رویارویی گرند توررهای بریتانیایی، مک‌لارن GT و آستون‌مارتین DB11

مک‌لارن با معرفی مدل جدید GT به دنیای گرند توررهای لوکس وارد شده است. این شرکت قصد دارد با GT به‌عنوان گزینه‌ای شیک و جذاب برای ترددهای روزانه، خریداران خودروهایی مثل بنتلی کانتیننتال و آستون‌مارتین DB11 را به سمت خود جذب کند. البته از لحاظ اندازه شاید کانتیننتال رقیب مستقیم مک‌لارن GT نباشد و به همین دلیل در این مطلب قصد داریم جدیدترین ساختهٔ مک‌لارن را با آستون‌مارتین DB11 مقایسه کنیم زیرا احتمالاً این خودرو اصلی‌ترین رقیب مک‌لارن GT خواهد بود.

کدام‌یک زیباتر است؟

پاسخ این سؤال کاملاً به سلیقهٔ افراد بستگی دارد زیرا در این دو خودرو از دو زبان طراحی بسیار متفاوت استفاده شده است اما بااین‌حال در هردوی آن‌ها خطوط پویا، گلگیرهای عضلانی، استایل تهاجمی و زاویه‌های ظریف دیده می‌شود. همچنین هردو خودرو در ظاهر به هویت سازندهٔ خود تأکید دارند. این یعنی GT بجای یک کوپهٔ لوکس بیشتر مانند نسخهٔ کشیده‌ای از مدل‌های معمول سری اسپرت مک‌لارن به نظر می‌رسد درحالی‌که DB11 مانند دیگر ساخته‌های آستون‌مارتین استایل اصیل یک گرند تورر واقعی را دارد.

مک‌لارن 4,683 میلی‌متر طول، 2,095 میلی‌متر عرض و 1,213 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,675 میلی‌متر است. از سوی دیگر، آستون‌مارتین کمی کشیده‌تر و بلندتر است اما عرض کمتری نسبت به رقیب هم‌وطن خود دارد. طول، عرض و ارتفاع این گرند تورر بریتانیایی به ترتیب برابر با 4,739 میلی‌متر، 1,940 میلی‌متر و 1,279 میلی‌متر بوده و فاصلهٔ محوری آن 2,805 میلی‌متر است. علاوه بر این، DB11 با 1835 کیلوگرم وزن در نسخهٔ V8 و 1950 کیلوگرم در نسخهٔ V12، به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر است درحالی‌که GT تنها 1535 کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین هرچند مک‌لارن GT برای رقابت با خودروهایی مثل DB11 ساخته شده اما به‌طورکلی خودروی متفاوتی با سایر خودروهای این کلاس است.

کدام‌یک لوکس‌تر است؟

GT لوکس‌ترین محصول تاریخ مک‌لارن است و در داخل آن متریال باکیفیت و همین‌طور پیشرفته‌ترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تاریخ مک‌لارن ارائه شده است. از لحاظ طراحی نیز داشبورد GT منظم‌تر از DB11 به نظر می‌رسد اما روی غربیلک مک‌لارن هیچ کنترلری وجود ندارد که هرچند ممکن است زیبا باشد اما امروزه به‌هیچ‌عنوان کاربردی نیست.

اما یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه مک‌لارن GT ظرفیت فوق‌العادهٔ صندوق‌های بار آن است. با اینکه GT خودرویی موتور وسط است اما علاوه بر صندوق بار 150 لیتری جلو، در عقب هم روی پیشرانهٔ آن فضایی به حجم 420 لیتر وجود دارد که مجموع ظرفیت صندوق‌های بار آن‌را به 570 لیتر می‌رساند. این در حالی است که صندوق بار آستون‌مارتین موتور جلو تنها 270 لیتر ظرفیت دارد.

کدام‌یک سریع‌تر است؟

مک‌لارن GT به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 620 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور مجهز شده که با استفاده از این نیرو می‌تواند ظرف تنها 3.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز به 325 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. DB11 اما در حال حاضر با دو پیشرانهٔ V8 و V12 عرضه می‌شود که البته هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند مک‌لارن را مغلوب کنند. پیشرانهٔ V8 این خودرو که از نوع 4 لیتری V8 توئین توربو است، از AMG گرفته شده و 510 اسب بخار قدرت و 695 نیوتن متر گشتاور دارد. DB11 با این موتور ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت را دارد. پیشرانهٔ 5.2 لیتری V12 توئین توربوی این ماشین نیز 610 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند ولی در شتاب تفاوتی با موتور V8 ندارد. بااین‌حال حداکثر سرعت DB11 با موتور V12 به 320 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کدام‌یک ارزان‌تر است؟

قیمت پایهٔ مک‌لارن GT در ایالات‌متحده از 210 هزار دلار آغاز می‌شود که تنها چند صد دلار از قیمت پایهٔ 219,320 دلاری آستون‌مارتین DB11 با موتور V8 بیشتر است اما در صورت انتخاب موتور V12، قیمت DB11 به 224,820 دلار افزایش پیدا می‌کند که حدود 14 هزار دلار از رقیب بیشتر است؛ بنابراین درهرصورت این دو خودرو از لحاظ قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند که این یعنی انتخاب برنده به عواملی مثل ظاهر، عملکرد و کارایی بستگی خواهد داشت.

 

 

مشخصات فنی

 

مک‌لارن GT

آستون‌مارتین DB11

پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو 5.2 لیتری V12 توئین توربو
قدرت 620 اسب بخار 610 اسب بخار
گشتاور 630 نیوتن متر 700 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 3.1 ثانیه 3.9 ثانیه
حداکثر سرعت 325 کیلومتر/ساعت 320 کیلومتر/ساعت
طول 4,683 میلی‌متر 4,739 میلی‌متر
عرض 2,095 میلی‌متر 1,940 میلی‌متر
ارتفاع 1,213 میلی‌متر 1,279 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,675 میلی‌متر 2,805 میلی‌متر
وزن 1535 کیلوگرم 1950 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 2 نفر 2+2 نفر
حجم صندوق بار 570 لیتر 270 لیتر
قیمت 210,000 دلار 224,820 دلار

 


منبع: CarScoops

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

21 دیدگاه

  1. MAHDI
    سوابق: (2523 دیدگاه) ,

    کابین هردو خیلی خیلی ساده هستن. اگه بین استون مارتین ها بخوام انتخاب کنم ونتیج 2019 خیلی جذاب تره طراحیش هرچند اونم درداخل قدیمی هستش.
    اما اگه بخوام یه گرندتور جذاب انتخاب کنم بنتلی کنتیننتالGT و ب ام وM8 انتخاب هستن.

    پاسخ
    1. s.h
      سوابق: (560 دیدگاه) ,

      تنها قیاسی هست که اصلا نمیتونستم یکی رو کلا برتر ببینم
      این رو میگم چون تو این کلاس شتا ب و قدرت کمتر مد نظر هست و شاید صدای موتور و لوازم لوکس تر بیشتر به نظر بیاد
      تنها دلیل هم این بود که اون یه موتور دوازده سیلندر داره که نرم کار میکنه و اون یکی یه پی وان تو جلد یه 812 هست

      پاسخ
  2. MAHDI
    سوابق: (2523 دیدگاه) ,

    واسه دوستاران درگ هم امروز دوتا درگ جدید اومد.اولی ازcarwow بین ب ام وZ4 وپورشه باکسترGTS وآیودیtt s
    ودرگ دوم از تاپ گیر بین مرسدسG63 و مرسدسAMG GT4 63 و لامبورگینی اوروس

    پاسخ
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
    سوابق: (2744 دیدگاه) ,

    DB11 رو انتخاب میکنم، زیباتره، لوکس‌تره، خاص‌تره، باپرستیژتره و احتمالا با توجه به استون مارتین بودنش، با کیفیت‌تره. از طرفیم‌ چون قدیمی‌تره و بیش از چهارصد کیلو سنگین‌تر، عملکردش راضی کنندست.

    پاسخ
    1. Amirferrari
      سوابق: (298 دیدگاه) ,

      استون لوکس تره،خاص تره،فلان تره…وبا توجه به استون بودنش با کیفیت تره؟؟!!! چون شما استون مارتین رو بیشتر میپسندی دلیل بر این نیست تو این مواردی که گفتی سرتر باشه،شما اینقدر تو جانبداریت از استون شلوغ کردی که حتی سنگین تر بودن استون هم یه جور مزیت به حساب اوردی!😳بعد یکی مثل شما چطور میتونه با این حد تعصب کورکورانه در مورد برند مورد علاقش تو مقایسه عادلانه نظر بده،کم مونده بود دو تا فوهش هم بزاری تو کامنت بدی به مکلارن و گرندتورش…

      پاسخ
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
        سوابق: (2744 دیدگاه) ,

        خوب‌ که خودتم میگی: چون شما استون مارتین رو بیشتر میپسندی. . . این یعنی سلیقه شخصی، هیچ اصراری هم روی صحیح بودن حرفام ندارم، صرفا سلیقست. از طرفی من نگفتم سنگین بودنش مزیته، گفتم با این اینکه قدیمی‌تره و سنگین‌تر، بازم راضی کنندست و در واقع کندتر بودنش قابل توجیهه. ضمنا من هیچ تعصبی به هیچ برندی ندارم، همه رو دوست دارم، بعضیا رو بیشتر، بعضیارو کمتر؛ تعصب داشتن رو‌ کمپانی‌‌هایی که هیچ سود و ضرری بهم نمیرسونن، عاقلانه نیست.

        پاسخ
    2. s.h
      سوابق: (560 دیدگاه) ,

      اقا فرشاد جسارت نباشه ولی قیاس وزن واسه سمند و پرایده تو اینجا نه تنها مهم نیست بلکه مکلارن استفاده بیشتری از فیبر کربن داره که وزن کمتر شده و شاسی مقاوم تر
      اما دیگه تو این حد از ماشین وزن مطح نیست و کمتر بودش یه مزیت هست و اینکه سیستم تعلیق مدرن مکلارن بیشتر از هر رقیبی باهات راه میاد حالا اینکه وزن بیشتر رو مزیت دونستید نمیدونم با چه معیاری اگر لطف کنید بگید شاید ما اشتباه میکردیم

      پاسخ
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::
        سوابق: (2744 دیدگاه) ,

        دوست عزیزم من هرگز نگفتم‌ وزن بیشتر بهتره؛ استون چند صدم ثانیه کندتره، منم میگم چون وزنش بیشتره و تکنولوژی ساختش قدیمی‌تره، طبیعیه؛ وگرنه چی بهتر از وزن کمتر به لطف استفاده از فیبرکربن و. . .

        پاسخ
  4. Khosrow
    سوابق: (1021 دیدگاه) ,

    کابین استون رو بکوبید تو مکی بپیچید ببریم ..

    پاسخ
  5. P.K.H
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    واقعا رقابت جلبیه مخصوصا کدام‌یک زیباتر است؟
    من بخوام درکل بگم میگم مک لارن چون در عین زیبایی دینا میک خوبی داره
    ولی ظاهر آستون جا افداده تره

    پاسخ
  6. Ehsan gt3
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    باسلام
    تواین رقابت استون رو انتخاب می کنم اما تو تمام گرند تورر های دنیا با احترام به بقیه چشمم چیزی جز استون مارتین dbs سوپر لگرا رو نمی بینه

    پاسخ
  7. Ferrari
    سوابق: (1319 دیدگاه) ,

    مکلارن جی تی بسیار زیبا طراحی شده یه اتومبیل عضلانی سریع و خاص. بسیار هم لوکس و کاربردیه فکر میکنم کیفیت بالاتری هم نسبت به استون داره.

    پاسخ
  8. علی
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    این مدل مکلارن طراحی جذابی نداره 720 طراحیش بهتر با اینکه تو کلاس این ماشین نیست

    پاسخ
  9. ایمان
    سوابق: (1191 دیدگاه) ,

    به غیر از مشخصات فنی ، آستون مارتین بهتر هست

    پاسخ
  10. - A M I R -
    سوابق: (595 دیدگاه) ,

    توى آستون مارتین های جدید فقط dbs ، وسلام !!
    از بس که این ماشین شیک و زیبا طراحی شده ، مث یه سفره ماهی که خودشو رو پهنه جاده رها میکنه ، در مورد مک لارن هم به شخصه 720s رو ترجیح میدم ، البته که یه نمه باید هزینه بیشتری کرد .

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (572 دیدگاه) ,

    مکلارن همیشه ثابت کرده انگلیسی ها میتونن ماشین زشت با ظاهر چیپ هم بسازن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.