آموزشهفته نامه

چگونه خودروی خود را به نمونه‌ای الکتریکی تبدیل کنیم؟

تغییر پیشرانه در بحث ارتقا و تیونینگ خودروها امری عادی است اما تغییر کامل نوع قوای محرکه و استفاده از پیشرانه‌ای الکتریکی موردی نادر محسوب می‌شود. از آنجایی که اکثر خودروسازان در حال حاضر به‌سوی قوای محرکه‌ی الکتریکی حرکت می‌کنند، خریداران نیز بیش از گذشته به خودروهای الکتریکی و هیبریدی توجه نشان می‌دهند. شاید عوض کردن پیشرانه‌ی احتراق داخلی با نمونه‌ای الکتریکی برای ماشین بازها نوعی خیانت به حساب آید اما راهی مناسب برای همراهی با خیل عظیم خودروهای الکتریکی است؛ بنابراین اینجا نکات اصلی این کار را برای شما ذکر کرده‌ایم.

  • انتخاب خودروی مناسب

1dsc8958
یک نکته‌ی کلیدی اینکه هر بخشی که از قدرت پیشرانه استفاده می‌کند برای شما بی‌فایده است. فرمان هیدرولیک و ترمز کمکی خوب نیستند و ما کنترل‌های کاملاً آنالوگ را برای این هدف نیاز داریم. وزن اضافی نیز خوب نیست بنابراین نباید شیشه‌های برقی، صندلی‌های گرم شونده و… در خودرو باشند.

خودرویی مثل شورلت اسپرینت یا هوندا سیویک می‌تواند ایده آل باشد و البته شما می‌توانید خودرویی بسیار ارزان انتخاب کنید.

  • انتخاب یک پیشرانه الکتریکی

pick-an-electric-motor
گزینه‌های خیلی زیادی که ارزان و درعین‌حال قابل‌اعتماد باشند وجود ندارد. پیشرانه‌های تراک Forklift انتخابی محبوب هستند که از موتورهای ۱۲ تا ۷۲ ولت استفاده کرده و تا دور ۳۵۰۰ چرخش دارند. اندازه‌ی پیشرانه به وزن و اندازه‌ی خودرو بستگی دارد بنابراین خودرویی مثل شورلت تنها به پیشرانه‌ی الکتریکی کوچکی نیاز دارد. شما می‌توانید یک پیشرانه‌ی ۷۲ ولت مناسب را با بهای حدود ۲۰۰ پوند پیدا کنید.

  • باز کردن تمامی قطعات پیشرانه احتراق داخلی

strip-the-car-of-all-internal-combustion-components
خب حالا زمان باز کردن کل اجزای قوای محرکه است. باید پیشرانه، رادیاتور، باک سوخت، استارتر، سیستم اگزوز و خطوط انتقال سوخت را باز کنید. می‌توان به منظور کاهش وزن خودرو برخی قطعات دیگر نظیر مخزن آب را نیز باز کرد.

البته قبل از باز کردن باک سوخت از خالی بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید و البته می‌توانید با فروش برخی قطعات بهای لازم برای خرید وسایل دیگر را به دست بیاورید.

  • تبدیل گیربکس

electriv-ev
الکتریسیته باید به نوعی به چرخ‌ها برسد بنابراین گیربکس اصلی خودرو یکی از بخش‌های باقی مانده است. صفحه آداپتر باید از آلومینیوم ساخته شود و سپس به منظور اتصال پیشرانه الکتریکی به گیربکس تغییرات ضروری انجام بپذیرد. همچنین باید اطمینان حاصل شود شفت خروجی گیربکس و شفت ورودی پیشرانه الکتریکی به‌طور دقیق در یک راستا هستند.

کمی جوشکاری برای اتصال این دو شفت به یکدیگر موردنیاز است. البته می‌توان پیشرانه الکتریکی و گیربکس را به‌صورت مکانیکی نیز به یک منتقل‌کننده متصل کرد تا نیرو به چرخ‌ها برسد.

  • باتری‌ها و کنترلر

batteries-and-controller
مقدار و اندازه‌ی باتری‌های موردنیاز به نوع پیشرانه‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. برای مثال یک پیشرانه ۷۲ ولت به ۶ باتری ۱۲ ولت نیازمند است. باتری‌های اسیدی هرکدام حدود ۱۲ کیلوگرم وزن دارند و بنابراین توزیع وزن یک اولویت مهم است. توصیه می‌شود دوسوم باتری‌ها را در صندوق‌عقب بگذارید و باقی‌مانده‌ها را نیز زیر کاپوت جای دهید تا توزیع وزن مناسبی داشته باشید. باتری‌ها را به یک درگاه قدرت متصل کرده و یک درگاه نیز برای شارژ شبانه در جای قبلی باک بنزین قرار دهید.

یک کنترلر نیز برای تنظیم قدرت انتقالی از باتری‌ها به پیشرانه الکتریکی موردنیاز است و این موضوع به ولتاژ و نوع پیشرانه مرتبط است. کنترلر از یک پتانسیل سنج برای ارائه‌ی گاز دادن الکتریکی استفاده می‌کند. سپس این تنظیم‌کننده به پدال گاز متصل می‌شود.

  • بازسازی خودرو

rebuild-the-car
یک نمایندگی اخیراً یک مزراتی بای توربوی الکتریکی را بازسازی کرده است. بسته به اندازه‌ی پیشرانه الکتریکی و میزان آمپر کنترلر شما می‌توانید انتظار محدوده حرکتی حدود ۳۲ کیلومتری را با شرایط نرمال رانندگی شهری داشته باشید. با توجه به اینکه این پیشرانه برای انتقال وزن‌های زیاد مهندسی شده، شتاب گیری خودرو همیشه نسبتاً چشمگیر خواهد بود؛ اما حداکثر سرعت خودرو به حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت محدود خواهد بود چراکه پیشرانه الکتریکی نمی‌تواند سریع‌تر بچرخد.

خودروی شما دقیقاً یادآور تسلا نیست اما اصول اساسی هنوز هم یکسان است.

اما مشکل اصلی هزینه‌های خودرو است چراکه باتری‌ها را باید هر دو تا پنج سال تعویض کرد و هر بار شارژ نیز حدود ۸ ساعت طول می‌کشد. اگرچه خودرویی الکتریکی از این نوع قادر به سرعت گرفتن تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است اما خالی کردن شارژ فوراً انجام خواهد شد و محدوده حرکتی آن کاهش خواهد یافت.

مشکلات مکانیکی نیز موضوعی عادی خواهند بود مخصوصاً در زمینه ی جفت شدن پیشرانه و گیربکس این موضوع پررنگ‌تر است. اگر اتصالات به‌طور دقیق صورت نگرفته باشد لرزش‌ها و مشکلاتی پیش خواهد آمد که نیازمند بازسازی دوباره است. علیرغم این مشکلات، تبدیل یک هاچبک قدیمی به یک خودروی الکتریکی می‌تواند یک پروژه‌ی جالب‌توجه برای افراد باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (203 ديدگاه)

    ممنون از آقای احمد زاده به خاطر مطلب مفیدشون
    دوستان مدتیه همین موضوع ذهن منو درگیر خودش کرده
    اول اینکه نصب موتور الکترونیکی رو روی ماشین ها ی داخل آیا تجربه ای براش وجود داره یا نه؟
    دوم و مهمتر اینکه چرا از ترانس های افزایش ولتاژ تو این ماشین ها استفاده نمیشه؟
    منظورم اینه که خوب چرا از یه باتری کوچیک استفاده نمیکنن و بعدش با افزایش ولتاژ به میزان دلخواه نمیرسوننش؟
    فکر میکنم از نظر تئوری این موضوع قابل انجام باشه!!!

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. احسان

      ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      دوست عزیز، مقدار انرژی همواره ثابت باقی میمونه و شما با افزایش ولتاژ مقدار انرژی رو افزایش نمیدید.
      توان برابر است با ولتاژ ضربدر جریان. یعنی با افزایش ولتاژ مقدار جریان کاهش پیدا میکنه

      موافقم 8
      مخالفم 0
  2. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    چه کاریه اینجا که هوا پاکه ماشین هم ارزونیه سوخت هم که اینقدر ارزون بود کارت سوخت هم برداشتن الان راحت ازاد بنزین میزنیم مفت ………..
    الکتریکی چه صیغه اییه ……..
    همه چی ارومه

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. احسان

      ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      شاید سمت شما هوا پاک باشه، که البته اونم با این روند شما بزودی آلوده میشه

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

        ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        جان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        رفیق خیلی واضح داشتم تیکه مینداختم چطور متوجه نشدی ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. داوود

          ۲۴ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          راست میگه دیگه عین روز روشنه که داره تیکه میندازه

          موافقم 2
          مخالفم 0
  3. ME84

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    خیلی سخت نگیرید. اینقدرها هم پیچیده نیست. الان برای ساخت یک ماشین برقی نیاز به کلی باتری گرون و سنگین نیست. الان روشهایی هست که میشه انرژی الکتریکی رایگان و همیشگی تولید کرد. روشهای زیادی برای این کار وجود داره که بنظر من دو روش در خودرو کاربرد داره: یکی استفاده از دو الکتروموتور و دیگری استفاده از القای مغناطیسی. دوستان اگه تو یوتیوب یا آپارات خودمون واژه
    “free energy” یا انرژی رایگان رو سرچ کنن، مطلب دستتون میاد. حتی تو آپارات اگه عبارت “پراید خودشارژ” رو سرچ کنید میبینید که یه جوون اردبیلی یه پراید الکتریکی ساخته که نیازی به شارژ نداره.
    اگه هم میبینید که شرکتهای خودروسازی از این سیستمها استفاده نمیکنند بخاطر مسائل تجاری هستش.
    کلید واژه ها برای سرچ: free energy-انرژی رایگان- برق مجانی-برق دائمی.
    همچنین میتونید در مورد مخترع معروف : دکتر جان سرل و نیکولا تسلا هم یه سرچ کنین کلی مطلب گیرتون میاد.
    یه کانال تلگرامی خیلی مفید که خودمم عضوش هستم در مورد انرژی رایگان:
    کانال انجمن تولید انرژی بدون سوخت = اسم کانال
    (آقای جبرئیل قربانی) :09352322525
    telegram.me/freenergy
    t.me/freenergy
    اگه به شمارشون پیام هم بدین خودشون عضوتون میکنن و امکان عضویت برای همه وجود داره.
    خلاصه اینکه اصلا قضیه رو سخت نگیرین.
    موفق باشین
    در ضمن سردبیر محترم، اون شماره موبایل رو پاک نکن چون خود اون شخص این شماره رو برای همه اعضا و هر کسی که میخاد عضو کانالشون بشه در اختیار گذاشتن و کانالشون هم قانونی و عمومی هستش.

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. سعید

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دوست عزیز اصلا انرژی رایگان یه عوام فریبیه و اصلا ااز نظر فیزیکی امکان وقوع چنین چیزی وجود نداره به خاطر قانون پایستگی انرژی و اصطکاک و اینکه چرا تو فیلم ها چراغ روشن میشه دلیل اون هم به خاطر یه دستگاهه که میدان و بار مغناطیسی ایجاد میکنه یه چیزی شبیه کوئیل تسلا

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. علی رضا

        ۱۰ مهر ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام به شما دوست عزیز من با نظرت مخالفم موتور دور بالا میخری گیربکس سرش میزاری من خودم ۲سال پیش امتحان کردم شد. فقط برای استارت انرژی میخای.

        موافقم 1
        مخالفم 3
  4. NOBLE

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    هیچ وقت به انجام این کار فکر نمیکنم.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. احسان

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    هیدروژن فقط

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. جبرئیل قربانی

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وعرض ادب خدمت شما دوست فرهیخته وارجمند
    گروهی رابنام(گروه تولیدانرژی بدون سوخت) راه اندازی کرده ام،جهت نزدیک شدن یارسیدن به فرآیند تولیدانرژی کاملارایگان (free energy)،برای بهره مندی همه انسانهادرهرجای این عالم،بدون توجه به هرنوع مرزبندی سیاسی وزبانی ونژادی ودینی وکشوری .
    درهمین رابطه ازخردادماه سال94،به لحاظ سهولت برقراری ارتباط،درشبکه تلگرام،فعالت مون روآغازکردیم که اعضای آن متشکل ازمخترعین این راستاازسراسرکشور،دکترومهندسین برق،الکترونیک،مکانیک،مکانیک سیالات،مکاترونیک،کامپیوتروسایررشته های علمی وتمامی علاقه مندان(free energy) به مبحث تولیدانرژی رایگان یاموتورهای بی نیازبه سوخت می باشندکه به عناوین مختلف دراین مقوله فعالیت های تجربی یا نظری داشته ویادارند.
    مابه دنبال ساخت دستگاه مولدانرژیی هستیم که بدون نیازبه هرنوع سوختی وخارج ازروشهای مرسوم تولیدانرژی در جهان،همچون(فسیلی،بادی،خورشیدی،آبی،اتمی،بیوماس،زمین گرمایی،سیکل ترکیبی و…)بتواندمارافقط به تولیدانرژی رایگان رهنمون کند .
    ازمشخصات مهم و اصلی این دستگاه ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
    1- عدم نیاز به هرنوع سوخت فسیلی یا انرژی بادی ، آبی ، خورشیدی ، اتمی و . . .
    2- حجم بسیار کوچک دستگاه
    3- قابلیت خودشارژی و دارای انرژی مازاد
    4- قابلیت نصب بر روی هروسیله نیازمند به انرژی ( اتومبیل و تمام وسایل متحرک زمینی و دریایی وهوایی و فضایی، کلیه لوازم خانگی وبرقی، دستگاه های کارگاهی و صنعتی و . . . )
    5- امکان بهره برداری ازدستگاه درهرشرایط آب وهوایی و جوی اعم از( اعماق زمین ، درون آب ، بالای جو ، هوای مرطوب یا خشک و بیابانی و . . .)
    6- قابلیت ارتقاء و بالا بردن سطح راندمان
    7- قیمت ارزان و تهیه و نصب آسان
    8- نیاز بسیار اندک به تعمیرو نگهداری
    9- دارای کمترین آلایندگی برای محیط زیست و کاربران
    10- عدم داشتن هرگونه محدودیت در مقایسه با سایر روشهای مرسوم و مشهور و موجود در سطح دنیا
    برای تحقق این تفکرعلمی وجهانی ودرجهت طراحی ونمونه سازی وتولیدوبازارسازی وبازاریابی این مولدهای انرژی و گسترش آن درمقیاس عمومی،دربین همه مردم دنیا،اعم از(فقیروغنی،شهری وروستایی)نیازبه همدلی وهمفکری وهمکاری وتبادل اطلاعات باسایردانشمندان وصنعتگران وعلاقه مندان وفعالان این مقوله علمی،درسراسرجهان داریم.
    دست شمارابرای دریافت هرگونه پیشنهادوراهنمایی وهمکاری،جهت عملیاتی کردن طرح هاوایده هاوهمچنین مدیریت انسانی و علمی این جریان حساس ومهم علمی،به گرمی می فشاریم.
    ارادتمند جبرئیل قربانی
    لینک کانال انجمن تولید انرژی بدون سوخت
    https://telegram.me/irfreenergy
    بزرگترین بانک اطلاعاتی free energy
    آدرس ایمیل : jebreil2020@yahoo.com
    تلفن تماس و تلگرام : 09352322525

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. جلال

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز همچنین چیزی امکان نداره فقط تویه حالت امکان داره اونم اینکه خودرو همیشه توسرپایینی بره

      موافقم 3
      مخالفم 3
    2. بابک

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (19 ديدگاه)

      استاد گرامی با احترام به انگیزه و پشتکار شما عرض میکنم ، حتی اگر بفرض محال مقدار اصطکاک و اتلاف الکتریسیته در مسیر سیم ها را صفر و راندمان تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را صد درصد در نظر بگیریم ، انرژی تولید شده برابر با انرژی مصرفی خواهد بود .

      موافقم 4
      مخالفم 2
  7. مهران۶۷

    ۱۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    انرژی مفتی و رایگان یک توهم است و برخلاف قوانین فیزیک . کسی که این را تبلیغ میکند یا بی اطلاع از دانش است یا اینکه کیسه ای دوخته است . دوستان تحصیل کرده باور نمیکنند . همین!

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. مسعود دلیری

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این قضیه دو تا الکتورموتور رو در یوتیوب دنبال کرده بودم
    خیلی از دوستان هم در موردش تحقیقات کردن که باهاشون صحبت کردم
    البته خیلی از اون فیلم های یوتیوب خالی بندیه
    ولی اینجوری هم نیست که هیچ خبری نباشه
    یه خبرهایی هست
    ولی مثل قضیه ادیان دروغینه هزارتا دین اومده یکی ش حقه
    ظاهرا اینجوریه که مدارهایی مثل سیستم دو الکترو موتور متصل به هم احتمالا به خاطر وجود میدان های مغناطیسی تحت تاثیر چرخش و القای مغناطیسی کره زمین قرار می گیره و در واقع بدون نیاز به تزریق انرژی چرخش الکترو موتورها شکل می گیره و این وسط بینهایت مقدار نزدیک به صفر از سرعت چرخش کره زمین کم میشه
    مثلا یه همچین چیزهایی
    دقیق ش رو نمی دونم

    موافقم 1
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا