آموزش

تعریف زوایای حمله و فرار در آفرود

زمانی که درباره مشخصات یک خودروی آفرود تحقیق می‌کنید احتمالاً با واژه‌های زاویه حمله و فرار یا زوایای ورود و خروج برخورد خواهید کرد. این زوایا گاهی اوقات نیز با نام زاویه‌های رمپ شناخته شده‌اند. شاید به سادگی از کنار این واژه‌ها عبور کنید اما در زمان خرید یک خودروی آفرود توجه به آن‌ها باعث خواهد شد انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.


به زبان ساده، زاویه‌های حمله و فرار نشان دهنده توانایی خودرو در عبور از موانع بدون برخورد سپرها با آن‌ها می‌باشد.


به منظور تصور چنین وضعیتی، یک سطح شیب‌دار را در نظر بگیرید. اگر این سطح زیادی عمیق و سربالایی باشد و تلاش بکنید تا با سرعت از آن عبور کنید، سپر جلوی خودرو پس از آنکه چرخ‌های جلو شروع به بالا رفتن از سطح کنند با سطح شیب‌دار برخورد خواهد کرد. بنابراین حداکثر زاویه‌ی از زمین که سپر جلو می‌تواند بدون برخورد با سطح شیب‌دار طی کند به عنوان زاویه حمله شناخته شده و در بخش عقب نیز آن را زاویه فرار می‌نامند.


یک زاویه سوم نیز وجود داشته که برای آفرود مهم بوده و به عنوان زاویه شکست نامیده می‌شود. این زاویه بین کف لاستیک‌ها و بخش میانی رکاب خودرو شناخته می‌شود. اگر زاویه شکست بیشتر از حد استاندارد خودرو شود باعث گیر کردن خودرو شده و هر چهار چرخ از سطح زمین جدا شده و کشش از دست خواهد رفت.


زوایای حمله، فرار و شکست به تعدادی از مشخصه‌های طراحی خودرو بستگی دارند. بخش اورهنگ سپر به تخمین زوایای رمپ کمک کرده و به طراحی سپر مربوط است. برای داشتن یک آفرودر ایده آل شما باید به دنبال سپری با طرحی گردتر یا چیزی باشید که حداقل امکان گیرکردن به جایی را داشته باشد. ارتفاع کلی خودرو از سطح زمین نیز باعث می‌شود تخمینی از زوایای رمپ را به دست آورید.


خودروسازان در مشخصات فنی محصولات خود معمولاً زوایای رمپ را اعلام می‌کنند اما اگر به دنبال تعیین این زوایا هستید روش کار کاملاً آسان است. چیزی طویل و مستقیم نظیر دسته جارو یا خط کش بزرگ را تهیه کرده و آن را دقیقاً در جایی بگذارید که لاستیک جلو با زمین تماس پیدا می‌کند. بخش دیگر جارو یا خط کش را گرفته و آن را تا پایین‌ترین نقطه بخش جلوی خودرو ادامه دهید که معمولاً تکه‌ای از سپر می‌باشد. حالا زاویه‌سنج را به بخش پایینی کشیده و زاویه به دست آمده را حساب کنید. با این روش زاویه حمله خودرو به دست می‌آید. همین اعمال را در بخش عقب انجام داده و زاویه فرار را به دست آورید.

برخی از زوایای رمپ فوق‌العاده به خودروهایی چون جیپ رانگلر با زاویه حمله ۴۲.۲ درجه و تویوتا ۴ رانر با زاویه حمله ۳۳ درجه مربوط می‌شود.


خب پس بار بعدی که در حال آفرود بوده و مطمئن نیستید که می‌توانید از روی مانعی عبور کنید یا خیر، زاویه‌سنج را از خودرو برداشته و کمی تمرینات ریاضی داشته باشید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI . VENOM-DEMON-ROADSTER

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    ۴۲ رانگلر عالیه
    حتی از هامر هم بیشتره

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. (Ali(Chevy Nova

      ۲ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (6809 ديدگاه)

      کى بود مىگفت جىپ افرودرش سوسولى هست؟
      ((برخی از زوایای رمپ فوق‌العاده به خودروهایی چون جیپ رانگلر با زاویه حمله 42.2 درجه و تویوتا 4 رانر با زاویه حمله 33 درجه مربوط می‌شود))

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. آرش آمریکایی

        ۲ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (620 ديدگاه)

        علی جون حرف بعضی کاربری همچینا به دلت میمونه ها ???

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. datsun

          ۲ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (3496 ديدگاه)

          ا ونها تو ذهنشون اینقدر اسطور سازی کردن که اسطورهای اصلی رو فراموش کردن

          موافقم 3
          مخالفم 0
    2. PaRHaM

      ۲ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      همچنان H1 هیولا پیشتازه?
      زاویه حمله ۷۲ درجه!
      زاویه فرار ۳۷.۵ درجه!
      شاهکاره
      رنگلر هم البته شاهکاره ???

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. MAHDI . VENOM-DEMON-ROADSTER

        ۲ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1477 ديدگاه)

        H1 ماشین معمولی نبود
        اون یه هیولا بود

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. Hemichan

        ۲ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (715 ديدگاه)


        it’s a Hummer

        موافقم 2
        مخالفم 0
    3. ali

      ۳ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (56 ديدگاه)

      زاویه حمله پراید ۰ درجه و زاویه فرار ۱ درجه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. عرفان

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. آرش آمریکایی

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (620 ديدگاه)

    سلطان آفرود رنگلر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. رضا

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    زاویه حمله رنو داستر 30 درجه و زاویه فرار 36 و زاویه شکست 23و ارتفاع از سطح زمین 21 سانتیمتر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. hamid3x

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (397 ديدگاه)

    فاصله محورها تا سپر هم خیلی مهمه اگه این فاصله بسمت داخل خودرو باشه امکان گیر کردن در موانع زیاد میشه،عرض محورهم مهمه تو تنگه ها تاثیر زیادی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    یک زاویه دیگه هم باید درنظر گرفته بشه

    زاویه قرار گیری خودرو به صورت افقی در شیب عمودی هست و مقاومت خودرو در مقابل چپ کردن رو نشون میده .
    دلم برای اون بنده خدایی میسوزه که فکر میکنه خدای ماشین هست و آمریکا بهترین تولید کننده ی خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mm.y@rlou

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    آفرود فقط فورد برانکو

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. علیرضا

    ۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    با توجه به ناهمواری های سطح شهر به نظرم زاویه حمله و فرار حتی توی ماشینای سواری هم اهمیت پیدا میکنه😅

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا