چه لاستیکی بخریم؟

بعد از هزاران کیلومتر رانندگی باید از لاستیک‌هایی که حالا فرسوده شده‌اند دل بکنید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حین خرید با توجه به تنوع لاستیک‌ها در انتخاب یکی سر در گم بودید و نمی‌دانستید که چه نوع لاستیکی باید بخرید.

راهنمای انتخاب تایر مناسب
راهنمای انتخاب تایر مناسب

چهارفصل

تایرهای مسافرتی
این نوع از لاستیک‌ها، لاستیک‌های اصلی چهار فصل شماست، این لاستیک‌ها دوام زیادی دارند و احساس راحتی را در حین رانندگی به شما القا می‌کنند. لاستیک‌های چهارفصل تورینگ و گرند تورینگ هندلینگ بهتری دارند و سروصدای کمتری تولید می‌کنند. هر لاستیک چهار فصل با علامت M+S مشخص می‌شود که این علامت از کلمه‌های گل و برف خلاصه‌شده است.

تایرهای چهار فصل
تایرهای چهار فصل

تایرهای با عملکرد بالا
اگر به دنبال کشش بیشتر در هر نوع آب و هوایی هستید مدل‌های با عملکرد بالا نسبت به لاستیک‌های مسافرتی چهارفصل انتخاب بهتری هستند. ترکیبات ویژه ی لاستیک‌های با عملکرد بالا انعطاف‌پذیری لاستیک را در آب‌وهوای سرد حفظ می‌کند و در سخت‌ترین شرایط لاستیک چسبنده باقی می‌ماند.

all season High Performance tires
all season High Performance tires

تایرهایی با عملکردی فوق‌العاده
این لاستیک‌ها مثل لاستیک‌های با کارایی بالا هستند و تفاوت آنها در این است که برای سرعت‌های بالاتر طراحی‌شده‌اند. این لاستیک‌ها رطوبت را منتقل می‌کنند تا با کشش بهتر در شرایط برف و یخ عملکرد بهتری داشته باشند.

تایرهای مناسب تمام شرایط آب‌وهوایی
بهترین لاستیک‌های چهارفصل این لاستیک‌ها هستند و به هر نوع لاستیک چهار فصل دیگر ترجیح داده می‌شوند چراکه با داشتن نماد دانه برف و کوه صلاحیت خود را در شرایط برف شدید نشان می‌دهند. اگر به دنبال کارایی بهتری در برف هستید تنها گزینه بهتر لاستیک‌های زمستانی است. در شرایط آب‌وهوای گرم این لاستیک‌ها الگویی مناسب دارند اما بی‌نقص نیستند و اگر شما به دنبال دوام و سروصدای کمتر هستید این لاستیک‌ها برای شما مناسب نیست.

تابستانی

تایرهای گرندتورینگ
تایرهای تورینگ و گرند تورینگ تابستانی به هیچ‌وجه مناسب رانندگی در شرایط برف و یخ نیست اما در شرایط جاده ای خشک هندلینگ بهتری ایجاد می‌کند و از لاستیک‌های تابستانی دیگر سروصدایی کمتر تولید می‌کند. تایرهای با عملکرد بالا این لاستیک‌ها از لاستیک‌های تورینگ تابستانی مرسوم هندلینگ بهتری ایجاد می‌کنند و فرمان پذیرترند اما نسبت به دیگر لاستیک‌های این نوع زودتر فرسوده می‌شوند و می‌توانند سخت‌تر و پرسروصداتر باشند و راحتی کمتری داشته باشند.

تایرهای تابستانی
تایرهای تابستانی

تایرهای با عملکرد فوق‌العاده
بهترین عملکرد را از بین هم‌رده‌های خود دارند و در آب وهوای گرم، چسبندگی و فرمانپذیری فوق‌العاده‌ای دارند اما به‌شدت سخت و پر سروصدا هستند و زودتر از لاستیک‌های تابستانی دیگر فرسوده می‌شوند. ماشین‌های اسپرت معمولاً از این لاستیک‌ها استفاده می‌کنند. حتی فراتر از این تایرها، خریداران می‌توانند از میان تایرهای تابستانی، تایرهای مکس و اکس‌تریم را انتخاب کنند که چسبندگی و پاسخ دلخواه هر راننده ای را به وجود می‌آورد و رانندگی دیوانه‌وار را ممکن می‌سازد.

Summer tires
Summer tires

زمستانی

تایرهای بدون میخ
این لاستیک‌ها، مرسوم‌ترین لاستیک‌های زمستانی هستند و در جاده‌های لغزنده چسبندگی خود را نشان می‌دهند. آج این تایرها الگوی خاصی دارد که باعث خرد شدن تکه‌های یخ و برف و ریختن لجن و برف آر لاستیک می‌شود که درنهایت با سطح بیشتری که در اختیار لاستیک قرار می‌دهد کشش بیشتری در آب‌وهوای سرد ایجاد می‌کند. این لاستیک‌ها در آب هوای گرم و مرطوب نسبت به دیگر لاستیک‌های زمستانی هندلینگ پایین‌تری دارد.

تایرهای زمستانی
تایرهای زمستانی

تایرهای میخ دار
این نوع از لاستیک‌های زمستانی از ترکیب مشابه لاستیک‌های بدون میخ استفاده می‌کند اما این نوع می‌تواند با میخ‌های فلزی همراه باشد. استفاده از این نوع از لاستیک‌ها در بعضی از مناطق به خاطر تخریب جاده غیرقانونی است. رانندگی با این لاستیک‌ها در شرایط تگرگ، یخ مرطوب، انجماد و زمستان شدید بسیار مطلوب است.

Studdable tires
Studdable tires

تایرهای با عملکرد بالا
این لاستیک‌های بدون میخ زمستانی در شرایط خشک و مرطوب نسبت به لاستیک‌های زمستانی معمولی هندلینگ بهتری دارد و برای بزرگراه‌هایی که با برف پوشیده شده و ثبات نهایت سرعت مهم است طراحی‌شده است. اگر برای شما رانندگی با سرعت بیشتر نسبت به کشش در برف اولویت بیشتری دارد این تایرهای با عملکرد بالا مناسب خودروی شما است.

تایرهای زمستانی
تایرهای زمستانی

تایر با قابلیت حرکت در حالت پنچر

این تایرها بعد از پنچر شدن قادرند مسافتی 80 کیلومتری را طی کنند. معمولاً این تایرها از تایرهای معمولی گران‌تر و سخت‌تر هستند که سخت بودن آنها باعث می‌شود تا رانندگی با آنها حس راحتی کمتری داشته باشد و به همین دلیل بین مشتریان محبوب نیستند. ضمن اینکه این تایرها زودتر از تایرهای معمولی فرسوده می‌شوند.

Run-Flat Tire
Run-Flat Tire

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

136 دیدگاه

  1. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    برای پراید دانلوپ بهتره یا فالکن یا هانکوک..چون شنیدم هانکوک بد شده کیفیتش

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      من لاستیک فروشم واقعا هانکوک بد شده تاریخشونم بالاست قاچاقم که نمیاد خیلی داره خسارت میده الان کومهو و رودستون عالی هستن ولی ژاپنی عمرش بالاست تو لاستیکای ژاپنی کیفیت دانلوپ بهتره فالکن هست

      پاسخ
  2. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    میخوام برای ٢٠۶ تو جاده برفی لاستیک بخرم
    ایرانی هم نمیخوام
    خارجی چی بخرم

    پاسخ
  3. علی بهبودی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.تاریخ حک شده روی بدنه لاستیک ،تاریخ تولیدمحصول است یا تاریخ انقضا؟؟

    پاسخ
  4. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام دوستان اگه ممکنه راهنمایی کنید . من پژو دویست و هفت صفر گرفتم میخوام لاستیکاشو عوض کنم یکم پهن تر و جنس بهتر. قیمتشم برام مهم نیست . لاستیک سایز دویست و پنج چطوره ؟؟ چه مارکی خوبه ؟؟ لطفآ راهنمایی کنید .

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ببینید دوستان لاستیک کره ای نرمه و کارکردش مقداری پایین تره لاستیک ژاپن سفته اما کارکردشم بالاست این مشکلاتیم ک دوستان میگن در مورد عیب پیدا کردن لاستیکشونه علی الخصوص کره ای ها بخاطر ضربه خوردن ب لاستیک و کم و بادی خرابیه زیر بندیه.شما مرتب تنظیم باد کن زیر بندیتو چک کن مراقب لاستیک باش تا روی نخ برات کار میکنه .یاعلی

    پاسخ
  6. رامین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ماشین سمند هست کارخانه تایر گلدستون زیرش انداخته میخواستم بدم ۴ لاستیک رو به جاش لاستیک خارجی بگیرم به نظر تون چه لاستیکی خوبه خواهشا راهنمایی کنین . نمدونم رودستون خوبه یا نه

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بهتریینش که خیالت راحت باشه، میشلن بگیر. البته گرونتره و حتما حواست به تاریخشم باشه

    پاسخ
  8. علی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام. واسه اینکه سرنشینای خودروی کراس اور راحتی بیشتری داشته باشند توی دست اندازهای جاده، چکار کنیم بهتره؟
    به نظرتون یک سایز از قطر رینگ کم کنیم و به فاق لاستیک اضافه کنیم بهتر میشه؟
    میخوام ضربه ها رو بیشتر بگیره.
    لطفا نظر کارشناسی و تجربی.

    پاسخ
  9. احمدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام به همگی
    بنده پراید141 دارم و لاستیکهام دانلوپ 165 هست .اما احساس میکنم خشکه کمکهام رو هم عوض کردم تغییری نکرد.گاهی سوارپراید مدل پایینا میشم میبینم خیلی نرمه نسبت به مال من.
    بعضیها میگن کویر بنداز نرمه.از طرفی میگن زود خراب میشه.
    الان هم لاستیکام 80 درصد داره.لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم ماشینم نرمتر بشه.

    پاسخ
    1. احسان
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      منم پراید 141 دارم به نظر من به خاطر صندوق عقبشه که یه کم تو دست اندازهای ریز صدا میده اگه پیش یه صاف کار وارد ببریش برات درستش میکنه دیگه صدا نمیده .دیگه احتیاج به تعویض لاستیک نیس.

      پاسخ
  10. مجید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام وقت بخیر من‌پراید ۱۳۱ فرمان ساده دارم‌ چه لاستیکی بخرم که هم‌نرم باشه هم بی صدا هم فرمو ن سفتر نشه

    پاسخ
  11. شاهین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام..
    من تویوتا کرونا ۱۹۷۹ دارم الان روش 185.70 R13 هستش
    میخوام بدونم بالاترین سازی که میشه روش انداخت چیه و تو باندهای ژاپنی میشه پیداش کرد یا نه .. ممنون.

    پاسخ
  12. حسين
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام دوستان نظرتون در مورد لاستیک سایتون ٢٠۵ چیه؟

    پاسخ
  13. حسين
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    ببخشید سایلون ٢٠۵ با فاق ۵٠ رینگ ١۶ من رو تندر انداختم

    پاسخ
  14. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من از سه ماهگی تو ماشین بزرگ شدم و میخوام تجربیاتم رو از سن یازده سالکی تا حالا بگم که سی و خرده سالمه….بنظر من دانلوپ ژاپن بهترین تایر چهار فصله…رودستون برای فصل گرم خوبه و برای برفی و بارونی خیلی بده.هانکوک خوبه ولی عمرش کمه و زود از بین میره میشلن هم خشکه خیلی خشک یوکوهاما هم تو اولین پنچری دوپوست میشه و باید بندازی دور بهترین تایر دانلوپه حتما دانلوپ بخرین ببینین تایر چیه

    پاسخ
  15. سیاوش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بهترین لاستیک موجود در کشور بی تردید Dunlop دانلوپ هست ضمن اینکه 5 سال گارانتی داره . مرگ نداره این لاستیک

    پاسخ
  16. ابراهیم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان مرسی ازمطالب همتون…یه سوال دارم…چندوقته پل یاسینی بسمت سرخه حصارآسفالتش کندن…چندوقت پیش بدون هیچ راهنمایی یاهیچ راهی ازین زاه، توی شانه خاکی ناخواداگاه هدایت شدم…دیدم هیچ مسیری نداره ازین برش اسفالت خلاص شم بیام توجاده مسیراصلی بناچارن ازکنارکمترین ارتفاع برش اسفالت اومدم تو جاده البته خیلی نرم وبااحتیاط…امابعدش چرخ عقب پنچرشد ….سوالی که دارم بنظرتان مشکل دیگه ایجاد نشده؟ممنون میشم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x