اشکوداتجربه و آزمایش

تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک RS، دیزلی هیجان‌انگیز!

گروه فولکس‌واگن طی سال‌های اخیر با ساخت نسخه‌های ویژهٔ مختلف از گلف و همین‌طور مدل‌های GTI پولو و آپ، روی خودروهای اسپرت تمرکز کرده است. این گروه حتی بخش عملکردی سئات یعنی کوپرا را هم به یک برند مستقل تبدیل کرده است؛ اما بااین‌حال، اشکودا تقریباً به‌طور کامل مخالف این رویکرد حرکت می‌کند و بیشتر روی ساخت خودروهای خانوادگی و اقتصادی تمرکز دارد. البته در سبد محصولات این شرکت خودروهای اسپرتی مثل اکتاویا RS یا فابیا RS حضور داشته‌اند اما ازآنجایی‌که هاچ‌بک داغ فابیا RS سال ۲۰۱۳ از خط تولید کنار رفت، بخش اسپرت RS اشکودا بسیار کمرنگ شده است.

اما اشکودا ادعا می‌کند بخش RS خود را فراموش نکرده زیرا در نمایشگاه پاریس امسال، این شرکت از کانسپت ویژن RS و همین‌طور مدل اسپرت کودیاک RS رونمایی کرد و حالا فرصت آزمایش این کراس‌اوور اسپرت فراهم شده است. به نظر می‌رسد اشکودا در این خودرو عناصر دوست‌داشتنی و شناخته‌شدهٔ مدل‌های RS خود را در قالب یک کراس‌اوور کاربردی ترکیب کرده باشد. در سینهٔ کودیاک RS یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توئین توربو دیزلی قرار گرفته که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

ظاهر کودیاک RS نیز با قطعاتی مثل سپرهای تهاجمی، تریم مشکی‌رنگ در جلوپنجره، قاب آینه‌های جانبی و اطراف پنجره‌ها، رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی و دو سر اگزوز بزرگ، با قوای محرکهٔ توانمند و همین‌طور ذات اسپرت آن هماهنگ شده است. به لطف این قطعات، ظاهر خودرو عالی، اسپرت و مشابه یک اشکودای RS به نظر می‌رسد بدون آنکه بیش‌ازاندازه پرزرق‌وبرق باشد؛ اما موضوعی که در این ماشین کاملاً عجیب به نظر می‌رسد، عدم کاهش ارتفاع آن نسبت به نسخه‌های معمولی است.

در داخل این کراس‌اوور اسپرت، دوخت قرمزرنگ روی صندلی‌ها (که به تنظیم برقی و حافظه هم مجهز هستند)، غربیلک فرمان و گردگیر دسته‌دنده به همراه دوخت لوزی رو دری‌ها به چشم می‌خورد. در اینجا همچنین تریم فیبر کربنی، نمایشگر ۹.۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی کابین مجازی اشکودا و نورپردازی داخلی با ۱۰ رنگ مختلف هم ارائه شده است. کودیاک RS صرفاً به‌صورت هفت‌نفره ارائه می‌شود و برخلاف مدل‌های پایه، امکان سفارش نسخهٔ دو ردیفه یا پنج‌نفره برای آن وجود ندارد.

همان‌طور که اشاره شد، کودیاک RS همانند مدل اسپرت‌لاین به رینگ‌های ۲۰ اینچی با لاستیک‌های فاق کوتاه مجهز است که در مواجهه با دست‌اندازها و نواقص جاده عملکرد ناخوشایندی دارند. همچنین مدل RS از سیستم کنترل پویایی شاسی با کمک‌فنرهای تطبیقی هم برخوردار است که با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت، هرچند تکان‌ها بیشتر می‌شوند اما کنترل بدنه بهتر صورت می‌گیرد. به همین دلیل، کودیاک RS در پیچ‌ها عملکردی عالی را به نمایش می‌گذارد که برای کراس‌اووری با این اندازه بسیار چشمگیر است.

فرمان این ماشین دقیق اما فاقد احساس است و با اینکه تنظیمات فرمان برای بهبود عملکرد و وزن ارتقاء پیدا کرده اما هنوز هم کمی مصنوعی احساس می‌شود. در همین حال، کودیاک RS به سیستم تقویت پویایی صدا هم مجهز شده است که روی اگزوز نصب شده و صدای مصنوعی اگزوز را در کابین پخش می‌کند. این سیستم که فقط در حالت اسپرت واقعاً تأثیر خود را نشان می‌دهد، طراحی شده تا صدای پیشرانهٔ دیزلی را کمی جالب‌تر کند اما در این کار چندان موفق نبوده است.

پیشرانهٔ ۲ لیتری توئین توربوی دیزلی کودیاک RS کشش بسیار بالایی دارد و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری آن به‌سرعت به درخواست راننده پاسخ می‌دهد. انتقال نیروی پیشرانه توسط گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ معمول گروه فولکس‌واگن انتقال پیدا می‌کند که این گیربکس درحالی‌که در کودیاک اسپرت‌لاین ۱۹۰ اسب بخاری کمی کُند است، در اینجا به‌وضوح سریع‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال هرچند کودیاک RS کراس‌اوور سریعی است اما نمی‌توان آن‌را خودرویی واقعاً سریع دانست درحالی‌که پیشرانهٔ دیزلی آن نیز آن‌طور که باید مناسب یک کراس‌اوور داغ و اسپرت نیست.

کودیاک RS باید خودرویی بی‌نقص با فضای داخلی کاربردی، بدنهٔ کراس‌اوور و استایل اسپرت باشد که بیشتر این فاکتورها در آن دیده می‌شوند اما یکی بزرگ‌ترین مشکلات این کراس‌اوور اسپرت، قیمت نسبتاً بالای آن است که از نزدیک ۴۳ هزار پوند (حدود ۵۴ هزار دلار) آغاز می‌شود. این امر، کودیاک RS را در برابر خودروهایی چون لندروور دیسکاوری اسپرت و ب‌ام‌و X3 قرار می‌دهد که هرچند چندان مجهز نیستند اما خودروهای لوکسی هستند که به‌سختی می‌توان آن‌ها را در این رنج قیمتی نادیده گرفت.

بااین‌حال بزرگ‌ترین مشکل کودیاک RS در داخل خانوادهٔ بزرگ فولکس‌واگن دیده می‌شود. در این خانواده کوپرا آتکا حضور دارد که هرچند صرفاً با پیشرانهٔ بنزینی و با پنج صندلی ارائه می‌شود اما ۷ هزار پوند ارزان‌تر است. در بین محصولات خود اشکودا هم مدل کاروک اسپرت‌لاین ۲.۰ ۱۹۰ حضور دارد که از بسیاری از ویژگی‌های ظاهری کودیاک RS مثل رینگ‌های ۲۰ اینچی و حتی صندلی‌های اسپرت و سیستم فرمان پیشرفته برخوردار است. هرچند این خودرو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت، ۵۰ اسب بخار از کودیاک RS ضعیف‌تر است اما این دو ماشین اغلب احساس مشابهی دارند و از همه مهم‌تر، کاروک اسپرت‌لاین ۵ هزار پوند از برادر بزرگ‌ترش ارزان‌تر است.

نتیجه‌گیری

پس از سال‌ها گمانه‌زنی، سرانجام اشکودا اقدام به ساخت یک کراس‌اوور اسپرت کرده و نشان مشهور RS خود را روی آن چسبانده است. کودیاک RS عملکرد سریعی را به همراه نمای اسپرتی در داخل و خارج، در قالب یک کراس‌اوور کاربردی ارائه کرده است اما مشکل اینجا است که به‌اندازهٔ کافی سریع و یا به‌اندازهٔ کافی قدرتمند نیست که قیمت خود را توجیه کند.

 

مشخصات فنی

Skoda Kodiaq RS
قیمت ۴۲,۸۷۰ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توئین توربو دیزلی
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۴ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۶۷ گرم در هر کیلومتر
[دانلود ویدئو]  

منبع: Auto Express

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    آقا من یه سوالی دارم قبلا هم یه بار پرسیدم اما هیچکس جواب نداد.
    اینکه میگه آلایندگی 167 گرم در هر کیلومتر یعنی در 100 کیلومتر حدود 16 کیلو گرم آلایندگی تولید میکنه؟ ( خیلی زیاده، چه بلایی داریم میاریم سر محیط زیست)
    اگه درسته، سوالم اینه که چطور ماشینی که مثلا صدی6.4 لیتر سوخت مصرف میکنه میتونه صدی 16 کیلو آلایندگی تولید کنه؟
    منظورم اینه که چطور ممکنه با سوختن 6.4 لیتر از یه ماده، 16 کیلوگرم ماده جدید تولید بشه؟
    فکر کنم مربوط به چگالی بیشتر مایع نسبت به گاز باشه.
    اگه کسی میدونه توضیح بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Moein

      ۱۴ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (44 ديدگاه)

      در واقع هوا هم وزن داره. هر متر مکعب هوا حدود سه کیلو گرم وزنشه. با این حساب منطقیه و خیلی چیز عجیبی نیست. و این که همه ی این گاز باقی نمیمونه و بخشیش استفاده میشه. مثل معلم علوم حرف زدم!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسن

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    همین دیشب پدال در پست اتفاقات مهم خودرویی 2018 خبر گذاشت ماشینهای دیزلی تو خیلی از کشورهای اروپایی دارن عبور و مرورشون محدود میشه پس ساخت همچین ماشینی با موتور دیزلی برا کجاست؟
    راستی پدال بی زحمت از افزایش فروش 14 درصدی کرایسلر هم در ماه دسامبر خبر بذار
    MarketWatch سایتی هست که خبر افزایش فروش رو نوشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Car Lover

      ۱۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (688 ديدگاه)

      انگلیس فک کنم دیرتر بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. net

    ۱۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    دوخت قرمز رنگ جالب نیست.رینگ زشتی داره.کراس اور باید دو ردیف صندلی داشته باشه نه سه ردیف

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا