دوئل نیسان قشقایی و اوپل گرندلند

دور هفتم سری رقابت‌های خودرویی پدال نیز تقریباً رو به پایان است و تنها پنج گروه تا پایان این دور از رقابت‌های باقیمانده است. حال امروز نوبت به گروه کراس‌اوورهای کامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت شورلت اکوئناکس و نیسان ایکس‌تریل بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد 1518 رای به ثبت رسیده است که ایکس‌تریل توانست با دریافت 890 عدد از آنها و کسب 58 درصد از کل آراء با اختلافی نه چندان زیاد پیروز شود. این در حالی است که از طرف دیگر اکوئناکس موفق به دریافت 628 رای شده است. امروز اما در هشتمین دوئل گروه کراس‌اوورهای کامپکت شاهد رقابت میان نیسان قشقایی و اوپل گرندلند خواهیم بود.

فولکس‌واگن تیگوآن

سوبارو فورستر

هیوندای توسان

مزدا CX-5

فولکس‌واگن تیگوآن

مزدا CX-5

ام‌جی GS

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

اوپل گرندلند

؟

؟

کیا اسپرتیج

هوندا CR-V

فورد اسکیپ

رنو کاجار

هوندا CR-V

رنو کاجار

اشکودا کاروک

پژو 3008

سئات آتکا

میتسوبیشی اکلیپس کراس

؟

میتسوبیشی اکلیپس کراس

جیپ کامپس

تویوتا رافور

فولکس‌واگن گلف آلترک

سانگ‌یانگ کوراندو

جیپ کامپس

؟

جی‌ام‌سی تراین

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

شورلت اکوئناکس

؟

نیسان ایکس‌تریل

نیسان قشقایی

نیسان پس از رونمایی از کراس‌اوور کانسپتی با نام قشقایی در نمایشگاه ژنو 2004، برای اولین بار نسخهٔ تولیدی این ماشین را در نمایشگاه پاریس 2006 معرفی نمود. قشقایی یک کراس‌اوور کامپکت است که در اصل به‌عنوان جایگزینی برای اس‌یووی کامپکت بدنه روی شاسی ترانو به بازار آمد. این کراس‌اوور کامپکت ژاپنی که نامش از این قشقایی ایران گرفته شده، روی پلت‌فرم C گروه رنو-نیسان ساخته شده است و مقطع کوتاهی توسط پارس‌خودرو در کشورمان هم عرضه گردید. نسل اول قشقایی پس از تجربهٔ فیس‌لیفتی در سال 2009 نهایتاً در سال 2013 به پایان کار خود رسید و سپس نسل دوم آن در نوامبر همین سال رسماً در لندن رونمایی شد. این نسل روی پلت‌فرم CMF گروه رنو-نیسان ساخته شده که با تعداد نسبتاً زیادی از محصولات این گروه خودروسازی مانند نیسان ایکس‌تریل، رنو اسپیس، رنو کاجار و رنو کولئوس مشترک است. نسل دوم قشقایی به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. همچنین نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2017 برای عرضه در بازار ایالات‌متحده معرفی شد. قشقایی که بین مدل‌های جوک و ایکس‌تریل قرار می‌گیرد، در ایالات‌متحده با نام روگ اسپرت عرضه می‌گردد. این خودرو هم‌اکنون با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مختلفی به بازار عرضه می‌گردد که ما در این دوئل جهت هماهنگی بار رقیب آلمانی کوچک‌ترین موتور بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد 1.2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که 115 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس CVT صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و برای این موتور امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد ولی برای پیشرانه‌های بزرگ‌تر این آپشن در نظر گرفته شده است.

اوپل گرندلند

اوپل با خاتمهٔ تولید مدل آنتارا که بر اساس پلت‌فرم تتای جنرال موتورز ساخته شده بود، در سال 2015، از بخش کراس‌اوورهای کامپکت خارج شد و تنها مدل موکا را به‌عنوان یک کراس‌اوور در سبد محصولات خود داشت؛ اما این یک مدل آن‌هم در دورانی که بازارهای جهانی خودرو تحت سلطهٔ کراس‌اوورها قرار گرفته هرگز کافی نبود. به همین دلیل اوپل تصمیم به گسترش خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود گرفته و در اصل ام‌پی‌وی‌های خود را با کراس‌اوور جایگزین کرد. در قدم اول مدل کراسلند به‌عنوان جایگزینی برای ام‌پی‌وی مریوا معرفی شد و سپس نوبت به معرفی مدل بزرگ‌تر گرندلند رسید. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت امسال به‌عنوان جایگزین آنتارا رونمایی شد و بدین ترتیب اوپل دوباره به بخش کراس‌اوورهای کامپکت بازگشت. البته گرندلند علاوه بر آنتارا، به‌عنوان جایگزینی برای ام‌پی‌وی زافیرا نیز در سبد محصولات اوپل در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه گرندلند در دوران پروسهٔ انتقال مالکیت اوپل به گروه پژو-سیتروئن توسعه پیدا کرده است، روی پلت‌فرم EPM2 این گروه خودروسازی فرانسوی ساخته شده که با پژو 3008 و سیتروئن C5 ایرکراس مشترک است. همچنین گرندلند از پیشرانه‌های گروه پژو-سیتروئن هم استفاده می‌کند که شامل دو موتور دیزلی و یک نمونۀ بنزینی می‌شود. از بین این سه موتور، ما برای این دوئل پیشرانهٔ بنزینی گرندلند را انتخاب کرده‌ایم که یک واحد 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ با 130 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور است. در این کراس‌اوور آلمانی/فرانسوی هیچ اثری از تکنولوژی‌ها و سیستم‌های فنی جنرال موتورز نیست و بنابراین مانند دیگر کراس‌اوورهای گروه پژو-سیتروئن تمامی مدل‌های آن صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شوند و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک حتی برای قوی‌ترین پیشرانه‌های آن نیز وجود ندارد.

مشخصات فنی

نیسان قشقایی

اوپل گرندلند

پیشرانه 1.2 لیتری 4 سیلندر 1.2 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 115 اسب بخار 130 اسب بخار
گشتاور 165 نیوتن متر 230 نیوتن متر
گیربکس CVT 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 12.9 ثانیه 10.9 ثانیه
حداکثر سرعت 175 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 5.6 لیتر (ترکیبی) 5.5 لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی 129 گرم/کیلومتر 127 گرم/کیلومتر
ظرفیت باک 55 لیتر 53 لیتر
وزن 1285 کیلوگرم 1295 کیلوگرم
طول 4.39 متر 4.47 متر
فاصلهٔ محوری 2.64 متر 2.67 متر
حجم صندوق بار 430 لیتر 514 لیتر
قیمت پایه 19,295 پوند 22,310 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

22 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    چرا موتور ۱.۲ لیتری روشون گذاشتن؟؟؟؟
    این نسل قشقایی واقعا زیبا شده مخصوصا کابینش

    پاسخ
    1. datsun
      سوابق: (1349 دیدگاه) ,

      قشقایی غیر از این موتور چهار نوع موتور دیگه هم داره و همچین مدل چهار چرخ محرک

      پاسخ
    2. ماکسیم
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      بابا این اومده موتور 1.2 رو انتخاب کرده ، موتور قوویترم داره نیسان.

      پاسخ
    3. meysam
      سوابق: (183 دیدگاه) ,

      با احترام به نیسان و قشقایی ولی رای من
      گرند لند هستش.
      مشخصات فنیش که حداقل تو این موتور 1.2 لیتری بهتره البته قیمتشم کمتره

      پاسخ
  2. lawyer hamid
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    من که بین این دوتا بدون هیچ تردیدی قشقایی رو انتخاب میکنم
    حرف نداره

    پاسخ
    1. CNA
      سوابق: (235 دیدگاه) ,

      موندم چطور تردید نکردی

      پاسخ
  3. امید
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    یه سوال بی ربط . با اینکه تعرفه خودرو هیبرید تغییری نکرده ولی پا به پای بنزینی ها گرون شدن . چرا ؟

    پاسخ
    1. Hamid...Audi
      سوابق: (612 دیدگاه) ,

      چون ثبت سفارش بسته س و 6 ماهه هیچ ماشینی توی بازار عرضه نشده.
      ثبت سفارش باز بشه قیمت ماشینای هیبریدی احتمالا افت کنه ولی بقیه ماشینها جهش زیادی خواهند داشت.

      پاسخ
  4. amir
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    اوپل از همه لحاظ برتری داره

    پاسخ
  5. علی
    سوابق: (225 دیدگاه) ,

    این کلاس فقط پژو 3008

    پاسخ
  6. آرمین
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    بدون شک تو این کلاس مزدا cx5 پیشتازه

    پاسخ
  7. Landscape
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    نیسان قشقایی نظر منه چون همه از نسل جدیدش تعریف می کنند اسمش هم که از ایل قشقایی گرفته شده پس بهش رای میدم ولی از طراحی گرندلند بیشتر خوشم میاد??

    پاسخ
  8. VIPER
    سوابق: (1841 دیدگاه) ,

    نیسان قشقایی تو بحث مشخصات فنی حرفی برای گفتن در مقابل اوپل نداره(البته این نمونه)
    ولی قشقایی خیلی قشنگتر و شیک تره
    البته تو نمونه ی دولیتری awd که بهترین تو کلاس خودشه.
    رای من قشقایی

    پاسخ
  9. جواد
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    با اینکه از نیسان قشقایی خوشم میاد ولی اوپل تو این مدل بهتر عمل کرده.موتور یکسان ولی شتاب بیشتر، مصرف سوخت کمتر، آلایندگی کمتر فضای صندوق بیشتر! واقعا عالی فقط یکمی قیمت بیشتری داره.

    پاسخ
  10. mazaher
    سوابق: (111 دیدگاه) ,

    سلام اوپل با توجه به مصرف سوخت کم و شتاب بالا از قدرت بیشتری نیزی برخوردار است و از طرفی کیفیت قطعات خودروهای المانی مثل اوپل را نمی توان با نیسان قشقایی مقایسه کرد.

    پاسخ
    1. جواد
      سوابق: (58 دیدگاه) ,

      کیفیت قطعات خودرو های آلمانی مثل اوپل را نمی توان با نیسان قشقایی مقایسه کرد!؟ ??????عجب!!!

      پاسخ
  11. حمیدرضا
    سوابق: (2255 دیدگاه) ,

    اوپل انتخاب منطقی برای من هست

    پاسخ
  12. MOBINPOURMAMD
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    عاقا فوق العادن دوتاشون.ولی اگه طراحی قشقایی و امکانات اوپل بود خعلی چیز باحالی می‌شد

    پاسخ
  13. DELL
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    افرین اوپل.قشنگ یه سر و گردن بالاتره تو مشخصات??

    پاسخ
  14. مهران
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    به نظرم این سگمنت بیشتر از یه برنده داره و یکی از اونا هم قشقایی هست و در ضمن قشقایی جز پر فروش ترین ها داخل قاره سبز ( اروپا ) هست

    پاسخ
  15. ف پ
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    من دو تاشون رو تست کردم تو آلمان
    نیسان فضای داخلی شما بیشتر و راحت تره
    صدای توی اوپل بیشتره
    مشکل نیسان تو گیربکس هست که بدرد این اندازه ماشین نمیخوره
    قیمت نیسان هم پایین تره و کم هزینه تر

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.