آموزش

اهمیت ارتقای سیستم تعلیق

اگر بخواهید خودروی خود را به یک پیست ببرید، یا سری به جاده‌های خاکی اطرافتان بزنید و یا اینکه احساس کنید که خودرو در سرعت‌های بالا به زمین چسبیده است، این سیستم تعلیق خودروی شماست که با پایداری، راحتی و کنترلی که ایجاد می‌کند، شما را برای چنین شرایطی آماده می‌کند. این سیستم همچنین امکان پیچیدن در سرعت‌های مختلف، شتاب مناسب و سرعت ترمز مناسب برای جلوگیری از برخورد را فراهم می‌کند.
بر این اساس، سیستم تعلیق در یک خودرو دارای اهمیت ویژه‌ای است.

ارتقای سیستم تعلیق خودرو
ارتقای سیستم تعلیق خودرو
سیستم تعلیق در یک خودرو از اِلمان‌های مختلفی تشکیل شده که در مورد هر کدام از آنها می‌توان اصلاحاتی را انجام دارد. دلیل انجام چنین اصلاحاتی این است که بر اساس قطعه‌ای که در سیستم تعلیق تعویض می‌شود، عملکردهای متفاوتی را دریافت خواهید کرد.

ارتقای سیستم تعلیق خودرو
ارتقای سیستم تعلیق خودرو
به عنوان مثال، یک فورد کراون ویکتوریا دارای مقدار متنابهی از لغزش بدنه در پیچ‌ها است که این موضوع به دلیل تنظیمات تعلیق نرم برای راحت‌ترین سواری ممکن است. در کراون ویکتوریا، یک میله تعادل جلوی ۲۵ میلی‌متری و همین طور، یک میله تعادل ۲۱ میلی‌متری در عقب به کار برده شده است. این میله‌ها، بسته به ضخامتی که دارند، مقدار معیّنی از انعطاف‌پذیری را در پیچ‌ها و بر روی ناهمواری‌های سطح جاده فراهم می‌کنند. در همین حال، میله‌های تعادل کراون ویکتوریا را می‌توان با نمونه‌های ۲۹/۵ میلی‌متری در جلو و ۲۵/۵ میلی‌متری در عقب تعویض کرد. با انجام این کار، پایداری بیشتر در پیچ‌ها و ناهمواری‌ها تجربه خواهید کرد و بیشترین اثر را در ارتقای سیستم تعلیق کراون ویکتوریا خواهد داشت.
پلیس‌ها می‌توانند با این سیستم تعلیق، همیشه مانورهای خوبی در خیابان‌ها داشته باشند.

ford crown victoria
ford crown victoria
روش‌های مختلفی برای ارتقای سیستم تعلیق یک خودرو وجود دارند. با این حال، ابتدا می‌بایست سبک رانندگی مورد نظر و کارهایی که می‌خواهید با خودرو انجام دهید را مشخص کنید تا بتوانید بر اساس آن برای بهترین تنظیمات سیستم تعلیق تصمیم بگیرید.

گشت‌زنی

حتی اگر یک راننده معمولی هستید که از خودرو برای کارهای روزانه‌اش استفاده می‌کند، باز هم راه‌هایی برای بهبود سیستم تعلیق در جهت ایمنی و اولویت‌های شخصی وجود دارند. چیزی در ابتدا اهمیت دارد، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده شماست؛ اگر یک نیسان ۳۵۰Z مدل ۲۰۰۶ را می‌رانید، شاید اصلاً نیازی به دستکاری چیزی برای رانندگی‌ها و گشت‌زنی‌های ساده ندارید.

1991 ford thunderbird
۱۹۹۱ ford thunderbird
در همین حال، اگر شانس این را دارید که یک تاندربرد مدل ۹۱ میلادی را داشته باشید، شاید باید به فکر اندکی صلبیت بیشتر در سیستم تعلیق خود باشید. بهترین قسمت‌هایی که می‌توانید بدون صرفه هزینه زیاد، آنها را تعویض کنید، میله‌های تعادل و فنر لول‌ها هستند. ضخامت بیشتر یک میله تعادل، کمک زیادی به بهبود صلبیت سیستم تعلیق می‌کند. این در حالی است که ارتقای یک فنر لول موجب می‌شود که حسّ پایداری و اعتماد به نفس بیشتری در خودرو ایجاد شود.

آفرود

هنوز هم می‌توانید لذت رانندگی خارج از جاده را در یک مزدا ۶۲۶ مدل ۱۹۹۴ تجربه کنید. تنها کاری که باید به این منظور انجام دهید، بهبود سیستم تعلیق این خودرو است. این کار البته هزینه زیادی برای شما خواهد داشت، ولی باید درنظر بگیرید که این هزینه به‌مراتب کمتر از خرید یک وسیله نقلیه جدیدتر است. همچنین شاید بهتر است که نگاهی به کیت‌های کویل‌اور (کمک‌فنرهای ضربه‌گیر) داشته باشید. این کیت‌ها می‌توانند جایگزین مواردی مانند شوک‌ها، استرات‌ها، فنرها، روکش‌ها و دیگر المان‌ها شوند و در همین حال، سختی سیستم تعلیق را افزایش دهند. درنتیجه، حالت پایداری بیشتری در مسیرهای ناپایدار مشاهده خواهد شد.

Ford F150 SVT Raptor
Ford F150 SVT Raptor
دریفت

اگر با نیروی g در هنگام دریفت آشنایی دارید، شاید از المان‌های سیستم تعلیق مؤثر در آن نیز اطلاع داشته باشید. با توجه به اینکه ورزش دریفتینگ، سال به سال گسترش بیشتری پیدا می‌کند، افراد بیشتری به این عرصه وارد می‌شوند. در حالی که بسیاری از اهمیت و اولویت تعویض تایرها در هنگام ورود به دریفت می‌گویند، شاید این موضوع چندان حقیقت نداشته باشد. چرا که با استفاده از تایرهای ساده جاده‌ای و تنها با تعویض کویل‌اورها، میله‌های تعادل و میله‌های استرات، می‌تواند به‌راحتی یک دریفت ۷۵ درجه را به مدت ۴ ثانیه در یک تویوتا کرولا GTS مدل ۸۶ زد. تنظیم سیستم تعلیق می‌تواند موجب حذف لغزش بدنه، افزایش صلبیت پیچشی و ایجاد پلتفرمی مناسب برای آموزش در دنیای خارق‌العاده دریفتینگ شود.

ارتقای تعلیق برای دریفت
ارتقای تعلیق برای دریفت
مواردی که معمولاً باید در یک پروژه خودروی دریفیت درنظر گرفت:

  • نوع سیستم دیفرانسیل، اعم از FWD، AWD یا RWD. با اینکه با تمام این دیفرانسیل‌ها می‌توان دریفت زد، ولی سیستم دیفرانسیل عقب، راحت‌ترین شرایط را برای یادگیری دریفت دارد.
  • قسمت‌هایی که باید اضافه و یا ارتقا داده شوند. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، کویل‌اورها، میله‌های تعادل و میله‌های استرات شروع مناسبی برای این منظور هستند. همچنین باید توجه زیادی به محفظه‌های ایمنی سرنشینان داشته باشید؛ چیزی که می‌تواند تأثیر زیادی در صلبیت داشته باشد. همین‌طور کیت‌های کمبر می‌توانند قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری برای شما ایجاد کنند.
ارتقای سیستم تعلیق خودرو
ارتقای سیستم تعلیق خودرو
بنابراین، اهمیت سیستم تعلیق در یک خودرو به خوبی نمایان می‌شود. دفعه بعدی که سوار خودرویتان می‌شوید، به حس‌های مختلفی که خودرو در شرایطی مانند شتاب‌گیری، پیچیدن و گشت‌زنی ایجاد می‌کند، توجه داشته باشید. در نتیجه، می‌توانید برای تعویض و تغییر در سیستم تعلیق تصمیم بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. SAEED

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (481 ديدگاه)

    بیشتر کدوم یک رو می پسندید ؟؟

    آفرود + + + +

    دریفت _ _ _ _

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. نوید

      ۵ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      قدیما اگه همچین نظر سنجیی میزاشت کسی فقط یه نفر طرف آفرود بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. masoud v12

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (145 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز سیستم تعلیق خودرو بسیار حائز اهمیته در کل اینطوری عرض کنم که لوکسترین و راحتترین خودروهای دنیا رو هم اگه سیستم تعلیق ضعیفی داشته باشند اصلا دیگه خوشایند نیستند اگه بنز کلاس اس جدید سیستم ماجیک بادی کنترل رو نداشت و یا رولزرویس این سیستم تعلیق استثنایی رو روی فانتوم سوار نمیکرد دیگه خودروهاشون از لحاظ راحتی مثل الان زبانزد خاص و عام نبودند و حتی اگه شما یک پورشه یا شورلت کورتی رو میبینید که با اون سرعت زیادش روی جاده و پیست میپیچه مدیون سیستم تعلیق بکار رفته در اون ماشینه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. k-sh

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    درود بر هر چی مهندس فعال در حوزه خودرو بخصوص مهندسان مکانیک.خدایی این مهندسان رو باید به طلا گرفت.واقعا این جماعت هستند که دارن به مردم خدمت میکنند نه یه سری جماعت که ادعا شونم تا آسمون میره ………………………………….

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. ایمان

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (64 ديدگاه)

    FWD و دریفت!؟
    خودروهای دیفرانسیل جلو قابلیت انجام دریفت ندارند. نهایتا می توانند مسیری کوتاه را شبیه حرکت دریفت طی کنند که به آن Power slide گفته می شود و از اساس با فیزیک حرکت دریفت متفاوت است.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. سعید

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    ممنون،جالب بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. CBR400

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    آقا مسعود دستت درد نکنه و عیدت هم مبارک . مطالبت خیلی خوبه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر محمد

    ۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (279 ديدگاه)

    ممنون جالب بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مطلب مفیدی بود. ممنون.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. shahab

    ۵ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    آفرود
    یه گشت تو طبیعت بزنی بهتره تا پدر ماشینتو دربیاری و 4حلقه لاستیک صاف کنی تا دریف بزنی

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. علی

    ۴ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام سیستم تعلیق عقب پژو چطور کار میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا