آموزشهفته نامه

پیشرانه‌های دیزلی در برابر پیشرانه‌های بنزینی؛ کدام‌یک؟!

اگرچه که مشوق‌های مربوط به مالیات و پارکینگ بسیاری از مردم را به فکر خرید خودرویی الکتریکی و هیبریدی انداخته اما پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی هنوز هم نیروبخش تعداد زیادی از خودروها هستند.

از منظر اقتصادی و بهای پرداختی و همچنین محدوده‌ی حرکتی، هیبریدها و خودروهای الکتریکی شاید خیلی گران‌تر و با محدوده حرکتی پایین‌تری باشند. آیا یک خودروی دیزلی کم‌مصرف می‌تواند یک ‌راه‌حل جذاب برای حل این مسئله باشد؟ شاید هم یک خودروی بنزینی ارزان برای رانندگی در شهر کفایت کند.

petroldieselpumpslead
خب ما این دو نوع پیشرانه را با هم مقایسه می‌کنیم تا در آخر ببینیم که کدام‌یک فاکتورهای بهتری را ارائه می‌کند.

  • مصرف سوخت

Petrol_Pump_0
خودروهای دیزلی مدرن کم‌مصرف‌تر از پسرعموهای بنزینی خود هستند. سه خودروی دیزلی محبوب در کلاس‌های متفاوت در جدول زیر آورده شده‌اند و نسبت به نمونه‌های بنزینی خود به‌طور متوسط ۲۹ درصد سوخت کمتری را می‌سوزانند.

نوع خودرو

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

فولکس‌واگن پولو

۱.۴ لیتری TDI – ۳.۴

ب ام و سری ۳

۳۲۰d – ۵

فورد فوکوس

۱.۵ لیتری TDCi – ۳.۸

 

با ۳۰ درصد مصرف سوخت بیشتر پیشرانه‌های بنزینی می‌توان این انتظار را داشت که با خودروهای بنزینی دفعات زیادتری را باید به جایگاه سوخت مراجعه کنید.

  • هزینه‌های خودرو

Running_Costs_0
اخیراً بهای سوخت گازوئیل در انگلیس کاهش چشمگیری داشته و هر دو سوخت تقریباً بهای یکسانی دارند. این یک مزیت بسیار چشمگیر برای رانندگان خودروهای دیزلی‌ای است که پیش‌ازاین بهای بالاتری را پرداخت می‌کردند.

مالیات جاده‌ای دیگر موضوعی است که خودروهای دیزلی در آن می‌درخشند. خودروهای دیزلی آلایندگی کمتری داشته و بنابراین مالیات کمتری را نیز پرداخت می‌کنند. برخی خودروها نظیر فولکس پولو با پیشرانه ۱.۴ لیتری TDI آلایندگی بسیار کمی داشته و بنابراین از پرداخت مالیات معاف است.

  • قیمت

Ford_Focus
با فشارهایی که هر روز از جانب قوانین مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت وارد می‌شود سازنده‌ها مجبورند که زمان بیشتری را برای توسعه‌ی پیشرانه‌های دیزلی پاک‌تر صرف نمایند. این هزینه متأسفانه از مشتری دریافت می‌شود و خودروی دیزلی جدید گران‌تر از نمونه‌ی بنزینی است.

اگر فکر می‌کنید که هزینه‌های سواری ارزان‌تر این اضافه پرداخت را جبران خواهد باید بگوییم که در اشتباه هستید. برای مثال با انتخاب ب ام و ۳۲۰d بجای ۳۲۰i باید بیش از ۱۳۰ هزار کیلومتر را با نمونه دیزلی رانندگی کنید تا مزیت‌های آن نسبت به پول پرداختی جبران شود. اگر برنامه‌ای برای نگهداری طولانی‌مدت خودروی دیزلی ندارید پس به این ترتیب شاید نمونه بنزینی انتخاب بهتری باشد.

  • در روی جاده

320d
بسیاری از راننده‌ها نمی‌توانند پاسخ آنی پدال گاز در خودروهای بنزینی را نادیده بگیرند. اگرچه که دیزلی‌ها نیز در دهه‌های اخیر بهبودهایی داشته‌اند اما رنج دور پیشرانه محدودتر و تأکید بیشتر روی گشتاور به این معنی است که خودروهای دیزلی در بزرگراه‌ها بهتر از راه‌های پرپیچ‌وخم عمل می‌کنند.

اگر مسافرت‌های طولانی داشته و استفاده از کروز کنترل را ترجیح می‌دهید پس نسخه‌ی دیزلی حس بهتری دارد. سطح آسایش این خودروها هم‌اکنون قابل رقابت با نمونه‌های بنزینی است مخصوصاً اگر در بزرگراه‌ها حرکت کنید.

اما در نهایت باید گفت که پیشرانه‌های بنزینی به دلیل فرایند احتراقی که دارند در هنگام شتاب گیری صدای بهتری تولید می‌کنند. البته با استفاده از توربو این پیشرانه‌ها نیز هم‌اکنون گشتاور خود را در محدوده‌ی وسیع‌تری ارائه می‌کنند.

  • آلایندگی‌ها

Exhaust
پیشرانه‌های دیزلی به‌طور طبیعی ذرات دوده‌ی بیشتری را آزاد می‌کنند بنابراین برای اطمینان از اینکه ذرات به آسانی در اتمسفر رها نمی‌شوند فیلتری برای به دام انداختن آن‌ها پیش از خروج از اگزوز تعبیه شده است. با افزایش دمای این واحد که اکثراً در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد ذرات می‌توانند آزاد شوند.

اگر خودرو تنها برای سفرهای کوتاه و آرام استفاده مشود این فیلتر ذرات اشباع شده و قادر نیست که مواد داخل خود را از بین ببرد. به منظور جلوگیری از این مورد باید خودروهای دیزلی مدرن را یکبار در هفته با سرعت‌های بزرگراهی راند. اگر این قطعه نیاز به جایگزینی پیدا کند شاید خرج زیادی را روی دست مالک بگذارد.

  • نگرانی‌های اخیر

Polo_Front
خودروسازها سخت در حال کار بر روی این دیدگاه قدیمی که پیشرانه‌های دیزلی پر سر و صداتر، دودزا و آلاینده هستند می‌باشند و چنین امری شاید در دنیای کنونی بیشتر امری تجاری جلوه کند. یکی از بزرگ‌ترین خبرها در این مورد به رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن مربوط می‌شد.

باید خاطرنشان کرد که این مسئله در حال حاضر تنها خودروهای یورو ۵ را تحت تأثیر قرار داده و مدل‌های یورو ۶ در امان هستند بنابراین خریداران نباید نگران باشند که خودروهای آن‌ها آلایندگی زیادتری نسبت به تبلیغات گفته شده دارد.

  • نتیجه‌گیری

R10 TDI
اگرچه که تصمیم‌گیری بین پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی هیچ‌گاه آسان نبوده اما این تقابل باعث شده که هر نسل از پیشرانه‌ها توسط خودروسازان بهبود یابد.

به عنوان یک مصرف‌کننده ما با پیشرانه‌های مختلف در شرایط متفاوتی روبرو هستیم. اگر شما معمولاً فواصل زیادی را طی می‌کنید و خودرویی پالایش شده می‌خواهید که در هر چند کیلومتر شما را مجبور نکند که سوخت‌گیری نمایید، شاید پیشرانه دیزلی انتخاب بهتری باشد.

اگر به دنبال صرفه‌جویی کلی در هزینه‌های مالکیت بوده و نمی‌خواهید که خودرویتان را برای مدت طولانی نگهداری کنید، پیشرانه‌ی بنزینی احتمالاً انتخاب بهتری خواهد بود. خودروهای بنزینی همچنین سنخیت بیشتری با طرفداران رانندگی داشته و برای افرادی که مسافت‌های کوتاه را طی می‌کنند بهتر هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. مهدی drift

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (183 ديدگاه)

    بنزینی

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. ASTON MARTIN

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      ولی خداییش اونجام زیادی هزینه بستن به خودرو ها
      عوارض پارک،مالیات،سوخت گرون :/

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. Parker

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ما که الحمد لله راحتیم. در ایران خودروی دیزلی وارد نمیکنن تا فکر ما درگیر این انتخاب های سخت نشه و اذیت نشیم !!
    اون آئودی R10 آخری رو حال کنین.
    وقتی آئودی برای لمانز خودروی دیزلی در نظر گرفت همه این کار رو یک اشتباه بچگانه از آئودی میدونستن.
    چون فکر میکردن برنده شدن در لمانز با یک خودروی دیزلی غیر ممکنه.

    ولی آئودی غیر ممکن رو چندین بار ممکن کرد و اینقدر در لمانز قهرمان شد که حوصله ی همه از دیدن لمانز سر میرفت !!! چون برندش از قبل مشخص بود !! آئودی با R10 دیزلی!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      تموم شد و رفت

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. Nima

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    اگر مطلب مال اروپا نبود و از یه مجله آمریکایى بود حتما بنزینى انتخاب میشد.
    حتى من دیدم کامیون هاى بنزینى توى آمریکا. اگر اروپایى ها کامیونى با حجم موتور 7 لیتر داشتن که بنزینى بود خودشونو میکشتن دیگه براى هزینه ها و مالیات و مصرف سوخت و اینا. ولى داستان توى خاورمیانه و آمریکا فرق میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی drift

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (183 ديدگاه)

    چیزای عجیب توی دنیای خودرو زیاد هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Chrysler

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (544 ديدگاه)

    دیزلی هم به صرفه و خوبه.من پولو دیزل سوار شدم خیلی ماشین خوبیه.عالیه ینی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. Michael

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من ایران زندگى نمیکنم و الان ١٠ سال ماشین دیزل میخرم ، اولا دیزل به خاطر قدرت تورک بالا در دوره پایین هیچ مشکلى با کولر و وزن ماشین نداره یعنى عملا کولر هیچ فرقى روى مصرفش و قدرتش نمیزاره ، براى ترافیک عالیه و مصرفش توى SUV دقیقا نصف بنزینى هست (به خاطر وزن)،
    اما تو جاده بنزینى بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دمت گرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. mohammad fm480

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    انتخاب من دیزل -فقط دیزل

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. ساسان.م

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (338 ديدگاه)

    دیزل توربو

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. ماسل

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    دوستان یه سوال؟اینا چرا نمیان تو موتور بنزینی طول محفظه احتراقو بیشتر کنن تا مثل دیزلی گشتاور بالایی بده. فکر کنم فقط رولز تا حدودی اینکارو کرده باشه چون موتور ۱۲ سیلندر و ۶ لیتریش فقط ۵۰۰ اسب میده ولی در عوض گشتاور وحشتناک بالای ۱۰۰۰ نیوتون متر میده.مگه نه اینکه باید نسبت محفظه احتراق بایدمعمولا وتقریبا ۱:۱۰ باشه؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Michael

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      به دلیل اینکه فقط بحث محفظه احتراق مطرح نیست خاصیت دیزل اینه که دیرتر مشتعل میشه و زمان بیشترى براى سوختن لازم داره و انرژى ازاد شده بیشترى داره اما بنزین سریعا مشتعل میشه، البته محفظه احتراق هم مهمه چون هرچقدر فاصله رفت و برگشت پیستون زیاد تر باشه تورک بیشترى میده اما همین فاصله باعث میشه موتور خیلى تو دور بالا راحت نباشه، فقط بستگى به این داره براى چه ماشین و شرایطى میخوایم استفاده کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ماسل

        ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (2416 ديدگاه)

        مرسی دوستان.یعنی از نظر مهندسی و فنی وتئوری مشکلی وجود نداره که یه موتور بنزینی(حجم زیر ۲ لیتر) رو صرفا برای گشتاور بالا طراحی کنیم؟مثلا گشتاورش دوبرابر اسب بخارش باشه؟اگه نه این نسبت چند به چند عملیه؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. volvo fh

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    طول شاتون هم اگه زیاد بشه,گشتاور بیشتر میشه,ولی از اون طرف محدودیت دور موتور پیدا میکنه که روی قدرت نهایی تاثیر میزاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ماسل

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      مرسی دوستان.یعنی از نظر مهندسی و فنی وتئوری مشکلی وجود نداره که یه موتور بنزینی(حجم زیر ۲ لیتر) رو صرفا برای گشتاور بالا طراحی کنیم؟مثلا گشتاورش دوبرابر اسب بخارش باشه؟ اگر نه این نسبت نهایتا چند به چند میتونه باشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Michael

        ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (10 ديدگاه)

        همین الان هم توى بازار ماشینهاى دیزل با موتو ١ لیترى هم هست که به اندازه یه موتور ٢ لیترى بنزینى گشتاور دارند اما همونجورى که گشتاور مهمه اسب بخار هم مهمه. اصولا واسه ماشین سبک و کوچک همون بنزینى بهتره چون هزینه تولید موتور دیزل بالاتره و لرزش زیادى داره، براى گرفتن بیشترین گشتاور باید از سیستمهاى پرخوران مثل توربو و سوپر شارژر استفاده کرد که با گذاشتن یه توربو بزرگ با یه تاخیر طولانى اما مقدار زیادى گشتاور میده عملا با تغییر سایز توربو میشه اینکارو کرد اما به درد رانندگى نمیخوره.دقیقا موتور برق اینجور سیستمى داره که تو پایینترین دور بالاترین گشتاور رو بده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ماسل

          ۱۹ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          بازم ممنون.دیزلی ها که داره نسلش برچیده میشه برای همین واسم سوال پیش اومد که یه موتور بنزینی که کارکردش شبیه دیزلی باشه میشه ساخت یا نه؟البته بدون دستکاری و توربو و اینجور چیزها.وگرنه با زور باشه که از ۲لیتر هم ۱۰۰۰ اسب میشه کشید بیرون.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. مسعود

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    از بس تو پراید و پیکان بودیم و تو سربالایی و کولر گرفتن مشکل داشتیم ، همش تو کف گشتاور بالا تو دور پایین هستیم که فقط تو ماشینهای دیزلی قابل دسترسیه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بنزینی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. فرشيد تقي پور

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    البته این مقایسه در هر کشوری متفاوت است،مثلاً ماشین های دیزلی با توجه به سوخت دیزل در کشورمان عمر کمتر و پر هزینه تر از نمونه بنزینی است و به نظرم اصلاً به صرفه نیست

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا