پنج راه ارزان‌قیمت برای افزایش توان خودرو

معمولاً خودروها پس از طی مسافت‌ها و سال‌های متمادی افت شدیدی در توان پیدا می‌کنند. تعویض به موقع روغن موتور و نگه‌داری صحیح از موتور خودرو تا حد زیادی می‌تواند از افت شدید کارایی خودرو جلوگیری به عمل آورد. برای اینکه بتوانید در سربالایی‌ها و مواقع اضطراری کم نیاورید حتماً نیازی به خودرویی پیشرفته و گران قیمت ندارید. با به‌کارگیری توصیه‌های ذیل می‌توانید از خودروی خود به خوبی روز اول خود استفاده کنید.

1994_honda_accord_ex
در ادامه به پنج روش ساده و ارزان قیمت جهت بازیابی یا افزایش توان خودرو اشاره می‌کنیم.

5. هوای خنک ورودی

front-mount-intercooler
این اولین توصیه هر شخص دانا جهت افزایش توان خودرو است. ایده این کار از اینجا نشئت می‌گیرد که هوای سرد دارای چگالی بالاتری است (تراکم مولکولی بیشتری دارد) در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد سیلندر می‌شود تا با سوخت ترکیب شود. در نهایت باعث می‌شود که احتراق سریع‌تر اتفاق افتد و این بدان معنا است که توان بیشتری را می‌توانیم از موتور بگیریم. در واقعیت می‌توانیم به افزایش 5 تا 7 اسب بخاری خودرو در ازای ورود هوای خنک به داخل موتور اشاره کنیم.
البته یکی از فاکتورها هوای ورودی موتور است. اگر در مناطق سردسیر ساکن هستید باید به فکر تأمین کردن عوامل بعدی تأثیر گذار بر روی توان خودروی خود باشید.

4. اگزوز خروجی:

High-Flow Exhaust
عدم وجود اگزوز (برداشتن منبع، تغییر غیر اصولی آن و از این قبیل) می‌تواند بسیار بر روی عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. این بدان معنا است که شما مسیر لوله از کاتالیست موجود در لوله اگزوز تا انتهای خودرو در صندوق عقب را مستقیم نموده‌اید. به گفته Jeff Zurschmeide نویسنده کتاب “هندبوک افزایش عملکردهای کوچک جدید” این کار می‌تواند کل سیستم را دچار مشکل کند. افزایش تعداد اگزوزها می‌تواند گازهای خروجی حاصل از احتراق را بیشتر به سمت بیرون انتقال دهد. با خارج کردن هر چه بیشتر گازهای حاصل از احتراق، فضای بیشتری برای مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق باقی می‌ماند و این خود باعث افزایش توان موتور می‌شود.

3. استفاده از کاتالیست با جریان بالا

E60-exhaust
وقتی که کارخانه برای اولین بار مبدل کاتالیست را بر روی خودروها سوار می‌کند، قصد ندارد تا عملکرد خودرو را با این کار افزایش دهد بلکه می‌خواهد هوای تنفسی ما تمیز باقی بماند. نزدیک به یک دهه طول کشید تا کاتالیست ها پیشرفت داشته باشند. اگر خودروهای دهه 80 تا 90 میلادی را در اختیار دارید خیلی شانس آورده‌اید که می‌توانید از سربالایی‌ها جان سالم به در ببرید!!. با تعویض کاتالیست های کهنه و قدیمی با مدل‌های جدید High-Flow می‌توانید تغییر را حتی زیر پدال گازتان متوجه شوید. البته با توجه به اینکه این کار غیرقانونی است، غیرعلمی هم هست که در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نمایید. تحت هیچ شرایطی در مبدل کاتالیست خود سوراخ ایجاد نکنید.

2. حقه تایر

450px-Toe-in_example_5_degrees_positive
می‌خواهید باور بکنید یا نه، ولی ترفند بسیار جالبی در تایرها وجود دارد تا بتوانید قابلیتهای خودروی خود را افرایش دهید. با از بین بردن زاویه Toe-in که کارخانه برای خودرو مدنظر گرفته است و چرخهای جلو اندکی با زاویه نسبت به هم قرار می‌گیرند، و موازی کردن دقیق جهت چرخش آن‌ها در مسیرهای مستقیم، اندکی بهبود را شاهد خواهید بود. افزودن تایرهای فاق کوتاه نیز می‌تواند باعث بهبود شتاب گردد اما در عین حال سرعت‌سنج خودروی‌تان را به اشتباه خواهد انداخت. البته با تعویض رینگ خود با یک نمونه کم‌وزن آن می‌توانید بر عملکرد خودروی خود تأثیر بسزایی بگذارید. یک دست رینگ از جنس فیبر کربن، یا آلیاژ منیزیوم یا حداقل آلومینیوم می‌تواند خودروی شما را سبک کند، البته یقیناً جیب شما را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد!

1. ریفلش کردن

Reflash ECU
با reFlash کردن برنامه ECU خودروی خود، زمان‌بندی سوپاپ‌ها، مخلوط سوخت و هوا و دیگر ورودی‌های اسب بخار خودروی شما تغییر خواهد کرد. از مزایای ReFlash کردن به جزء افزایش توان خودرو می‌توان به امکان غیرفعال کردن آن برای از بین نرفتن گارانتی ذکر کرد.
با حضور توربوشارژ و سوپرشارژ بر روی خودرو، ReFlash کردن می‌تواند به موتور خودرو را واقعاً تقویت کند و در موتورهای با تنفس طبیعی این میزان تأثیر ممکن است تنها نیم اسب بخار باشد!

درباره نویسنده

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

308 دیدگاه

  1. ahwazmall94@gmil.com
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام مهندس من سمند موتور XU7دارم مدل 96اقا من هرکاری میکنم سرعت ماشین بیشتر از 140نمیشه توی دنده 5 تخته گاز ولی توی دنده 4تا 140هم میاد
    لطفا راهنمایی کنید باکمال تشکر

    پاسخ
    1. milad
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      داداش منم سمند سورن داشتم از 160تا بیشتر نمیرفت یه بار انداختمش سرازیری 220 تا پر کردم از اون روز به بعد راحت 200 تارو میره

      پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام ایا تسمه تایم تعویض کردید؟ اگر تعویض شده تعمیر کار شما تسمه را دقیق تنظیم نکرده یا به عبارتی تایم نیست و باید ان را تایم کنید .

      پاسخ
    3. محمدحسن
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      سلام دوست عزیز . خودروی شما لیمیت هست و اگر میخواهید محدودیت سرعت برداشته شود به یک تعمیرکار ECU خبره مراجعه کرده و درخواست کنید لیمیت یا کات اف ماشین را بردارد

      پاسخ
    4. محمدحسن
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      سلام خودرو های سال ایرانخودرو (سمند.پرشیا.405…) به درخواست راهنمایی رانندگی ای سی یوشون لیمیت شده ینی محدودیت سرعت و شتاب دارن . به یه تعمیرکار ای سی برو و بگو کات اف ماشینت رو برداره!
      خودم هم انجام میدم دوست داشتی

      پاسخ
    5. حسین
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      ایراد به احتمال زیاد میتونه از صفحه کلاچ باشه

      پاسخ
  2. Arn
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    ۲۰۶ تیپ ۲ صفر ۹۴ گرفتم
    صدای ماشین خیلی زیاده
    نمیدونم صدای موتوره یا گیربکس یا دریچه گاز…
    هرکی یه چیز میگه
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      کلا تیپ 2 های جدید صدای موتورشون زیاده،که البته من خوشم میاد

      پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ینی با توجه به این متن برداشتن منبع اگزوز به موتور آسیب میزنه یا ضرری نداره؟

    پاسخ
    1. Abbas us.c
      سوابق: (80 دیدگاه) ,

      خیر.تنها مشکلی که داره اینکه صدای موتور ازاردهنده میشه

      پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام سمند ایکس 7 مدل 87 خریدم لحظه حرکت و تو سر بالایی موتور ضعیفه ولی به محض اینکه حرکت میکنی هم سرعت بالایی داره هم شتاب خوبی . ممنون میشم راهنمایی کنید کهچکار کنم تا بهتر بشه

    پاسخ
  5. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه سورن ef7 سال مدل 94 دارم… برای تقویت آن باید چیکار کنم؟؟؟ شتاب و تاپ اسپید بالا میخام الان راحت 210 تا پر میکنه … میخام شتاب و تاپ اسپیدش بالاتر بره ممنون

    پاسخ
  6. امین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام و روز بخیر
    من به تازگی خودروی دنا تحویل گرفتم. ماشین بدی نیست کلا ولی مشکلم اینه که توی سربالایی کم میاره که البته خوب اتاق سنگینه به نظرم برای EF7 ولی گفتم شاید شما راهکاری برای این موضوع داشته باشید.
    بازم ممنون که صبورید و راهنمایی می کنید.

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام دوست عزیز اتاق هیچ سنگینی نسبت به موتورنداره
      من خودم ef7دارم مدل 90 جالبه بدونید واقعا شتاب 0 تا100
      12 ثانیه هستش بااین حال که وزن سمند ef7دوگانه سوز با باک بنزین پر1380کیلوهست بااین حال موتور114اسب بخار ef7خیلی عالی
      جواب میده
      حالا یه سوال سمند موتورملی وزن کلیش ازدناسنگین تره
      دنا فکرمیکنم1280کیلوگرم هستش
      ولی چرا شتاب 0تا100 سمند 12 ثانیه هستش
      امادناباحالیکه سبک تره 13ثانیه پرمیکنه
      احتمالا شما مشکل ماشینتون چیزه دیگه ای هست

      پاسخ
  7. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من یه تویوتا کمری ۲۰۱۳ دارم
    صفر تا صد رو تو حالت فابریک ۹ میزنه
    میخواستم ببینم چه راه هایی هست که بتونم بهترش کنم

    کم خرج و کم درد و سر باشه

    پاسخ
    1. محمدحسن
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      اگر نمیخوای خرج کنی کلا از ذهنت بیرون کن که تقویتش کنی!
      اما راه های ساده ای هست که هم قانونیه هم استاندارد…
      میتونی با SUPER CHIP کردن ECU شتابت رو تا 25% بالا ببری . کار های دگ مثل قفل کن گیربکس و کارهای مکانیکی هم هست اما خرجش بالاست . کم خرج ترین راه سوپرچیپ کردن ای سی یو هست که به شدت مصرف رو کاهش میده و شتاب رو بالا میبره!

      پاسخ
  8. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام عزیزان.
    من ی 405 موتور xu7 مدل 96 دارم سرعت از 170 بالاتر نمیره ماشین 23000 تا کار کرده و یگانه سوز هستش
    ضمنا قدرت ماشین خوب هستش.
    بعدم اینکه کسی قیمت کاتالیزور اسپرت داره؟

    پاسخ
  9. سلطانی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من سمند مدل ۹۶ دارم اردیبهشت تحویل گرفتم . ۲تا مشکل بزرگ باهاش دارم یکی اینکه شتابش خیلی پایینه دوم اینکه مصرف سوختش توی هر ۱۰۰کیلومتر ۱۲لیتر میسوزونه لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  10. 09113946985
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام یه پرشیا موتورزانتیا زانتیا دارم بعد از اینکه سر سیلندر عوض کردم دیگه باهاش حال نمیکنم مصرفش رفته بالا. البته سرسیلند اروپایی انداختم فابریکیش سون ال فوره. من سون انداختم سرسیلند. قبلش با اینکه اخرا دیگه جواب کرد. میخواست جادرو. بخوره. ولی الان نه به جایی رسیدم که میخوام بفروشم کسی اگه هست راهنمایی کنه ممنون میشم. بد جم شده. یا. نه نمیدونم

    پاسخ
  11. 09113946985
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    لطفا اگر کسی واقعا. چیز بدرد بخوری میدونه. یا تجروبشو داره راهنمایی کنه واقعا خسته شدم از بس. این تعمرگاه اون تعمیرگاه بردم

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام.عزیزم سوپاپها درست آب بندی نشده.سرسیلندر خوب جمع نشده.

      پاسخ
  12. حسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام .سمند مدل 85 دارم اصلا قدرت نداره تو گردنه ها کم میاره زیر بار کولر ضعیفه.تسمه تایم عوض کردم .فشارپیستون گرفتم .دیاگ گداشتم همه چی خوبه .چکار باید کرد؟

    پاسخ
  13. جواد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یک پراید مدل 90 دارم قبلا خیلی ماشینم کند و شتاب داشت شمع 4پلاتینه فرانسوی گزاشتم خیلی بهتر شد ولی بعد از مدتی نمیدونم چی شد اصلا ماشینم میگی مرده شده .در ضمن ماشین من با دنده 3 تریکاف میکشیدم .
    لطفا بگین چیکار کنم تا ماشینم مثل قبل بشه
    دیسک صفحه 10 روزه عوض کردم .والعو انداختم
    شمع هام سرویس کردم وایرا و دسته سیم سوزنا رو نو کردم .

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام.کاتالیزور(تصفیه کننده دود)داخلش مثل لونه زنبوره ولی سوراخهای خیلی ریزی داره،اگر بازش نکردی بازش کن.

      پاسخ
  14. هادی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خسته نباشید
    من یه ال نود مدل ۸۹دارم شتابش کم شده انگار زورش میاد گاز بخوره ایا دیسک و صفحه میخاد؟شستشوی انژکتور تاثیری داره؟

    پاسخ
  15. اریش
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام.
    من خودم پژو پارس داشتم و تقویت یا تیونینگش کردم وتجربمو براتون میگم.
    مهمترین کار اول برداشتم کاتلیزور هست و بجاش نصب هدرز حرفه ای هست البته بعدش باید بجای منبع اگزوز اخر ماشین منبع حرفه ای نصب کنید که جواب بگیرید هزینه حدودا دومیلیون و ,تغییریش حدود هفت تا ده اسب بخاره
    مراحل بعد دیگه سلیقه ای که کدومش رو اول انجام بدی و بستگی به جیبت داره….تقویت گیربکس حدود هفت اسب …تقویت سرسیلندر حدود ده اسب…چیپ ای سی یو حدود ده تا دوازده اسب …نصب سیستم هوای ورودی اصل حدود پنج اسب
    تعویض شمع و وایر و کویل برا جرقه زنی خوب… کل هزینه بین شش تا ده میلیون تومن
    در نهایت هر چقدر اینها باهم انجام بشه قدرت ونتیجه ای بهتری میگیری یجورایی مثل پازل همدیگرو تکمیل میکنن و مطمن باشید قطعا میتونید با ماشینهای دویست تا سیصد ملیونی راحت رقابت کنید مثل هیوندا,کیا ازرا و….
    ضمنا همه اینا حتما باید توسط افراد حرفه ای انجان بشه و گرنه هرگز دست نزنی خیلی بهتره.
    موفق باشید

    پاسخ
  16. ناصر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام بخدمت دوستان عزیز
    من یه ۴۰۵ دارم تکسوز .هر کاری میکردم شتاب نداشت .تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستان شمعNGK گرفتم.الان شتابش عالی شده.شمع و وایر خیلی توی شتاب ماشین تاثیر داره.

    پاسخ
  17. مسعود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من 405 مدل 87 دارم ماشین و روشن میکنم از اگزوز دوده میزنه بیرون احساس میکنم با آب باشه

    پاسخ
  18. مهرزاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. درخصوص تقویت موتور خودرو برلیانس 330 اگر راه کاری دارید لطفا راهنمایی کنید. مرسی از شما

    پاسخ
  19. john
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با خالی کردن املاحی که داخل منبع کاتالیست هم میتونید شتاب ماشینم بهتر کنید هم صدای خوبی میگیره هم روی سرعت هم تاثیر داره

    پاسخ
  20. PARSA
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام مهندس . من ی سمند EF7 دارم شتابشم خیلی خوبه سرعتشم هرچقدر بری کم نمیاره ولی از وقتی ماشین دوستم رو سوار شدم {EF7 توربو شارژ} خیلی قدرتش بالا هست میخواستم ببینم میشه رو سمند LXاین کارو کرد

    پاسخ
  21. محبوبه
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام خسته نباشید
    من به تازگی ام وی ام سه سلندر گرفتم که اااصـــلـــا از شتاب ش راضی نیستم.
    میخواستم بدونم میشه با تقویت موتور یا هر ترفند دیگه ای، گاز خور این ماشین رو بالا ببرم ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
  22. مرتضی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.405 مدل 91 سیستم بوش دارم که کاتالیزور رو برداشتم.ولی الان وقتی ماشین کار میکنه مخصوصا اوایل صبح اگزوز بشدت بوی بدی میده .مواقعی هم که پرگاز میری تو یه دنده ای یا سرپایینی اگه پاتو از رو پدال گاز برمیداری از پشت متشین که میشه سمت اگزوزش صدای پت پت میاد.میخاستم بدونم مربوط به کاتالیزوره که برداشتم یا شمع ها ضعیف شده و خام سوزی دارم یا هم مقدار پاشش انژکتور زیاده؟.دوستانی که این تجربه رو داشتن لطفا راهنمایی کنن

    پاسخ
    1. عباس
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام،احتمالا سنسوری که به منبع کاتالیزوروصل بوده روهم برداشتید!!!!

      پاسخ
  23. احسان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    یه سوال برام پیش اومد
    اینجا که نوشته شده هوای سرد ورودی میتونه تاثیر زیادی تو افزایش سرعت و شتاب داشته باشه ، من سوالم اینه که اگه به صورت دست ساز بشه هوای سرد کولر رو به داخل منیفولد رسوند آیا تأثیری میزاره یا که نه برا موتور ضرر هم داره یا اصلا امکانش نیست
    از دوستان و با تجربه های تقویت اگه کسی چیزی میدونه در این مورد لطفا توضیح بده

    پاسخ
  24. اکبرولی پور
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام مهندس من چندباربه تعمیرگاهامراجعه کردم درمورداینکه ماشینه من درحال حرکت افت پیدامیکنه وقتی گاز میدم انگار داره خفه میشه شتاب نمیگیره بادنده چهار ۸۰تابیشترنمیره ولی بعضی وقتاخوبه ماشنمم پراید ۱۳۱هستش کمکم کنید ممنون

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x