آموزش

عوارض استفاده از سوخت اشتباه در خودرو

خودروی شما سوخت معمولی نیاز دارد یا نوع ممتاز؟ بنزین یا گازوئیل؟ اگر سوخت دیگری را به باک خودرویتان اضافه کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

Gas-Pump
نتایج از یک مورد به مورد دیگر به‌طور گسترده‌ای متغیر است اما باید درباره‌ی سوخت مورد استفاده در خودرویتان مراقب باشید و از اثرات استفاده‌ی آن آگاه شوید. استفاده از سوختی اشتباه در خودرو به‌طور شگفت‌آوری یک اشتباه عادی است اما نگران نباشید ما راه‌حل‌هایی برای برگشت دوباره داریم.

  • استفاده از سوخت دیزل در خودرویی بنزینی

به علت تفاوت نوع نازل‌های استفاده شده برای سوخت‌های بنزین و دیزل در جایگاه‌ها معمولاً اشتباه گرفتن این دو سخت است اما خب اشتباه همیشه رخ می‌دهد. اگر متوجه اشتباهتان شدید مهم‌ترین چیز این است که راندن خودرو را متوقف کنید. خودرو را پارک کرده و آن را خاموش کنید و با این کار می‌توانید خسارت رخ‌داده را محدود نمایید. در غیر این صورت خودرو از باقی‌مانده‌ی بنزین باک استفاده کرده و سپس خودرو خاموش خواهد شد زیرا پیشرانه‌های بنزینی نمی‌توانند از سوخت دیزل استفاده کنند.

post-pump-system
چیزی که باید انجام دهید این است که باک سوخت، شیلنگ‌های سوخت رسانی، ریل‌های سوخت و انژکتورها را از سوخت دیزل پاک‌سازی نمایید. خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید اما یک مکانیک این کار را بهتر انجام می‌دهد. معمولاً خسارت همیشگی وجود نخواهد داشت اما این نوع از تعمیر هزینه‌های بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار روی دستتان خواهد گذاشت.

  • استفاده از سوخت بنزین در خودروی دیزلی

استفاده از سوخت بنزین در خودروی دیزلی بسیار مضرتر و خطرناک‌تر است. دیزل نه تنها یک سوخت است بلکه به عنوان یک لوبریکانت نیز عمل می‌کند بنابراین شما می‌توانید با استفاده از سوخت اشتباهی واقعاً به پمپ انژکتور صدمه بزنید.

Diesel-Filler
این مورد تنها اشکال ایجاد شده نخواهد بود. سوخت بنزین و دیزل خواص احتراقی متفاوتی دارند به این معنی که بنزین خیلی زودتر از دیزل شعله ور می‌شود. به عنوان نتیجه، با استفاده از سوخت اشتباه باعث از کار افتادن پیشرانه خواهید شد که هزینه‌های زیادی را برای تعمیر و تعویض قطعات روی دستتان خواهد گذاشت.

  • استفاده از سوخت اتانول E85 در خودروی بنزینی

در برخی کشورها، جایگاه‌ها E85 نیز عرضه می‌کنند. E85 مخلوطی رقیق از اتانول است. برخی خودروها به عنوان خودروهایی با استفاده از سوخت‌های متنوع FFV شناخته می‌شوند و می‌توانند از E85 و سوخت‌های معمولی بدون هیچ مشکلی استفاده کنند اما اگر به‌طور تصادفی از E85 در خودرویی معمولی استفاده کنید شاید متوجه برخی مشکلات شوید.

e85pump
در ابتدا چراغ چک خودرو روشن خواهد شد. البته یکی از مسئولان انجمن سوخت‌های تجدید پذیر می‌گوید که یک‌بار استفاده از سوخت اشتباه خسارت طولانی‌مدت نخواهد داشت. حتی چراغ چک خودرو نیز پس از حل مشکل و استفاده از سوخت صحیح خاموش خواهد شد. این مسئول همچنین اشاره می‌کند که استفاده اشتباه از اتانول همانند سوخت دیزل نیست که منجر به خاموش شدن پیشرانه شود و هزینه‌های گزافی را به مالک تحمیل نماید. مالکان معمولاً با مشکلات کوچک‌تری مواجه خواهند شد.

بنابراین اگر به‌طور تصادفی از سوخت E85 استفاده کردید، چندین بار از سوخت بنزین استفاده کنید تا اثر آن از بین برود.

  • استفاده از بنزین ممتاز (سوپر) در خودرویی که به آن نیاز ندارد

برخی افراد فکر می‌کنند که استفاده از سوخت ممتاز در خودرویی که به آن نیاز ندارد خودرو را به هیولایی تبدیل می‌کند که می‌تواند آسفالت را بخورد! شرمنده که حباب شما را ترکاندیم اما مورد چشمگیری در این باره به دست نخواهید آورد. شاید در برخی موارد همانند یدک کشی و یا در آب‌وهوای گرم و خشک کمی مزیت را مشاهده کنید اما به علت اینکه کامپیوترهای پیشرانه به‌طور خودکار زمان‌بندی خود برای افزایش اکتان سوخت را تنظیم می‌کنند بنابراین خسارت یا مزیت قابل‌توجهی رخ نخواهد داد.

Octane-Art

  • استفاده از بنزین معمولی در خودرویی که به سوخت ممتاز نیاز دارد

از طرف دیگر استفاده از سوختی با اکتان پایین در خودرویی که به سوخت ممتاز نیاز دارد می‌تواند منجر به آسیب‌های داخلی جدی پیشرانه شود. خوشبختانه کامپیوترهای پیشرانه می‌توانند به منظور محدود کردن آسیب‌ها زمان‌بندی خود را تنظیم کنند اما قطعاً کاهش جدی عملکرد خودرو و مصرف سوخت زیاد را مشاهده خواهید کرد.

fill fuel tank
در همین ارتباط بخوانید: تست خودروهای بنزینی و دیزلی با سوخت اشتباه
منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Lord Cezar

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (300 ديدگاه)

    گزینه آخر همون استفاده از بنزین معمولی به جای سوپر تو ایران خیلی مشهوده و خودم چندید خودرو وارداتی دیدم که تو دراز مدت به خاطر استفاده از بنزین بی کیفیت آسیب جدی دیدن.
    تو ایران ماشینا بیشتر از اینکه از گزینه 1 و 2 3 که گفته شد اسیب ببینن ، از بنزین بی کیفیت اسیب میبینن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Nima

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    من یه آگهی بنز s500 مدل 2010 رو برای داییم دنبال کردم تا کار به دیدن ماشین رسید. میدونید چی جالب بود؟ موتور کمپرس داشت!!!!! و به روغن سوزی افتاده بود.
    شاید هنوزم آگهیش موجود باشه. میتونه دلیلش استفاده از بنزین های بیخود داخلی باشه.
    یه عدم تعویض به موقع روغن موتور

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علي

      ۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      هیچ وقت دیگران رو خراب نکن .

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. محمد

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    بنده یک دستگاه تویوتا کرولای ۲۰۰۸ دارم .اکثرا بنزین معمولی میزنم روغن هم ایرتویا کاسترول مگناتک همیشه میریزه .وهر ۸۰۰۰ کیلومتر عوض می کنم الان هم ۲۸۰۰۰۰ کیلومتر رفته بدون هیچ عبیب وایرادی و موتورش هیچ گونه صدای اضافی نداره.البته من در دفرچه خودرو که به زبان عربی وانگلیسی است درمورد نوع بنزین ندیدم چیزی مشاهده نکردم.
    ودر کل فکرنکنم نوع بنزین تاثیری در خرابی خودرو داشته باشه.ویک چیز تبلیغاتی مثل نوع روغن موتور.البته برام جالبه تویوتا برند خاصی از روغن موتور را هم معرفی نکرده فقط نوشته 5w30- sm و یکسری گرید های دمایی رو مشخص کرده.
    بنزین ماشینو روشن کنه حله….
    بقیش مزخرفه.
    فقط ممکنه کیفیت بنزین پایین باشه مثلا گوگردش زیاد باشه که هوا را الوده می کنه وربطی به موتور ماشین نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. pooriya

      ۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11 ديدگاه)

      ماشین های تویوتا هیوندا و کیا بنزین معمولی میخواد نه بنزین سوپر البته بعضی از مدل ها مثل جنسیس سدان بنزین سوپر لازم داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علي

      ۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      مبارکت باشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. احسان آرسنالی

      ۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      تویوتا کرولا خودروی ارزون برای اقشار ضعیفه و از بنزین معمولی تغذیه میکنه. در ضمن شهرت کرولا به خراب نشدنشِ.
      خودم پرشیا دارم که یک سوم کرولا قیمت داره فکر نکن چون گفتم ضعیف منظورم شما بودی.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    4. پارسا

      ۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      دبیرستان شیمی تو درساتون نبود نه؟ ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    جالب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amir

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان میشه بگید براى لندکروز چه بنزینى لازمه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهراب

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (60 ديدگاه)

    کیفیت بنزین ایران عامل اصلی خرابی موتورها و
    صدالبته الودگی هوا

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. مانی

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    من تفاوت بنزین عادی و سوپر رو با پژو پارس موتور tu5 احساس کردم،با بنزین سوپر هم شتابش بهتر میشه هم تو سربالایی ها کشش کم نمیشه،به نظرم اگه پول داشته باشی بهتره همیشه سوپر بزنی،البته تا اونجا که من خوندم برای خودرو هایی مثل پیکان و پراید فرقی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حميد

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    الان الودگی کمتر شده قبلا بنزینهای پتروشیمی خیلی مضر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا