آموزش

در موقع دیدن شعله‌های آتش در خودرو چه کنیم؟

همه‌ی ما آن را دیده‌ایم: نشانه‌های ترسناک از باقی‌مانده‌های آتش و قطعات خودرو در یک طرف جاده و البته بخش‌هایی که ذوب شده و روی زمین مانده‌اند. آتش‌سوزی خودرو یک واقعیت بوده و اگرچه که تکنولوژی ایمنی در خودروهای مدرن کاملاً وجود داشته اما احتمال نقص سیستم و یا وقوع تصادف و پس از آن شروع یک آتش‌سوزی وجود دارد.


آتش‌سوزی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد اما سه کلاس اصلی درباره خودروها شایع‌تر است. کلاس A سوختن موادی چون پارچه‌ها و پلاستیک‌ها است. کلاس B دربردارنده مایعات اشتعال‌پذیری چون بنزین، گازوئیل و روغن‌ها است. کلاس C یک آتش‌سوزی الکتریکی را دربر می‌گیرد.

نقطه اشتعال پایین بنزین باعث می‌شود آتش‌سوزی‌های کلاس B ریسک بیشتری داشته باشند. به این موضوع باید فشارهای تزریق بالاتر در خودروهای امروزی را نیز اضافه کرد و بدین ترتیب حادثه مربوط به کلاس B می‌تواند به سرعت رخ دهد. یک آتش‌سوزی الکتریکی معمولاً به خاطر اتصال کوتاه در کابل‌های مختلف خودرو رخ خواهد داد. همچنین طراحی نامناسب و معیوب سوئیچ‌هایی که هماهنگ سیستم‌های خودرو نیستند می‌تواند باعث آتش‌سوزی الکتریکی شود. این سوئیچ‌ها داغ شده و حادثه رخ می‌دهد. معمولاً هشدار ابتدایی حس کردن بوی سوختگی و سپس مشاهده کمی دود است.

به محض مشاهده نشانه‌های آتش‌سوزی باید خودرو را در مکان امنی متوقف کرده و به سرعت از آن خارج شد. اگر آتش سیستم سیم‌کشی را تحت تأثیر قرار دهد شما شاید نتوانید درب‌ها را باز کنید. به همین خاطر بهتر است از چکش‌های مخصوص شکستن شیشه‌ها در خودروی خود داشته باشید اما اگر این وسیله را ندارید روش‌های دیگر را که ذکر می‌کنیم یاد بگیرید.


پشت‌سری خودرویتان می‌تواند نجات‌دهنده جانتان باشد. با فشار دادن گیره مخصوص پشت‌سری و بالا کشیدن آن، پشت‌سری را از جای خود خارج کنید. میله‌های پشت‌سری از فولاد ساخته شده و طرف نرم آن را نگه داشته و یکی از میله‌ها را به شیشه بکوبید و خواهید توانست شیشه را بشکنید. اگر سرنشینان دیگری در خودرو باشند درصورتی‌که درب‌ها هنوز هم باز نمی‌شوند باید شیشه‌های دیگر را نیز بشکنید.


اگر فکر می‌کنید شاید نشانه‌های آتش‌سوزی در خودرویتان به چشم می‌خورد حتماً خودرو را کنار جاده نگه داشته و موتور را خاموش و تمام سرنشینان را از خودرو خارج کنید. باید حداقل ۲۰ متر از خودرو فاصله بگیرید.

اگر فکر می‌کنید آتش‌سوزی کوچک بوده و خودتان می‌توانید آن را خاموش ‌کنید یک آتش‌خاموش‌کن می‌تواند بهترین روش برای محدود کردن آسیب باشد. جدای از نیاز واضح به چنین وسیله‌ای در خانه، مخصوصاً نزدیک گاراژ یا آشپزخانه، ضروری است یکی از آن‌ها را در خودرو نیز داشته باشید.

چندین نوع از آتش‌خاموش‌کن‌ها وجود دارد:

آب: این مورد تنها برای استفاده در آتش‌سوزی کلاس A نظیر پارچه کاربرد داشته و روی آتش‌سوزی الکتریکی تأثیری ندارد.

پودر شیمیایی خشک: می‌تواند برای مواد و مایعات اشتعال‌پذیر و آتش‌سوزی‌های الکتریکی بکار رود.

فوم: مناسب برای آتش‌سوزی‌ها مایعات، اما برای موارد الکتریکی خوب نیست.

کربن دی‌اکسید: روی مایعات و موارد الکتریکی جواب می‌دهد اما زمان تأثیر آن محدود است.


آتش‌خاموش‌کن با پودر خشک بهترین گزینه برای حمل در خودرو است. البته نباید مورد خیلی بزرگ‌تری را خرید زیرا نگهداری آن سخت خواهد بود. نسخه ۱ کیلویی آن عملکرد مناسبی خواهد داشت. اگر فضا زیر صندلی راننده وجود دارد بهتر است آن را در همین نقطه قرار دهید. البته حمل یک آتش خاموش دیگر در صندوق‌عقب نیز ایده خوبی است.


اگر خاموش کردن موتور باعث توقف آتش‌سوزی الکتریکی نشده شما باید تلاش کنید تا اتصال باتری را قطع نمایید. در چنین مواقعی باید با استفاده از یک آچار اتصال را قطع کنید. امیدواریم هرگز با چنین مشکلی و یا هر نوع حادثه دیگر روبرو نشوید.

منبع: carmag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Kamran

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    در موقع دیدن شعله‌های آتش در خودرو چه کنیم؟
    فرار ?

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. بنزما

      ۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      چندتا پورشه پانامرا موقعی اومده بود ایران اتیش گرفت یکیشون درهاش هم قفل شده بود از شیشیه سرنشیناش به زور مردم فراری دادن
      دلیلش کی میدونه چی بود

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۹ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        مشکل این خودروها در ریخته گری توربوشارژرها بوده که گریبان گیر یک سری از خودروها شده بود که پورشه بعد از تحقیقات متوجه شد که در سیستم ریخته گری توربو شارژر ها در کارخونه مشکلی به وجود امده
        وجود نقص در ریخته گری توربوها باعث میشد بر اثر افزایش دما روغن از توربو شارژر ها نشت پیدا کنه و روی اگزوز بریزه که باعث آتش گرفتن خودرو میشد

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. بنزما

          ۹ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (505 ديدگاه)

          ممنون مهران جان

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. mehran911

          ۹ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (2025 ديدگاه)

          قربانت ?

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. سامان اذری

        ۹ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        داش یکی از اون پانامرا هم تو تبریز بود تو اتوبان پاسداران اتیش گرفت
        جالب اینجاست که صاحبش قبلا از اون یه 911 رو تو اتوبان کسایی چپ کرده بود بعد پانامراهم یه بنز اس ال اس رو کوبونده بودبه جدولها تو ولیعصر
        عکس همشونم هست تو نت

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. M.Y

      ۲۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جدا از مطالب گفته شده، در صورت دیدن آتش بهتر است سریعاً درب باک بنزین خودرو را نیز باز نمود تا احتمال انفجار خودرو را کم نمود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مهدی

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    ولی این پشت سری خیلی خوب چیزیه باید همیشه حواسمون باشه بهش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. aston martin

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    بهترین سیستم ایمنی همین سیستم قطع سوخت رسانی بعد تصادفه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ahmad

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    شما یادتون نمیاد
    ولی من با خوندن این مطلب یاد ماجرای سریالی بی پایان آتش گرفتن پژو های 405 افتادم!
    لامصب هر روز امکان نداشت یکیشون آتیش نگیره!
    تهشم شرکت سازنده عذرخواهی نکرد که هیچ، از مردم هم طلبکار بود!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اتش خاموش کن یک کیلویی یا یک لیتری فقط ۳۰ ثانیه شارژ داره و معمولا پاسخ گو نیست . من پیشنهاد میکنم ۴ کیلویی تهیه کنید . یه مدت سازمان اتش نشانی رایگان میداد ولی الان فکر نمیکنم بده. ضمنا میتونید از داخل صندوق عقب به گلگیر عقب یا جداره ی داخلی صندوق پیچ کنید و در اخر ، حتما هرچند روز یکبارمخزن رو خوب تکان بدین تا مواد داخل سیلندر ته نشین نشه و قبل از استفاده هم حتما چندبار محکم تکان بدید تا مواد اماده تخلیه شدن بشه
    امیدوارم هیچ وقت بهش احتیاج پیدا نکنین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. کیانوش38

    ۱۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (98 ديدگاه)

    یکی از دوستان قدیمی من چند ماه پیش وقتی که توی تاکسی اسنپ بود روی پل کریم خان به خاطر سرعت احمقانه و جلف بازی های راننده ماشین چپ کرد و آتیش گرفت و راننده ماشین خودش از ماشین فرار کرد با این که طبق قانون مسئول سرنشین ماشین بود و این دوست ما هم دچار سوختگی های خیلی شدید در ناحیه صورت، دست چپ و پای چپ شد. بعد از اولین ملاقاتم باهاش توی بیمارستان تا چند روز خواب به چشمام نمی یومد و گاها شروع می کردم به پیاده روی های طولانی، خیلی طولانی. هفته ای چند بار عمل می کرد و به دلیل پیوندهای گوشتی و پوستی متعدد، بدنش بعضی از این پیوندها رو پس میزد و روی بعضی از جاهای بدنش حتی تا سه بارعمل مجدد پیوند انجام شد تا بدنش قبول کنه و هنوز هم با اینکه از بیمارستان مرخص شده ولی عمل های جراحیش پابرجاس و ممکنه تا چند سال این رویه درمانی ادامه پیدا کند. خدا رو شکر با عمل های پی در پی چهرش ترمیم شد و چشماش هم آسیب ندید. هرچند هنوز (و احتمالا تا ابد) آثار سوختی روی صورتش خواهد موند. وقتی بعد از یه مدت که تونست دوباره شروع کنه به حرکت کردن معلوم شد که بخشی از دستش از کار افتاده و تنها کاری که می شد انجام داد این بود که توی بخش های از کف دستش تا پشت مچ دست یه سیم بذارن که آویزون نباشه. حتی نمی تونید تصورش رو بکنید که بعد از خبر فلج شدن دستش چه آشفتگی ای توی روحیه همه و بیشتر از همه خودش به وجود اومد. اگه بدونید این مطلبی که الان خوندید چقدر ارزش داره … در ضمن ماشین هم پراید بود و طبق گفته کسایی که صنحه رو دیدن خیلی سریع آتش همه جای ماشین رو پر کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Capitan

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من آتش نشان هستم.علاوه بر پشت سری که دم دست هست حتی الامکان یه چاقو تو بغل در داشته باشین چون ممکنه کمربند ایمنی هم گیر کنه تا در این مواقع بتونی ببریدش. سعی نکنید کاپوت ماشین رو باز کنید چون به محض رسیدن هوا شعله وری افزایش سریع داره خاموش کننده 4 کیلویی شیلنگ دار حتما داشته باشید حواستون هم به شارژش باشه اگه آتش در قسمت موتور بود از زیر سپر جلو شیلنگ رو وارد کنین دقت کنید کپسول رو نخوابید چون فقط هوا خارج میشه و شعله بیشتر میشه باید کپسول ایستاده باشه بعد از اطفاء حریق درب کاپوت رو با احتیاط باز کنید و حتما آب بریزید تا سرد بشه وگرنه دوباره احتمال داره آتش شروع بشه زیاد هم نترسید به این مفتی ها ماشین منفجر نمیشه رو کارتون تمرکز کنید البته قبلش حتما یاد بگیرید که باید چکار کنین موفق باشید

    موافقم 5
    مخالفم 0
  8. سجاد

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مث .. فرار میکنیم اگه هم کسی تو ماشین بود نیاریمش بیرون بزا بره بهشت

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا