گرامیداشت 30 سالگی آکورا NSX محبوب

آکورا NSX در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2019 بخش مهمی از تاریخچه‌ی اسپورت خود را جشن می‌گیرد زیرا امسال سی‌امین سالگرد معرفی کانسپت NS-X در نمایشگاه شیکاگوی سال 1989 می‌باشد. به منظور گرامیداشت این موضوع آکورا ویدئوی نوستالژیک و تصاویری جذاب از اسکچ های طراحی اولیه‌ی این خودرو را به همراه مراسم رونمایی و اولین تست اصحاب رسانه در لاگونا سکا را منتشر کرده است.


معاون رئیس آکورا گفته است:

تا قبل از NSX همه فکر می‌کردند عملکرد یک خودروی سوپر اسپورت با بهای بالا، کابینی راحت و قابلیت رانندگی روزمره همراه است اما NSX این تصورات را برهم زد و شوکی به وجود آورد که هنوز هم اثرات آن را امروز می‌توان احساس کرد.


کانسپت NS-X نهم فوریه 1989 در دریک هتل شیکاگو معرفی شد اما خب اصل پروژه در ژانویه‌ی 1984 و زمانی که این خودروساز کار خود روی ساخت محصول اسپورت دیفرانسیل جلو و پیشرانه وسط را آغاز کرد استارت خورد. این پروژه با مراحل اولیه تأسیس برند آکورا همزمان بود. توسعه‌ی این خودروی پرفورمنس نهایتاً به یک خودروی پیشرانه وسط و دیفرانسیل عقب رسید که نقش محصول معنوی و الهام‌بخش هوندا و برند لوکس جدیدش را بازی می‌کرد.


اگرچه کانسپت NS-X کاملاً شبیه خودرویی تولید است اما در واقع از نظر تناسبات کلی و فاصله بین محورها کوتاه‌تر است. دلیل این کار هم طراحی OHV تکی پیشرانه بود که نهایتاً به آرایش OHV دوتایی به همراه VTEC در نسخه‌ی نهایی رسید.


آیرتون سنای اسطوره‌ای نیز پروتوتایپ NS-X را در فوریه سال 1989 راند و گفت که احساس می‌کند این خودرو شکننده است. این جمله از چنین شخصیت مشهوری باعث شد مهندسان تأکید بیشتری روی استحکام بهتر چنین خودروی اسپورتی داشته باشند. این تلاش‌ها شامل تست خودرو در نوربرگ رینگ و تولید شاسی با 50 درصد استحکام بیشتر بود.


تیم آمریکایی هوندا نام NSX را که مخفف خودروی اسپورت تجربی و جدید است انتخاب نمود. مهندسان شرکت نیز نام NS-X را مخفف خودروی اسپورت جدید اعلام کردند. البته آن‌ها گفتند حرف X یک سمبل ریاضی برای ارزشی ناشناخته است. واکنش‌ها به این کانسپت به حدی مثبت بود که کمپانی تصمیم گرفت نام سه‌حرفی موردبحث را حفظ کند.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. نیما
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    با اینکه میتونم بگم ماشین بی ایرادی نیست
    ولی
    واقعا خییلی خوشم میاد ازش

    پاسخ
  2. ehsangt3
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    با سلام
    nsx نسل اول فوق العاده زیباست واقعا عاشقشم هنوز آرزو دارم یدونه از نسل اولشو داشته باشم 4 تا رینگ خوشگل بندازم زیرش با یه خورده کم کردن ارتفاع به ظاهرش هم نباید دست زد چون خودش به حد کافی خوبه یه خورده هم موتورش رو تقویت کرد هنوزم هر از چند گاهی کلیپ هایی ازش تو یوتیوب می بینم نمی دونم من فقط این جوری هستم یا بقیه هم این عقیده رو دارن که ماشینای اسپورت قدیمی رو می بینم یه حس و حال دیگه ای دارم خیلی خوب بودن

    پاسخ
  3. سام
    سوابق: (706 دیدگاه) ,

    طراحی نسل اول هوندا NSX هنوز هم جالب توجه است.کمتر ماشین ژاپنی تاکنون تا این حد دقیق و مهندسی شده طراحی شده است.

    پاسخ
  4. wick
    سوابق: (1068 دیدگاه) ,

    اگه دو تا ماشین از شرق اسیا قرار باشه در بین بهترین های دنیا قرار بگیرن یکی nsx هست
    دیگری سری زد نیسان

    پاسخ
  5. Abbas
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    به نظر من هوندا و تویوتا تو زنده کردن مجدد اسطوره هاشون اصلا کار شاخی نکردن،مثلا NSX نسل فعلی اصلا در حد نسل اولش واسه زمان خودش نیست،سوپرا هم که چیزی راجع بهش نگیم بهتره که از رقیب GTR زمان خودش الان شده رقیب Z و در ضمن اصلا تویوتا هم نیست

    پاسخ
  6. یوسف
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من با NSX توی GTA San Andreas چه خاطره‌هایی که ندارم :)))
    عالی بود و هست این ماشین.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.