چه لاستیکی بخریم؟

بعد از هزاران کیلومتر رانندگی باید از لاستیک‌هایی که حالا فرسوده شده‌اند دل بکنید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حین خرید با توجه به تنوع لاستیک‌ها در انتخاب یکی سر در گم بودید و نمی‌دانستید که چه نوع لاستیکی باید بخرید.

راهنمای انتخاب تایر مناسب
راهنمای انتخاب تایر مناسب

چهارفصل

تایرهای مسافرتی
این نوع از لاستیک‌ها، لاستیک‌های اصلی چهار فصل شماست، این لاستیک‌ها دوام زیادی دارند و احساس راحتی را در حین رانندگی به شما القا می‌کنند. لاستیک‌های چهارفصل تورینگ و گرند تورینگ هندلینگ بهتری دارند و سروصدای کمتری تولید می‌کنند. هر لاستیک چهار فصل با علامت M+S مشخص می‌شود که این علامت از کلمه‌های گل و برف خلاصه‌شده است.

تایرهای چهار فصل
تایرهای چهار فصل

تایرهای با عملکرد بالا
اگر به دنبال کشش بیشتر در هر نوع آب و هوایی هستید مدل‌های با عملکرد بالا نسبت به لاستیک‌های مسافرتی چهارفصل انتخاب بهتری هستند. ترکیبات ویژه ی لاستیک‌های با عملکرد بالا انعطاف‌پذیری لاستیک را در آب‌وهوای سرد حفظ می‌کند و در سخت‌ترین شرایط لاستیک چسبنده باقی می‌ماند.

all season High Performance tires
all season High Performance tires

تایرهایی با عملکردی فوق‌العاده
این لاستیک‌ها مثل لاستیک‌های با کارایی بالا هستند و تفاوت آنها در این است که برای سرعت‌های بالاتر طراحی‌شده‌اند. این لاستیک‌ها رطوبت را منتقل می‌کنند تا با کشش بهتر در شرایط برف و یخ عملکرد بهتری داشته باشند.

تایرهای مناسب تمام شرایط آب‌وهوایی
بهترین لاستیک‌های چهارفصل این لاستیک‌ها هستند و به هر نوع لاستیک چهار فصل دیگر ترجیح داده می‌شوند چراکه با داشتن نماد دانه برف و کوه صلاحیت خود را در شرایط برف شدید نشان می‌دهند. اگر به دنبال کارایی بهتری در برف هستید تنها گزینه بهتر لاستیک‌های زمستانی است. در شرایط آب‌وهوای گرم این لاستیک‌ها الگویی مناسب دارند اما بی‌نقص نیستند و اگر شما به دنبال دوام و سروصدای کمتر هستید این لاستیک‌ها برای شما مناسب نیست.

تابستانی

تایرهای گرندتورینگ
تایرهای تورینگ و گرند تورینگ تابستانی به هیچ‌وجه مناسب رانندگی در شرایط برف و یخ نیست اما در شرایط جاده ای خشک هندلینگ بهتری ایجاد می‌کند و از لاستیک‌های تابستانی دیگر سروصدایی کمتر تولید می‌کند. تایرهای با عملکرد بالا این لاستیک‌ها از لاستیک‌های تورینگ تابستانی مرسوم هندلینگ بهتری ایجاد می‌کنند و فرمان پذیرترند اما نسبت به دیگر لاستیک‌های این نوع زودتر فرسوده می‌شوند و می‌توانند سخت‌تر و پرسروصداتر باشند و راحتی کمتری داشته باشند.

تایرهای تابستانی
تایرهای تابستانی

تایرهای با عملکرد فوق‌العاده
بهترین عملکرد را از بین هم‌رده‌های خود دارند و در آب وهوای گرم، چسبندگی و فرمانپذیری فوق‌العاده‌ای دارند اما به‌شدت سخت و پر سروصدا هستند و زودتر از لاستیک‌های تابستانی دیگر فرسوده می‌شوند. ماشین‌های اسپرت معمولاً از این لاستیک‌ها استفاده می‌کنند. حتی فراتر از این تایرها، خریداران می‌توانند از میان تایرهای تابستانی، تایرهای مکس و اکس‌تریم را انتخاب کنند که چسبندگی و پاسخ دلخواه هر راننده ای را به وجود می‌آورد و رانندگی دیوانه‌وار را ممکن می‌سازد.

Summer tires
Summer tires

زمستانی

تایرهای بدون میخ
این لاستیک‌ها، مرسوم‌ترین لاستیک‌های زمستانی هستند و در جاده‌های لغزنده چسبندگی خود را نشان می‌دهند. آج این تایرها الگوی خاصی دارد که باعث خرد شدن تکه‌های یخ و برف و ریختن لجن و برف آر لاستیک می‌شود که درنهایت با سطح بیشتری که در اختیار لاستیک قرار می‌دهد کشش بیشتری در آب‌وهوای سرد ایجاد می‌کند. این لاستیک‌ها در آب هوای گرم و مرطوب نسبت به دیگر لاستیک‌های زمستانی هندلینگ پایین‌تری دارد.

تایرهای زمستانی
تایرهای زمستانی

تایرهای میخ دار
این نوع از لاستیک‌های زمستانی از ترکیب مشابه لاستیک‌های بدون میخ استفاده می‌کند اما این نوع می‌تواند با میخ‌های فلزی همراه باشد. استفاده از این نوع از لاستیک‌ها در بعضی از مناطق به خاطر تخریب جاده غیرقانونی است. رانندگی با این لاستیک‌ها در شرایط تگرگ، یخ مرطوب، انجماد و زمستان شدید بسیار مطلوب است.

Studdable tires
Studdable tires

تایرهای با عملکرد بالا
این لاستیک‌های بدون میخ زمستانی در شرایط خشک و مرطوب نسبت به لاستیک‌های زمستانی معمولی هندلینگ بهتری دارد و برای بزرگراه‌هایی که با برف پوشیده شده و ثبات نهایت سرعت مهم است طراحی‌شده است. اگر برای شما رانندگی با سرعت بیشتر نسبت به کشش در برف اولویت بیشتری دارد این تایرهای با عملکرد بالا مناسب خودروی شما است.

تایرهای زمستانی
تایرهای زمستانی

تایر با قابلیت حرکت در حالت پنچر

این تایرها بعد از پنچر شدن قادرند مسافتی 80 کیلومتری را طی کنند. معمولاً این تایرها از تایرهای معمولی گران‌تر و سخت‌تر هستند که سخت بودن آنها باعث می‌شود تا رانندگی با آنها حس راحتی کمتری داشته باشد و به همین دلیل بین مشتریان محبوب نیستند. ضمن اینکه این تایرها زودتر از تایرهای معمولی فرسوده می‌شوند.

Run-Flat Tire
Run-Flat Tire

درباره نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

220 دیدگاه

  1. سیامک
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام. دوستان من یه 206 sd دارم خیلی خشکه و میکوبه، یه جفت لاستیک نرم میخوام که عمرشم کوتاه نباشه و زود صاف نشه، مطالب و نظرات دوستانو خوندم گیج شدم، قصدم هانکوک بود، ایا به درد میخوره؟ و اینکه برای نرمی ماشین 195 60 بندازم یا همون سایز فابریک 185 65

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اره هانکوک خوبه.ولی اگه پول داری میشلن بخر.ماهه.رو دست نداره.از همه نظر نرمی مقاومت وزن و سرعت ظاهر لاستیک و چسبندگی عملکرد عاااالیه

      پاسخ
  2. سیامک
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوستان کسی نیست یه راهنمایی کنه؟ هانکوک ۱۸۵ ۶۵ r14 چطوره؟ عثاز لحاظ نرمی و عمر منظورمه؟

    پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    ماشین من تیبا2 رینگ استیله.تا چند روز دیگه ایشالا میاد. رینگ خودش 14 هست185.
    طبق نظرات دوستان اول نظرم رو میشلن هست بعد هانکوک. نظر شما چیه؟

    پاسخ
  4. کامران
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    شش سال پیش لاستیک هانکوک گرفته بودم جالبه عبارت usa و ساخت کره روشون هست تا الان خوب کار دادن بیش از صدوهفتادهزارتا رفته هنوز هم آج داره ضمنا ترکیدن تو کارشون نیست چون نوع رادیال و کیفیت سیمشون بالاست اما مطمئنا این جدیدها مثل قدیم نیستن الان هم فقط دنبال هانکوک اصل هستم هنوز پیدا نکردم حتی اگر بشه شخصا میرم کره چون اینجا یکجا یک و نیم قیمت میدن یکجا هفتصد! متاسفم که مافیای لاستیک با جان و مال مردم به راحتی بازی میکند

    پاسخ
  5. فرهاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان. من می‌خوام دو جفت لاستیک. سایز 215 بخرم برا ماشینم لیفان 620 هست. رینگش هم هفده. بنظرتون. میشلن بگیرم یا فالکن… ظاهراً هردو خوب جواب دادن…

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من بعد از اینکه لاستیک هانکوک انداختم ک اتفاقا خیلی نرم بود اما بعد ۲ سال ساییدگی زیاد پیدا کرد و خشک هم شده بود، الان لاستیک نانکنگ تایوان انداختم سایز. ۲۰۵ خدایی خیلی خوب هست هم سر پیچ ها هم نرمی و ترمزگیری البته هنوز یک سال نشده ولی فعلا خیلی خوبه.

    پاسخ
  7. مهران
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من میخوام لاستیک بخرم سایز ۲۰۵.۶۰.۱۴ الان که قحطی اومده قیمت ها فضایی شده ایرانی حتی گیر نمیاد تو ایرانی ها آگه گیرم بیاد کدوم بهتره.
    نظرتان درباره لاستیک جینیون تایر چی ایرانی بهتره یا این؟

    پاسخ
  8. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هانکوک ، فالکن ، سومیتومو در یه سطح هستن تاچند روز پیش سومیتومو رو ندیده بودم فکرکردم فالکنه عین همن از لحاظ نرمی هم در یه سطح .به نظرم میشلن پول زیادی دادن بخاطر برندشه

    پاسخ
  9. یاسر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به همه خسته نباشید
    برای 405 لاستیک سایز 205 ،از برند های ایرانی کدوم بهتر هستند ؟

    پاسخ
  10. علی معتمدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان ببخشیدیکی ازفروشندگان لاستیک به من پیشنهادگلدستون داده ومیگه گلدستون جدیداکیفیت خوبی پیداکرده آیااین صحت داره؟

    پاسخ
    1. reza401
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      بدترین لاستیکه موجود در بازار ایرانه گلدستون

      پاسخ
    2. آرمین
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      گلدستون لاستیکی هست که به درده خر سواری میخوره.
      احتمال زیاد فروشنده نامحترم رو دستش مونده میخواد با تبلیغات مضحک غالب کنه.

      پاسخ
  11. سامان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    لاستیک هانکوک میخوام بگیرم۱۹۵/60/۱۴ اصلا پیدا نمیشه قحطی اومده جایگزین چی بگیرم خوب باشه میشلن هرچی پیدا کردم تاریخ ۲ سال پیش بود

    پاسخ
  12. حمید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    هانکوک های جدید خیلی نرمن و از کناره لاستیک پاره میشن ،اینو از چند مغازه لاستیک فروشی پرسیدم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.