زدودن گردوغبار از روی اوپل الکترو GT مدل 1971

خودروهای الکتریکی محبوبیت روز افزونی به دست می‌آورند اما آن‌ها خیلی هم جدید نیستند. در حقیقت بیش از یک قرن پیش بود که تعدادی از شرکت‌ها به سراغ پیشرانه‌های الکتریکی رفته بودند.


اوپل هم از این قضیه مستثنا نبوده و از نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 برای نمایش محصولات الکتریکی گذشته و آینده‌اش استفاده کرده است. درحالی‌که کورسای الکتریکی مسیر آتی این برند را به نمایش می‌گذارد، این خودروی الکترو GT مدل 1971 است که بر گذشته‌ی درخشان اوپل اشاره دارد.


جورج ون اوپل که نوه‌ی مؤسس شرکت بود در آن متقاعد شد که آینده به خودروهای الکتریکی تعلق دارد. البته این خودروها در دهه‌ی 70 میلادی چندان محبوب نبودند بنابراین او تصمیم گرفت تا با رکوردگیری در هاکنهایم در سال 1971 توانایی‌های این خودرو را نشان دهد.


به منظور اثبات این موضوع که خودروهای الکتریکی می‌توانند رقیبی قابل برای نمونه‌های درون‌سوز باشند، ون اوپل یک خودروی الکتریکی بر پایه‌ی اوپل GT ساخت. این خودرو دارای برخی تغییرات همچون بدنه‌ای آئرودینامیک با نمای جلوی متفاوت و چرخ های پوشانده شده بود.


البته بزرگ‌ترین تغییرات در قوای محرکه رخ داده و پیشرانه‌ی 4 سیلندر بنزینی جای خود را به دو پیشرانه‌ی الکتریکی بزرگ ساخت بوش داده بود. هر پیشرانه قدرت 118 اسبی داشت و باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6 ثانیه‌ای می‌شد. این شتاب حتی با استانداردهای امروزی نیز قابل‌توجه است اما خب برد خودرو تنها 44 کیلومتر بوده است. پس تعجبی نداشت که این خودرو به هدف خود نرسید و نتوانست با یک‌بار شارژ مسافت 100 کیلومتری را طی کند.


اگرچه الکترو GT به خاطر محدودیت تکنولوژی زمان خود بازی را باخت اما خودروهای الکتریکی مدرن با چنین مشکلی مواجه نبوده و بسیاری از آن‌ها می‌توانند با یک‌بار شارژ حداقل مسافت 320 کیلومتری را طی نمایند.


اوپل این موضوع را می‌داند و آماده‌ی عرضه‌ی محصولات الکتریکی در سال‌های آینده می‌شود. مدیرعامل این شرکت در فرانکفورت تائید کرده که کل محصولات برند تا سال 2024 الکتریکی خواهد شد و چهار مدل تمام الکتریکی نیز در دست توسعه است. خودروی ویوارو الکتریک در سال 2020 عرضه می‌شود و پس از آن نیز نسخه‌های الکتریکی کمبو لایف، کمبو کارگو و زافیرا لایف در سال 2021 تولید خواهند شد.


البته اوپل تعهد خود به خودروهای سلول سوختی را نیز اعلام کرده است. این شرکت اشاره زیادی به جزئیات نداشته اما گفته خودروی زافیرا لایف به اولین خودروی دارای قوای محرکه‌ی سلول سوختی نسل جدید تبدیل خواهد شد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. فورد
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    یه سوال چرخ جلو گیر نمی کنه به فلاپ مو قع دور زدن

    پاسخ
    1. جواد
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      والا تو عکسه مشخصه فقط مستقیم میره ‌.هم دور بزنه گیر میکنه

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.