آموزش

خودروهای مدرن چگونه از ما در تصادفات محافظت می‌کنند؟

به همان اندازه که ماشین بازها از راندن خودرو لذت می‌برند خطر تصادف نیز افزایش می‌یابد. همه‌ی ما بیشترین تلاش را برای کم کردن ریسک تصادف به کار می‌گیریم اما خب همیشه شانس با ما یار نیست. خوشبختانه جدیدترین ویدئوی دونات مدیا تکنولوژی بکار رفته در خودروهای مدرن برای حفاظت از جان سرنشینان را نشان می‌دهد.

قطعاً شروع این بحث بدون اشاره به فیزیک و سه قانون نیوتون غیرممکن خواهد بود. قانون اول نیوتون که به قانون اینرسی یا ماند نیز معروف است می‌گوید یک شی در صورت عدم وجود نیرو یا خنثی شدن نیروهای مختلف یا ساکن خواهد ماند یا در صورت حرکت نیز به حرکت یکنواخت خود ادامه خواهد داد. اگر تصادفی رخ دهد قانون دوم نیوتون مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نتیجه نیروهای وارد شده محاسبه شود. نهایتاً هم قانون سوم نیوتون وجود دارد که می‌گوید برای هر عملی عکس‌العملی است مساوی با آن اما در خلاف جهت آن.

بنابراین اگر شما واقعاً توجه کافی به دروس فیزیک خود داشته باشید دانش پایه برای دانستن این اصول اولیه را پیدا خواهید کرد. به همین خاطر خودروسازان به کاهش اثرات فیزیک روی بدن انسان در زمان تصادفات متعهد هستند. آن‌ها روی کاستن از تأثیرات قانون سوم نیوتون بیش از پیش تمرکز دارند.

معمولاً گفته می‌شود که هدف اصلی خودروسازان کاستن از زمان مرتبط با تصادفات است؛ اما چه سلاحی برای مبارزه با قوانین فیزیک وجود دارد؟!

سیستم‌های ایمنی به وضوح در طول زمان تکامل یافته‌اند اما خودروهای امروزی از بخش‌های ویژه‌ای در ساختار خود برای کاهش اثرات نیرو استفاده کرده و به کمربندهای ایمنی و کیسه‌های هوای متعدد مجهز هستند. نقاط مچاله شدن در بدنه و ساختار خودرو باعث کاهش سرعت تصادف شده و نیرو را به بخش‌های مختلف منتقل می‌کنند. کمربندهای ایمنی نیز هدف بسیار مشابهی در کاستن از سرعت برخورد با کیسه‌های هوا ایفا می‌کنند. در واقع کمربندهای ایمنی در تصادفی با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت می‌توانند میزان کاهش شتاب را بیش ۷ برابر کم کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد هم‌اکنون خودروها از سیستم‌های خودران نسبتاً کاملی سود برده و به ویژگی‌هایی همچون ترمز خودکار مجهز هستند اما باید گفت راننده همچنان نقش مهمی در جلوگیری از تصادفات ایفا می‌کند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه

  1. امیررضا

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (47 ديدگاه)

    همین موارد باعث میشن اتومبیل ها رفته رفته بزرگتر و سنگین‌تر ولی ایمن‌تر بشن‌. واسه همین یه بی‌ام‌و ام۳ جدید هیچوقت نمیتونه مثل یه E46 دلچسب و تند و تیز و لذت‌بخش باشه چون سنگین تره و دلیل این سنگین بودن تمام این ادوات ایمنی و سلامت جان راننده و سرنشیناس.

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲۳
    1. کیان

      ۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (567 ديدگاه)

      دوست عزیز هرچقدر خودرو سنگین تر بشه شدت ضربه بیشتر میشه، وزن بیشتر نیروی بیشتر جذب میکنه ک خلاف ایمنی هست.
      وزن بیشتر بخاطر خیلی چیزهای دیگه اضافه شده نه بخاطر صرفا تجهیزات ایمنی
      چیزهایی ک وزن و بالا بردن اما بخاطر ایمنی نبوده
      سیستمهای مدیا، صندلیهای مدرنتر، سیستم تهویه، ادوات انتقال نیرو و قدرت و …

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۶
      1. امیررضا

        ۲ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (47 ديدگاه)

        منم نگفتم فقط بخاطر ایمنی سنگین شدن دوست گرامی.

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  2. میثم

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    تنها ماشینایی که ابعاد اولیه رو حفظ کردن ولی ایمنی اونها بالاتر رفته و طبق استانداردهای روزه، کی کارهای ژاپنی هستن.
    البته اونها هم کمی سایزشون بزرگتر شده ولی نه خیلی

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱۲
  3. زیزیگولو

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1567 ديدگاه)

    زمان حادثه ببشتر از هر چیز دیگه ای کمربند ایمنی و ایربگ جون سرنشینا رو نجات میده

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
    1. Ahmedreza2002

      ۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1156 ديدگاه)

      البته گاهی اوقات همین کمربند خودش باعث مرگه

      موافقم ۵
      مخالفم ۷
      1. زیزیگولو

        ۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1567 ديدگاه)

        احمدرضا کمربند ایمنیو ایربگ زمان حادثه تا حدود زیادی از جون سرنشینا محافظت میکنن ولی در یه صورت حرف شما میتونه درست باشه و اونم اینه که بعد از حادثه و موقعی که سرنشینا میخان از ماشینی که بعد از حادثه بدنَش آشولاشو مچاله شده و هر لحظه امکان آتیش گرفتنش وجود داره بیان بیرون ولی کمربند ایمنی باز نشه یا اینکه ایربگا و کیسه های هوای باد شده مزاحم خروج سرنشینا بشنو مشکل ساز بشن ولی احتمالش خیلی کمه

        موافقم ۹
        مخالفم ۰
        1. زیزیگولو

          ۱ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1567 ديدگاه)

          البته باید اینم بگم که نبستن کمربند امنیو قرار گرفتن اشیاء بین سرنشینا و کیسه ی هوا مثل بطریای شیشه اییو تلفن همراه و ……. میتونه باعث آسیبای خیلی شدید به سرنشینا بشه (( چون کیسه هوا سرعت باز شدنش خیلی زیاده و میتونه باعث پرتاب اشیاء روی داشبورد بشه))

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
        2. Ahmedreza2002

          ۲ دی ۱۳۹۹
          سوابق: (1156 ديدگاه)

          بله گفتم که گاهی اوقات
          در کل بستنش غالبا به نفعه
          مگر سرعتت خیلی بالا باشه تو تصادفات

          موافقم ۲
          مخالفم ۱
  4. شاهین

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (833 ديدگاه)

    نظر شخصی
    اعتقادی ندارم به این تعریف ایمنی مدرن
    توضیحش طولانیه واقعیت حوصلشو ندارم چون زیاد توضیح دادم برای بقیه
    فقط اینو بگم این مدل ایمنی فقط بدرد سرعت های پایین میخوره همون ۶۵ کیلومتر در ساعت و سرعت های بالاتر به هرحال ضربه به سرنشین وارد میشه بارها عکس و فیلمای همین ماشینایی که ۵ ستاره گرفتن دیدم چی شدن و چه بلایی سر سرنشین اومده
    از طرفیم خودروسازا اینو بهونه کردن برای تولید ماشین یبار مصرف! یعنی ماشینو با ۶۰ تا سرعت بزنی به جایی مثل نون سخاری خرد میشه و میریزه کف جاده دقیق نمیدونم از چه جنسی میسازن که جمع نمیشه که دوباره صاف و قابل استفاده بشه. چون میخوان ماشین همون شکلی بره برای اوراق و مشتری بیاد یکی نوع و صفر کیلومتر تحویل بگیره که فروششون بره بالا. حالا نیایید بگید ماشینای جدید ضربه رو جذب میکنن که خنده داره واقعا. کمک فنر فاکس توشون بکار نرفته که بخواد ضربه ی بسیار محلک ۶۰ کیلومتر در ساعتی رو جذب کنن!!!
    لینک زیر رو ببینید متوجه میشید تفاوت هارو
    https://www.instagram.com/p/B_cDmRvhWIK/

    موافقم ۹
    مخالفم ۲۰
    1. کیان

      ۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (567 ديدگاه)

      یه نکته رو در نظر داشته باشین ک حداقل میدونم ک تو امریکای شمالی هزینه تعمیر ماشین تصادفی بسیار بیشتر از خرید نو میشه
      در واقع با پولی ک از بیمه میگیری به نفعت هست ک بری نو بخری تا بخوای هزینه تعمیرات و ‌… کنی
      صافکاری و نقاشی خیلی جاها مثه چیزی ک اینجا داریم اصلا وجود نداره
      واسه تیون و کاستوم سازی استفاده میکنن ولی واسه تعمیرات و … نه

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۳
    2. میثم

      ۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      بالاخره نظام سرمایه داری هر خوبی که داشته باشه یه ایراداتی هم داره دیگه. باید تولید همواره رشد داشته باشه تا پول بیشتر و بیشتر در جریان باشه. حالا این رشد تا یه جایی جا داره ادامه پیدا کنه. بخاطر همین مجبورن محصولات رو جوری تولید کنن که مصرف کننده مثل قدیم نره ۳۰ سال دیگه برگرده. زود به زود باید بیاد خرید کنه.
      البته در مورد ایمنی خیلی با حرفات موافق نیستم.
      تو یوتوب پره از تستهای تصادف که ماشینای قدیمی و جدید یک برند رو به هم برخورد دادن که در تمام موارد جدیدها خیلی بهتر از قدیمیها بودن. بخصوص از ۲۰۰۳ – ۲۰۰۴ به بعد

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۲
  5. کیان

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (567 ديدگاه)

    یه اندیشمندی داشتیم هفته قبل اینا بود هرچی براش توضیح میدادیم ماشین نباید محکم باشه و نرمتر باشه در برخورد بهتره و قبول نمیکردن، این مقاله مختص ایشون هستن
    همون اقاهی ک میگفتن دیپلم قدیم از لیسانس حالا بهتره و …

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۳
    1. افشار

      ۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (203 ديدگاه)

      من میدونم کی بود رامین بود

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
    2. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

      ۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      اقای کیان.

      معلومه حافظه نداری.

      حافظه هم حافظه قدیم.

      من نگفتم ماشین نرم باشه.

      من میگم اگه بر اثر هر برخورد کمترین آسیبو ببینه احتمال ۹۹/۹ درصد سرنشنیان سالم میمونن.

      منظورم اینه مثلا فرض کن یه ماشینی تصادف کرد تمامی کاپوت جلو نابود شد.
      نتیجه گیری : اگر سرعت خودرو بیشتر بود ماشین بیشتر آسیب میدید و سرنشیان میمردن.

      حالا فرض کنید پس از تصادف با سرعت ۵۰ کیلومتر فقط گلگیر ماشین اوفتاد زمین.
      نتیجه گیری : تمامی نیرو وارد شده به خودرو وارد شد و سپس به سطح زمین انتقال پیدا کرد. و سرعت اگر بیشتر بود باز هم سرنشنین ها سالم میموندن

      عکس اون ماشین آبی رو ببنید النترا هست فکر کنم.

      با سرعت ۵۵ کیلومتر فکر کنم تست تصادف کرد.

      اگه به جای ۵۵ سرعت مثلا ۷۵ بود. پیش از نیمی از ماشین به معنی واقعی کلمه له میشد. و آدمک ها اون زیر له میشدن

      ولی مثلا تست تصادف لامبورگینی رو ببینید. با سرعت ۵۵ کیلومتر زیاد آسیب ندید.
      میدونم اون لامبور هست. ولی اشکالش چیه همه ماشین ها مثل اون باشن. و در تصادف زیاد آسیب نبینن ؟؟؟

      موافقم ۴
      مخالفم ۸
  6. سامورایی از قله فوجی

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (988 ديدگاه)

    پدال جان چرا نظرسنجی سگمنت های خودرویی رو شروع نمیکنی ؟

    موافقم ۸
    مخالفم ۹
  7. زیزیگولو

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1567 ديدگاه)

    من شنیدم کسایی که تجربه ی تصادف شدیدو باز شدن ایربگ رو داشتن میگفتن که باز شدن کیسه ی هوا خیلی سریع اتفاق میوفته انقدر سریع که اصلاً به چشم نمیاد و قاعده ی درستشم همینه چون سرعت باز شدن کیسه ی هوا باید خیلی زیاد باشه تا قبل از اینکه سرنشینا با هر چیز دیگه ای برخورد کنن اول کیسه ی هوا باز بشه و میشه گفت در واقع تکنولوژی به کار رفته تو کیسه های هوا مثل تکنولوژی به کار رفته تو تقویت کننده های موشک هستش!!!!

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. SS

      ۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (444 ديدگاه)

      بله سرعت باز شدن ایربگ بسیار بالا هست چرا که ایربگ باید قبل از اینکه سرنشین به محدوده باز شدن ایربگ برسه کاملا باز شده باشه در غیراینصورت با سرعت حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت با صورت سرنشین برخورد میکنه که خودش باعث مرگ میشه (نمونش در تصادف های رخ به رخ با سرعت های بسیار بالا دیده شده)
      فلسفه بستن کمربند ایمنی در خودروهایی که ایربگ دارن هم همین هست تا زمان برخورد به ایربگ تنظیم بشه. کمربند ایمنی با وجود جدیدترین تکنولوژی ها هم هنوز اساسی ترین جزو ایمنی خودرو محسوب میشه.
      پس کمربند ببندیم و به همه سرنشین ها هم توصیه (اجبار) کنیم که کمربند ببندن.

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  8. آریا منش

    ۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (81 ديدگاه)

    امنیت فقط ایران خودرو ، معنی امنیت را ریشه ای تغییر داده . قبلا امنیت می شد حفظ جان سرنشین الان شده حفظ امنیت خودرو از خطرات ناشی و خسارات کمر شکن مالی

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  9. ایلان ماسک نابغه قرن

    ۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (24 ديدگاه)

    سیستم خودران تسلا موجب میشه ماشین اصلا تصادف نکنه

    موافقم ۲
    مخالفم ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا