اوپل

جواهرات کوچک آلمانی در تهران: بررسی اوپل کورسا

نوید حمیدی: از زمان عرضه کورسا در کشورمان سال‌ها می‌گذرد. از سرزمینی که با دانش و مهندسی‌اش در صنعت، شُهره جهانیان است. ماشینی که در کنار مدل‌های اُمگا، آسترا و وکترا، خیابان‌های آن زمان تهران را به تسخیر درآورده بود. حالا از آن زمان سال‌های طولانی گذشته و در دنیای پُر زرق‌وبرق خودروهای لوکس امروزی، فرصت و مجالی فراهم شد تا به ملاقاتشان برویم. در سرمای روزهای نخست زمستان، شرایط برای بررسی این دو جواهر به وجود آمد.

تاریخچه اُپل
کارخانه خودروسازی اُپل، از اوایل سال ۱۸۰۹ میلادی شروع به نقش‌آفرینی در عرصه صنعت خودروسازی نمود. این برند آلمانی، در ابتدای حضور در صنعت درزمینهٔ دوچرخه‌سازی و صنعت چرخ خیاطی پا به میدان گذاشت. رفته‌رفته قدم‌های این خودروساز جدی‌تر از قبل شد و به دنیای ساخت خودروهای احتراق داخلی پا گذاشت. در سال ۱۹۲۹ میلادی این کمپانی آلمانی با اتحاد و ادغام شد و در سال ۱۹۳۲ میلادی با کمپانی آمریکایی جنرال موتور ادغام شد و همکاری تازه‌ای با هم آغاز کردند.

تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم، پس از مرسدس بنز، دومین برند لوکس آلمانی لقب داشت و این عنوان را یدک می‌کشید. در زمان درگیری جنگ جهانی دوم، همکاری این خودروساز با جنرال موتور به مشکل برخورد و برای مدت زمانی به دور از این برند آمریکایی، فعالیت خود را ادامه داد. از آن زمان با گسترش فعالیت این برند در سرتاسر جهان، واحدهای طراحی و ساخت در انگلستان، (به نام تجاری واکسهال عرضه می‌شد.) در بازار استرالیا، آمریکایی جنوبی و چین نیز حضور یافت.

اپل کورسا با نام شورولت کورسا و کورسای کلاسیک تا سال ۲۰۰۸ در بازار آمریکای جنوبی و کشورهای برزیل و آرژانتین، در بازار چین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ میلادی با عنوان بیوک سِیل (sail)، در بازار استرالیا از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۰ میلادی، با عنوان تجاری (holden barina) به بازار عرضه می‌شود.

مدل‌های قدیمی در ایران
زمان ورود این برند آلمانی به ایران چندان نزدیک نیست. در اوایل سال ۱۳۳۹ شمسی، مدل کاپیتان این برند به بازار کشورمان وارد شد. در ادامه، برند اُپل رکورد دی هم‌زمان با برند شورولت رؤیا در ایران آغاز به فروش کرد. در ادامه اُپل جی-تی در بازار کشورمان حضور می‌یابد. این حضور، در دهه ۷۰ (۱۳۷۳) شمسی، با تلاش شرکت مِلبا، با مدل‌های آسترا، وکترا، امگا و کالیبرا که حضور کم رنگ‌تری نسبت به بقیه مدل‌ها دارد؛ دوباره در خیابان‌های شهر، خودنمایی می‌کند.

در همان زمان مدل‌های پنج درب و کوپه کورسا عرضه شده و حالا با یکی از نمونه‌های خاص آن روبه‌رو هستیم.

اوپل کورسا

اطلاعات فنی
اپل کورسا از سال ۱۹۸۲ تاکنون ساخت آن ادامه داشته و در رده کلاس سوپرمینی (b) قرار می‌گیرد. نوبت به نگاه این دو جواهر تقویت یافته آلمانی می‌شویم. سیستم پاشش سوخت در این دو مدل به صورت مرحله‌ای و ۴ نقطه‌ای می‌باشد. (sfi). کُد موتور c20xe با ۱۵۶ اسب بخار و ۶۰۰۰ دور، با ۲۰۳ نیوتون متر در ۴۸۰۰؛ گیربکس f20-cr (close-ratio) با فاینال ۳.۹۴ می‌باشد. تغییرات موتور علاوه بر موارد ذکر شده شامل، پورت و پولیش سرسیلندر، افزایش قطر اگزوز به ۲.۲۵ اینچ معادل ۵.۵ سانتیمتر (rpm) می‌باشد.

اوپل کورسا
یک چیپ ست و افزایش کات آف از ۷۰۰۰ به ۷۸۰۰ (rpm) با مارک mds می‌باشد. افزایش میزان پاشش سوخت و تغییر زمان‌بندی جرقه و صدا با رسیدن به عدد اکتان ۹۵ و ۹۸ جهت افزایش performance در عملکرد خودرو انجام شده است. سیستم ترمز جلو، تماماً با مدل اُپل کالیبرا تغییر پیدا کرده است. در سیستم تعلیق جلو، از مدل کورسا gsi-b استفاده شده است که شامل فنر، کمک و آنتی رول بار جلو می‌باشد.

در عقب، سیستم تعلیق ارتقا یافته و از مدل کورسا gsi-b استفاده شده است، به همراه میل تعادل anty-asway bar و تغییر آن. سیستم تعلیق به نسبت مدل اصلی سفت‌تر شده تا چسبندگی و پایداری بیشتر شود و از نمونه استاندارد مدل کورسا Gsi می‌باشد.

در شتاب خودرو، محدوده ۰ تا ۱۰۰ در فاصله زمانی ۶.۵ ثانیه در سطح تهران زمان‌سنجی شده است. حداکثر سرعت این مدل، به ۲۲۱ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در درگ ۱.۸ مایل، با زمان ۱۰.۴ (ثبت رسمی فدراسیون) زمان‌گیری شده است.

 

در پایان بررسی از آقایان بهزاد خرسندی و آقای امید حیدری برای در اختیار گذاشتن خودروهایش جهت بررسی و نگارش این گزارش کمال تشکر را داریم.

اوپل کورسا

نوشته و عکس: نوید حمیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. مهراد

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (755 ديدگاه)

    جالب بود ????
    با سلیقه و خوب نگهداری و جمع شدن
    در ضمن هر دو خودرو خیلی با نمک بنظر میرسن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    زحمت کشیدن و هزینه کردن!
    افرین!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    دمشون‌گرم واقعا
    در دوران بچگی سفرهای زیادی با این کوچولوی دوس داشتنی داشتم و چیزی ک خیلی منو شگفت زده کرد اون موقع، بخاری بسیار خوبش بود ک بدون روشن شدن خودرو کار میکرد و خیلی هم سریع قابل استفاده بود(احتمالا المنت بود)!!
    نمیدونم چرا تو ماشینای امروزی نمیبینم همچین سیستمی رو!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فررزاد

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (115 ديدگاه)

    به اتاق کالسکه ای هم معروف بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۵ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    از پدال تقاضای ادامه این دست از مقالات میره و قابل تحسینه .
    ممنون
    اما ادامه بدید
    هِیف چنین مجله خوبِ اینترنتیِ ، که با این همه طرفدار تست خودرو در ایرام راه نندازه .
    البته چند سال پیش تست انجام میدادید ولی دوباره قطعش کردید .
    در مورد این اپل هم بگم که یه زمانی به دلیل وزن سنگینش نسبت به جسه اَش میگفتند تانک کوچولو ، تا حالا سوار هیچ اپلی نشدم اما تعریفشون را زیاد شنیدم بخصوص سواری اپل اُمگا .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا