رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

وقتی صاحب یک خودرو باشید چراغ چک موتور خودرو می‌تواند یک مزیت یا یک دردسر باشد مخصوصاً وقتی‌که بدانید صدها چیز می‌تواند باعث روشن شدن این چراغ شوند.
آیا واقعاً لحظه ای که چراغ چک موتور خودرو روشن می‌شود باید ترسید و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ماشین مراجعه کرد؟ ممکن است با فهمیدن این که چه چیزهای ساده ای هم منجر به روشن شدن این چراغ می‌شود سورپرایز شوید. با این حال، اگر بیش از 5 سال از عمر خودروی شما می‌گذرد و مطمئن نیستید که خودرو چه مشکلی دارد بهتر است که روشن شدن چراغ را خطایی در ماشین تلقی کنید.

Check Engine Light
CarMD شاخص سلامت خودرو را در سال 2015 منتشر کرده و 10 دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور و تعمیر مرتبط با آن را اعلام کرده است. این مطلب به شما کمک خواهد کرد که بدانید روشن شدن این چراغ چه مقدار هزینه روی دستتان می‌گذارد.

10. تعویض انژکتور
fuel injector
طبق گزارش موجود این اولین باری است که این مشکل در لیست قرار می‌گیرد و با 1.75 درصد از تعمیرات در سال 2014 در رتبه ی دهم قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی خرابی انژکتورها انسداد آنها توسط مواد زائد ته‌نشین شده مخزن سوخت است که با رانندگی مداوم با سوخت کم یا استفاده از سوخت با کیفیت پایین و یا تعویض نکردن فیلتر سوخت حاصل می‌شود.

9. تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز و تمیز کردن تمام اتصالات آن
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve
تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز خودرو (EGR) و تمیز کردن تمام اتصالات آن ممکن است هزینه داشته باشد اما برای اطمینان از این که خودرو برای مدت طولانی سواری بدهد ضروری است، این سرویس 1.95 درصد از تعمیرات سال 2014 را تشکیل می‌دهد.

8. تعویض ترموستات
Thermostat
با در نظر گرفتن این که ترموستات در یک خودرو نسبت به دیگر اجزای موتور کار سخت‌تری انجام می‌دهد حضور آن در لیست تعمیرات سال گذشته جای تعجبی نداشت، این سیستم در مناطق گرم بیشتر خراب می‌شود و با 2.18 درصد از تعمیرات در مکان هشتم قرار می‌گیرد.

7. تعویض شمع و سیم آن
Spark Plugs
تعویض شمع و سیم‌های آن 3.8 درصد از تعمیرات سال گذشته را تشکیل داده است البته تعویض شمع و سیم‌های آن به عنوان یک تعمیر استاندارد در نظر گرفته می‌شود و اگر شمع‌ها و سیم‌ها تعویض نشوند بعد از مدتی چراغ چک موتور روشن می‌شود و اگر همچنان به آن رسیدگی نشود شمع دیگر جرقه نخواهد زد و همین امر باعث خرابی کوئل و مبدل کاتالیزوری می‌شود که هزینه تعمیر را بالا می‌برد.

6. تعویض سنسور توده جریان هوا
Mass Air Flow (MAF) Sensor
تعویض سنسور توده جریان هوا با 3.54 درصد از تعمیرات، ششمین دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور در آمریکا است که این نوع تعمیرات در غرب به حدی زیاد بوده که در رده ی سوم قرار گرفته است. توده جریان هوا در شرایط جاده ای خشک و گرد و خاک تابستانی یا برفی با نمک و یخ آسیب‌پذیرتر است. البته با تمیز نگه داشتن فیلتر هوا می‌توان از خراب شدن آن جلوگیری کرد.

5. تعویض کوئل
ignition coil
نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری شمع و سیم‌های شمع موجب خرابی کوئل شده و با روشن شدن چراغ موتور باید آن را تعویض کنیم، این مشکل با 3.57 درصد از تعمیرات در رده ی پنجم قرار می‌گیرد.

4. تعویض کوئل ها و شمع‌ها
Replace Ignition Coil and Spark Plug
خرابی کوئل و شمع‌ها با هم به عنوان یک گروه با 3.58 درصد از تعمیرات در رده ی چهارم قرار می‌گیرد. در بسیاری آر موارد خرابی کوئل ناشی از ایراد در شمع‌ها است.

3. بررسی شل بودن درپوش باک خودرو و در صورت نیاز سفت کردن یا تعویض آن
Inspect for Loose Fuel Cap and Tighten
درپوش سوخت شاید بی‌اهمیت به نظر برسد اما یک درپوش سوخت شل می‌تواند سبب روشن شدن چراغ موتور شود و این مشکل ساده 5.4 درصد از تعمیرات را تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر به‌تازگی باک خودرو را پر کرده‌اید و چراغ موتور روشن شده است با چک کردن درپوش باک خودرو شاید مشکل حل شود.

2. تعویض مبدل کاتالیست با مبدل کاتالیست OE جدید
catalytic converter
مشکل در مبدل کاتالیست با 5.89 درصد از تعمیرات در رده ی دوم ایستاده است. این مشکل که در خودروهای قدیمی رایج‌تر است با نگهداری نادرست خودرو و تعویض نکردن به‌موقع شمع خودرو به وجود می‌آید و تعویض آن هزینه ی زیادی دارد.

1. تعویض سنسور اکسیژن
Oxygen Sensor
در نهایت تعویض سنسور اکسیژن با 7.1 درصد شایع‌ترین دلیل روشن شدن چراغ موتور در سال گذشته بوده است. خوشبختانه این مشکل هزینه زیادی ندارد. اما مشکل در این سنسور باعث اختلالاتی در سیستم ECU مثل تزریق بیش از حد سوخت می‌شود که این تزریق بیش از حد باعث مصرف بیشتر سوخت (تا 40 درصد بیشتر) می‌شود و هزینه ای اضافی به بار می‌آید.

درباره نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

240 دیدگاه

  1. بابک
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بسیار عالی بود راهنماییتون . البته پژو پارس من دیروز بعد از کارواش چراغ چکش روشن شد . که نگران بودم . امروز در مسیر کارخونه که بنزین زدم خاموش شد . میخواستم ببرم نمایندگی که با اطلاعات بالا قطعا برای شل بودن درب باک بوده .
    بازهم از شما و سیستم راهنماتون سپاسگزارم

    پاسخ
  2. اسماعیل
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام
    من یه خودرو زانتیا ۲۰۰۰ دارم که مدتی هست چراغ چک یه لحظه روشن و خاموش میشه که درهمین عین موتورخودرو ریپ میزنه و دوباره به حالت نرمال برمیگرده و سرعت سنج هم شلاقی میزنه و دور موتور هم همینطور،ممنون میشم از دوستانی که دراین رابطه اطلاعاتی دارن و بنده رو راهنمایی کنن،درضمن این عیب بر روی سرعت ۱۶۰ به بالا اتفاق میافته،ممنونم

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      با سلام
      دوست عزیز به احتمال خیلی زیاد اتصالات سرباطری شما شل هستند. با سفت کردن مشکل شما حل میشه

      پاسخ
  3. پیمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این عکس سنسور آخر مربوط به چه ماشینیه؟
    ممنون میشم بگید

    پاسخ
  4. مسعود
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوست گرامی سنسور کیلومتر یا کوئل ماشین خراب هستند.

    پاسخ
  5. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام

    من یه پراید مدل ۸۸دارم که چراغ چک آن در دو صورت روشن میشود
    اول با چندبار فشار دادن پشت سره هم پدال گاز تا اخر
    دوم زمانی که ماشین تو فشار و سربالای باشه امپر میاد وسط و چراغ چک روشن میشه

    البته بگم که اگر با ماشین یه چند ساعت بیرون باشی و رعایتش کنی اصلا چراغ چک روشن نمیشه

    ممنون میشم اگر راهنمای کنید

    پاسخ
  6. پویا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یه ماشین روا سال دارم که بعضی وقت ها چراغ چکیینگش روشن میشه و تقریبا کل روز روشنه بعضی وقت ها هم روشن نمیشه و درسته ولی گاهی وقت ها هم روشن میشه تو دور های بالا خاموش میشه و یه مشکل دیگم داره اینه که با بنزین هنگام گاز دادن بجای اینکه ماشین شتاب بگیره کپ میکنه ولی رو گاز اینجوری نیست

    پاسخ
  7. Fateme
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام و خسته نباشید راستش ماشین من ٢٠۶ تیپ٢ هستش و توی دور پایین یعنی در حد توقف چراغ روغن و استپ روشن و بهد از الارم خاموش میشه این موضوع بلافاصله بعد از حرکت نیست بعد از نیم الی یک ساعت بعد از حرکت اینجوری میشه بعد از تعویض اویل پمپ گفتن باید تعمیر موتوری شه،ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  8. یاسر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با عرض سلام من خودرو پروتون جن ۲ دارم و مدتی است که چراغ چک خودرو زمانی که از دنده ۲ به ۳ و بعضی مواقع از دنده ۳ به ۴ میروم روشن میشود علت چیست?

    پاسخ
  9. محمد سهرابی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من ی ام وی ام ۵۵۰ دارم امروز باکو پر پر کردم بعدش چراغ چک روشن شد در باکم بازوبسته کردم درست نشد لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.