آموزشهفته نامه

چرا خرید خودروهای شگفت‌انگیز ارزان‌قیمت ریسک است؟

قطعاً نوشته‌هایی با عنوان “لیست خودروهای گفت انگیز با بهای ارزان” و از این دست را دیده‌ایم که شامل خودروهای اسپورت، لوکس، ۸ سیلندر و… است. به راحتی می‌توان لیست‌های بسیاری را دراین‌باره پیدا کرد.
اما چیزی که هرگز این لیست‌ها به شما نمی‌گویند چرایی ارزان بودن این خودروها است.

Used car common faults 2
دلیل اصلی ارزان بودن این خودروها به این دلیل است که در حقیقت شما در حال خرید مشکل فرد دیگری هستید. برای مثال ب‌ام‌و را در نظر بگیرید که همیشه پای ثابت این‌گونه لیست‌ها است. بله مطمئناً شما می‌توانید یک سری ۵ یا سری ۷ متعلق به دهه‌ی ۹۰ میلادی و بعد از آن را با بهای زیر ۵ هزار دلار بیابید اما باید بعداً ۵ تا ۸ هزار دلار دیگر برای خرج آن کنار بگذارید و آن روز خیلی دور نخواهد بود. قطعات این‌گونه خودروها ضرورتاً گران نیستند اما کار روی آن‌ها پیچیده‌تر از کار روی یک هوندا آکورد است و برای تعویض یک قطعه‌ی ارزان باید دستمزد زیادی پرداخت.

auto-used-car-search-engine
اگر نگاهی به بازار دست‌دوم‌ها بیندازید ب‌ام‌وهای کارکرده‌ی زیادی را خواهید دید که هزینه‌ی زیادی دارند. برخی مدل‌ها از مشکلات ساب‌فریم‌ها رنج می‌برند و همچنین پلاستیک‌های نامناسبی نیز در سیستم خنک‌کننده بکار رفته که باید چند هزار کیلومتر یک‌بار آن‌ها را تعویض نمود.

1d60c7794ae9815aaf1122f825a7c63f
این‌گونه خودروهای مشکلات معمول زیادی دارند که شاید در نگاه اول خود را نشان ندهند اما قطعاً دیر یا زود با آن‌ها مواجه خواهید شد. شاید با پول اندک صاحب خودروی لوکسی شوید اما این نوع خودرو هزینه‌های نگهداری بالایی دارند.

در این‌گونه لیست‌ها اغلب خودروهایی با پیشرانه‌های حجیم به چشم می‌خورند و شاید بتوانید با چندین هزار دلار ناقابل صاحب خودرویی ۸ و یا حتی ۱۲ سیلندر شوید اما هزینه‌ی تعمیرات و سوخت آن بعدها زیاد خواهد بود.

w12-audi-a8
شما همین حالا می‌توانید یک آئودی A8 دوازده سیلندر را با بهای زیر ۲۰ هزار دلار بیابید اما در هر بار باید مقادیر زیادی روغن تعویض نمایید.
انتخاب یک پیشرانه‌ی V شکل نیازمند هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی است؛ و متأسفانه گرم شدن بیش‌ازحد این نوع پیشرانه‌ها منجر به خرابی واشر سرسیلندر خواهد شد و چند صد دلار خرج روی دستتان خواهد گذاشت.

2017-chevrolet-camaro-ss-1le-wheel-01
نگاهی هم به رینگ‌های بزرگ و غول‌آسا بیندازیم. رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی شاید زیبا باشند اما باید پول بیشتری برای خرید لاستیک بپردازید. همین موضوع درباره‌ی سیستم ترمز و در واقع هر بخش دیگری صادق است. چراغ‌های زنون برای مثال اگرچه طول عمر بالایی دارند اما پس از چند سال گذشت از کارکرد خودرو باید تعویض شوند و هزینه‌ی بالایی دارند.

amazing-cheap-car
خب ما می‌گوییم خودرویی گران‌بها که پس از چندین سال کارکرد افت کرده را نخرید. اگر از حساب‌وکتاب سر درمیاورید و می‌توانید از پس هزینه‌ها بربیایید بله قطعاً خودرویی کارکرده اما جذاب را خواهید توانست صاحب شوید.

پس بهتر است برای یک‌بار هم که شده چشم را روی بهای ارزان این‌گونه خودروها بسته و انتخابی عاقلانه انجام دهیم!

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Amir amini

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    من خیلی منتظر این بودم میگم مثلا مازراتی گرن توریسمو 2008 با کارکرد 50000 تا تو دبی در میاد 100 میلیون هزینه نگهداریش چقدر در میاد مثلاً

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر مرادی

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (113 ديدگاه)

      خدایی باید با هر ماشینی که 10000 تا باهاش کارکردی ردش کنی بره،شاید کمی ضرر کنی ولی هم تنوعه هم هزینه نمیزاره رو دستت وقتتم تو تعمیرگاه ها تلف نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir amini

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (225 ديدگاه)

        بله ولی مثلا این 50000 تا کارکرده ولی خب یه برسی بود تو ایران از یه مازراتی 50000 تا تو 5 سال کار کشیده بودن دوتا کاتالیزور و یه روغن باید عوض میشد میگفت دیگه خرجی نداره فعلا که خرج اونا تو ایران میشه 36 میلیون

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ASTON

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (213 ديدگاه)

        10/000 هزار تا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
        واقعا نظرت اینه یا منظورت عدد دیگه ای هست ؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amir amini

          ۲۴ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (225 ديدگاه)

          فکر کنم منظورش 100000 تاس 10000 تا که سری ما میریم باهاش یه ترم بریم دانشگاه تموم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Viper ACR

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    ماشین های اسپورت و لوکس که ازشون خوب نگهداری نشده واقعا بیچاره می کنند.
    بالای 200 میلیون آدم اصلا جرات نمیکنه پول به ماشین دسته دوم بده
    مخصوصا با این همه صداقتی که در مردم ما هست !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Bavaria

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ی مطلب بود حدودا پنج شش سال پیش میخوندم،جزئیات دقیقش خوب یادم نیست اما:
    مثلا ی خودروی لوکسی مثل بنز آام گ یا ب ام و ام پاور یا اکثر خودرو های هشت تا دوازده سیلندر،حداقل شش سال و حداکثر در ده سال، هزینه ایی که برای مالک میتراشن، به قیمت صفر همون خودرو میرسه
    خودرو های ده و دوازده سیلندر،بنزهای آام گ و ب ام و ام پاور هزینه های نگهداریشون واقعا بالاست
    .
    شخصی که این اتوموبیل ها رو میخره قطعا باید درامد سالانه خیلی بالا داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      داش کسی که درامد بالایی داره هیچ وقت نمیاد خودروی کارکرده بخره که عمرشو کرده
      معمولا افراد با درامد کم میرن اونجور ماشین میخرند که حداقل ماشین لوکس رو باقیمت کم.سوار بشند ولی هزینه هزینه ها دهنشون رو صاف میکنه
      به نظر من علت اصلی فروش بالای خودروهای ژاپنی بی ازار بودن و تعمیر راحت و استهلاک کمشون هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فرامرز پرکوش

        ۴ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        با سلام به همه دوستان نتونستم جلوی خودم را بگیرم و میخوام بپرسم که آقا داش چیه ؟ دهنشو صاف میکنه کدومه ؟ این نوع واژه ها اون قدیمها مخصوص مناطق خاصی از تهران مثل دروازه غار و جمشید بود اما حالا مثل اینکه بنوعی نشان بزرگ شدن و لوطی گری شده و متاسفانه گسترش پیدا کرده !
        شمارا بخدا یه کم ادب و نزاکت را رعایت کنید درسته توی فضای مجازی دیده نمیشیم ولی بیائیم و کاری نکنیم که یواش یواش خودمون از درست شدن و ارتقاع فرهنگی خودمون نامید بشیم . ادب و متانت همیشه زیبایی و جذابیت خودش را داره .

        موافقم 1
        مخالفم 2
  4. Mostafa

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اون تیکه ائودی رو قبول ندارم
    خب شما اگه ۱۰ سال پیش صفر اون رو خریده بودی هم هزینه روغن داشن
    همه ماشینا هزینه روغن داره
    ۱۲ سیلندر بیشتر
    چه صفر چه کار کرده
    یا اون تیکه ای که میگه رینگ ۱۹ خوبه ولی هزینه لاستیکش زیاده
    خب برادر چسبندگیشم بیشتره از اون طرف
    کلا خلی از این ژورنالیست ها و وبسایت ها صرفا میخوان مقاله ای متفاوت و جنجالی بدن برای جذب مخاطب بیشتر
    چیزی که تو صدا و سیمای ایران موج میزنه
    برای جذب مخاطب مدام مشکلات رو بزرگ نمایی میکنند و جنجال الکی درست میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. حسين

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود
      درسته که 10 سال پیش هم یه سری هزینه ها رو داشته، اما 10 سال پیش صاحبش یه آدم ثروتمند بوده و این هزینه ها براش عادی بودن. اما برای کسی که این ماشین رو به قیمت 20 هزار دلار میخره (که در واقع باید یه هیوندای سوناتا بخره مثلا) هزینه ی تعویض روغن موتور 12 سیلندرش خیلی سنگین میشه. حتی هزینه تعمیر سیستم شیشه بالابرش هم زیاده. در واقع قیمت ماشین کم شده اما هزینه هاش کم نشده. از طرف دیگه ماشین مستهلک شده و یه سری هزینه های جدید هم داره. اگه صاحب قبلیش (که معمولا پولداره و دلش به حال پول نمیسوزه) به ماشین رسیدگی نکرده باشه هم که قطعا خیلی خرجش بیشتر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. reza-a

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (420 ديدگاه)

    آخرش اگر از یک ماشین خوشت بیاد از دید من میارزه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    بیخود نیست گارانتی بی ام و تو اروپا 3 سالست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    شما فکر کنید یه بنز اس کلاس رو بدن ۲۰ میلیون ،دیگه قرار نیست لوازمش که نو و اکبند و هزینه تعمیرش رو هم مثل یه پراید ازت بگیرن،ادم باید اندازه دهنش لقمه برداره حتی اگه لقمه مفت بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تو مملکت ما چهار روز بعد ده میلیون میزارن رو ماشین کار کرده به قیمت مدل سالش میکنن تو پاچه مردم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. بنتلی (‏radical rxc turbo 500r‏)

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ب نظرم بین خودروهای لوکس دست دوم، لکسوس و بیوک ب خاطر دوام خیلی خوبشون ارزش خرید زیادی دارن…

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (65 ديدگاه)

      بیوک که لوکس نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. mohammadrr

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (125 ديدگاه)

    این که ماشینای لوکس هزینه های زیادی دارن مخصوصا مدل های دست دوم و کارکردشون از کسی پنهان نیس!!
    ولی به عنوان مثال من واقعا عاشقه مدلهای قدیمیه مرسدس بنز هستم! میدونم داشتنش هزینه زیادی داره،لوازمش خیلی سخت پیدا میشه و… ولی من دوستش دارم برا همینم هست که میخرمش!(مثله همسری میمونه که خیلی عصبیه و همش سره آدم داد میزنه و پولاشو خرج میکنه! ولی تو هنوز دوستش داری چون در نظر تو مثله یک فرشتس و بعضی وقتام به آدم روی خوش نشون میده!!(جرمی کلارکسون))

    موافقم 0
    مخالفم 2
  11. آرش

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    هزینه روغن بیشتر ماشین 12 سیلندر کارکرده؟! جوک بود دیگه! لاستیک گرون تر رینگ 20 اینچی ماشین کارکرده؟! بین این همه پیغمبر جرجیسو انتخاب کردی؟ خب مگه این هزینه ها واسه نوی همون ماشین نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ahmad

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    ماشین لوکس حتی صرف کیلومترش هم هزینه نگهداری وسرویس های بالایی داره

    کسی که اینا رو میخره باید قدرت مالی کافی داشته باشه
    کار هر کسی نیست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین های ژاپنی هم هزینه کمی ندارن مخصوصا تو ایران به نظر کره ای ها هم تعمیر پذیری بهتری دارن هم قطعات ارزان تر و هم بازار فروش بهتر نمونش همین ریسر ها سیلو ها که هنوز بعد از گذشت حداقل سیزده سال هنوز قابل استفاده تعمیر یا فروش هستن یا نمونه های ریو اوانته و غیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا