اشکودا

مقایسه دو برادر: اشکودا کودیاک در برابر کاروک

اشکودا کودیاک یکی از بهترین شاسی بلندهای سال ۲۰۱۷ بوده و به عنوان اولین محصول این خودروساز در کلاسی شلوغ خوش درخشیده است؛ اما اشکودا با استفاده از تجربه به دست آمده در تولید کودیاک دومین قدبلند خود یعنی کاروک را نیز به بازار فرستاده است. این شاسی‌بلند ۵ نفره جایگزینی برای فولکس‌واگن تیگوان می‌باشد. در این مقایسه خانوادگی دو برادر محبوب اهل جمهوری چک را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

  • قیمت


اشکودا در گروه خودروسازی فولکس‌واگن به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت با ارزش مناسب شناخته شده بنابراین بهای پایه هر دو خودرو بسیار معقول بوده اما اگر پیشرانه‌های قوی و نسخه‌های فول را انتخاب کنید این دو خودرو فوراً گران خواهند شد. کودیاک بهای پایه ۲۲۶۲۵ پوندی داشته و از پیشرانه ۱.۴ لیتری ۱۲۵ اسبی استفاده می‌کند. نسخه ۲ لیتری ۱۹۰ اسبی که گیربکس اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک دارد نیز قیمت ۳۳۳۲۰ پوندی را نشان می‌دهد. حتی مدل‌های پایه S دارای رینگ‌های آلیاژی، ترمز اضطراری خودکار و مه شکن‌های جلو هستند اما بهترین انتخاب در میان این مدل‌ها نسخه SE است که ظاهر هوشمندانه‌تر و تجهیزات بیشتری دارد. دیگر تریم ها قیمت بالایی دارند اما تریم اسکات برای خریدارانی که به آفرود می‌روند مناسب‌تر است.


کاروک نیز قیمت پایه ۲۰۸۷۵ پوندی داشته و نسخه فول آن قیمت ۲۶۸۰۵ پوندی را نشان داده و تجهیزات مشابه با برادر بزرگ‌تر را دارد. بازهم نسخه پایه SE همچون برادر بزرگ دارای رینگ‌های آلیاژی، ترمز اضطراری خودکار و… می‌باشد. مدل‌های SE تکنولوژی بهترین ارزش کلی را داشته و از سیستم ناوبری و صفحه لمسی بزرگ‌تر سود می‌برند.

  • استایل و طراحی ظاهری


هر دو خودرو طراحی مشابهی دارند و کاروک آینه تمام نمای کودیاک می‌باشد. کاروک نسبت به مدل یتی که جانشینش شده طراحی کاملاً متفاوتی داشته و در عین حال محافظه‌کار نیز می‌باشد. هر دو خودرو شیک هستند اما کاروک کمی زیباتر بوده و کودیاک نمی‌تواند پف‌کردگی بیشتر خود برای جا دادن دو صندلی بیشتر را پنهان کند. با این وجود کودیاک یکی از هوشمندترین شاسی بلندهای ۷ نفره مخصوصاً با این قیمت می‌باشد. هر دو خودرو دارای قوس‌های چرخ مشابه و پوشش‌های پلاستیکی بدنه به منظور ایجاد ظاهری خشن و توانا هستند.

  • کابین


همان‌گونه که انتظار دارید این دو خودرو در کابین نیز مشابهت‌های زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فرمان، پشت آمپرها و برخی دکمه‌ها اشاره کرد. کاروک صفحه لمسی بزرگ‌تر با گرافیک بهتری داشته اما برای استفاده از همین سیستم در کودیاک باید پول بیشتری بپردازید. هر دو برادر متریال نرم با احساس اشرافیت بیشتر را روی داشبورد و نیمه بالایی درب‌ها بکار رفته و البته پلاستیک‌های ارزان‌تر و خراش پذیرتر زیر درب‌ها وجود دارند. اگر می‌خواهید تجربه لوکس‌تری داشته باشید شاید بهتر باشد نگاهی به فولکس‌واگن تیگوان گران‌تر بیندازید.

  • کاربردی بودن


تا زمانی که قصد حمل بار و افراد زیاد را نداشته باشید شاید کاروک پاسخگوی نیازهای شما باشد. این خودرو فضای کافی برای دو فرد قدبلند را در جلو داشته و در عین حال سه فرد بالغ نیز می‌توانند بدون گله‌ی زیاد در عقب بنشینند. فضای بار نیز تقریباً با تیگوان ۵ نفره یکسان می‌باشد.


با تا شدن صندلی‌های پشتی فضای ۷۲۰ لیتری در اختیار مالکان کودیاک قرار می‌گیرد. زمانی که تمامی صندلی‌ها در جای خود باشند این خودرو فضای بار بیشتری نسبت به تمامی رقبا خواهد داشت. صندلی‌های عقبی کودیاک تنها برای کودکان مناسب هستند. البته شیشه‌های بزرگ کودیاک باعث می‌شود کودکان دید فوق‌العاده‌ای به بیرون داشته باشند و محیط روشن و جاداری هم ایجاد شود.

  • پیشرانه‌ها و سواری


کاروک با دو پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه دیزلی عرضه می‌شود. درحالی‌که به نظر نمی‌رسد پیشرانه ۱ لیتری ۱۱۵ اسبی پایه در یک شاسی‌بلند قوی ظاهر شود اما به حد کافی قدرتمند بوده و تنها در برخی سربالایی‌ها و یا زمان‌هایی که حداکثر سرنشین و بار را دارد کم می‌آورد. اگر می‌خواهد ترکیب خوبی از عملکرد و مصرف سوخت را داشته باشید پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۵۰ اسبی را انتخاب کنید که در فولکس گلف نیز بکار رفته است. این نسخه سریع‌تر بوده و به همان اندازه نیز اقتصادی است. پیشرانه‌های دیزلی نیز بهترین انتخاب برای سفرهای طولانی و یدک کشی است.

هر دو خودرو پیشرانه ۲ لیتری دیزلی مشترکی دارند که ما آن را در کودیاک توصیه می‌کنیم. اگر مسافت‌های زیاد را طی نمی‌کنید پیشرانه بنزینی ۱.۴ لیتری ۱۵۰ اسبی انتخاب بهتری است. شما می‌توانید سیستم چهار چرخ محرک را در هر دو خودرو انتخاب کنید اما خب باید پول بیشتری بپردازید زیرا این سیستم در نسخه‌های پایه موجود نیست. اشکودا همچنین تمرکز بیشتر را معطوف راحتی کرده بنابراین کاروک و کودیاک در شهر سواری نرم و چسبندگی مناسبی دارند.

  • قضاوت نهایی

بسته به نیازهای فردی، هر دو محصول جدید اشکودا ارزش خریداری دارند. کاروک برای اکثر خانواده‌ها ابعاد بزرگی داشته و فضای صندلی عقب آن به همراه محفظه بار ما را تخت تأثیر قرار می‌دهد اما کودیاک تطبیق‌پذیری بیشتری به خاطر طراحی ۷ نفره و صندوق بزرگ دارد. با توجه به اینکه کودیاک خیلی گران‌تر از کاروک نیست بنابراین انتخاب نهایی ما این خودرو است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. امیر رضا

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    کودیاک خشن تر دیده میشه،چراغ های عقبش هم بهتر طراحی شده و از همه مهم تر اینکه هفت نفره است…
    ولی خیلی به هم شبیه ان…
    در نگاه اول اصلا از هم قابل تشخیص نیستن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Sardar

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    انتخاب بسته به بودجه هست اگه مشکلی نباشه کودیاک و اینکه خانواده چند نفر هستن . در یک کلام اشکودا خودروهای با قیمت مناسب و کیفیت عالی میزنه و خرابی معمولا ندارن و اینکه زرق و برق خاصی هم درشون نیست بنظر من میشه بش گفت تویوتا اروپایی .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا