نقاط قوت و ضعف گیربکس‌های ضریب متغیر CVT

گیربکس ضریب متغیر با به اختصار CVT! این سه واژه بی‌وقفه در ذهن هر دوستدار خودرویی در حال گردش بوده و البته اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. CVT ها فاقد دنده‌های مرسوم بوده و بجای آن از پولی‌هایی استفاده می‌کنند که توسط تسمه‌های آهنی قوی به یکدیگر متصل شده‌اند.


بجای استفاده از چرخ دنده‌های سنتی در گیربکس که می‌توانند نسبت‌های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ‌گونه دنده‌ی فیزیکی کار می‌کند. این نوع گیربکس بجای چرخ دنده از سیستم تسمه و پولی که شکل آن بسته به قدرت متغیر است سود می‌برد. از نظر فنی تعداد نسبت‌های دنده‌ی گیربکس CVT بی‌نهایت است.


تلاش‌های اولیه برای محبوبیت CVT ها با گله‌ی مشتریان در زمینه احساس لغزش و فریاد پیشرانه به درب بسته خورد زیرا این گیربکس برای نگه‌داشتن بالاترین دور و باقی ماندن در آن محدوده در زمان‌های شتاب گیری سنگین برنامه ریزی شده است. اخیراً گیربکس‌های CVT دارای احساس تعویض دنده گیربکس‌های سنتی هستند تا مشتریان احساس بهتری دراین‌باره داشته باشند. CVT ها بسیار بهتر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید اما هنوز هم بهترین و عالی‌ترین گزینه نمی‌باشند. در ادامه شما را با نقاط قوت و ضعف این نوع گیربکس‌ها آشنا می‌کنیم.

  • نقاط قوت


تحویل قدرت بهینه: خودروی شما با استفاده از این نوع گیربکس همیشه در ضریب صحیح خواهد بود. برخلاف گیربکس اتوماتیک یا حتی دستی، CVT برای نگه‌داشتن سرعت پیشرانه در بهینه‌ترین حالت برنامه‌ریزی شده است. این موضوع بی‌شک پرفورمنس بهتری در برخی شرایط به ویژه در زمان سبقت گرفتن ایجاد می‌کند.

مزیت‌های اقتصادی: یک گیربکس CVT اغلب کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های مرسوم بوده و حداقل از نظر مصرف سوخت این‌گونه است زیرا سرعت پیشرانه را همواره در بهترین مکان و زمان نگه می‌دارد. رانندگان خودروهای مجهز به این نوع گیربکس در زمان حرکت با سرعت یکنواخت در بزرگراه خواهند فهمید که عقربه دورسنج پیشرانه روی عدد بسیار پایینی قرار دارد که برای مصرف سوخت کم عالی می‌باشد.

ساختار ساده‌تر: قطعات این نوع گیربکس در مقایسه با گیربکس‌های مرسوم کمتر هستند. بجای چرخ دنده‌های زیاد، در گیربکس CVT شاهد پولی‌هایی هستیم که توسط زنجیر یا تسمه فولادی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. بسته به سرعت خودرو، هر طرف پولی به جلو یا عقب حرکت می‌کند تا نسبت ایجاد شده تغییر یابد و این ساده بودن فنی به معنی قابلیت اطمینان بالاتر می‌باشد.

وزن کمتر: به لطف ساختار ساده‌تر، گیربکس‌های CVT معمولاً سبک‌تر و جمع و جورتر از نمونه‌های سنتی هستند. کاهش وزن قوای محرکه چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت می‌باشد.

تعویض دنده نرم‌تر: هر فردی که پای چپ خود را روی پدال کلاچ گذاشته می‌داند تعویض دنده چگونه است. با تکان‌هایی که به خودرو وارد می‌کنید سرنشین جلو از شما می‌پرسد که آیا به تازگی گواهینامه گرفته‌اید؟ گیربکس‌های CVT اصلاً دنده‌ای نداشته و از حالت درجا تا ردلاین به‌صورت یکنواخت حرکت می‌کنند.

  • نقاط ضعف


پیش‌فرض‌های مربوط به عدم اطمینان: گیربکس‌های CVT نیز طبیعتاً برخی نقص‌ها را دارند که برخی از آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده‌اند که باعث می‌شوند مشتری فکر کند گیربکس به‌صورت صحیح کار نمی‌کند. نبود هرگونه دنده‌ی سنتی این احساس را در راننده ایجاد می‌کند که شاید عملکرد CVT ها درست نبوده و مالک خودرو این را نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌داند.

عملکرد پر سر و صدا: بسیاری از رانندگان درباره ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و به پا خاستن فریاد آن گلایه کرده‌اند. این موضوع در تمامی گیربکس‌های CVT حتی آن‌هایی که با دنده‌های سنتی شبیه‌سازی عرضه می‌شوند دیده می‌شود. صدای بیشتر معمولاً خوشایند خریداران نیست مگر تا زمانی که یک پیشرانه قدرتمند در بطن خودرو وجود داشته باشد.

نقطه مقابل اسپورت بودن: باید به این واقعیت اذعان کرد که گیربکس‌های CVT اصلاً هیجان‌انگیز نیستند. CVT ها قطعاً مفید و کم‌مصرف هستند اما همانند یک تستر در گوشه آشپزخانه می‌باشند که قطعاً هیچ احساسی را ایجاد نمی‌کند و تنها در زمان صرف صبحانه به درد می‌خورد. هیچ ماشین‌بازی از اسپورت بودن این نوع گیربکس‌ها سخن نخواهد گفت.

قابلیت اطمینان شک و شبهه دار: گیربکس‌های CVT اکثر در خودروها و کراس اوورهایی بکار می‌روند که بی حاشیه بودن و بجای تمرکز روی اسپورت بودن روی فضای داخلی و بار و همچنین خانواده‌ها تمرکز دارند. این موضوع اتفاقی نیست زیرا اکثر گیربکس‌های CVT هنوز قادر نیستند تا گشتاور زیادی را هندل کنند.

هزینه‌های نگهداری بالا: هزینه‌های نگهداری این نوع گیربکس‌ها در صورت استفاده صحیح پایین است اما زمانی که گیربکس CVT خراب شود هزینه‌های تعمیر بالایی خواهد داشت که آن‌هم به خاطر گران بودن قطعات می‌باشد. همچنین یافتن یک مکانیک خوب که به اندازه گیربکس‌های اتوماتیک سنتی یا نمونه‌های دستی از گیربکس‌های CVT نیز سر دربیاورد یک دردسر دیگر می‌باشد.

[دانلود ویدئو]

منبع: autoguide

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

19 دیدگاه

  1. Parvaz
    سوابق: (253 دیدگاه) ,

    اگه اشتباه نکنم روی گلگیر سمند های موتور ملی یا همون EF7 کارخانه عبارت c.v.v.t زده، این فکر کنم زمان بندی متغیر سوپاپ ها هستش درسته؟؟؟ دوستان اگه اطلاعاتی دارند راهنمایی کنند ممنونم

    پاسخ
    1. Hamid...Audi
      سوابق: (580 دیدگاه) ,

      CVVT: Continuous Variable Valve Timing
      CVT: Continuously Variable Transmission
      اولی یه سیستم زمانبندی و دومی یه نوع گیربکسه که همین صفحه بررسی کرده.

      پاسخ
  2. SFXSuperFast
    سوابق: (164 دیدگاه) ,

    ممنون از مترجم مقاله
    به نظر من ک این نوع مطالب ارزشمندتر از خبرهایی هستن ک درمورد برندها بیرون میاد

    پاسخ
  3. s.h
    سوابق: (503 دیدگاه) ,

    یکی از دانشمندان فهیم زیر یکی از پست های کونیک زگ میگفت مبدل گشتاورش cvt هست نه گیربکس !!!!!!!!!
    همچین عزیزان فکوری داریم !!!

    پاسخ
  4. Amirferrari
    سوابق: (257 دیدگاه) ,

    نگید گیربکس CVT…بگید دایرکت درایو🤣😂

    پاسخ
    1. f35
      سوابق: (114 دیدگاه) ,

      ببینم اصلا واشر سر سیلند میدونی چیه ؟؟/ که بخوایی در مورد گیربکس نظر بدی
      به جان همه مردا ماشینت وسط خیابون خراب شه اچارم دست نمیتونی بگیری !!!!!!! حتی نمیتونی حدس بزنی از چیه !!!!!!!
      پس نظر مهندسی رو بسپار به صاحب نظرش
      شمام اگر تونستی یه اسباب بازی پلاستیکی بسازی حالا بعد بیا مسخره کن

      پاسخ
      1. 917
        سوابق: (64 دیدگاه) ,

        به جان خودم اگه بدونی دایرکت درایو به چی میگن…

        پاسخ
  5. محمد حسین
    سوابق: (295 دیدگاه) ,

    یک چیزی رو من متوجه نشدم
    در حالیکه در مزیت های این گیربکس گفته شده دور موتور تا حد امکان پایین نگه داشته میشه و مصرف سوخت میاد پایین
    در قیمت معایب
    گفته شده که صدای موتور زیاد و باعث گله مشتریان شده.
    دور موتور پایین که صدای زیاد نداره !

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      بعضی وقتا لگ داره گاز میدی به جای اینکه به اصطلاح تعویض دنده نیرو رو توزیع کنه و سرعت بالا بره دور موتور رو بالا میبره تا به سرعت بالاتر برسی
      این لگ اونطوری نیست که بشه گفت مشکل اساسیه.

      پاسخ
  6. Genius
    سوابق: (544 دیدگاه) ,

    حسن اصلیش تو بدون تقه کارکردن و خصوصیت دنده بی نهایتش و نتیجتا adaptation خوبش با شرایط مختلف رانندگیه.اما عمده ایراد غیرقابل انکارش لختی و اینرس شدن ماشین در کندن از حالت سکون و همینطور شتابگیری ثانویه اش بالاخص در حین مانورهای ناگهانی است.صدای زیاد موتور درون کابین هم که بخاطر گاز هرز خوردن های ناشی از تغییر کورس تسمه واقعا اوایل رانندگی با یک ماشین مجهز به CVT اعصاب خورد کنه!صد البته گیربکس CVT نیسان آلتیما با ماشین هایی مثل لیفان و کوئیک که ما تو ایران داریم زمین تا آسمون فرق داره

    پاسخ
  7. Mopar or No Car
    سوابق: (1143 دیدگاه) ,

    لپ مطلب:
    «اکثر ماشین بازها روی خوشی به این نوع گیربکس نشان نداده و به دنبال نمونه‌های دستی یا دوکلاچه اتوماتیک هستند. »
    تمام

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      خب برن دنده دستی و دوکلاچه بخرن دیگه
      اینقدر به عقلشون نمیرسه اگه اینو نخواستن نخرن؟

      پاسخ
    2. Ali
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      هیچ گیربکسى بدون عیب و ایراد نیست…میتونى معایب دوکلاچه ها رو هم بخونى خصوصا نو ع خشک که رو ماشینى مثله پاسات هست!
      من که پشت ماشین با گیربکس cvt نشستم خیلى خوب بود سوارى نرم،بى سر و صدا وقتى گاز نمیدى،احساس شتاب گیرى ندارى ولى تنش هم نداره موقع شتابگیرى،مصرف سوخت واقعا پایین نگه میداره اما سروصداش موقع گاز دادن زیاده ولى خب تو اتاق نمیاد زیاد.
      اینکه میگن کسى که ماشین با گیربکس cvt داشته دیگه سراغش نمیره قطعا باهاش رانندگى نکرده.میشناسم کسى رو که نیسان مورانو داشت چند سال،فروخت اوتلندر گرفت.
      معایب دوکلاچه ها رو بخون حتما.

      پاسخ
  8. سیامک . ص
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    معمولآ اونهائیکه cvt رو تجربه کردند ، اولین و آخرین تجربه شون بوده و خواهد بود !
    فوق الهاده بی هیجان ، کسل کننده و نا امید کننده است . ولی انگار اراده ای قوی پشت قضییه است تا استفاده از این نوع سیستم انتقال نیرو رو هرچه بیشتر رواج بدن . حتی به قیمت عدم استقبال کاربران !
    ضمنآ استفاده از عنوان گیربکس برای مجموعه cvt کاملآ غلطه . چون وقتی در این نوع سیستم انتقال نیرو اساسآ از دنده استفاده نشده و چیزی بعنوان چرخدنده وجود خارجی نداره ، پس استفاده از واژه جعبه دنده هم برای اون مفهوم درستی نمیتونه داشته باشه .

    پاسخ
    1. مهرداد فرهنگیان
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      ببین تا وقتی که بتونه هزینه های اولیه و ثانویه ی شرکت هارو کم بکنه ازش استفاده میشه
      واژه ی گیربکس هم دیگه کمتر استفاده میشه و بجاش از واژه ی transmition استفاده میشه که تو دنیای ماشین ها میشه(واحد انتقال قدرت)پس اینکه بگیم یه گیربکس چون چرخ دنده نداره پس گیربکس نیست حرف بی منطقیه(البته این ۵تا چرخ دنده هم داره واسه دنده عقب رفتن)
      درضمن این گیربکس بهترین گزینه برای خونواده ها و راننده ها(تاکسی و …) هستش!چون کمترین خستگی و بیشترین آسایش رو با خودش داره

      پاسخ
  9. ماجد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دنیا به سمت گیربکس ها با دنده های بیشتر در حرکت هست تا به شکل بهینه نیروی موتور رو به چرخ ها برسونه ( ۸ دنده شدن عموم‌ماشین های روز دنیا نمود این حرکت هست ) اما افزایش تعداد چرخ دنده در نهایت به افزایش وزن مرده خودرو که همیشه برای تولیدکنندگان اتوموبیل ناخوشایند بوده می انجامه . ازین رو احتمالا cvt یا گیربکسهای با نگرش های مشابه حداقل در خودرو هایی که برای کاربری هر روزه استفاده میشوند نمود بیشتری خواهند داشت

    پاسخ
  10. مهرداد فرهنگیان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ببین تا وقتی که بتونه هزینه های اولیه و ثانویه ی شرکت هارو کم بکنه ازش استفاده میشه
    واژه ی گیربکس هم دیگه کمتر استفاده میشه و بجاش از واژه ی transmition استفاده میشه که تو دنیای ماشین ها میشه(واحد انتقال قدرت)پس اینکه بگیم یه گیربکس چون چرخ دنده نداره پس گیربکس نیست حرف بی منطقیه(البته این ۵تا چرخ دنده هم داره واسه دنده عقب رفتن)
    درضمن این گیربکس بهترین گزینه برای خونواده ها و راننده ها(تاکسی و …) هستش!چون کمترین خستگی و بیشترین آسایش رو با خودش داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.