آموزشهفته نامه

یک جعبه گیج‌کننده! کراس اوور چیست؟

هم‌اکنون بازار در دستان کراس اوورها بوده و این خودروها اساساً از نظر فروش برتر از کلاس های خودرویی دیگر می‌باشند.


اما یک کراس اوور و یا CUV دقیقاً چیست؟ شاید این سؤالی احمقانه به نظر برسد اما افراد زیادی می‌خواهند پاسخ آن را بدانند.


کراس اوورها تکامل یافته‌ی خودروهای کاربردی اسپورت سنتی یا همان SUV ها (شاسی بلندها) هستند. همه‌چیز درباره‌ی پلتفرم است. شاسی بلندها اساساً از پلتفرم بدنه روی فریم استفاده می‌کنند و این ساختار اکثراً با پیکاپ تراک ها یکسان است. درحالی‌که کراس اوورها از پلتفرم تک بدنه‌ای سود می‌برند که عموماً با خودروهای سدان یا هاچبک به اشتراک گذاشته می‌شود.


به عنوان نتیجه کراس اوورها از نظر طراحی خودرویی کاربردی‌تر هستند زیرا مزیت‌های اکثر سدان ها یا هاچبک ها را با اندازه‌ی بزرگ و همان قابلیت‌های پایه‌ی شاسی بلندها ترکیب کرده‌اند.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon vs. Mercedes-Benz G550 vs. Toyota Land Cruiser
برای مدتی شاسی بلندها به علت ابعاد بزرگ و موقعیت رانندگی بسیار محبوب بودند. مردم در این خودروها احساس امنیت می‌کردند و می‌توانستند خانواده و اسباب و وسایل خود را حمل کنند. شاسی بلندهایی چون جیپ رانگلر و تویوتا لندکروزر قابلیت‌های خارج جاده (آفرود) فوق‌العاده‌ای نیز دارند.


خودروسازان با استفاده از شاسی‌ای که عموماً دارای قوای محرکه بود ساختار بدنه روی فریم را بکار می‌گرفتند و سپس بدنه را روی شاسی قرار می‌دادند؛ اما خودروهای استفاده کننده از این ساختار سنگین بودند و هرکسی که یک تراک را می‌راند سریعاً به محدودیت‌های هندلینگی آن پی می‌برد.

لندروور دفندر 2013
علاوه بر این، اضافه وزن خودروها به این معنی بود که شاسی بلندها مصرف سوخت بالایی داشتند. به عنوان نتیجه خودروسازان ساخت خودروهای شاسی‌بلند مانند دارای پلتفرم‌ها و پیشرانه‌های خودروهای سدان یا هاچبک را آغاز کردند. این امر به کراس اوورها اجازه‌ی کم‌مصرف بودن و استفاده‌ی آسان را داد.

خودروهایی چون هوندا CR-V و فورد اسکیپ بر پایه‌ی پلتفرم خودروهای سیویک و فوکوس ساخته شده‌اند.

2015 Ford Edge vs. Nissan Murano vs. Hyundai Santa Fe Sport
البته استراتژی‌های هماهنگ‌سازی جدید خودروسازان باعث شده تا تعریف کراس اوورها با توجه به پلتفرم‌های استفاده شده همیشه صحیح نباشد. خودروسازان ساختارهای سبک‌وزن و مدولاری را توسعه داده‌اند که برای طیف وسیعی از محصولات، از هاچبک کامپکت گرفته تا سدان ها و کراس اوورها بکار می‌رود. برای مثال فولکس‌واگن از ساختار مدولار خود در هاچبک گلف و همچنین در مدل‌های جدید تیگوان و اطلس استفاده کرده است. ما می‌توانیم به خاطر ابعاد، تیگوان را به عنوان یک کراس اوور و اطلس را یک شاسی‌بلند بنامیم.


حتی به علت زیرساخت‌های خودروها، نام‌های استفاده شده برای شاسی بلندها را نیز می‌توانیم کراس اوور بخوانیم. برای مثال فورد اکسپلورر از پلتفرم فورد تاروس قدیمی استفاده می‌کند اما همان‌گونه که می‌دانید اکسپلورر استایل بدنه و ظرفیت حمل افراد کاملا متفاوتی دارد.

2016 Ford Explorer 2.3L EcoBoost AWD
به منظور پیچیده‌تر کردن مطلب باید بگوییم واژه‌ی شاسی‌بلند (SUV) در محاوره به تمامی خودروهای بزرگ و بلندقد از جمله کراس اوورها اطلاق می‌شود، تنها به این دلیل ساده که بسیاری از شاسی بلندهای بدنه روی فریم واقعی دیگر وجود ندارند. امروزه تمامی کراس اوورها را می‌توان به عنوان شاسی‌بلند در نظر گرفت اما باید گفت همه‌ی شاسی بلندها کراس اوور نیستند (تصور کنید مالک یک جیپ رانگلر در صورت اطلاق نام کراس اوور به آن چقدر عصبانی خواهد شد!). قرارداد نام‌گذاری خودروها اساساً به مسائل بازاریابی مربوط بوده و تعریف‌های فنی دیگر جایگاه خیلی چشمگیری در نظر خریداران ندارند.

2016 Mercedes-Benz GLE
در کل شما می‌توانید از یک کراس اوور انتظار رانندگی مشابه خودروهای مرسوم و کاربرد خودروهای شاسی‌بلند یا تراک را داشته باشید.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (227 ديدگاه)

    عکس چهارم با روح و روان آدم بازی میکنه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      سابربن بنیاد suv. رو بنا کرد جیپ افزود رو معنی کرد (تو تاریخ بیشترین کپی از رو جیپ بوده مثال لند کروز پاترول میتسوبیشی. لند روور سنگ یانگ جیپ صحرا شهباز فورد مییوت هامر جیپ هندی جیپ کره ای ووشو) اولین کراس لوور amc. امریکن موتورز. بنا کرد پس به احترامشون. یه جیغو دستو هورا

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. جرمی کلارکسون

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    شاسی بلند باس هفت نفره باشه و الا هیچ مزیتی نسبت به سدان نداره
    این کراس کوچولوها مسخره بازیه مث کوییک و کپک و اینا

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ونوم اف ۵

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      کپک خخخخخ دمت گرم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. سامان اذری

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    از نظر این که خیابونهای ما دست کمی از افرود نداره
    به نظر من شاسی بلند شاسی جدا خیلی عالیه مخصوصا این که اخر هفته هم میشه باهاش افرود رفت و مطمئن باشیم که ماشینمون قرص و محکمه
    من اگه قرار باشه 70 تومن بدم یه کراس اوور چینی بخرم
    بجاش یه رونیز تمیز میخرم که از هر لحاظ عالیه
    کسانی که تجربه سواریشو دارند خوب میدونن چی میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تصویر 5 یعنی یک دنیا اصالت و تجربه ی آفرود ( جیپ )
      بار ها گفتم من با ماشین های امریکایی مشکلی ندارم و اتفاقا خیلی دوستشون دارم
      مشکل جای دیگست …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Machine

        ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1201 ديدگاه)

        امیر جان
        این گفتۀ تو لااقل برای من ثابت شده
        پس به حرف‌هایی که در این رابطه زده میشه توجه نکن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amir

          ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          حسن نیت شما هم برای من ثابت شدست.
          میدونم با هیچ کس دشمنی نداری.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مهدی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (195 ديدگاه)

      یک شاسی بلندواقعی انسان رو معتاد میکنه
      حتی کوچ از لندکروزر به پرادو هم انسان رو دچار افسردگی میکنه ?
      از نظر بنده با توجه به تجربه چند مدل که داشتم لندکروزر فوق‌العاده است و حتی با خیال راحت تری از LX570 میشه به آفرود رفت.
      دوستی هم که فرمودند ۷ صندلی یا سه ردیفه مگر نسخه های سفارشی سازی شده باشد که کاملا راحت باشه وگرنه قریب به اتفاق SUV های فول سایز هم مشکل هفت سرنشین به علت محور عقب و فضای پا و سر دارند .
      تفاوت معنادار بین راو۴ و سانتافه هم همین ردیف سومه که سانتافه رو به شترگاوپلنگ تبدیل کرده ولی راو۴ همونیه که هست.

      فقط تجربه رانندگی با فورد F150 رو ندارم که انشالله قسمت شه

      با آرزوی بهترینها برای اهالی پدال

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        داش راو4 با ایپورتیج و توسان همکلاسه سانتافه هم.با هایلندر

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (195 ديدگاه)

          با توجه به نسبت قیمت در ایران عرض کردم .
          البته راو۴ رو میشه با سانتافه هم مقایسه کرد

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. فقط انگلستان

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    من کراس اوور و اینا رو نمی شناسم من فقط لندروور رو می شناسم که برترین شاسی بلند دنیاست اسمش هم گویای همه چیزه
    لندروور = لنداوور = شکست دهنده پورشه کاین
    پورشه کاین فوق العاده زشت و بد ترکیبه و اصلا ماشین به حساب نمیاد من آرزوی همچین ماشینی رو ندارم چون اصلا باحال نیست اگه خوب بهش دقت کنید می فهمید که از روی دنای خودمون کپی زدن ای آلمانی های نامرد.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      من دیگه حرفی ندارم??????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسین

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    به نظرم کراس اوور ها گزینه های خوبی هستن .
    لندکروز واقعا عالیه ولی خب بزرگه .
    ولی کسی که ی ماشین دو دف میخاد و ارتفاع بلند تر و فضای کوچیکتر . خب انتخابی جز کراس اوور نمیمونه
    کیه که nx و x4 و crv و اوتلندر و انتخاب های آمریکایی رو نخواد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سعید(تهران)

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    بهترین حالت داشتن یه سواری بعلاوه یه دیفندر یا رانگلره، چون وسایل ترکیبی مثل کراس اوور نمیتونن وظیفه هردو سمت رو به نحو کامل انجام بدن، نه سواری سدان ها رو دارن نه قابلیت آفرود SUV هارو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      به شدت موافقم
      ولی خب بحث محدودیت هزینه هاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. #ali.m#

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    شروع کننده نسل کراس اوور های لوکس rx هست و صد البته بهترینشون.
    (البته در مورد اول یه ذره شک دارم اگه اشنباه میکنم دوستان بگن)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. #ali.m#

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    شروع کننده نسل کراس اوور ها rx هست و صد البته بهترینشون .
    (البته در مورد اول کاملا اطمینان ندارم اگه اشتباه میگم دوستان بگن .)
    چرا با ویرایش یه پیام دیگه ثبت نمیشه؟????

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Machine

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      به گفتۀ اکثر منابع AMC ایگل که سال 1979 معرفی شد اولین کراس‌اوور دنیا است.

      ((AMC Eagle is today known as the first crossover vehicle))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. #ali.m#

        ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. یاسین

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    به نظر من مسئله کراس اور ها یه مسئله کاملا فردی و سلیقه ای به نظرم هرکسی یه سلیقه ای داره و به نیازها و کاربرد های خودش نگاه میکنه اره کراس اور ها نه حس ماشین سدان رو دارن نه قابلیت های افرودی یه اس یو وی اما برای یه خانواده که هم تو شهر و جاده میخوان استفاده کنن هم هم اینکه ممکنه حالا یه وقتی تو یه خاکی بزنن یکم سنگلاخ باشه یا مثلا برف باشه در حد اینکه کارشون راه بیفته خب هم ارتفاع به نسبت بهتری دارن و ادم نگران زیر ماشینو نداره هم تعلیقشون عملکرد بهتری نشون میده هم اینکه اگه دو دف باشه کنترل بهتری داره
    مثلا خود من الان چون مجردم و نگرانی فضا ندارم سگمنت کراس اورهای ساب کامپک رو برای استفاده های عادی دوست دارم مثل CHR و ASX و نیسان جوک و مزدا CX3 وپژو 2008 و کپچر و…….. بخصوص ژاپنی ها رو چون خیلی بزرگ نیستن و برای استفاده شهری عالین و مصرف خیلی خوبی دارن به نسبت سواری ها سیستم تعلیقشون فضای عملکرد بهتری داره و راحتترن و اگر یه وقتیم باهاشون تو یه فضای بیرون جاده ای بزنم در حد یه افرود خیلی ساده حس اعتماد بیشتری بهشون به نسبت یه ماشین سواری دارم
    ولی اگر پول بیشتری داشتم یه اس یو وی ژاپنی یا یه پیک اپ تراک ژاپنی یا امریکایی هم کنارش میخریدم که بعضی وقتها هم باهاش برم افرود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ahmad

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    با این حرف که کراس اورر میتونه قابلیت ها و کاربرد شاسی بلند یا تراک رو داشته باشه شدیدا مخالفم!
    اغلب کراس اور ها قابلیت آفرود ضعیفی دارن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امین قاف

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    کراس اور داریم تا کراس اور اخه
    بنظرم کراس اور تک دیفرانسیل یه وسیله دکوریه فقط

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. هومن

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان فراموش نکنید که بیشتر کارخانه های اتومبیل سازی برای بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی با سلایق مختلف خودرو طراحی می کنند بنابراین موتور و نیرو محرکه مختلف برای مصرف سوخت بیشتر یا کمتر، ایمنی متفاوت، خدمات، قیمت تمام شده نوع جاده و بسیاری مولفه های دیگر برای بازار مصرف درنظر گرفته میشود. همه مردم خواهان کراس اوور دو دیفرانسیل یا هفت نفره یا موتور حجم بالا نیستن و همین در قیمت هم اثر زیادی میگذارد. چه در اروپا که مصرف سوخت بسیار مهم هست و چه در آمریکا که حجم موتور و ایمنی حرف اول رو میزنه استفاده از چهارچرخ متحرک فقط یکی از گزینه ها برای انتخاب کراس اوور به حساب میاد و مردم به سایر نکات خودرو هم در هنگام خرید توجه می کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. DYBALA

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    اخه تو ایران اونی ک افرود میره دلش نمیاد ی شاسی بلند واقعی بندازه زیر پاش چون پولشو نداره و اگرم داشته باشه حیفش میاد(البته هستن ولی کمن)
    دلایل خرید کراس اور تو ایران: کلاس، کشش بهتر، سه ردیفه والسلام
    بازم میگم این حالت غالبی مردممونه حالا شاید استثنائاتی هم باشه…؛)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Mahdi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    در این کلاس بهترین خودروی تولید شده کوییک هستش به چند دلیل یک لوازم بسیار عالی و‌با کیفیت دو توانایی بالای موتور مخصوصا در شیب بالای هفتاد درجه که می تونی رو موتور کوییک حتی شرط بندی هم بکنی سه فول سایز بودن از این بزرگتر مگه میشه اون کاپوت نیمه بازش یک لبخند ملیحی میزنه که ادم یاد مرحوم سوفیا لورن می افته و‌در نهایت یک سبک جدید از خودرو معرفی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ALIREZA

    ۳۰ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خصوصیات الزامی یک آفرودر :
    1. شاسی دو تیکه Chase Track
    2. دفلاک Lock
    3. محرک چهار چرخ 4WD
    4. دنده کمک 4L
    مثل پاترل و رونیز قدیمی یا اکتیون سانگ یانگ و سوزوکی ویتارا که جدیدترند
    علاوه براین اگه خصوصیات زیر هم داشته باشند کامل میشن :
    5. موتور خورجینی (پر قدرت )
    6. فضای بزرگ عقب (برای حمل بار کافی در یک سفر طولانی)
    مثل لندکروز یا پرادوی V6 و پاجروی 5در
    همه سواریها میتونن خاکی برن . ولی اگه مثلا پلوس شکست باید نشست و یه دل سیر گریه کرد. پس بیخیال خاکی جدی با اسپورتیج و سانتافه و ایکس تریل و راو4 باید شد که حداکثر خصوصیات 2 و 3 را دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. بابک

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (42 ديدگاه)

    لطفا ، در زمان ترجمه مقالات خارجی ، کمی دقت و روان بودن متن ترجمه را لحاظ کنید
    عینا کلمات را ترجمه کردن و عدم رعایت جملات و حتی معنای فنی کلمات در متن ترجمه شده ، ارزش مقاله و مطلب ارائه شده ، را کاهش می دهد…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا