سنا هم از gtr سریع تره.
    صد در صد سنا رو انتخاب میکنم.
    جالبه که سنا با این وزن کمش لوکس هم هست.
    هم قابلیت صوتی 7 کاناله داره،که به صورت کاملا سفارشی توسط b&w برای این مدل سنا ساخته شده((وزنشم فقط 7.3 کیلوگرمه))البته به صورت آپشن قابل سفارشه.
    دوتا پورت usb و جای تلفن همراه داره و همینطور سیستم تهویه مطبوع و…. برگردی عقبت هم نگاه کنی که با یه فضای زیبا روبه رو میشی((فکر کنم فقط مک لارن سنا اینطوریه،منظورم دیدن انجینه))
    نحوه داخل و خارج شدنش هم بسیار راحت تر از ولکان هستش و هیچ ماشین جاده ای هم وجود نداره که فضای دیدی مثل سنا ارائه بده.
    راستی فکر کنم قیمت رو اشتباه نوشتین تو کار ند درایور 837 هزار دلار زده البته قبل از مالیات.
    ولی قیمت با احتساب مالیاتش فکر کنم 958هزار دلار باشه که سایتautomobilemag هم اشاره کرده.

    پاسخ
    1. TRX (تایماز)
      سوابق: (212 دیدگاه) ,

      دوست عزیز حرفت کاملا درسته‌، سنا پر از زرق و برق و امکانات متعدده ، اما ولکان اصلا زرق و برق نداره ، این ماشین ترمز دستی هم نداره فقط با درآوردن فرمونش چرخاش قفل میشن ، متولد شده تا لذت رانندگی رو به یاد آدمایی که تو دنیای زرق و برق گمشدن بیاره!
      کافی بندازیش تو پیست و وقتی که حریفت داره 10 دقیقه با تنظیمات کامپیوتری ماشینش ور میره تا آمده اش کنه تو لبخند بزنی بهش و با پدال گازت بازی کنی در آخر پبست هم با لبخند از کنارش رد بشی و بگی دفعه بعد بیشتر تمرین کن!

      پاسخ
  12. مهدی
    سوابق: (941 دیدگاه) ,

    به نظرم اصلن کار درستی نبود دوتا بریتانیایی بخورن به هم

    پاسخ
  13. TRX (تایماز)
    سوابق: (212 دیدگاه) ,

    جدال بین این دوتا جدال بین ، هایپر کار های سنتی و مکانیکی در مقابل هایپر کار های مدرن و پر از ای سی یو های کامپیوتریه ، من به با موتور های طنفس طبیعی و ماشین های ساده اما پر قدرت قدیمی بیشتر احساس لذت میکنم رای من ولکان

    پاسخ
  14. محمدرضا
    سوابق: (292 دیدگاه) ,

    من موتور ۱۲سیلندر تنفس طبیعیه ۷لیتریو به ۸سیلندر ۴لیتری توربو شارج ترجیح میدم شما چطور
    آستون ۱۰۰ ساله داره خودرو تولید میکنه مکلارن توی دهه نود تاسیس شده

    پاسخ
  15. Godfather
    سوابق: (629 دیدگاه) ,

    با اینکه جفتشون واسم تحسین برانگیز هستن اما مکلارن سنا انتخاب میکنم.

    پاسخ
  16. امیر
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    اصلا از قیافه مکلارن خوشم نیومد شبیه اسباب بازیه تا ماشین از طرفی با اینکه استون خیییلی خوشگله، داخلش افتضاحه.
    بنظرم تو کلاس هایپرکار ها قیمت مهم نیست چون کسایی که اینارو میخرن زیادی پولدارن و به خریدن یدونه از این ماشین ها هم بسنده نمیکنن هر ماشینی که خاصتر و گرون تر باشه رو میخرن، استون هم که میخوان کلا ۲۴ تا ازش بسازن یعنی کمیاب و خاصه.
    تنها مشکل استون غیر از کابین زشتش اینه که مجوز تردد خیابون نداره کلا فقط باید بخری بزاری تو پارکینگ هیچ کاربردی نداره

    پاسخ
  17. مهران
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    پدال لطفا گروه ماشین های متمرکز پیست رو هم اضافه کن حیف این ماشین های محشر مثل فراری fxxk و ….. هست که تو دوعل ها شرکت نکنن

    پاسخ
  18. Mohsen
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    چقدر خوب می شد اگه برا هایپر کار ها و سوپر کار ها زمانشون تو چند تا پیست(حداقل نوربرگ رینگ که فک کنم تقریبا تمام ماشین ها توش تایم دارن) رو هم به لیست مشخصات اضافه می کردین

    پاسخ
  19. آراز
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    یکسوال بی ربط البته به این مطلب: شورلت سیلواردو پلاک ملی(تو تهران) چطوری تونسته بگیره؟مراجعه کنید به سایت شیپور

    پاسخ
  20. ارمان
    سوابق: (1294 دیدگاه) ,

    و من همچنان در انتظار تموم شدن بی خودترین پست های پدال , ببخشیدا
    ولی با این سیستم تولید خودرو سازها فکر کنم قراره جاودانه باشه

    پاسخ
  21. مهدی
    سوابق: (488 دیدگاه) ,

    زیبایی تا یه بخشی سلیقه ای هست اما من کلا از زبان طراحی مکلارن بدم میاد حس میکنم ظاهر چیپ و نچسبی داره که این مورد تو سنا بیشتر هم به چشم میخوره مخصوصا شلوغی درهم ریختگی که داره تو ذوق میزنه .واسه اون ادمایی که بخوان از دیدن ماشین لذت ببرن صد درصد استون مارتین ظاهر خوشایندتری داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.