اوپلرنو

دوئل رنو کپچر و اوپل کراسلند

پس از چند روز وقفه نهایتاً امروز دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم. مثل همیشه اولین گروهی که در این مرحله به سراغ آن می‌رویم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است. دوئل قبلی این گروه بین اشکودا یتی و فیات ۵۰۰L برگزار شد که در آن مجموعاً تعداد ۷۴۰ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل در نظرسنجی سایت دو خودرو تقریباً تعداد آراء یکسانی را دریافت کرده‌اند و بنابراین در اینجا نتایج نظرسنجی تلگرام تعیین‌کننده خواهد بود که در آن فیات موفق به دریافت آراء بیشتری شده است. بدین ترتیب نهایتاً مشخص شد که فیات با دریافت ۴۲۸ رأی و کسب ۵۸ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرده است درحالی‌که اشکودا موفق به دریافت ۳۱۲ رأی شده است. حال امروز در سیزدهمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، رنو کپچر و اوپل کراسلند در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

سوبارو XV

جیپ رنگید

فیات ۵۰۰X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

نیسان جوک

پژو ۲۰۰۸

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

سیتروئن C4 کاکتوس

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات ۵۰۰L

شورلت ترکس

فیات ۵۰۰L

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

کیا سول

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

رنو کپچر

رنو برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ با معرفی نسل نخست مدل کولئوس به بخش کراس‌اوورها وارد شد. سپس با افزایش محبوبیت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، این شرکت در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ کراس‌اوور جدیدی بنام کپچر را معرفی نمود و بدین ترتیب به سبد محصولات خود کراس‌اوور دومی را اضافه نمود که حدود دو سال بعد مدل کاجار نیز به‌عنوان عضو سوم به این خانواده اضافه شد. کپچر اما در دو نسخهٔ مختلف ساخته می‌شود که هرچند در ظاهر تا حد زیادی با یکدیگر یکسان هستند اما نکتهٔ جالب اینکه روی پلت‌فرم‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. نسخهٔ اروپایی یا در اصل جهانی کپچر که به‌صورت Captur نوشته می‌شود روی پلت‌فرم B گروه رنو-نیسان مشترک با رنو کلیو و نیسان جوک ساخته شده است اما مدل دوم که در سال ۲۰۱۶ با نام Kaptur رونمایی شد روی پلت‌فرم B0 رنو-نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون رنو داستر و ساندرو مشترک است. Kaptur همچنین حدود ۲۱ سانتیمتر طول بیشتری نسبت به Captur داشته و فاصلهٔ آن از سطح زمین نیز بیشتر است. همچنین برای این مدل برخلاف Captur که صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود. Kaptur اما صرفاً در بازارهای خاصی مانند روسیه، برزیل و هند عرضه می‌شود. برای این دوئل ولی ما همان نسخهٔ جهانی کپچر یا Captur را انتخاب کرده‌ایم که با دو موتور بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه می‌شود. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت در دوئل ما با پیشرانهٔ بنزینی قوی‌تر خود شرکت کرده که از نوع ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور است. همان‌طور که گفته شد این نسخهٔ جهانی کپچر صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود ندارد. این مدل چندی پیش در ماه می سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده است. رنو کپچر سال گذشته در اروپا بیش از ۲۱۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

اوپل کراسلند

اوپل برای اولین بار با معرفی مدل موکا در سال ۲۰۱۲ به بخش کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت وارد شد. این خودرو بر روی پلت‌فرم گاما II جنرال موتورز ساخته شده که با شورلت ترکس مشترک است. موکا همچنین در ایالات‌متحده هم با نام بیوک انکور عرضه می‌گردد. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ اما اوپل برای اولین بار کراس‌اوور ساب‌کامپکت دیگری را با نام کراسلند معرفی کرد؛ بنابراین اوپل هم‌اکنون در سبد محصولات خود دو کراس‌اوور ساب‌کامپکت دارد. البته با توجه به کاهش شدید محبوبیت ام‌پی‌وی‌ها، کراسلند در اصل به‌عنوان جایگزین ام‌پی‌وی کوچک مریوا در نظر گرفته شده است؛ اما با توجه به انتقال مالکیت برند اوپل به گروه پژو-سیتروئن، کراسلند برخلاف موکا بر روی پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده است. از این پلت‌فرم در محصولات فراوانی از این گروه خودروسازی فرانسوی مانند پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸، سیتروئن C3 و دی‌اس ۳ استفاده شده است. کراسلند اولین محصول اوپل محسوب می‌شود که در ساخت آن از پلت‌فرم پژو-سیتروئن استفاده شده است. به همین دلیل برخلاف موکا که جنرال موتورز برای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک را ارائه کرده بود، کراسلند مانند تمامی کراس‌اوورهای ساخت گروه پژو-سیتروئن صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شود. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت آلمانی-فرانسوی با دو موتور مختلف به بازار عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها بنزینی و دیگری دیزلی است. در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب فرانسوی ما پیشرانهٔ بنزینی کراسلند را انتخاب کرده‌ایم. این موتور یک واحد ۱.۲ لیتری سه سیلندر است که در سه سطح قدرت مختلف ۸۰، ۱۱۰ و ۱۳۰ اسب بخار ارائه می‌شود. نمونهٔ پایهٔ این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی است درحالی‌که دو نمونهٔ قوی‌تر از نوع توربوشارژ هستند. برای این دوئل نیز قوی‌ترین نسخهٔ پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری کراسلند انتخاب شده که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. اوپل کراسلند سال گذشته در بازار اروپا نزدیک به ۳۹ هزار دستگاه فروش داشته درحالی‌که فروش موکا در همین مدت نزدیک به ۱۷۰ هزار دستگاه بوده است.

مقایسه مشخصات فنی

رنو کپچر

اوپل کراسلند

پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۲۰ اسب بخار ۱۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۰.۶ ثانیه ۹.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر/ساعت ۲۰۶ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵.۵ لیتر (ترکیبی) ۵.۰ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۲۵ گرم/کیلومتر ۱۱۵ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۴۵ لیتر ۴۵ لیتر
وزن ۱۱۸۴ کیلوگرم ۱۲۰۰ کیلوگرم
طول ۴.۱۲ متر ۴.۲۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۰ متر ۲.۶۰ متر
حجم صندوق بار ۴۵۵ لیتر ۴۱۰ لیتر
قیمت پایه ۱۵,۶۱۵ پوند ۱۶,۸۳۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه

  1. VIPER

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1988 ديدگاه)

    انتخاب من کپچر
    اگه ستون aکپچر ۱۰ سانتی عقب تر میبود خیلی از الانش موزون تر میشد

  2. مصطفی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ۱۵۰۰۰ دلار، یعنی فقط ۵۰ درصد از ال۹۰ گرونتر، نه ۳ برابر

    1. علی

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (186 ديدگاه)

      پوند عزیزم…

      1. مصطفی

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (99 ديدگاه)

        ممنون عزیزم،
        دقت ننمودم

    2. m

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (9 ديدگاه)

      $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ نه پوند

  3. me84

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1775 ديدگاه)

    .
    اوپل حداقل روی کاغذ از هر لحاظ بهتره. از طراحی اوپل هم خیلی بیشتر خوشم اومد تا رنو.
    البته نمای عقب رنو بنظرم زیباتره ولی جلوش جالب نیست.

  4. ahmad

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    از لحاظ قیافه رنو بهتره ولی با توجه به جدول مشخصات به اپل رای دادم .

  5. مجید سبزواری

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (83 ديدگاه)

    انتخاب من کپچر

  6. Landscape

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (176 ديدگاه)

    آقا امیر چرا مشخصات موتور قوی تر کپچر تو دوئل قرار ندادید
    انتخاب من کپچر

  7. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا راهنمایی کنید
    بین سورنتو و راو۴ تردید دارم
    از همه نظر کدومشون رو ترجیح میدید؟؟ (میدونم که تو یه سگمنت نیستند)
    راو۴: لایک
    سورنتو: دیس لایک

  8. Genius

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (685 ديدگاه)

    کپچر حتی با احتساب دلار ۵۱۰۰ تومانی هم باید زیر ۸۰میلیون برسه دست خریدار البته البته البته اگر مملکت ما حساب و کتاب درست و درمون داشت…:((

    1. Amir

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (14 ديدگاه)

      با احتساب همین دلار پنج تومنی آیا چند درصد مردم میتونن اینو بخرن…

    2. Mohammadreza

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (224 ديدگاه)

      جنسیس جان اینجا ۱۵۶۱۵ پوند ذکر شده نه دلار و قیمت پوند در بازار آزاد تقریبا برابر با ۷۰۰۰ تومان هست پس یعنی قیمت این کپچر در حدود ۱۰۹ میلیون سیصد هزار تومن میشه

  9. Kian70

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    پدال جان نمیدونم اشکال از کجاست تعداد لایک و دیس لایک ها برا من نشون داده نمیشه و توی نظر سنجی ها اصلا اون قسمتی که رای داده میشه نمیاره
    اگر ایراد از طرف شماست ک درستش کن
    شما دیگه حقوق مردمو رعایت کن لطفا

    1. BehNam

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (115 ديدگاه)

      سلام
      منم با تلفن همراه میام و این مشکلو خیلی وقت که دارم
      یکی از دوستان وی پی ان گفته بود که با اونم درست نشد!

  10. (Saeed(peugeot

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (326 ديدگاه)

    نظر من اوپل هست چون شرکت پژو عالی داره عمل میکنه و ضرردهی اپل از موقعی که خریداری کرده به نصف رسونده….و همچنین از هر نظر از کپچر سر تره و با تغییراتی که پژو تو این ماشین داده عالی شده…خصوصا تغییر پلتفرم….که شاسی بلند های پژو دارن تو بازار جهانی غوغا میکنن…

    1. سروش

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (180 ديدگاه)

      دوست عزیز پژو چند ماهه اوپل رو خریده؟؟؟!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X