اشکودا

جزئیات اِنیاک iV، اولین خودروی الکتریکی تاریخ اشکودا

اشکودا جزئیات، تصاویر و ویدئوی جدیدی از اولین خودروی الکتریکی تاریخ خود یعنی انیاک iV را منتشر کرد.

این خودرو از پلتفرم خودروهای الکتریکی MEB فولکس‌واگن که در ID.3 و ID.4 نیز بکار رفته سود می‌برد. شاسی‌بلند الکتریکی و کامپکت اشکودا به دو صورت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک و با سه نوع باتری و گزینه شارژ سریع عرضه خواهد شد.

مدل پایه از نوع انیاک iV 50 با باتری ۵۵ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۴۸ اسبی نصب شده در اکسل عقب خواهد بود و حداکثر برد ۳۴۰ کیلومتری خواهد داشت. یک پله بالاتر مدل انیاک iV 60 با باتری ۶۲ کیلووات ساعتی، پیشرانه ۱۸۰ اسبی و برد ۳۹۰ کیلومتری قرار می‌گیرد.

اشکودا انیاک iV 80 از باتری ۸۲ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۲۰۴ اسب بخاری سود برده و با یک‌بار شارژ قادر به طی مسافت ۵۰۰ کیلومتری خواهد بود. بالاتر از این سه مدل دیفرانسیل عقب هم دو مدل چهار چرخ محرک قرار می‌گیرد که هر یک دارای دو پیشرانه در اکسل‌های جلو و عقب هستند.

اولین نمونه چهار چرخ محرک با نام انیاک iV 80X شناخته می‌شود و دارای باتری ۸۲ کیلووات ساعتی، پیشرانه ۲۶۵ اسبی و برد ۴۶۰ کیلومتری است. مدل پرچمدار نیز انیاک iV RS نام داشته و قدرت ۳۰۶ اسبی آن باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۲ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعتی می‌شود. این مدل از همان باتری ۸۲ کیلووات ساعتی برخوردار بوده و برد ۴۶۰ کیلومتری دارد.

اولین محصول الکتریکی تاریخ اشکودا با حداکثر ظرفیت شارژ ۱۲۵ کیلوواتی عرضه خواهد شد و بنابراین می‌توان ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری را تنها در ۴۰ دقیقه شارژ کرد.

این برند اهل جمهوری چک مدعی است انیاک iV مشخصات خاص محصولات اشکودا همچون فضای کابین زیاد، طراحی احساسی و رانندگی هیجان‌انگیز اما پایدار را ارائه خواهد کرد.

ابعاد انیاک iV مشابه کودیاک بوده و طول/عرض آن به ترتیب برابر با ۴۶۸۵/۱۸۷۷ میلی‌متر و فاصله بین محوری‌اش نیز ۲۷۶۵ میلی‌متر می‌باشد. این خودرو ارتفاع ۱۶۱۸ میلی‌متری داشته و دینامیک‌تر از برادر درون‌سوز خود است. همان‌گونه که انتظار می‌رود خودرویی با این ابعاد فضای بار زیاد ۵۸۵ لیتری را ارائه می‌کند.

در تصاویر منتشر شده شاهد پروتوتایپی کاملاً استتار شده با شکل مشابه فولکس‌واگن ID.4 هستیم اما ویژگی‌های خاص اشکودا همچون جلوپنجره و چراغ‌های افقی قابل‌تشخیص هستند.

هنوز تصاویر کابین انیاک iV منتشر نشده اما اشکودا از صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی ایستاده، آپشن هدآپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده و… سخن گفته است. این برند اقدام به تولید انیاک iV در کارخانه اصلی خود در جمهوری چک خواهد کرد و بنابراین این اولین خودروی استفاده کننده از پلتفرم MEB گروه فولکس‌واگن است که در قاره اروپا و خارج از کشور آلمان تولید می‌شود.

برنارد مایر مدیرعامل اشکودا می‌گوید:

انیاک iV آغازگر عصری جدید برای اشکوداست. این خودرو پیشروی برنامه‌های حمل‌ونقل الکتریکی ماست. ما با تولید این خودرو باعث ساده‌تر شدن حمل‌ونقل الکتریکی می‌شود که دلیل آن نیز برد زیاد و زمان شارژ کوتاه می‌باشد.

او ادامه می‌دهد:

انیاک iV درعین‌حال دارای ویژگی‌های خاص محصولات اشکودا همچون فضای کابین بسیار زیاد، طراحی مد روز و حداکثر کاربرد است.

این خودرو از اواخر سال جاری میلادی وارد خط تولید خواهد شد و اولین نمونه‌های آن نیز از آغاز سال ۲۰۲۱ به دست مشتریان خواهد رسید.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. حسین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    گروه مپنا هم موفق به ساخت موتور الکتریکی برای خودرو شده ، اگر کسی خبرنگار هست راجبش مطلب منتشر کنه تا جزئیات را بفهمیم!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا