آموزش

فراخوان‌های خودرویی چگونه و توسط چه کسانی اعلام می‌شوند؟

چرا فراخوان‌ها رخ می‌دهند، چقدر عادی هستند و چقدر شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند…


اغلب فراخوان‌ها مخصوصاً زمانی که یک خودرو آتش می‌گیرد تیتر اول سایتها را به خود اختصاص می‌دهند اما آن‌ها بیش از آنچه فکر می‌کنیم عادی هستند. به عنوان یک نمونه باید گفت در طول ۵ سال گذشته در بریتانیا و بازارهای دارای خودروهای فرمان راست، بیش از ۳ هزار فراخوان تقریباً توسط تمامی خودروسازان ثبت شده است؛ و در واقع این مایه شگفتی نیست.

یک خودروی مدرن از هزاران حسگر، قطعه و سیستم تشکیل شده و یکی از آن‌ها به‌صورت اتفاقی از کار می‌افتد. اکثر این قطعات از سوی تأمین‌کنندگان به دست خودروسازان می‌رسد و بنابراین انجام دادن کنترل کیفیت روی آن‌ها چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

البته این امر به هیچ وجه عذر و بهانه موجهی نیست. خودروسازان مسئول تمامی جنبه‌های خودروی خود بوده (البته خودروسازان تراز اول جهانی را عرض می‌کنیم!) و حتی اگر درصد کمی از برخی قطعات معیوب باشند یک فراخوان باید به خاطر ریسک‌های بالقوه سرنشینان اعلام شود.

یک فراخوان خودرویی چه بخش‌هایی دارد؟

زمانی که یک نقص پنهان می‌تواند منجر به ریسکی ایمنی شود، به صورت فراخوان اعلام می‌شود. معمولاً این نقص در گروهی از خودروها دیده می‌شود. سطح ریسک ایجاد شده باید در سریع‌ترین زمان ممکن و نه در دوره‌های سرویس رفع شود.

معمولاً موارد زیر باعث اعلام فراخوان نمی‌شوند:

  • سیستم تهویه مطبوع و رادیو
  • تجهیزاتی که معمولاً باید به عنوان بخشی از سرویس‌های منظم بررسی، حفظ و تعویض شوند
  • زنگ زندگی غیر ساختاری
  • کیفیت رنگ یا موارد مربوط به آن
  • مصرف بیشتر سوخت

البته در ادامه مواردی را ذکر می‌کنیم که شاید باعث اعلام یک فراخوان شوند:

  • مشکلات فرمان یا دیگر نقص‌های حیاتی که منجر به از دست رفتن کنترل خودرو می‌شوند
  • مشکلات قطعات سیستم سوخت که منجر به نشت سوخت و احتمال آتش‌سوزی می‌شوند
  • کنترل‌های پدال گاز که شاید شکسته شوند
  • شکستن رینگ‌ها که منجر به از دست رفتن کنترل خودرو می‌شوند
  • عدم کارکرد صحیح برف‌پاک‌کن شیشه جلو
  • صندلی‌هایی که در زمان استفاده معمولی خراب می‌شوند
  • مشکلات سیستم برقی که منجر به آتش‌سوزی یا نبود نور می‌شوند
  • کیسه‌های هوایی که به‌طور غیرمنتظره باز شده یا باعث ایجاد جراحات جدی در زمان فعال شدن می‌شوند

چه کسی می‌تواند خودروسازان را مجبور به اعلام فراخوان کند؟
GM Ignition Assembly Parts Inspected, Packaged, Shipped And Inst
پیش از آنکه خودرویی در یک کشور فروخته شود باید تست‌های همخوانی با شرایط ورود و ایمنی آن کشور را پشت سر بگذارد. این تست‌ها شامل بررسی‌های ایمنی حیاتی می‌باشد. زمانی که یک خودروساز از وجود نقصی پنهان در خودروی خود آگاه می‌شود اما نقص یاد شده توسط قانون‌گذار تشخیص داده نمی‌شود خود خودروساز می‌تواند فراخوان را اعلام کند. اگر قانون‌گذار تشخیص دهد که عیب دیده شده باعث ریسک عمومی می‌شود به خودروساز مربوطه نیز اعلام می‌کند تا فراخوان را انجام دهد.

چارچوب زمانی قانونی یک فراخوان چگونه است؟

فراخوان‌ها به دوره گارانتی خودرو ربطی ندارند و اگر ثابت شود که نقص پنهان در خودروهای قبلی فروخته شده نیز دیده شده، فراخوان باید تمامی آن خودروهای قبلی را نیز شامل شود.

اگر خودروی شما فراخوان شد چه‌کار باید کرد؟
RECALL-Pontiac G6 and Chevrolet Malibu
خود خودروسازان مالکان خودروهای تحت تأثیر فراخوان را مطلع می‌کنند اما اگر حدس می‌زنید شما از فراخوانی که خودرویتان را تحت تأثیر قرار داده آگاه نشده‌اید بهتر است با خودروساز تماس گرفته و شماره شاسی خودرو را به آن‌ها اعلام کنید. در سریع‌ترین زمان ممکن باید مشکل خودروی خود را در نمایندگی مجاز برطرف کنید.

فراخوان کیسه هوای تاکاتا
RECALL-monitor-air-bag
بزرگ‌ترین فراخوان تاریخ صنعت خودرو به کیسه‌های هوای تاکاتا که در محصولات بسیار وسیع کمپانی‌هایی همچون هوندا، مزدا، تویوتا و… نصب شده مربوط می‌شود. باد کننده‌های معیوب کیسه‌های هوای جلو باعث اعلام این فراخوان شد. اگر این کیسه‌های هوا به‌طور ناگهانی باز شود جراحات جدی و یا حتی مرگ سرنشینان را در پی خواهد داشت. بنا به گفته انجمن خودروسازان، در سراسر دنیا بیش از ۲۰ میلیون دستگاه خودرو فراخوان شده و تا به اینجا حدود ۱۰ نفر نیز بر اثر این مشکل فوت شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دقت کردید که خودرو سازهای داخلی ما انقدر بی نقص و کامل خودرو تولید میکنن که نه دیگه راهت به نمایندگی می افته نه تا حالا تو این چهل سال فراخوان دادن?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      تو ایران که کلا فراخوان موردیه یعنی تا زمانی که خودرو شما مشکلی براش پیش نیاد قطعه تعویض نمیشه اونم با کلی پیگیری
      مثلا این پژوهایی که آتیش میگرفت چی شد اصلا فراخوانی اومد براش؟؟؟؟؟
      اما
      این رو تصور میکنم که اگه مثلا تویوتا کمری و کرولا رو که نه حتی همین پراید خودمونو بهش میدادیم که با همین مدل ۳۰ سال روی خط تولید نگهش داره، قطعا پراید مونتاژی تویوتا اقلا مشکلات کیفی متعدد ناشی از تولید رو بعد ۳۰ سال نداشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ایمان

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    اگه خودروسازان وطنی فراخوان بدن مطمئناً ورشکست میشن چون باید کل قطعات ماشین رو عوض کنن آخرشم مشکل حل نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا