دوئل رنو کپچر و اوپل کراسلند

پس از چند روز وقفه نهایتاً امروز دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم. مثل همیشه اولین گروهی که در این مرحله به سراغ آن می‌رویم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است. دوئل قبلی این گروه بین اشکودا یتی و فیات 500L برگزار شد که در آن مجموعاً تعداد 740 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل در نظرسنجی سایت دو خودرو تقریباً تعداد آراء یکسانی را دریافت کرده‌اند و بنابراین در اینجا نتایج نظرسنجی تلگرام تعیین‌کننده خواهد بود که در آن فیات موفق به دریافت آراء بیشتری شده است. بدین ترتیب نهایتاً مشخص شد که فیات با دریافت 428 رأی و کسب 58 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرده است درحالی‌که اشکودا موفق به دریافت 312 رأی شده است. حال امروز در سیزدهمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، رنو کپچر و اوپل کراسلند در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

هوندا BR-V

نیسان ترانو

سوبارو XV

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

نیسان جوک

پژو 2008

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

سیتروئن C4 کاکتوس

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

فیات 500L

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

کیا سول

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

رنو کپچر

رنو برای اولین بار در سال 2007 با معرفی نسل نخست مدل کولئوس به بخش کراس‌اوورها وارد شد. سپس با افزایش محبوبیت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، این شرکت در نمایشگاه ژنو 2013 کراس‌اوور جدیدی بنام کپچر را معرفی نمود و بدین ترتیب به سبد محصولات خود کراس‌اوور دومی را اضافه نمود که حدود دو سال بعد مدل کاجار نیز به‌عنوان عضو سوم به این خانواده اضافه شد. کپچر اما در دو نسخهٔ مختلف ساخته می‌شود که هرچند در ظاهر تا حد زیادی با یکدیگر یکسان هستند اما نکتهٔ جالب اینکه روی پلت‌فرم‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. نسخهٔ اروپایی یا در اصل جهانی کپچر که به‌صورت Captur نوشته می‌شود روی پلت‌فرم B گروه رنو-نیسان مشترک با رنو کلیو و نیسان جوک ساخته شده است اما مدل دوم که در سال 2016 با نام Kaptur رونمایی شد روی پلت‌فرم B0 رنو-نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون رنو داستر و ساندرو مشترک است. Kaptur همچنین حدود 21 سانتیمتر طول بیشتری نسبت به Captur داشته و فاصلهٔ آن از سطح زمین نیز بیشتر است. همچنین برای این مدل برخلاف Captur که صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود. Kaptur اما صرفاً در بازارهای خاصی مانند روسیه، برزیل و هند عرضه می‌شود. برای این دوئل ولی ما همان نسخهٔ جهانی کپچر یا Captur را انتخاب کرده‌ایم که با دو موتور بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه می‌شود. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت در دوئل ما با پیشرانهٔ بنزینی قوی‌تر خود شرکت کرده که از نوع 1.2 لیتری سه سیلندر توربو با 120 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور است. همان‌طور که گفته شد این نسخهٔ جهانی کپچر صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود ندارد. این مدل چندی پیش در ماه می سال 2017 فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده است. رنو کپچر سال گذشته در اروپا بیش از 211 هزار دستگاه فروش داشته است.

اوپل کراسلند

اوپل برای اولین بار با معرفی مدل موکا در سال 2012 به بخش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت وارد شد. این خودرو بر روی پلت‌فرم گاما II جنرال موتورز ساخته شده که با شورلت ترکس مشترک است. موکا همچنین در ایالات‌متحده هم با نام بیوک انکور عرضه می‌گردد. در نمایشگاه ژنو 2017 اما اوپل برای اولین بار کراس‌اوور ساب‌کامپکت دیگری را با نام کراسلند معرفی کرد؛ بنابراین اوپل هم‌اکنون در سبد محصولات خود دو کراس‌اوور ساب‌کامپکت دارد. البته با توجه به کاهش شدید محبوبیت ام‌پی‌وی‌ها، کراسلند در اصل به‌عنوان جایگزین ام‌پی‌وی کوچک مریوا در نظر گرفته شده است؛ اما با توجه به انتقال مالکیت برند اوپل به گروه پژو-سیتروئن، کراسلند برخلاف موکا بر روی پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده است. از این پلت‌فرم در محصولات فراوانی از این گروه خودروسازی فرانسوی مانند پژو 2008، پژو 208، سیتروئن C3 و دی‌اس 3 استفاده شده است. کراسلند اولین محصول اوپل محسوب می‌شود که در ساخت آن از پلت‌فرم پژو-سیتروئن استفاده شده است. به همین دلیل برخلاف موکا که جنرال موتورز برای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک را ارائه کرده بود، کراسلند مانند تمامی کراس‌اوورهای ساخت گروه پژو-سیتروئن صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شود. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت آلمانی-فرانسوی با دو موتور مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها بنزینی و دیگری دیزلی است. در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب فرانسوی ما پیشرانهٔ بنزینی کراسلند را انتخاب کرده‌ایم. این موتور یک واحد 1.2 لیتری سه سیلندر است که در سه سطح قدرت مختلف 80، 110 و 130 اسب بخار ارائه می‌شود. نمونهٔ پایهٔ این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی است درحالی‌که دو نمونهٔ قوی‌تر از نوع توربوشارژ هستند. برای این دوئل نیز قوی‌ترین نسخهٔ پیشرانهٔ 1.2 لیتری کراسلند انتخاب شده که 130 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. اوپل کراسلند سال گذشته در بازار اروپا نزدیک به 39 هزار دستگاه فروش داشته درحالی‌که فروش موکا در همین مدت نزدیک به 170 هزار دستگاه بوده است.

مقایسه مشخصات فنی

رنو کپچر

اوپل کراسلند

پیشرانه 1.2 لیتری 3 سیلندر 1.2 لیتری 3 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 120 اسب بخار 130 اسب بخار
گشتاور 205 نیوتن متر 230 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 10.6 ثانیه 9.1 ثانیه
حداکثر سرعت 192 کیلومتر/ساعت 206 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 5.5 لیتر (ترکیبی) 5.0 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی 125 گرم/کیلومتر 115 گرم/کیلومتر
ظرفیت باک 45 لیتر 45 لیتر
وزن 1184 کیلوگرم 1200 کیلوگرم
طول 4.12 متر 4.21 متر
فاصلهٔ محوری 2.60 متر 2.60 متر
حجم صندوق بار 455 لیتر 410 لیتر
قیمت پایه 15,615 پوند 16,835 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

17 دیدگاه

  1. F۲۲RAPTOR
    سوابق: (919 دیدگاه) ,

    انتخاب من کپچر
    اگه ستون aکپچر ۱۰ سانتی عقب تر میبود خیلی از الانش موزون تر میشد

    پاسخ
  2. مصطفی
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    15000 دلار، یعنی فقط 50 درصد از ال90 گرونتر، نه 3 برابر

    پاسخ
  3. me84
    سوابق: (832 دیدگاه) ,

    .
    اوپل حداقل روی کاغذ از هر لحاظ بهتره. از طراحی اوپل هم خیلی بیشتر خوشم اومد تا رنو.
    البته نمای عقب رنو بنظرم زیباتره ولی جلوش جالب نیست.

    پاسخ
  4. ahmad
    سوابق: (75 دیدگاه) ,

    از لحاظ قیافه رنو بهتره ولی با توجه به جدول مشخصات به اپل رای دادم .

    پاسخ
  5. Landscape
    سوابق: (119 دیدگاه) ,

    آقا امیر چرا مشخصات موتور قوی تر کپچر تو دوئل قرار ندادید
    انتخاب من کپچر

    پاسخ
  6. ناشناس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    لطفا راهنمایی کنید
    بین سورنتو و راو4 تردید دارم
    از همه نظر کدومشون رو ترجیح میدید؟؟ (میدونم که تو یه سگمنت نیستند)
    راو4: لایک
    سورنتو: دیس لایک

    پاسخ
  7. Genius
    سوابق: (260 دیدگاه) ,

    کپچر حتی با احتساب دلار 5100 تومانی هم باید زیر 80میلیون برسه دست خریدار البته البته البته اگر مملکت ما حساب و کتاب درست و درمون داشت…:((

    پاسخ
    1. Amir
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      با احتساب همین دلار پنج تومنی آیا چند درصد مردم میتونن اینو بخرن…

      پاسخ
    2. Mohammadreza
      سوابق: (207 دیدگاه) ,

      جنسیس جان اینجا ۱۵۶۱۵ پوند ذکر شده نه دلار و قیمت پوند در بازار آزاد تقریبا برابر با ۷۰۰۰ تومان هست پس یعنی قیمت این کپچر در حدود ۱۰۹ میلیون سیصد هزار تومن میشه

      پاسخ
  8. Kian70
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    پدال جان نمیدونم اشکال از کجاست تعداد لایک و دیس لایک ها برا من نشون داده نمیشه و توی نظر سنجی ها اصلا اون قسمتی که رای داده میشه نمیاره
    اگر ایراد از طرف شماست ک درستش کن
    شما دیگه حقوق مردمو رعایت کن لطفا

    پاسخ
    1. BehNam
      سوابق: (77 دیدگاه) ,

      سلام
      منم با تلفن همراه میام و این مشکلو خیلی وقت که دارم
      یکی از دوستان وی پی ان گفته بود که با اونم درست نشد!

      پاسخ
  9. (Saeed(peugeot
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    نظر من اوپل هست چون شرکت پژو عالی داره عمل میکنه و ضرردهی اپل از موقعی که خریداری کرده به نصف رسونده….و همچنین از هر نظر از کپچر سر تره و با تغییراتی که پژو تو این ماشین داده عالی شده…خصوصا تغییر پلتفرم….که شاسی بلند های پژو دارن تو بازار جهانی غوغا میکنن…

    پاسخ
    1. سروش
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      دوست عزیز پژو چند ماهه اوپل رو خریده؟؟؟!!!!!

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.