10 باور و توصیه اشتباه درباره نگهداری خودرو!

هر مالک خودرو توصیه‌های زیادی درباره‌ی نگهداری مناسب خودروی خود شنیده است. بسیاری از این توصیه‌ها که توسط دوستان، خانواده و سازنده به گوش ما می‌رسند راهنمایی‌هایی درباره‌ی طرز کار و نگهداری پیشرانه، گیربکس، راندمان سوخت و… ارائه می‌کنند. برخی توصیه‌ها برای کاهش هزینه‌ها بوده و برخی هم باعث بهبود عملکرد خودروها می‌شوند؛ اما همه‌ی افسانه‌هایی که درباره‌ی نگهداری مناسب از خودروها شنیده‌ایم درست نیستند! در ادامه شما را 10 موردی آشنا می‌کنیم که علیرغم مشهور بودن صحیح نیستند.

  1. روغن پیشرانه را باید هر 5 هزار کیلومتر تعویض کنید


یک زمانی این موضوع درست بود و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده روغن پیشرانه و تعویض‌روغنی‌ها هنوز هم آن را توصیه می‌کنند؛ اما حالا اکثر خودروها با تکنولوژی‌هایی ساخته می‌شوند که با تعویض روغن در هر 8 تا 12 هزار کیلومتر مشکلی ندارند. مواد شیمیانی بهتر و استفاده وسیع از روغن‌های سنتتیک به همراه طراحی بهینه‌ی پیشرانه باعث شده‌اند دوره‌های تعویض روغن خودروهای مدرن افزایش یابد. البته برای تعویض روغن خودروها باید نگاهی به دفترچه راهنمای آن‌ها داشت.

  1. بنزین سوپر باعث بهبود پرفورمنس خودرو می‌شود


تا زمانی که خودروی شما فاقد پیشرانه‌ای پرفورمنس و نسبت کمپرس بالا نباشد بنزین معمولی برای آن کفایت خواهد کرد. بنزین اکتان 86 ارزان‌تر هنوز هم استانداردهای کیفیت را پاس می‌کند و آسیبی به پیشرانه نمی‌رساند. بنزین‌هایی با اکتان بالاتر برای پیشرانه‌های توربو و محصولات اسپورت بهتر هستند.

معمولاً خودروهایی که نیازمند بنزین سوپر هستند هزینه‌های نگهداری بالاتری دارند. بنزین معمولی مناسب خودروهایی با قیمت‌های متوسط است. برای دریافت اطلاعات بیشتر دراین‌باره به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

  1. تعمیر خودرو در تعمیرگاه‌های متفرقه باعث ابطال گارانتی می‌شود


گارانتی خودرو صرف‌نظر از جایی که آن را سرویس می‌کنید تا روز انقضا معتبر خواهد بود. نمایندگی‌ها از شما می‌خواهند که فقط به آنجا مراجعه کنید اما در واقع اجبار به این کار غیرقانونی است. هر سرویس خودرویی تحت گارانتی می‌تواند توسط هر تعمیرگاهی انجام شود. البته برای آگاهی از مواردی که باعث ابطال گارانتی می‌شود باید دفترچه راهنمای خودرو را به دقت مطالعه کنید.

  1. گرم کردن پیشرانه پیش از حرکت در هوای سرد


قطعات پیشرانه برای عملکرد کامل باید گرم شوند اما پیشرانه‌های مدرن در زمان رانندگی سریع‌تر گرم می‌شوند. همچنین یاتاقان‌ها و گیربکس برای گرم شدن کامل نیازمند حرکت خودرو هستند. کار کردن درجای خودرو در آب‌وهوای سرد تنها باعث اتلاف سوخت خواهد شد.

  1. چهار لاستیک خودرو را باید هم‌زمان تعویض کرد

tires
تا زمانی که لاستیک‌ها از همان برند، مدل و سایز باشند می‌توانند به‌صورت تکی تعویض شوند. شما می‌توانید آن‌ها را هر زمان که خواستید عوض کنید. تنها مطمئن شوید که موقعیت لاستیک‌ها در هر بار سرویس دوره‌ای را عوض می‌کنید تا با این کار عمر آن‌ها افزایش یابد.

همچنین درصورتی‌که لاستیک پنچر شد نیازی به خرید لاستیک جدید نیست. اگر پنچری به دیواره لاستیک آسیب نزده باشد می‌توان آن را تعمیر کرد.

  1. خودرو را با مایع ظرف‌شویی یا خشک‌شویی بشویید


اگرچه این روشی خوب برای کاهش هزینه‌ها به شمار می‌آید اما شستن خودرو با مایع ظرف‌شویی یا خشک‌شویی باعث آسیب زدن به رنگ خودرو می‌شود. بجای این کار از مایع کارواش مخصوص استفاده کنید.

  1. باتری خودرو پس از هل دادن و راندن مسافتی کوتاه شارژ خواهد شد


شارژ باتری‌ای که خالی شده بود نیازمند چند ساعت رانندگی است و این موضوع در هوای سردتر خود را بیشتر نشان می‌دهد. بخش‌هایی همچون صندلی‌های گرم شونده، رادیو و چراغ‌ها نیروی زیادی از آلترناتور می‌گیرند و بنابراین بخش کمی صرف شارژ دوباره‌ی باتری می‌شود.

بهتر است چندین ساعت رانندگی کنید تا باتری دوباره شارژ کامل شود.

  1. روغن گیربکس باید هر 80 هزار کیلومتر تعویض شود


اگرچه گفته می‌شود روغن گیربکس هر 80 هزار کیلومتر تعویض شود اما اکثر خودروهای مدرن از روغنی با عمر طولانی استفاده می‌کنند. این روغن‌ها و گیربکس‌ها برای کارکردهایی با 160 هزار کیلومتر و یا حتی بالاتر طراحی شده‌اند. این کارکرد بین خودروهای مختلف تفاوت داشته بنابراین باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه شود.

  1. پایین آوردن شیشه‌ها بجای روشن کردن کولر به منظور کاهش مصرف سوخت


در واقعیت، پایین آوردن شیشه‌ها یا روشن کردن کولر تأثیر کمی روی مصرف سوخت دارد. اینکه روشن کردن کولر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود درست است اما پایین آوردن شیشه‌ها نیز باعث افزایش مقاومت در برابر باد می‌شود. در این حالت هم خودرو باید سوخت بیشتری مصرف کند تا بتواند حالت آئرودینامیکی ایده آل خود را حفظ نماید.

تأثیر کلی روشن کردن کولر یا پایین آوردن شیشه‌ها روی مصرف سوخت کم بوده و هیچ‌یک بر دیگری ارجحیت ندارد.

  1. سوخت‌گیری در صبح باعث کم شدن هزینه‌ها می‌شود


بنزین با گرما منبسط می‌شود بنابراین همواره شنیده‌ایم که می‌گویند زدن بنزین گرم‌تر به باک خودرو یعنی دریافت سوخت کمتر. سوخت‌گیری در صبح از نظر تئوری یعنی بنزین خنک‌تر و این کار یعنی زدن سوخت بیشتر به باک.

اما موضوع اصلی اینکه بنزین معمولاً زیرزمین ذخیره می‌شود. محفظه‌ی ذخیره‌ی بنزین به گونه‌ای ایزوله شده که از تغییرات دمایی در امان است بنابراین زمان سوخت‌گیری در حقیقت تأثیری روی میزان سوخت دریافتی ندارد.

منبع: yourmechanic

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

19 دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (2090 دیدگاه) ,

    کاری به ۸ مورد ارائه شده ندارم
    اما ۲ مورد بنظر من اشتباه نیست و کاملاً درسته . :

    ۱- روغن موتور اگر روی ۵هزار عوض بشه ، خیلی خیلی بهتره به این دلیل که موتورهای خودروهای جدید ، بخصوص توبو و هیبرید از اِصطکاک بیشتری برخوردارند و البته حداکثر شنیدم تا ۸هزار تا هم کارایی داره .
    ۲- روغن گیریبکس بین ۶۰ تا ۸۰ عوض بشه خیلی خیلی بهتره ، چرا ، چون روغن گیریبکس به دلیل حرارت دیدن مداوم کارکرد خودش را از دست میده و اگر کوچکترین مشکلی برای گیربکس پیش بیاره ، هزینه سرسام آوری داره .
    البته شاید من هم اشتباه میکنم ، اما طبق تجربه شخصی و گفتگو با افراد کاردرست به این نَتایج رسیدم .

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (863 دیدگاه) ,

      ماشینهای تولید ایران بهتره به مدت 1 دقیقه در جا کار کنن تو سرما تو گرما 30 ثانیه تا روغن بیاد بالا بعد با دور پایین حرکت.2.روغن بهتره زودتر عوض بشه عمر انجین میره بالاتر.3.شخصا یه پراید دارم که مگر مجبور بشم بنزین معمولی بزنم با بنزین معمولی به راحتی مخصوصا تو گرما صدای ناک رو میشه فهمید.دیگه حال ندارم بنویسم

      پاسخ
    2. Sajjad
      سوابق: (1581 دیدگاه) ,

      منظور این مقاله از خودروی مدرن، خودروهای 30 سال پیش ما نیست
      حرف شما کاملا درسته چون این مطلب درباره خودروهای ایرانی نیست

      پاسخ
    3. علی آقا
      سوابق: (274 دیدگاه) ,

      خود شرکتهای تولیدکننده روغن عملکرد اون رو تا حداقل ۱۰هزار کیلومتر تضمین میکنن. بعضیا حتی ۲۰ یا ۲۵ هزار کیلومتر رو برای کارکرد روغنهای تمام سنتتیک اعلام میکنن. و در نظر داشته باشید که برای یک شرکت روغن سازی بهتره که مردم روغن رو زود به زود عوض کنن پس اگر میگه ۱۰ هزار یا ۲۰ هزار میشه بهش اعتماد کرد.
      تعویض روغن در ۵ هزار کیلومتر اصلا توجیهی نداره. این حرفا برای زمانی بود که پیشرفته ترین ماشین بازار، پیکان و آخرین تکنولوژی روغن، الوند بود.

      پاسخ
    4. محمد
      سوابق: (1429 دیدگاه) ,

      نوید جان درست میگی
      اما دلیل داره
      .
      مقاله ترجمه شده و برگردون از متن خارجیه
      اونجا هم اگه سختگیری هایی میشه و قوانین جدیدی واسه استاندارد روغن موتور و… گذاشته میشه،
      محکم برخورد میکنن
      .
      اینجا اما هم استاندارد رو پایینتر میگیرن واسه رونق تولید
      هم خود استاندارد رو نصفه و نیمه رعایت میکنن
      و با رعایت نصفه و نیمه هم برخورد نمیکنن
      .
      نتیجه هم میشه اینکه اینجا هر نوع روغنی حتی ۲۰.۰۰۰ رو هم بخرید، بیشتر از ۶،۷ هزار تا نباید روش برید
      شخصا تجربه‌اش رو داشتم و موتور پیاده کردم روغن دَلَمه شده تو انجین و جرم گرفته
      .
      پس هم حرف اونا درسته
      هم تجربه من و شما

      پاسخ
    5. مرتضی مقدم
      سوابق: (119 دیدگاه) ,

      مواردی که گفتین درست نیستن.روغن های با استاندارد جدید حتی تا بیست هزار کیلومتر هم جوابگو هستن.روغن با گرید api-sn ب راحتی کارکرد 15 هزار تا رو جواب میده.میگم چون تجربه دارم.رانای من الان بالای دویست هزار تا کارکرد داره و هیچوقت زیر 12 هزار تا عوض نکردم اما روغنی که گفتم رو همیشه استفاده کردم.موتورم مث روز اول کار میکنه و دور شمار توی دور درجا کوچکترین لرزشی نداره.کوچکترین قطعه موتور هم تا الان دست نخورده.شتاب ماشین عالیه هر وقت اراده کنم تا 190 تا پر میکشه.علم پیشرفت کرده.گرم کردن درجا اشتباهه و باعث میشه موتور دچار لرزش بشه تو همون دور درجا یا یکم بالاتر با موتور حرکت کنید تا کم کم گرم بشه

      پاسخ
    6. aston martin
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      دوستان کسی راجع به تغییر فیلتر روغن بصورت هر یکبار در میان تعویض روغن موتو نظری داره؟اخرم نفهمیدم اینو

      پاسخ
      1. Sajjad
        سوابق: (1581 دیدگاه) ,

        همیشه همراه با روغن عوض کن
        حتی فیلتر بنزین هم عوض کن
        اگه فیلتر بنزینت زیر ماشینه به هیچ وجه فلزی نگیر

        پاسخ
        1. آریا
          سوابق: (21 دیدگاه) ,

          اگه صافی بنزین زیر ماشین باشه چرا نباید فلزی بندازیم؟

  2. حسین
    سوابق: (2107 دیدگاه) ,

    والا این مقاله راجب مزدا۳ که مال ۳۰ سال پیش هم نیست صدق نمیکنه! جز ۲ ، ۳ موردش!

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1429 دیدگاه) ,

      بازم گلی به جمال مزدا ۳ ژاپنی ۳۰ سال پیش بقول شما
      که البته فکر کننم منظورتون مزدا ۳۲۳ هست
      .
      ولی فکر میکنید در مورد پراید و ۴۰۵ و سمندهای تولید روز صدق میکنه؟؟؟

      پاسخ
  3. net
    سوابق: (1013 دیدگاه) ,

    عکس سوم مربوط به تعمیرگاه تسلا خیلی لوکس و زیباست

    پاسخ
  4. حسین وی
    سوابق: (392 دیدگاه) ,

    من یه مزدا 3 قدیمی مدل 87 دارم
    254 هزار تا را رفته هنوز شمع هاش نیاز به تعویض ندارن
    بعضیا میگفتن 30 تا باید عوض شه

    پاسخ
    1. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (2090 دیدگاه) ,

      حسین وی عزیز .

      اینی که میفرمائید برای من قابل باور نیست ، چطور معاینه فنی میگیرین و چطور میشه پلاتین سر شمع تموم نشده باشه با ۲۵۰ هزار کیلومتر کارکرد .

      آیا مصرف سوخت و آلایندگی بالا نرفته ؟
      اصلا خودرو درست کار میکنه ؟

      آخه شمع مصرفیه و کاری به قطعات فنی نداره .

      درسته مزدا ۳ بینظیره ، اما ۲۵۰هزار کیلومتر بدون تعویض شمع باورنکردنیه .

      پاسخ
      1. حسين وي
        سوابق: (392 دیدگاه) ,

        بله نمایندگی هم نشون دادم گفتن نیاز به تعویض نداره حالا دیگه باور ندارین میخواین عکس بدم
        دروغ ندارم بگم که

        پاسخ
  5. آرمین
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    نوید جان من خودم مزدا cx5 دارم.روغن گیربکس موتورهای اسکای اکتیو مزدا زمان تعویض نداره و باید چک بشن.الان ماشین من بیش از 120 هزار کار کرده و روغن گیربکس تمیز و شفافه هنوز.کیلومتر 5000 هم کاملا با نویسنده موافقم.تو دفترچه ماشین من برای آب و هوای کشورهای مختلف بین 5 تا 10 هزار متفاوته.فقط چند تا کشور محدود 5000 باید تعویض میشدن.البته برندهای دیگه متفاوتن

    پاسخ
    1. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (2090 دیدگاه) ,

      آرمین عزیز .

      نمدونم چی جواب بدم ، اما واقعاً خودم توش موندم به حرف مکانیکها گوش بِدَم یا اینترنت . اما برای من در عمل ثابت شده :
      از اونجایی که خودم اصلاً وقت و حوصله تعمیرات و خدمات جانبی را ندارم ، ترجیح میدم در هر ۵هزارتا ، روغن را به همراه فیلترها تعویض کنم و خداروشُکر تاحالا هم هیچ مشکلی ، حتی کوچک ، برای هیچ کدام از خودروها و موتورم پیش نیومده .

      پاسخ
  6. Danial
    سوابق: (396 دیدگاه) ,

    آقا این بحث شیشه ماشین خیلی درست نیست فک کن پراید همینجوری 70 اسب که بیشتر نیست کولرم ک میگیری 4 تا 5 اسب رو میخوره اونم با این کندانسور های خسته و چینی و در پیتی و سیم کشی داغون و تسمه های داغون تر مصرف بنزین رو کم یا زیاد هم نکنه مهم نیست توان ماشین کمتر میشه مجبوری تو حرکت بیشتر گاز بدی بنزینت که مصرفش بیشتر میشه هیچی عمر انجینت رو هم کم میکنه حالا تخفیف میدم و در مورد کلاج و بقیه قطعات چیزی نمیگم
    اولاً باید دقت کنیم که این مقاله ترجمه مقاله خارجی بوده و دوماً اون یارو که این مقاله رو تو خارج نوشته پست پراید 10 ساله نشسته بنزین بی کیفیت ایرانی نزده روغن تقلبی نزده به ماشینش که مارو درک کنه به نظرم گذاشتن این نوع مقاله ها که فقط جنبه ترجمه داره زیاد چهره خوبی نداره و بیشتر برای پر کردن سایت و نوشتن نظراتی از این دست هست.

    پاسخ
  7. محمد حسین
    سوابق: (370 دیدگاه) ,

    در مورد تفاوت کولر و باز بودن شیشه ها ، یادمه چند سال قبل مهندس فرهاد کاشانی از نویسنده های مجله ماشین ، یه آزمایش واقعی ترتیب داد و نهایتا به این نتیجه رسید که در رانندگی با سرعتی کمتر از90 کیلومتر بر ساعت باز بودن شیشه ها نسبت به کولر بهتره
    ولی در سرعتهای بالاتر بخاطر موضوع مقاومت هوا ، کولر مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.