آموزش

تاریخچه تایر خودروها

بسیاری از ما به تعویض لاستیک‌های فرسوده خودروی خود به‌طور منظم عادت کرده‌ایم؛ اما شاید هیچ اطلاعی از تاریخچه آن‌ها نداشته باشیم. امروزه نوآوری‌های زیادی درزمینهٔ لاستیک‌های خودرو صورت گرفته است مانند تایرهای رادیال، لاستیک‌های پنچررو، نشانگر میزان باد لاستیک‌ها و…؛ اما لاستیک‌ها در سال‌های اولیه اختراع اتومبیل به چه صورت بودند؟ برای فهمیدن این موضوع با ما همراه باشید.

Vintage-Tires
ساخت لاستیک‌های مقاوم
در قرن ۱۹، گاری‌ها و درشکه‌هایی که توسط اسب کشیده می‌شدند برای حرکت بر روی زمین‌های سخت، سنگی و یا غیر مسطح نیاز به چرخ‌های محکم داشتند. برای این کار از چوب یا فلز استفاده می‌شد که از استحکام بالایی برخوردار بودند اما به همان اندازه سواری خشک و خشنی داشتند. به همین دلیل لاستیک به‌عنوان ماده‌ای جایگزین برای پوشاندن چرخ‌های درشکه‌ها در نظر گرفته شد؛ اما این ماده در فقط در دمای طبیعی از مقاومت و چسبندگی مناسبی برخوردار بود و در هوای گرم بسیار نرم و هنگام سرما خشک و شکننده می‌شد.

اما در سال ۱۸۳۹ مردی بنام «چارلز گودیر» (که نام خانوادگی او برای اکثر ما آشناست) با اختراع فرایندی بنام ولکانیزاسیون (که در آن لاستیک توسط گوگرد و حرارت شدید مقاوم‌تر می‌شد)، لاستیک‌های بادوام‌تری ساخت که پس از تغییر شکل یا خم شدن به حالت اولیه خود بازمی‌گشتند. این اختراع تا میزان زیادی به پیشرفت لاستیک‌ها کمک کرد.

اختراع لاستیک‌های بادی
در اواسط دهه ۱۸۸۰ اروپاییان به دوچرخه روی آوردند و استفاده از آن افزایش یافت. چرخ دوچرخه‌ها در آن سال‌ها از چوب ساخته می‌شد که توسط لاستیک‌های توپُر پوشیده می‌شدند؛ اما این لاستیک‌ها از راحتی مناسبی برخوردار نبودند و در صورت سواری طولانی‌مدت با دوچرخه موجب خستگی می‌شدند. بعلاوه با پیشرفت دوچرخه‌ها و افزایش سرعت آن‌ها مردم به دنبال راحتی بیشتر این وسیله بودند. درحالی‌که در سال ۱۹۴۵ لاستیک بادی توسط شخصی بنام «رابرت تامسون» اختراع‌شده بود اما در سال ۱۸۸۸ مردی بنام «جان دانلوپ» (از دیگر نام‌های آشنا) به دلیل تمایل پسر جوانش برای داشتن یک سواری راحت‌تر با دوچرخه، اولین لاستیک بادی عملی و کاربردی را اختراع کرده و بر روی دوچرخه نصب نمود.

لاستیک‌های قابل جدا شدن
لاستیک‌های اولیه به‌طور دائم روی چرخ‌ها نصب می‌شدند و قابل جدا کردن نبودند. هنگامی‌که لاستیک‌های بادی اختراع شدند مشکل بزرگ‌تر شد چراکه تعمیر لاستیک‌های بادی چسبیده به چرخ بسیار دشوار بود. در سال ۱۸۹۰ مردی بریتانیایی بنام «ادوارد میشلن» (باز هم نامی آشنا در صنعت لاستیک‌سازی) اولین لاستیک بادی قابل جدا شدن را اختراع کرد و با نصب آن بر روی دوچرخه در سال ۱۸۹۱، اختراع خود را به ثبت رساند.

لاستیک‌های آج‌دار
در اوایل استفاده از لاستیک‌های بادی، این لاستیک‌ها کاملاً صاف و بدون آج ساخته می‌شدند؛ اما پس‌ازاینکه لاستیک‌ها در اتومبیل نیز بکار گرفته شد، به دلیل سرعت بیشتر اتومبیل نسبت به دوچرخه و استفاده در شرایط آب و هوایی گوناگون، نیاز به پایداری و کشش بهتر لاستیک‌ها احساس می‌شد. در سال ۱۹۰۴ شرکت «Continental Tire of Germany» برای اولین بار لاستیک‌های آج‌دار را اختراع کرد و شرکت گودیر نیز در سال ۱۹۰۸ به تولید این لاستیک‌ها برای حرکت در جاده‌های لغزنده اقدام نمود.

Tires
لاستیک‌های رادیال
مانند بسیاری از نوآوری‌های تایرها، لاستیک‌های رادیال (لاستیک‌هایی که در آن‌ها رشته‌هایی از جنس نخ یا سیم فولادی با زاویه ۹۰ درجه بر روی تایر نصب می‌گردد) نیز در سال‌های اولیه اختراع لاستیک ساخته شدند اما به دلیل طراحی ضعیف، عدم وجود دانش فنی کافی و عدم وجود بازار خرید مناسب به موفقیتی دست پیدا نکردند تا اینکه در سال ۱۹۴۸ شرکت میشلن برای اولین بار به تولید تجاری لاستیک‌های رادیال پرداخت.

Summer tires
Summer tires
لاستیک‌های بایاس
پس اختراع و تولید لاستیک‌های رادیال در اروپا، این لاستیک‌ها بسیار محبوب شدند و دیگر شرکت‌های لاستیک‌سازی اروپایی و حتی ژاپنی هم به ساخت آن‌ها روی آوردند. چراکه لاستیک‌های رادیال طول عمر بیشتر و هندلینگ بهتری داشتند و موجب کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شدند؛ اما در ایلات متحده اوضاع متفاوت بود و شرکت‌های تایرسازی روی خوشی به لاستیک‌های رادیال نشان ندادند؛ زیرا تولید این لاستیک‌ها نیاز به تجهیزات جدید و گران‌قیمتی داشت و همین امر موجب می‌شد که لاستیک سازهای ایالات‌متحده از سرمایه‌گذاری در این زمینه خودداری کنند. بعلاوه خودروسازان آمریکایی نیز به دلیل سفت‌تر بودن لاستیک‌های رادیال از بکار بردن آن‌ها در محصولات خود خودداری می‌کردند چراکه سیستم تعلیق خودروها باید مجدداً و با توجه به ویژگی‌های لاستیک‌های رادیال مهندسی و طراحی می‌شد؛ اما شرکت گودیر راه‌حل جدیدی ارائه کرد و آن ساخت لاستیک‌های بایاس بود که در آن‌ها نخ‌هایی به‌صورت مورب در عرض تایر نصب می‌شد. این نوع لاستیک در ایالات‌متحده محبوب شد و در خودروهای آمریکایی با سیستم تعلیق نرم مورداستفاده قرار گرفت. ولی پس از بحران نفتی سال ۱۹۷۳ که طی آن قیمت بنزین بسیار بالا رفت، آمریکایی‌ها شروع به خرید و واردات لاستیک‌های رادیال کردند. چراکه این لاستیک‌ها موجب کاهش مصرف سوخت می‌شدند و خودرو مسافت بیشتری را با آن‌ها طی می‌کرد؛ بنابراین درنهایت لاستیک‌های رادیال راه خود را به ایالات‌متحده بازکرده و در اوایل دهه ۱۹۸۰ تقریباً بر روی تمامی خودروهای ساخت آمریکا نصب می‌شدند.

bias-ply-diagram
لاستیک‌های تیوبلس
تا میانه‌های قرن بیستم از لاستیک‌های تیوب دار استفاده می‌شد و اولین تلاش‌ها برای ساخت لاستیک‌های بدون تیوب ناموفق بودند؛ اما در سال ۱۹۴۶ شرکت گودریچ اختراع لاستیک بدون تیوب یا تیوبلس را به ثبت رساند. تا سال ۱۹۵۲ طول کشید تا این نوع تایر به مرحله تولید برسد و سرانجام در سال ۱۹۵۴ اولین اتومبیل تولیدی در ایالات‌متحده با لاستیک‌های تیوبلس به حرکت درآمد.

1955-Packard-Clipper-Custom-4dr-Sedan
لاستیک‌های پنچررو
در اوایل قرن بیستم جاده‌ها ناهموار و نامناسب بودند که این امر موجب خرابی و پنچر شدن لاستیک خودروها می‌شد. به همین دلیل خودروها معمولاً به بیش از یک لاستیک زاپاس مجهز می‌شدند. تعویض لاستیک پنچر مشکل بزرگی برای رانندگان بود و درصورتی‌که آن‌ها خود نمی‌توانستند لاستیک را عوض کنند باید به ایستگاه‌های تعویض لاستیک مراجعه می‌کردند که گاه کیلومترها دورتر بود. شرکت دانلوپ در طول دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تلاش‌های زیادی برای ساخت لاستیک‌هایی نمود که بتوانند در صورت پنچری هم به حرکت خود ادامه دهند. دانلوپ اولین شرکتی بود که توانست چنین لاستیک‌هایی را به تولید انبوه برساند. این لاستیک‌ها درنهایت در برخی از خودروهای انگلیسی به‌صورت استاندارد بکار رفتند.

بااین‌وجود حتی امروزه هم مشکل پنچری تایر وجود دارد که در بهترین حالت موجب تلف شدن وقت و در بدترین حالت باعث وقوع تصادفی مرگبار در بزرگراه‌ها می‌گردد. به همین دلیل مفهوم تایرهای پنچررو همچنان جذاب است و تلاش برای ساخت لاستیکی که بتواند باوجود پنچری مسافتی هرچند کوتاه را بپیماید ادامه دارد. هرچند که قیمت این لاستیک‌ها گران‌تر از انواع معمولی است. به‌کارگیری لاستیک‌های پنچررو علاوه بر ایمنی بیشتر، راهی برای حذف چرخ زاپاس و وسایل تعویض آن نیز محسوب می‌شود که این امر موجب کاهش وزن خودرو، افزایش فضای صندوق بار و کاهش هزینه‌ها می‌گردد. به همین دلیل در حال حاضر تعدادی از خودروسازان به استفاده از این لاستیک‌ها روی آورده‌اند.

لاستیک‌ها در قرن بیست و یکم
امروزه نوآوری‌های بسیاری درزمینهٔ لاستیک خودرو رخ‌داده است. یکی از این نوآوری‌ها سیستم نشانگر باد تایرها یا TPMS است که به‌عنوان آپشنی استاندارد در تمامی خودروهای جدیدی که در ایالات‌متحده عرضه می‌شوند نصب می‌گردد. این سیستم میزان باد هریک از لاستیک‌های اتومبیل را به راننده نشان داده و در صورت کاهش بیش‌ازحد باد به راننده هشدار می‌دهد.

Tire-Code
نوآوری دیگری که امروزه در صنعت لاستیک‌سازی درحال‌توسعه و آزمایش است، لاستیک‌های بدون باد هستند. این لاستیک‌ها که همچنان مراحل تحقیق و آزمایشی خود را می‌گذرانند، از پلاستیک‌های مدرن و توسط فناوری‌های امروزی ساخته می‌شوند. هرچند هنوز لاستیک‌های بدون باد به آن سطحی از پیشرفت نرسیده‌اند که بتوانند وزن یک خودرو را تحمل کنند و معایبی چون وزن بیشتر و دوام کمتر دارند اما پروژه‌های ساخت و توسعه آن‌ها متوقف نشده و همچنان توسط شرکت‌های میشلن و بریجستون ادامه دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. 창세기

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (402 ديدگاه)

    بهترین لاستیک لاستیک هانکوک کره اصل ژاپن و چین سیخی چند

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. moein

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      اگه شما یه نموره از ماشین و اجزاش سر در می آوردین اینجوری نظر نمی دادین
      من هیچی نمی گم فقط تاریخ و … برتری رو بهتون نشون میدن
      در ضمن نویسنده محترم کم بیش تو پدال پست در مورد تایر و مشتقاتش بود فک کنم فقط شما جمع آوری کردید
      در هر صورت تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. 창세기

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (402 ديدگاه)

        تاریخ چیو نشون میده.. ***ژاپنیا رو؟ تو کار اونا رو تائید میکنی! جنایت ***رو تائید میکنی! تیکه تیکه کردن نوزادای کره ای و چینی و تایوانی و.. تائید میکنی!
        بعد من موندم بهت لایک هم میدن..

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. mohsen

          ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (1063 ديدگاه)

          این جور چیزارو خیلی جدی نگیر امریکام خیلیارو تیکه تیکه کرده و خدا بیامرز هیتلر کبیر هم همینطور
          هر کس از نگاه خودش میگه کارم درست بوده و تو لحظه ی خودش شاید درست بوده شاید اشتباه ولی اینکه رابطه رو با دنیا قطع کنی واسه این چیزا میشه ایران باز اونا یه خورده به خودشون رحم میکنن مابه خودمونم رحم نمیکنیم
          تخم مرغ خریدم اوردم زرده هاش میبینم اهه چه قشنگه خوردم در حال مرگ بودم رفتم تهشو در اوردم دیدم اینارو تجار و دلال های شریف ایرانی از ترکیه اوردن 10 برابر مبفروشن به اسم جنس ترک و ترکیه نتونسه به روسیه بفروشه اینا اوردن خواستن ببرن واسه روس ها بفروشن باز روس هام گفتن خر خودتونین و ما جنس ایرانی میخوایم و بعد این همه گردش اینا رو میندازن دم عیدی به مردم
          به نظرت این بد تره یا بمب هیروشیما؟ اون دین و ایمان نداره ماشینش وسیلش اخ نمیگه ما که ادعامون هست ….

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. kaveh

          ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (91 ديدگاه)

          هیتلر و لاستیک و جنایت???
          هیچکدوم ب اندازه فرقون سازیای کشورمون تا حالا ادم نکشتن ک.
          اونا تلاش کردن تا ب جای بهتری‌برسن ک اگه امسال ده نفر‌کشته شدن سال دیگه حداقل بشه نه نفر.ن ما ک هر‌سال بدتر از پارسالیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Ashkan

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (376 ديدگاه)

      والا من میشلن و یوکوهاما و بریجستون و به کومو ترجیح میدم علل خصوص یوکوهاما و میشلن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahk

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (21 ديدگاه)

        تاحالا بامیشلن وهانکوک وکومهو و… روندم
        تازگی دوجفت پریمول بااصرار فروشنده گرفتم باورتون نمیشه به قدری نرمه که حدوحساب نداره
        پریمول هم ارزونتره وهم خیییلی نرم…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. mohsen

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      اینو برو از اونا که زمینه دارن و استفاده میکنن بپرس ؟ کدوم راننده ی ماشین سنگینی هانکوک میندازه؟ اگرم از ناچاری بندازه پله میکنه
      حتی مارشال که میگن کرس بنداز زیر سواری عین ادمس میچسبه اسفالت 3 4 ماهه اینه میشه عکستو میندازه
      حتی از کوچه و بازارم بپرسی هیشکی میشلن کانتنتال پیرلی گود یر سومیتومو بریدجستون و چند مارک دیگه رو کهنشو هم با تازه ی کره عوض نمیکنه البته تو ایران همون بارز خوبه چون لاستیک حاجی انقدر جلو افتاب مونده دیگه به درد نمیخورن بیشترشون

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Ali

      ۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      میشلن دارم 125 هزار تا کار کرده نصف گلهاش مونده اهل تیک آف و ترمز شدید نیستم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مصطفي

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان میشه بگید تاریخ انقضای لاستیک رو کجای اون میزنن؟و اینکه اگه لاستیک خودرومون تاریخش گذشت واقعا باید عوضش کرد حتی اگه آجش خوب باشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (211 ديدگاه)

      کنار لاستیک ، کنار برند یا مدل عدد سال و ماه حک میشه روی لاستیک . نباید هیچ خدشه ای داشته باشه و کاملا برجسته هست .(چون از این کلک ها مخصوصا برای لاستیک های خارجی زیاده)

      حتی اگه آج هم داشته باشه چون بعد از انقضا مواد ساخت لاستیک دیگه توان لازم برای تحمل وزن نداره و احتمال ترکیدن لاستیک خیلی زیاده

      ضمنا از پدال خواهش میکنم یک ارزیابی یا درجه بندی یا مقایسه از لاستیکهای ایرانی هم داشته باشه ، به هر حال عده ای ناچارند از لاستیک ایرانی استفاده کنن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسين

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      باسلام
      مصطفی جان تاریخ انقضاء لاستیک داخل لاستیک خورده که باید لاستیکو قبل از گذاشتن زیر ماشین نگاه کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. نوید

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوستان عزیز لاستیک تاریخ انقضا نداره بلکه تاریخ تولید داره!
      اون عدد 4رقمی که دوستان فرمودند که 2رقم اول هفته (هر سال 52 هفته س) و 2رقم بعد سال رو نشون میده تاریخ تولید لاستیک هستش که موقع خرید لاستیک خارجی باید دقت کنید مدت خیلی زیادی از تولیدش نگذشته باشه
      البته به نظر من یه زمان 3 تا 5ماهه برای وارد شدن لاستیک و عرضه اون در بازاری که شما رفتی خرید کنی طبیعی هستش پس انتظار نداشته باشید که لاستیک همین 3 4هفته پیش تولید شده باشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسين

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. جان دانلوپ یک دامپزشک بود و برای تولد پسرش این لاستیکها رو ساخت. با داشتن لوازم جراحی و توانایی دوختن و ابزاری مثل سوزن و نخ و لاستیک، تونست لاستیک بادی بسازه و روی دوچرخه پسرش نصب کنه. گفته شده که این فرد یکی از افرادیه که بیشترین تاثیرات رو در صنعت اتومبیل داشتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بنتلی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ادوارد میشلن مگه فرانسوی نبود؟!!!البته شاید اشتباه میکنم،مطمئن نیستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رضا

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بغل تایر یک عدد 4 رقمی وجود داره که دو رقم مربوط به هفته تولید و دو رقم مربوط به سال تولید هست
    البته تا جایی که بنده اطلاع دارم .
    ولی نحوه تشخیص چهار فصل بودن لاستیک و نوع کاربری رو هنوز درست نفهمیدم؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سهیل

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (220 ديدگاه)

    فقط لاستیک میشیلن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    دوستان ما یک مدت bmw 528i داشتیم. بعد از اینکه خریدیم متوجه شدم که تایر زاپاس نداره! بعد از نمایندگی که سوال کردم گفت این مدل تایرها به ندرت سوراخ میشن و اگه هم پنچر بشن تا 200 کیلومتر میتونی با سرعت حداکثر 100 تا باهاشون حرکت کنی و هیچ صدمه ای به ماشین یا رینگ وارد نمیشه. میخواستم بدونم تکنولوژی این تایر ها چیه؟ اگه کسی میدونه خواهشاٌ جواب بده ؟! مرسی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (659 ديدگاه)

      دوست عزیز لاستیک تیوبلسه
      تکنولوژی خیلی خاص و پیچیده ای نداره
      لاستیک های تیوبلس ذاتا بعد از سوراخ شدن تا چند ساعت دیر تر بادشون خالی میشه و فرصت کافی رو برای راننده پیش میارن تا بتونه خودش رو به آپاراتی برسونه…
      در برابر خروج باد از محفضه رینگ مقاومت میکنن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. volvo fh

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (242 ديدگاه)

    تمام اختراعات مربوط به لاستیک را آمریکاییها و اروپایی ها انجام دادن.ولی ژاپنیها و کره ایها سودش را بردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    من شنیدم لاستیک بادی رو فرانسوی ها اختراع کردند و پژو اولین شرکتی بود که لاستیک بادی رو انداخت رو ماشیناش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود، خیلی ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Abbas_us.c

    ۲۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    فرانسوی ها فقط میشلن و امریکاییا گودیر و دانلوپ و ایتالیا پیرلی
    بین ژاپنی ها هم یوکاهاما لاستیک سومیتومو
    (که بیشتر رو کامیون ها استفاده میشه) بریجستون و البته تویو تایرز.کره ای ها هم هنکوک و نکسن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا