آموزش

مزایا و معایب پیشرانه‌های ۳ سیلندر

پیشرانه‌های ۳ سیلندر قبلاً در خودروهای Kei زیادی بکار رفته‌اند اما هم‌اکنون نیز شاهد بازگشت این خودروها به هاچبک های مدرن هستیم. ما تصمیم گرفتیم تا نگاهی به نقاط قوت و ضعف این پیشرانه‌ها بیندازیم.

peugeot-three-cylinder
اگرچه پیشرانه‌های ۳ سیلندر بکار رفته در خودروهای خشنی چون Geo Metro و دایهاتسو Charade بدنام بودند اما پیشرفت‌های صورت گرفته در بحث توازن و آسایش این پیشرانه‌ها باعث شده تا بازهم شاهد بازگشت این پیشرانه‌ها باشیم. به لطف خودروسازهایی چون فولکس‌واگن، هوندا و ب ام و، پیشرانه‌های ۳ سیلندر این روزها در خودروهای بی‌شماری عرضه می‌شوند. یکی از خارق‌العاده‌ترین پیشرانه‌های ۳ سیلندر نمونه‌ی ۴۰ کیلوگرمی نیسان با قدرت ۴۰۰ اسب بخار است که برای خودروی لمانز Zeod RC تدارک دیده شده است.

three-cylinder-engine
علیرغم این فعالیت دوباره، مت رابینسون اخیرا با هوندا سیویک جدید مجهز به پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱ لیتری رانندگی کرده و به جرئت می‌توان گفت نظرات او درباره‌ی این پیشرانه متناقض بوده است. اگرچه خروجی این پیشرانه عدد قابل‌احترام ۱۲۷ اسب بخار است اما این نویسنده گفته که در زمان سکون و روشن بودن پیشرانه شاهد لرزش ناخواسته‌ی پیشرانه هستیم که وارد کابین نیز می‌شود. در کل هنگام رانندگی نیز فقدان نرمی عمومی خودرو احساس می‌شود؛ بنابراین قبل از اینکه پیشرانه‌های ۳ سیلندر شروع به حکمرانی در کلاس هاچبک ها بکنند، بیایید نگاهی به جنبه‌های خوب و بد این پیشرانه‌ها بیندازیم.

2016-Honda-Civic-EX-204-876x535
یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر اساساً همان پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی بوده که به دو نیم تقسیم شده است. معمولاً در پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی، دو سیلندر بیرونی‌تر به نقطه مرگ بالا رسیده و چهار سیلندر دیگر زوایای خاص چرخش به منظور توازن نیروهای اولیه، ثانویه و گشتاور چرخشی پیشرانه را به دست می‌آورند.

در یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر، پیستون اول (پیستون جلویی) به نقطه مرگ بالا رسیده درحالی‌که دوتای دیگر ۱۲۰ درجه دورتر از نقطه مرگ بالا یا پایین هستند. معنی سخن این است که نیروهای اولیه و ثانویه به‌صورت عمودی بالانس شده‌اند اما گشتاور بالای پیستون‌های متقابل همانند پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی در یک راستا یا اتحاد نیستند. به جای آن پیشرانه تلاش می‌کند تا طبیعتاً بچرخد؛ بنابراین برای جلوگیری از این کار یک شفت متوازن کننده برای خنثی کردن نیروی چرخشی لازم است.

3-cylinder Engine
عدم توازن گشتاور که در پیشرانه‌های ۵ سیلندر خطی نیز به چشم می‌خورد باعث می‌شود سروصدای زیادی از پیشرانه برخیزد. این امر به خاطر وزن شفت متوازن کننده‌ای است که باعث می‌شود میل‌لنگ در برابر آن کار کند. این موضوع باعث می‌شود پیشرانه‌های ۳ سیلندر نسبت به برادران متوازن‌تر خود لرزش بیشتری داشته باشند.

همچنین به دلیل این حقیقت که جرقه در هر ۲۴۰ درجه رخ می‌دهد، یاتاقان‌های میل‌لنگ در فضای ۱۲۰ درجه‌ای جدای از هم قرار بگیرند. این ویژگی تقابلی در نهایت منجر به عدم نرمی و ایجاد لرزش‌های زیاد در پیشرانه‌های ۳ سیلندر می‌شود. رفتار خشن این نوع پیشرانه‌ها در سرعت‌های پایین پیشرانه محسوس‌تر خواهد بود زیرا یکی از مراحل احتراق داخل سیلندر رخ نمی‌دهد.

Sandero Engine h4bt 3cylinder
علیرغم این ضعف‌ها، پیشرانه‌های ۳ سیلندر به دلایل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اول از همه اینکه پیشرانه‌های یاد شده سبک‌وزن و جمع‌وجور بوده و همین امر باعث می‌شود تا در پلتفرم‌های زیادی مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال ب ام و از پیشرانه‌ی ۳ سیلندر مینی در خودروی هیبریدی و اسپورت خود یعنی i8 استفاده می‌کند.

در بحث پرفورمنس، یک سیلندر کمتر نسبت به پیشرانه ۴ سیلندر خطی استاندارد باعث کاهش اصطکاک قطعات محرک می‌شود. این فاکتور به همراه حجم کمتر پیشرانه باعث مصرف سوخت کم می‌شود.

Engine-3cylinder
از آنجایی که غالباً مدل‌های پایه‌ی خودروها با پیشرانه ۳ سیلندر عرضه می‌شوند، این موضوع محتمل است بسته به اینکه جهت‌گیری خودروسازها چگونه باشد، از این پیشرانه‌ها بیشتر استفاده شود.

این پیشرانه‌ها در مقایسه با نسخه‌های ۴ سیلندر هزینه‌ی ساخت کمتری دارند بنابراین احتمال استفاده‌ی فراوان از این پیشرانه‌های کم‌حجم تا زمان پیشرفت‌های آتی وجود دارد. هرچند به نظر می‌رسد این آینده با توجه به عادات ما چندان روشن نباشد زیرا ما خواهان پیشرانه‌های آرام‌تر هستیم.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه

  1. Mahdi DODGE

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1446 ديدگاه)

    معایبش خیلی بدتره از مزایاش هست و نمیشه نا دیده گرفت
    من شخصا از ۳ سیلندر توقع نرمی و ارام بودن دارم که ندارن پس خرید یه ۴ سیلندر بهتره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  2. سامان اذری

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2816 ديدگاه)

    دم نیسان گرم
    سه سیلندر ۴۰ کیلو و ۴۰۰ اسب بخار

    ولی من خودم به موتور ۳ سیلندر زیاد اعتقاد ندارم به نظر من اگه ۴ سیلندر باشه و گشتاور رو تو دور موتور پایین (۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰) بده
    بهتر از ۳ سیلندره که تو دور موتور ۵۵۰۰ حداکثر گشتاور رو میده استهلاک و
    مصرف سوخت موتور سه سیلند تو دور ۵۵۰۰ مطمئنم از موتور ۴ سیلندر با دور موتور ۲۵۰۰ بیشتره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. سامان اذری

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2816 ديدگاه)

      این نظر بنده مگه توش چه کلمه زشتی استفاده شده بود که چندین ساعت منتظر تایید شدن قرار گرفت؟؟

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. RoadRunner

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11457 ديدگاه)

        .
        جدیدا وقتی ویرایش میکنی میره واسه تایید ???
        ویرایش نکن ??
        قوانین کامنت نویسی در پدال ، هر چقدر هم اعصاب خرد کن باشه بعد از ۶۷۰۰ کامنت دستم اومده. ?
        قبلا این طوری نبود ، راحت میتونستی ویرایش کنی ، نمیدونم این چه وضعشه. ??

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. سامان اذری

          ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (2816 ديدگاه)

          🙁

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  3. Arash

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جهت دهی پیش از موعد همیشگی برای محصولاتی که در آینده نزدیک میاد تو بازار ایران! این جالب نیست!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. ایلیا

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (731 ديدگاه)

    عکس اول منو یاد تعویض سرسیلندر انداخت که توی ماشینای آشغال ایرانی امری کاملا رایجه…. حالم بد شد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. ساسان.م

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (343 ديدگاه)

    نظر شخصی من اینه دیگه ۳ سیلندر رو بیخیال بشید بابا
    اونی که طرز تفکر کلاسیک داره میره V8 خورجینی سوار میشه
    اونی هم که مدرن تره به اصطلاح بره هیبرید و الکتریکی سوار شه

    با ۳ سیلندر حال نمیکنم
    نهایتش ۴ سیلندر بوکسر توربو مثل انجین های پورشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. Sajjad

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    من با چهار سیلندر هم حال نمیکنم!
    فقط ۸ سیلندر و ۱۲ سیلندر آمریکا و انگلیس

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  7. بهروز

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    انجین سه سیلندر در یک بازه زمانی طولانی از هیچ نظر قابل توجیه نیست. گشتاور خروجی در دور بالا به خودی خود نیازمند فشار بیشتر روی انجینه و طبیعتا موجب اصطحلاک، مصرف و آلایندگی بیشتر میشه. لرزش شدید، صدای زیاد، و آزار دهنده تر از همه احساس اینکه “یه چیزی کمه” که اون چیز همان سیلندر چهارمه هم مزید بر علته. اگر قراره یک انجین ۹۰۰ cc سه سیلندر ساخته بشه، خب یه ۱۰۰۰ cc چهار سیلندر در طولانی مدت از هر لحاظ بهتره…

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. جعفر طاهری

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو سازان برای ارزانترین مدل خود (خودرو پایه) موتور سه سیلندر را نصب میکنند . افرادی که درآمد بالاتری دارند میتوانند همان نوع خودرو را
    با موتور مثلا هشت سیلندر بخرند . خوبی این موتور کوچک ارزان تمام شدن آن است. با سبک رانندگی اقتصادی مصرف سوخت کمتر و استهلاک کمتری نسبت به چهارسیلندر دارد. اگر رانندگی شخصی به سبک بدست آوردن حداکثر گشتاور موتور است و روش اقتصادی را نادیده میگیرد بهتر است این موتور را انتخاب نکند چون محتملا آنرا تحت فشار میگذارد .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا