آموزشمقالات

نگهداری از خودرو در تابستان

در گرم‌ترین روزهای فصل تابستان هستیم و نگهداری از خودرو در این فصل گرم اهمیت زیادی خواهد داشت. در این نوشتار آموزشی پدال به موارد مهم نگهداری خودرو در فصل تابستان می‌پردازیم پس همراه ما باشید.

مطابق آمار مدیریت ایمنی ترافیک بزرگراه‌های امریکا (NHTSA)، ماه‌های گرم تابستان بیشترین تصادفات منجر به مرگ را در هنگام رانندگی ثبت می‌کنند. با اینکه افزایش حجم ترافیک، سهم زیادی در ثبت این آمار دارد، ولی شرایط آب‌وهوایی سخت تابستان در این زمینه بی‌تأثیر نیست. البته تابستان فصلی برای آب‌تنی، کباب کردن و شاید جوش آوردن! است و همیشه معنای لذت و تفریح می‌دهد، ولی این ماه‌های گرم از سال می‌توانند خسارت و خرابی‌های زیادی به وسیله نقلیه شما تحمیل کنند. با این حال، دانستن برخی تکنیک‌های ساده می‌تواند از بسیاری مشکلات احتمالی جلوگیری کند. از قدم‌های کوچکی مانند تمیز کردن کف‌پوش‌ها گرفته تا کارهایی مانند بالا زدن کاپوت، روش‌های مختلفی برای رانندگی ایمن‌تر و راحت‌تر در فصل تابستان وجود دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

نگهداری از خودرو در تابستان

تمیز نگه‌داشتن اتومبیل

یک زمستان خیس و طولانی می‌تواند فشار زیادی را به خودروی شما وارد کند؛ بنابراین، شما می‌بایست یک بررسی دقیق در بیرون و داخل داشته باشید و لکه‌های زنگ‌زدگی احتمالی را در زیر خودرو و بدنه پیدا کنید. وجود لکه زنگ در این قسمت‌ها احتمالاً نشان‌دهنده مشکل در سیستم ترمز یا گلگیرهاست. نیک کاپا (Nick Cappa)، مدیر ارتباطات برند «رام تراکز» در FCA در این زمینه می‌گوید: با اینکه وسایل نقلیه امروزی تمهیدات زیادی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی در نظر گرفته‌اند، ولی بازهم بهتر است که توجه ویژه‌ای به نواحی مشکل‌ساز و نحوه هندلینگ خودرو در هنگام رانندگی داشته باشید.

برای نگهداری از خودرو در تابستان لبه‌های برف‌پاک‌کن، درزگیرها و سایر قطعات لاستیک را دوباره بازرسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید. در همین حال، حتماً از پاک کردن نمک‌ها و تمام باقی‌مانده‌های فصل زمستان مطمئن شوید تا به این وسیله احتمال خوردگی قطعات را کاهش دهید. ضمن اینکه، فضای داخل کابین را نباید فراموش کنید. اگر در یک منطقه سردسیر با زمستان پر از برف زندگی می‌کنید، شستن و تمیز کردن کف‌پوش‌ها اهمیت زیادی دارد. نمک‌های سطح جاده که به کف‌پوش‌ها آورده شده‌اند، می‌توانند منجر به خوردگی کف خودرو شوند. وقتی اتومبیلتان را می‌شویید، این کار برای کف‌پوش‌ها نیز انجام دهید و جلوی تشکیل لکه‌های آب سخت را بگیرید. همچنین یک پوشش واکس هر ۳ ماه یک‌بار، می‌تواند به حفاظت رنگ در درازمدت کمک زیادی کند.

بررسی تایرها

آب‌وهوای تابستانی هوای داخل تایرهای شما را منبسط می‌کند و آن‌ها را در خطر ترکیدگی قرار می‌دهد. بر این اساس، می‌بایست همیشه از وضعیت مناسب فشار باد آن‌ها اطمینان حاصل کنید. مطابق راهنمایی که در اختیار شما قرار گرفته (معمولاً در قالب یک برچسب بر روی درب کنار راننده)، فشار باد تایرها را تنظیم کنید. جیمی بولیس (Jamie Bullis)، تکنسین ارشد در Firestone Complete Auto Care در این زمینه می‌گوید: بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که فشار باد مناسب بر روی دیواره تایر درج شده است، ولی چنین چیزی درست نیست. چیزی که در آنجا درج شده، حداکثر فشار باد لاستیک است. آج‌ها نیز اهمیت خود را دارند و همیشه باید برای تعویض تایرهای قدیمی آماده باشید. ضمن اینکه همین کارها، یعنی بررسی آج‌ها و فشار باد را برای لاستیک زاپاس نیز باید انجام دهید؛ چرا که همین لاستیک است که قرار است شما را از ماندن و توقف طولانی در جاده نجات دهد.

نگاهی به زیر کاپوت بیندازید

به گفته دیانا اسکلر (Deanna Sclar)، نویسنده کتاب “Auto Repair for Dummies”، بررسی ۱۵ دقیقه‌ای زیر کاپوت در هر ماه می‌تواند ۷۰ درصد از مشکلات منجر به خرابی در جاده و بزرگراه‌ را کاهش دهد. شیلنگ‌ها را برای ترک‌خوردگی‌های احتمالی بررسی کنید. همچنین بست‌های فرسوده می‌توانند باعث نشست شوند. وضعیت باتری را نیز در نظر داشته باشید؛ چرا که دماهای بالا می‌توانند فشار زیادی وارد کنند. ضمن اینکه، بررسی سطح مایعات وسیله نقلیه خود را فراموش نکنید. ۵ مایع مهم، یعنی روغن، خنک کننده، روغن‌های گیربکس، فرمان و ترمز، همگی خودروی شما را سر پا نگه می‌دارند. سطح پایین مایعات می‌تواند نشان‌دهنده یک نشتی در شیلنگ‌ها و یا یک مشکل بزرگ‌تر باشد. مهم‌تر از همه، به سطح پایین روغن ترمز توجه کنید. مطابق داده‌های انجمن اتومبیل امریکا ۸۸ درصد از تعمیرکاران می‌گویند که رانندگان از تنظیم سطح روغن ترمز خودروی‌شان صرف‌نظر می‌کنند.

حواستان به سیستم تعلیق باشد

زمستان‌های سرد به معنای چاله‌ها، دست‌اندازها و ناهمواری‌های بیشتر مسیرها در هنگام تابستان است؛ موضوعی که خبر بدی برای سیستم تعلیق خودروی شماست. «کاپا» در این زمینه می‌گوید: اگر یک چاله آن‌قدر بزرگ باشد که یک تایر را در خود جای دهد، می‌تواند یک فشار مضاعف به سیستم تعلیق نیز وارد کند. یک غربیلک فرمان که جهتش با چرخ‌ها منطبق نباشد، یک نشانه روشن از احتمال خرابی یا نیاز به تنظیم در سیستم تعلیق خواهد بود.

جایگزین کردن شوک‌ها، فنربندی‌ها و اتصالات می‌تواند موجب هشیاری بیشتر فرمان شود. در نتیجه، واکنش‌ چرخ‌ها مستقیم و قابل پیش‌بینی خواهد بود و این موضوع، کنترل بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. به عنوان یک قاعده کلی، می‌توانید این حالت را در نظر بگیرید که اگر فرمان را بچرخانید و تا رسیدن به ۳۰ درجه، واکنش چندانی دریافت نمی‌کنید، زمان تنظیم سیستم تعلیق فرا رسیده است. جو باکال (Joe Bacal)، راننده حرفه‌ای که برای تویوتا کار می‌کند، می‌گوید: وقتی قطعات سیستم تعلیق فرسوده می‌شوند، این موضوع در حس سیستم فرمان خود را نشان می‌دهد و یک حالت نامرتب به خود می‌گیرد. AAA پیشنهاد می‌کند که به منظور آزمایش شوک‌ها، پس از یک دور رانندگی، به هر گوشه از خودرو فشار بیاورید. در این حالت، اگر خودرو دوباره به یک حالت پایدار برگشت، شوک‌های شما هنوز کارایی خود را دارند.

خنک بمانید

به جای اینکه کولر را در یک زمان کم، با فشار زیاد راه بیندازید، سعی کنید که آن در یک سطح کم و یکنواخت روشن کنید. استفاده بهینه از سیستم کولر می‌تواند موجب بهبود مصرف سوخت شده و همین‌طور، خودروی شما را در یک فرم خوب نگه دارد. همچنین باید آب به میزان کافی بنوشید. تشنگی می‌تواند بر روی توانایی رانندگی شما در یک مسیر طولانی و یکنواخت تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، وجود الکل در خون و یا خواب ناکافی در شب، می‌توانند چنین تأثیری داشته باشند. یک تحقیق جدید که در این زمینه صورت گرفته، نشان می‌دهد که افرادی که هیچ‌گونه آب یا نوشیدنی به مدت ۱۰ ساعت مصرف نکرده‌اند، تعداد اشتباهات آن‌ها، مانند انحراف از خط و تأخیر در ترمز گیری، ۲ برابر شده است. البته این آزمایش‌ها به مدت ۲ ساعت در یک دستگاه شبیه‌ساز رانندگی انجام گرفته است. بروک کریستوفر (Brock Christopher)، از مرکز آزمایش‌های انسانی پورشه در این زمینه می‌گوید: نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از فاکتورهای مهم در معادله رانندگی است. وی همچنین پیشنهاد می‌کند که در طول هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی در سفرهای طولانی، ۴ تا ۶ جرعه آب بنوشید.

بررسی باتری خودرو

اگرچه معمولاً باتری در فصل زمستان متحمل فشار زیادی می‌شود اما دمای بالا نیز می‌تواند روی کارایی آن تأثیر منفی بگذارد. در فصل تابستان لرزش‌های زیاد خودرو شاید باعث ضعیف شدن اتصالات باتری شود و به همین خاطر توصیه می‌شود وضعیت آن را بررسی کنید. همچنین سطح مایع درون باتری نیز باید بررسی شود.

به بررسی میزان مایع خنک‌کننده پیشرانه بپردازید

یکی دیگر از موارد نگهداری از خودرو در تابستان به بررسی مایع خنک‌کننده مربوط می‌شود. حفظ دمای مطلوب پیشرانه در فصل تابستان اهمیت زیادی خواهد داشت به همین خاطر ضروری است از وجود میزان کافی مایع خنک‌کننده در رادیاتور اطمینان حاصل کنید. همچنین سیستم را از نظر وجود نشتی بررسی نمایید.

توجه به دمای پیشرانه

در فصل تابستان از فشار آوردن غیرمتعارف به خودرو خودداری کرده و همواره آمپر آب را بررسی کنید تا در محدوده مجاز قرار داشته باشد. اگر خودرو جوش آورد در سریع‌ترین زمان ممکن توقف کرده و نسبت به بررسی مشکل آن اقدام نمایید. عدم توجه به این موضوع و بالا رفتن دمای آب می‌تواند آسیب‌های جدی به پیشرانه وارد کند.

بررسی روغن‌های موتور و گیربکس

یکی از وظایف اصلی روغن‌موتور و گیربکس کاهش دمای قطعات است. به همین خاطر می‌بایست سطح روغن‌موتور و گیربکس را بررسی نمایید. اگر روغن خودرو از نوع زمستانه باشد حتماً در فصل گرم سال نسبت به تعویض آن و استفاده از روغن‌های توصیه شده سازنده اقدام نمایید. وجود میزان کافی از روغن باکیفیت در پیشرانه و گیربکس به پایین آمدن دما و افزایش طول عمر قطعات کمک شایانی خواهد کرد.

توجه به وضعیت رادیاتور

نگهداری از خودرو در تابستان نیازمند مراقبت از رادیاتور نیز خواهد بود چراکه رادیاتور و اجزای مختلف آن نقش بسیار مهمی در حفظ دمای مطلوب پیشرانه دارند و واضح است که باید نسبت به عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل نمود. هرگونه مشکل در سیستم خنک کاری خودرو آسیب‌های زیادی به پیشرانه وارد خواهد کرد.

مراقبت از بدنه و داشبورد خودرو

پارک کردن طولانی‌مدت خودرو زیر نور آفتاب موجب صدمه دیدن رنگ آن خواهد شد. این امر همچنین تأثیر منفی روی ادوات داخلی کابین خواهد داشت. به همین خاطر می‌بایست از چادر مخصوص برای پارک خودرو استفاده کنید و برای افزایش طول عمر قطعات داخل کابین نیز می‌توان از اسپری‌های مخصوص برای نرم‌تر شدن آن‌ها استفاده کرد.

سرویس کردن کولر خودرو

نگهداری از خودرو در تابستان شامل بررسی کولر آن نیز خواهد بود چراکه با شروع فصل تابستان اکثر رانندگان به دنبال استفاده از این ویژگی سودمند خواهند بود به همین خاطر ضروری است نسبت به بررسی کولر خودرو از نظر عملکرد و وجود گاز در آن اقدام نمایید.

نداشتن ترموستات در تابستان

برخی رانندگان طبق عادتی قدیمی در فصل تابستان ترموستات خودرو را حذف می‌کنند. آن‌ها تصور دارند که با گرم بودن هوا نیازی به غیرفعال کردن جریان آب نیست اما این موضوع اشتباه است و سیستم خنک کاری پیشرانه همواره در دمای معینی کار خود را انجام می‌دهد و بنابراین در صورت برداشتن ترموستات پیشرانه از دمای استاندارد کاری خود دور خواهد شد.

دمای موتور پراید در تابستان

واضح است که در فصل تابستان میزان فشار وارده به پیشرانه افزایش پیدا می‌کند اما دمای موتور پراید در این فصل نباید از حد معینی بالاتر رود. درصورتی‌که دمای پیشرانه افزایش یابد فن خنک‌کننده دمای آن را پایین خواهد آورد اما درصورتی‌که فشار بیش از حدی به پیشرانه وارد شود شاید خودرو جوش بیاورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حميد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اگه خیلی کولر بزنی چشم درد میگیری اگه نزنی سر درد میگیری از گرما
    کاش میشد مهاجرت کرد یک مکانی که هوا معتدل باشه

    موافقم 26
    مخالفم 5
    1. ALIREZA034

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (75 ديدگاه)

      اکثرا ماشینای ایرانی اینجورین ولی در هر ماشینی ادم میتونه مود عوض کنه.

      موافقم 11
      مخالفم 0
    2. فورد

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (853 ديدگاه)

      مجبوری مگه دریچشو بده اون ور چشات درد نمیگیره یا … ..شایدم شما با چشماتون دکمه کولرو میزنی چشات درد میگیره نکن برادر نکن

      موافقم 33
      مخالفم 4
      1. حميد

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1724 ديدگاه)

        اگه اطلاعات علمی نداری بهتره چیزی ننویسی چون تحقیقات نشون میده کولر باعث خشکی چشمها میشه و سر درد

        موافقم 8
        مخالفم 23
        1. بیژن

          ۲۶ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (46 ديدگاه)

          آقا ما اینجا تو جنوب بیشتر از نصف سال و بصورت شبانه روزی کولر گازی روشن میکنیم. بعد از اینهمه سال نه چشم درد گرفتیم و نه سردرد. لابد تحقیقات مربوط به دانشگاه پل مدیریت بوده.

          موافقم 17
          مخالفم 1
    3. حمید

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نباید باد کولر مستقیم به سر و صورت شما بخورد وگرنه دچار چشم درد و سینوزیت میشوید.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. Archi KHAN

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    از معدود مقاله های کاربردی بود که از به درد کاربران ایرانی هم میخوره

    باتشکر

    موافقم 9
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بالاخره بازبینی ماشین تاثیر داره.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. محمد رومياني

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    هیچ وقت فک نمیکردم آب خوردن تو رانندگی تاثیر داشته باشه!!!

    موافقم 7
    مخالفم 3
  5. کاویان

    ۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    والا مشگل از ماشین شماس بعدشم ماشین رو که توی افتاب پارک میکنی به دلیل گرم شدن دریچه های کولر خیلی طول میکشه تا باد خنک بده شما مایش رو بزار تو سایه بعد ببین همین پراید چه سرمایی داره من خودم یه فرد به شدت گرمایی ام اما چنان سرمایی میده که بعضی وقت ها حتی مجبور میشم بکنمش

    موافقم 0
    مخالفم 12
    1. نوید

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چی بکنیش؟؟؟؟؟چیو داداچ کولرو؟؟؟؟؟؟؟
      حاجی دمت گرم رحم کن ب کولر

      موافقم 11
      مخالفم 1
  6. arash

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    دو چیز برایم در تابستان جالب است آدم ناحسابی ماشین میلیاردی شاسی بلند سوار میشود ولی در این گرمای کشنده و سوزان حاضر است این گرما را تحمل کند و شرشر عرق بریزد ولی کولر نزند چون هم مصرف را 10 الی 20 درصد می افزاید و هم به ماشین فشار می آورد ضمنا حاضر نیست در این گرما فرضا در محدوده فاطمی بجای پارک کردن در کنار خیابان در زیر این آفتاب سوزان برود روزی 50 هزارتومان بدهد و در پارکینگ طبقاتی لاله پارک کند. عجبا

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. حسن

      ۲۶ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      😂

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. فرهاد

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    خداییش پراید بیچاره که کلا ۶۰ اسب بی بخار قدرت تولید میکنه ، چطور میتونه تو گرما بعد از ظهر تابستون آدم رو خنک کنه !! 😂😂🤌🤌

    موافقم 11
    مخالفم 1
  8. فرهاد

    ۲۶ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    باز تابستون و باز هم موقع جنگ و دعوا با تاکسی ها !! 😂😂 ، میبینی طرف داره خودش از گرما هلاک میشه بعد با این وجود باز هم حاضر نیست کولر روشن کنه و برای این که مسافر هم شکایت نکنه ، میگه : خدا را شکر این چند روزه داره هوا خنک میشه 😂😂😂🙌

    موافقم 9
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا