اشکودا

بازسازی کامل ساپرب مدل 1948، یکی از ستاره‌های تاریخ اشکودا

هرچند بسیاری اشکودا ساپرب را به‌عنوان سدانی می‌شناسند که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد اما این نام سابقه‌ای بسیار قدیمی‌تر از این دارد. اشکودا برای اولین بار در اوایل دههٔ ۳۰ میلادی از نام ساپرب استفاده کرد. این خودرو که در سال ۱۹۳۴ به بازار آمد، پرچم‌دار اشکودا محسوب می‌شد؛ اما یکی از کمیاب‌ترین نسخه‌های این خودرو مدل OHV است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم معرفی شد.

ساپرب OHV بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۹ در تعداد تنها ۱۵۸ دستگاه ساخته شد و حالا یکی از آن‌ها که مدل ۱۹۴۸ است در موزهٔ اشکودا به نمایش درآمده است. این خودرو به‌طور کامل بازسازی شده و به شکوه گذشتهٔ خود بازگشته است. فرایند بازسازی این ساپرب حدود سه سال طول کشیده است. این پروژه توسط تیم Mlada Boleslav انجام گرفته و آن‌ها برای اینکه بفهمند این ساپرب مدل ۱۹۴۸ زمانی که صفرکیلومتر بوده در ظاهر و داخل چگونه بوده است، مجبور به تحقیق در آرشیو اشکودا شده‌اند.

اشکودا در سال ۱۹۶۸ یعنی زمانی که موزهٔ خود را افتتاح کرد این ساپرب OHV را از اولین مالک خود که از آن برای استفادهٔ روزانه استفاده می‌کرد خریداری نمود. پس از گذشته چند دهه اما بسیاری از قطعات خودرو گم شده بودند و تودوزی آن نیز اصلی نبود. به همین دلیل تهیهٔ قطعات اصلی و همین‌طور بازگرداندن همه‌چیز به حالت اولیه به‌گونه‌ای که خودرو مثل زمانی به نظر برسد که از کارخانه خارج شده، فرایند بسیار دشواری بوده است. این کلاسیک نادر تا اول سپتامبر در موزهٔ اشکودا در جمهوری چک حضور خواهد داشت.

۸۵ سال بعد اما ساپرب به سدان میان سایزی تبدیل شده که اشتراکات فراوانی با فولکس‌واگن پاسات دارد. دوران مدرن این خودرو در سال ۲۰۰۱ آغاز شد یعنی زمانی که اشکودا با استفاده از پلت‌فرم B5 گروه فولکس‌واگن اولین نسل از ساپرب مدرن را معرفی کرد. این خودرو هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد و به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. ساپرب هم‌اکنون در دو نسخهٔ سدان لیفت‌بک و استیشن تولید می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Meysam

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (48 ديدگاه)

    آی رنگ طلایی دل منو بردی?????

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۶ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      چقدر جذاب و با ابهته
      چقدر فرمانهای خودروهای قدیمی ظریف و خوش دست هستن
      از توی همین عکس هم آدم دلش میخواد فرمانش رو در دست بگیره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. Ahmadreza 2002

    ۲۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    یهو یاد یه ماشین افتادم که تو gta سان اندرس فراون بود
    اکثر هم دست گنگستر ها بود و دماغه بزرگی داشت
    کسایی که بازی کرن احتمالا میدونن چی میگم
    اگه میدونین لطفا راهنمایی کنین که همینه یا اون یه مدل امریکایی هست؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۲۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی باحال بود خوشم اومد خصوصا که به نظرم رسید نشان گر های پشت فرمان عقربه ای نیستن و شماره هستن ساعت روی داشبوردسمت کمک هم جالب بود و از همه چیز قشنگ تر انجین که به نظر شیش سیلندر میرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا