آکوراهوندا

گرامیداشت 30 سالگی آکورا NSX محبوب

آکورا NSX در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۹ بخش مهمی از تاریخچه‌ی اسپورت خود را جشن می‌گیرد زیرا امسال سی‌امین سالگرد معرفی کانسپت NS-X در نمایشگاه شیکاگوی سال ۱۹۸۹ می‌باشد. به منظور گرامیداشت این موضوع آکورا ویدئوی نوستالژیک و تصاویری جذاب از اسکچ های طراحی اولیه‌ی این خودرو را به همراه مراسم رونمایی و اولین تست اصحاب رسانه در لاگونا سکا را منتشر کرده است.


معاون رئیس آکورا گفته است:

تا قبل از NSX همه فکر می‌کردند عملکرد یک خودروی سوپر اسپورت با بهای بالا، کابینی راحت و قابلیت رانندگی روزمره همراه است اما NSX این تصورات را برهم زد و شوکی به وجود آورد که هنوز هم اثرات آن را امروز می‌توان احساس کرد.


کانسپت NS-X نهم فوریه ۱۹۸۹ در دریک هتل شیکاگو معرفی شد اما خب اصل پروژه در ژانویه‌ی ۱۹۸۴ و زمانی که این خودروساز کار خود روی ساخت محصول اسپورت دیفرانسیل جلو و پیشرانه وسط را آغاز کرد استارت خورد. این پروژه با مراحل اولیه تأسیس برند آکورا همزمان بود. توسعه‌ی این خودروی پرفورمنس نهایتاً به یک خودروی پیشرانه وسط و دیفرانسیل عقب رسید که نقش محصول معنوی و الهام‌بخش هوندا و برند لوکس جدیدش را بازی می‌کرد.

اگرچه کانسپت NS-X کاملاً شبیه خودرویی تولید است اما در واقع از نظر تناسبات کلی و فاصله بین محورها کوتاه‌تر است. دلیل این کار هم طراحی OHV تکی پیشرانه بود که نهایتاً به آرایش OHV دوتایی به همراه VTEC در نسخه‌ی نهایی رسید.

آیرتون سنای اسطوره‌ای نیز پروتوتایپ NS-X را در فوریه سال ۱۹۸۹ راند و گفت که احساس می‌کند این خودرو شکننده است. این جمله از چنین شخصیت مشهوری باعث شد مهندسان تأکید بیشتری روی استحکام بهتر چنین خودروی اسپورتی داشته باشند. این تلاش‌ها شامل تست خودرو در نوربرگ رینگ و تولید شاسی با ۵۰ درصد استحکام بیشتر بود.

تیم آمریکایی هوندا نام NSX را که مخفف خودروی اسپورت تجربی و جدید است انتخاب نمود. مهندسان شرکت نیز نام NS-X را مخفف خودروی اسپورت جدید اعلام کردند. البته آن‌ها گفتند حرف X یک سمبل ریاضی برای ارزشی ناشناخته است. واکنش‌ها به این کانسپت به حدی مثبت بود که کمپانی تصمیم گرفت نام سه‌حرفی موردبحث را حفظ کند.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (20 ديدگاه)

    با اینکه میتونم بگم ماشین بی ایرادی نیست
    ولی
    واقعا خییلی خوشم میاد ازش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ehsangt3

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (164 ديدگاه)

    با سلام
    nsx نسل اول فوق العاده زیباست واقعا عاشقشم هنوز آرزو دارم یدونه از نسل اولشو داشته باشم 4 تا رینگ خوشگل بندازم زیرش با یه خورده کم کردن ارتفاع به ظاهرش هم نباید دست زد چون خودش به حد کافی خوبه یه خورده هم موتورش رو تقویت کرد هنوزم هر از چند گاهی کلیپ هایی ازش تو یوتیوب می بینم نمی دونم من فقط این جوری هستم یا بقیه هم این عقیده رو دارن که ماشینای اسپورت قدیمی رو می بینم یه حس و حال دیگه ای دارم خیلی خوب بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سام

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    طراحی نسل اول هوندا NSX هنوز هم جالب توجه است.کمتر ماشین ژاپنی تاکنون تا این حد دقیق و مهندسی شده طراحی شده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammad

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    اگه دو تا ماشین از شرق اسیا قرار باشه در بین بهترین های دنیا قرار بگیرن یکی nsx هست
    دیگری سری زد نیسان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (234 ديدگاه)

      دادا جنسیس کوپه یادت رفت??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Abbas

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    به نظر من هوندا و تویوتا تو زنده کردن مجدد اسطوره هاشون اصلا کار شاخی نکردن،مثلا NSX نسل فعلی اصلا در حد نسل اولش واسه زمان خودش نیست،سوپرا هم که چیزی راجع بهش نگیم بهتره که از رقیب GTR زمان خودش الان شده رقیب Z و در ضمن اصلا تویوتا هم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یوسف

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من با NSX توی GTA San Andreas چه خاطره‌هایی که ندارم :)))
    عالی بود و هست این ماشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا