آموزش

داستان مالکیت کمپانی‌های خودروسازی و سیاست‌های آن‌ها (قسمت اول)

همواره می‌شنویم که شرکتی چون ب‌ام‌و مالک مینی است یا فولکس‌واگن مالک آئودی و لامبورگینی. گاهی اوقات این اطلاعات کمی گیج‌کننده می‌شود و حتی ما را متعجب می‌سازد اگر شما هم بیشتر مواقع برایتان سؤال پیش می‌آید که سیستم مالکیت شرکت‌ها چگونه است، باید بدانید که تنها نیستید و افراد زیادی به دنبال اطلاعات دقیق از این سیستم هستند.

Honda Assembly Line
Honda Assembly Line
حال در این مقاله به بررسی جامع و موشکافانه این مبحث می‌پردازیم. برای دادن نظم و ترتیب به مقاله، هم‌قدم با خورشید از شرق آسیا یعنی سرزمین خورشید تابان شروع می‌کنیم.

japan automotive industry

1. تویوتا

تویوتا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده تولید انبوه خودرو در آسیا و جهان شناخته می‌شود و علاوه بر خودرو در مسائلی چون بازرگانی، بیمه و … نیز فعالیت دارد.

Toyota
این شرکت مالکیت شرکت‌های لکسس (واحد ساخت اتومبیل‌های لوکس)، دنسو (سازنده قطعات خودرو، کامیون و ماشین‌آلات سنگین) و همچنین هینو (سازنده موتورهای دیزلی، کامیون و اتوبوس) را در اختیار دارد. همچنین تویوتا با داشتن 51.2% سهام دایهاتسو (قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن و تولیدکننده خودروهای سایز کوچک و بیابان‌گرد)، بزرگ‌ترین سهامدار و مالک آن محسوب می‌شود.

البته داستان مالکیت تویوتا به مرزهای ژاپن محدود نمی‌شود و این شرکت مالک شرکت آمریکایی سایون و همچنین مالک 50% سهام شرکت تویوتا – پژو – سیتروئن اتومبیل چک (شرکت سازنده اتومبیل‌های تویوتا و پژو – سیتروئن در اروپا مستقر در جمهوری چک) است.

tpca
همچنین تویوتا مالک شرکت‌های زیر را نیز بر عهده دارد:

boshoku
شرکت تویوتا بوشوکا (تولیدکننده عمده محصولات نساجی، قطعات داخلی و تزئینات خودرو)
تویوتا 39.36% و دنسو 5.43% سهام این کمپانی را در اختیار دارند.

tsusho
شرکت تویوتا سوشو (ششمین شرکت بزرگ تجاری جهان)
سهامداران این شرکت عبارت‌اند از:
شرکت خودروسازی تویوتا (21.8%)
شرکت صنایع تویوتا (11.2%)
گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی (2.3%)
شرکت مالی میتسوبی سومیتومو (1.2%)
شرکت خدمات بیمه نیپون لایف (1.1%)
بانک سومیتو میتسوبی (1.2%)

aisin
شرکت آیسین سیکو (تولیدکننده قطعات خودرو و سیستم‌های ترمز)

toyota
شرکت صنایع تویوتا (تولیدکننده تجهیزات حمل‌ونقل، قطعات الکتریکی و بزرگ‌ترین تولیدکننده لیفتراک و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های انواع کمپرسور)
سهام‌داران:
تویوتا (23.51%)
دنسو (9.1%)

toyota financial
شرکت خدمات مالی تویوتا (شرکت بیمه و وام خودرو)

شرکت TRD یا Toyota Racing Development
کار این شرکت توسعه ماشین‌های تویوتا و آماده کردن آن‌ها برای مسابقات اتومبیل‌رانی است. مثل نصب توربو، دیسک‌های ترمز، چرخ و…

2. هوندا

حال به سراغ یکی دیگر از خودروسازان بزرگ ژاپن و بزرگ‌ترین سازنده موتورسیکلت دنیا و همچنین موتورهای درون‌سوز یعنی هوندا می‌رویم.

honda
این کمپانی برخلاف هم‌وطن خود فعالیتش را تنها محدود به موتورسیکلت و ماشین می‌کند و تنها زمینه فعالیت خارج از خودروی آن، ساخت جت‌های شخصی و همچنین اسکوتر، قایق کوچک شخصی و جت اسکی و چند مورد دیگر تحت برند هوندا است.

honda-motor
این شرکت تنها دارای دو شرکت زیرمجموعه معروف است:
یکی آکورا (آکیورا) که مسئول ساختن خودروهای لوکس و اسپرت این شرکت محسوب می‌گردد (و بعدها تویوتا و نیسان به تقلید از آن لکسس و اینفینیتی را تأسیس کردند)

acura
و دیگری شرکت هونداجت که یک شرکت هوافضا مستقر در آمریکا است و در زمینه ساخت و مونتاژ انواع هواگرد و جت‌های تجاری فعالیت می‌کند.

نمونه جت تجاری ساخت هونداجت
نمونه جت تجاری ساخت هونداجت
همچنین این کمپانی یک فرودگاه را با طول باند 720 متر و ارتفاع 12 متر از سطح دریا در شهر «او که گاوا» در «سایتاما» ژاپن در اختیار دارد.

3. نیسان

کمپانی نیسان یکی از دو وجه اتحاد رنو و نیسان (Renault-Nissan Alliance) است که در 1999 تأسیس و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده به نحوی که طبق برآوردهای امروزی از هر 10 خودرو در جهان یکی به رنو-نیسان اختصاص دارد. بعداً به طور مفصل در مورد رنو-نیسان بحث خواهد شد.

Nissan
در حال حاضر 44% سهام نیسان در دست کمپانی رنو است. همچنین نیسان نیز 15% از سهام کمپانی رنو فرانسه را در اختیار دارد.

شرکت اینفینیتی (بخش ساخت اتومبیل‌های لوکس)، داتسون (شرکت مادر صنعت خودروسازی ژاپن – تولیدکننده خودرو، کامیونت و وانت) و همچنین نیسمو (Nissan Motorsport – Nismo) شرکت‌های زیرمجموعه نیسان محسوب می‌شود.

همچنین نیسان مالک 30% سهام دانگفنگ موتورز (یکی از 4 شرکت بزرگ خودروسازی در چین) نیز هست. دانگ‌‌فنگ موتورز به همراه چانگان موتورز، گروه فاو و سایک موتورز به عنوان 4 خودروساز برتر چین شناخته می‌شوند.

REZA ///AMG

رضا حصیری؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک؛ علاقه‌مند دنیای خودرو ...

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه

  1. e36

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (919 ديدگاه)

    یه نوع امپراتوری بین کمپانی های بزرگه ، کوچیکترا باید زیر مجموعه یه بزرگتر باشن

    1. Ali

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      مثل شرکت تویوتا

      1. mory

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (419 ديدگاه)

        آقای رضا حصیری عزیز لطفا در مورد سیستمش همونطور که فرمودید و علت خرید را بفرمایید

        1. REZA ///AMG

          ۲ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2237 ديدگاه)

          mory جان واضحه مثلا تویوتا میاد خودرو میسازه بعد میاد شرکت قطعه سازی هم میزنه که هزینه هاش کم بشه بعد موسسه مالی یزنه که به خریدارا وام بده تا راحتتر خودرو رو بخرن یه شرکت هم میزنه که ماشینا رو تقویت کنه…
          این هم که میگی خریدن خیلی درست نیست…اگه دقت کنی شرکتای ژاپنی زیر مجموعه هاشونو نمیخرن بلکه خودشون تاسیس میکنن(حداقل چن دهه اخیر اینطور بوده)برعکس شرکتای اروپایی…ژاپنی ها تو مسائل غیر خودرویی زیاد سرک میکشن ولی اروپایی ها و آمریکایی ها ترجیح میدن در زمینه خودرو سر و تهشو بیرون بکشن مثالش هم فولکس واگن…میخواستم اینا رو بعدا بیارم ولی خ الان اومد
          ببخشید طولانی شد!!!

      2. DRAGONBORN

        ۲ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        هوندا هواپیمایی هستیا خودرو سازی

        هههه هههههه ههههههههه

  2. DRAGONBORN

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    مطلب کامل وخوبی بود ممنون پدال

    1. ایمان

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      نمیشه این عکستو عوض کنی؟

      1. DRAGONBORN

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        میشه ایمان

    2. K.MAK.MISEL

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2711 ديدگاه)

      دراگون چرا عکس سوسمار خور جماعت رو گذاشتی اواتارت؟

      1. احمد

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (382 ديدگاه)

        اتفاقا یکی از دلایی که تویوتا به اینجا رسیده به خاطر کیفی بودن محصولاتشه

        1. خاوری

          ۱ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (1104 ديدگاه)

          کار تویوتا از هر شرکتی بر نمیاد..یه مجموعه فوق العاده عظیم با انبوهی از مدلها و تجهیزات..این از یه زنجیره تامین بزرگ و سیستم لجستیکی فوق پیشرفته ناشی میشه
          تو یه کتاببسیار معتبر از یه اقتصاددان برجسته خوندم که: “جهان صنعتی به تویوتا مدیونه”

        2. REZA ///AMG

          ۱ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2237 ديدگاه)

          درود خاوری جان…
          این حرفتو باید نگه میداشتی واسه قسمت بعدی 😀

      2. DRAGONBORN

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        تو چرا عکس لافراری رو گذاشتی مکی؟؟؟

  3. فرهاد

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (378 ديدگاه)

    تویوتا از اون چیزی که فکر میکردم گنده تره

    1. K.MAK.MISEL

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2711 ديدگاه)

      تویوتا خوبه!
      ولی کیفیت ساختش کمه.

      1. DRAGONBORN

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        تویوتا عجب زیرمجموعه ای داره

  4. hemi cuda

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (584 ديدگاه)

    آقا رضا دستت درد نکنه . خیلی مطلب خوبی بود . راستی آقا رضا کمپانی نیسان در سال در سال 1933 تاسیس شده .

    1. REZA ///AMG

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2237 ديدگاه)

      ممنون از شما
      1999 سال تاسیس Renault-Nissan Alliance هست نه خود نیسان!!!

      1. hemi cuda

        ۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (584 ديدگاه)

        آقا رضا ممنون از شما . یه پیشنهاد میخواستم بهت بدم . لطفا در مطالب جداگانه و جامعی تاریخچه trd و nismo و مهمترین خودروهای تفویت شده این تیونرها را معرفی کن . دستت درد نکنه . داشت یادم میرفت سوالی ازت بپرسم . آیا در دهه 80 میلادی و زمانی که پورش 959 معرفی شد کمپانی نیسان مدل r32 gtr nismo را رقیب این خودرو معرفی کرده بود ؟؟

        1. datsun

          ۲ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (1512 ديدگاه)

          بله این دو خودرو در آن
          زمان رقیب هم بودن
          R32 درخشش زیادی داشت
          لقب گودزیلا رو تو این مدل
          از اسکای لاین به کار بردن
          که تا الان هم باقی مونده

        2. REZA ///AMG

          ۲ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2237 ديدگاه)

          سوال دومتو که داتسون جان بسیار عالی جواب داد…
          مسمونه سوال اول
          راستش تو فکرم بود که در مورد تاریخچه مسابقات مطلب بفرستم پدال …
          بعد از این که این سری کامل شد روش کار میکنم!!!

      2. hemi cuda

        ۳ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (584 ديدگاه)

        آقا رضا درباره تاریخچه نیسمو و تی آر دی هم مطلب توی پدال بزار . درباره تاریخچه مسابقات هم باید بگم یه مطلب واسه پدال بفرستی خیلی عالی میشه چون همانطور که خودت بهتر از من میدونی اکثر نوآوریها و تکنولوژیهایی که توی ماشینایی که به روش تولید انبوه ساخته میشن هستش از ماشینهای مسابقه ای به این ماشینها رسیده .

    2. datsun

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1512 ديدگاه)

      درسته نیسان در سال 1933 تاسیس شد البته از سال
      1914 فعالیتش در ضمینه خودرو سازی شروع کرد بود
      1999 بخشی از سهامش رو رنو خریداری کرد

      1. hemi cuda

        ۲ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (584 ديدگاه)

        آقای داتسون بابت اطلاعاتی که دادی دستت درد نکنه . البته من هم از علاقه مندان 2 آتیشه ماشینای ژاپنیم . تا جایی من میدونم یه نشریه استرالیایی به nissan skyline gtr لقب گودزیلای ژاپنی رو داده .

  5. احمد

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (382 ديدگاه)

    سوبارو هم ۱۶ درصذ از سهامش مال تویوتاست

  6. Mostafa Vp

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (451 ديدگاه)

    آخه نیما جان این چیه گذاشتی واسه آواتارت؟

  7. مهران۱

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بابت مطلب از اقا رضا تشکر می کنم کلی یاد گرفتم.
    رضا جان در مورد دانگفنگ موتورز وکیفیت ماشیناش اندک اطتلاعاتی به ما بدی ممنون میشم.

    1. REZA ///AMG

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2237 ديدگاه)

      ممنون از شما مهران جان
      راستش دانگفنگ موتورز (ملقب به دنگ و فنگ موتورز!!!) رقابت شدیدی رو با شرکت سایک بر سر اول شدن در چین داره و دائم هم جاشون عوض میشه(الان سایک اوله)…در مورد ماشیناش هم باید گفت که کیفیت ماشیناش یک سر و گردن از چری و لیفان بالاتره مخصوصا در سال های اخیر (به دلیل همکاری با نیسان)و میشه اونو تا حدودی با شرکتی مثل جیلی هم قیاس کرد…

  8. hrf

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (381 ديدگاه)

    جالبه چون تویوتا با توجه ب شرکتهای زیر مجموعش کلا از شرکت های دیگه جانبی بی نیاز هست. حتی میتونه پارچه و چرم مورد نیازش رو از شرکتهای زیر مجموعش بگیره بعدم خودش بهتون وام میده برین ماشیناشو بخرین 😀 زنده باد تویوتا. دست گرداورنده هم واقعا درد نکنه. خیلی مطلب جالبی بود

  9. YaShaR

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    شرکتهای بزرگ استراتژی های متفاوتی رو اجرا می کنند ولی اغلب اونها از استراتژی یکپارچگی افقی استفاده می کنند…
    مثلا شرکتهای رقیب رو می خرند تا هم بازار اونها رو در اختیار بگیرند و هم رقیب رو حذف کنند.
    مانند سایپا که شرکتهای پارس خودرو زامیاد و بهمن و… رو در اختیار گرفته
    ولی استراتژی ایران خودرو مشارکت یا joint venture هستش (شریک شدن با شرکتهای دیگه خارجی) که یه نوع استراتژی تدافعی محسوب میشه…

    کلا یه سازمان بسته به نوع نیازش می تونه از 16 نوع استراتژی که( 13 تاش اصلی و3 تاش ژنریک یا عمومی هست) یا از ترکیبات مختلف آنها استفاده کنه

  10. مصطفی ...

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    ممنون مطلب خوب و جالبی بود…
    منتظر قسمت های بعدش میمونم

  11. بهزاد

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1226 ديدگاه)

    بزرگترین مزیت تویوتا در تولید همین کنترل تامین کنندگان قطعات هست.
    این شکل از تولید به تویوتا اجازه میده که درگیر چانه زنی یا تصاحب قطعه ساز توسط رقبا نشه.
    از اونور تویوتا محدودیت یا انحصاری هم برای قطعه سازهاش در نظر نمیگیره و تمامی قطعات با تیراژ بالا تولید و به دست سایر شرکتها هم میرسه و این مزیت رو میده که تولید ارزانتر تمام بشه.

  12. Behnam

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    مطلب خوب و جالبی بود .
    البته همین مطلب هم میتونه برای خیلیا گیج کننده باشه هنوز 🙂

  13. Behnam

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    البته فکر کنم میشه به صورت غیر مستقیم تویوتا رو سهامدار بخشی از شرکت سوبارو هم دونست.

    1. REZA ///AMG

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2237 ديدگاه)

      توی بخش سوبارو در قسمت های بعدی توضیح داده شده در موردش…

  14. یه پسر

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1142 ديدگاه)

    خیلی ممنون از آقای مهندس حصیری واسه مطلب به این باحالی

    1. REZA ///AMG

      ۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2237 ديدگاه)

      ممنون از شما بابت لطفی که داری…

  15. عباس

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    اونا شرکت ها رو یکی یکی زیر مجموعه خودشون میکنن،اینطور ماشین ها خوب و متناسب با نیاز مشتری میسازن!ولی تو ایران بخاطر اینکه پول بیشتری به جیب بزنن مردم بیچاره رو استثمار کنن تمام شرکت ها رو دارن زیر مجموعه خودشون میکنن

  16. HaMiDrEzA

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    تویوتا یعنی یک الگوی تمام عیار برای هر شرکتی که میخواد دنیارو فتح کنه.

  17. 4MATIC

    ۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1057 ديدگاه)

    اقای رضاحصیری واقعادمت گرم خیلی عالی بود

    1. REZA ///AMG

      ۲ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2237 ديدگاه)

      ممنون 4MATIC جان لطف داری

  18. ReZa

    ۲ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    پس هر شرکتی چه خودروسازی باشه یا هر چی باشه یک زیر مجموعه ای و مالکیتی داره.راستی آقای دراگون جان مثل اون آواتاری مثل ماشینه قدیمیه هست تو کارتون ماشین ها هر سری با طرح های جور واجور میاد.تو هم هر سری با آواتار مختلف سری میزنی به پدال!

  19. MjM

    ۲ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (545 ديدگاه)

    سلطان همشون فولکس واگن…با زیر مجموعه هایی مثل پورشه…لامبو…آئودی…سئات…بوگاتی…بنتلی…اشکودا…دوکاتی…مان….اسکانیا و…

    1. hemi cuda

      ۲ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (584 ديدگاه)

      آقای mjm هیچ کمپانی از نظر تعداد زیاد زیرمجموعه ها به گرد پای کمپانی جی ام gm نمیرسه . چون جنرال موتورز الان هم 10 زیرمجموعه داره . http://www.gm.com/

      1. DRAGONBORN

        ۲ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        زیر مجموعه فولوکس رو هم بزارین

        1. REZA ///AMG

          ۲ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2237 ديدگاه)

          صبر…………….
          به جاهای خوبش هم می رسیم!!!
          .
          .
          .
          Hemi cuda جان و ReZa جان صبر کنید قسمت دوم بیاد بعد اگه شد دوباره این حرفا رو بزنین!!! عکس العمل بقیه جالب میشه!!!
          خخخخخخخخخ 😀

  20. حفیظ

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    با سلام.
    آیا هینو(HINO) زیر مجموعه نیسان نیست؟؟؟

    1. REZA ///AMG

      ۵ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2237 ديدگاه)

      خیر
      هینو تحت مالکیت تویوتاست…

    2. REZA ///AMG

      ۵ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2237 ديدگاه)

      این هم لینکش ( از خود سایت هینو موتورز ):
      http://www.hino.com/hino/story_590.php?PHPSESSID=0df977d1fb463b69cd05758e89a4d7e4

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن